Jump to content

Tråden med alt om Sabb

Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Hei!

Vippetøysmøreapparatet (langt ord) på min Sabb G er dødt. Den bruker ikke olje i det heletatt! Har prøvd å dra ut piperenskerne, med resultatet at de gikk av inne i røra. Vasket, blåst opp, prøvd å gjennomsyra med både parafin, bremserens og div. jumjum, men det er påtte tett! Nytter ikke å suge gjennom.

Derfor har jeg tenkt å bygge nytt! Noen som har gjort dette før? Ser for meg å bruke en bolt som base, borre div. hull, bremserør som ledere ut til respektive plasser. Det gjør nok heller ikke noe å øke gjennomstrømningen en smule, da sabben min sliter med at ventilene henger seg (grunnet tørrkjøring av forrige eier, som "ikke viste" at det skulle være olje der.

Jeg lurer også på om noen har prøvd å bygge om exhaustsystemet. Med det mener jeg å fjerne den orginale lydpotten.

Plana mi er foreløpig å bygge om til tørr exhaust. Den saken er grei, mye om dette her. I første runde blir det da å kjøre saltvannskjølt videre. Mulig ombygging til ferskvannskjøling, da jeg muligens har kjølerør tilgjengelig.

Jeg er stor tilhenger/beundrer av semidiesel. Jeg ønsker å imitere denne lyden med min Sabb G. Her aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, men plana er å kopiere flensen mot lydpotta, skjære ut en ny flens, borre å frese opp hull til exhaust/kjølevann/bolter. Deretter sveise på en stuss som leder ut kjølevann, og på med en rørstuss for exhausten.

For å få en litt "klunk-klunk-lyd" tenkte jeg å lage et mellomstykke i exhaustrøret (skal ut via styrhustaket) der jeg benytter 3" eller 4" rør, en meter eller så. Resten blir 2".

Noen som har sett/hørt/prøvd dette?

Trebåten sank da jeg sjøsatte den i fjor, av ymse årsaker jeg ikke tør å nevne(sjøvannslangen var ikke koblet til :sad: ) hvordan får jeg skiftet olje på "håndsveiv huset". Jeg har en 8-10Hk SABB 2G. Jeg er ikke særlig maritim av meg så dere får unnskylde min manglende ordbruk :smiley:

Hei Shons.

For å få den klaraste lyden ut av ein Sabb G vil eg anbefale deg og bruke stålrøyr heile vegen. Med ein kort fleksibel mellom lydpotte og eksosrør. Da vil du nok få den lyden som minna mest om lyden som er på semidieselane. Eg har samme løysning på min 5-9, der bruka eg 3" stålrør. På ein G held der nok med 2".

Mvh

Diesel248

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei, er ny her så prøver meg frem. Har tatt ut en slitt sabb 10G fra sjekta og sett inn ein nyare av samme type som eg har hatt ståande. Når eg sveiver og drar over dekompresjonshendelen så blir det bom stopp. Det virker som stempelet ikkje klarer å dra seg over topp. Eg klarer ikkje å sjå ka så gjer dette. Har ikkje historien til motoren eg har sett inn men skulle vere i bra stand. Når eg har prøvd nåken ganger så har det danna seg et trykk i veivhuset. Hørrest når eg opnar peilepinnen. Sikkert nåken så vett dette :-)

Vegabond skrev On 15.12.2014 at 7.28:

Hei!

Skulle starte opp motoren for å skifte olje osv i går, men da ville ikke starteren slå inn. Den bare gikk rundt.

Skrudde den av, og når vi skulle skru av + polen så vrei vi av hele polen/skruen som sitter i plastikk.

Denne starteren tror vi kommer ifra en Volvo B20 motor..

Noen som vet om hvilke startere som passer til denne motoren (Saab 4g)

Går vel å søke på flere av de huggeriene rundt om?

Mvh Robert.

Jeg kjøpte ny starter i fjor til min 2G hos Fredrikstad Vikleverksted, piratprodusert men funker bra. 3200,- kr kostet det.

• 2 uker senere...

Hei Folkens! Jeg er ny bruker her og håper på litt hjelp ang min Sabb 2J

Har nylig montert motoren i min båt, har sjøvannskjølt eksos og ferskvannskjølt motor.

Har sløyfe under båten, har fyllt opp men kjøleveske, koblet på Slangene og prøvd og luftet, men får ikke sirkulasjon i systemet så motoren blir vaaaarm.

Tenkte jeg skulle demontere pumpa, og bytte membran og se over den. Men hvordan får man løs membranen? Pumpa står nede på giret. Hva kan være feil egentlig? Har prøvd og blåst igjenom "sløyfen" og det går og blåse begge veier.

Har tatt bort termostaten for og utelukke den...

Håper på gode innspill :-D

Mvh

Adrian Øvergård

Jeg tror grunnen til at noen eldre sabber (2G/J) får ødelagt toppen er rett og slett av de 2 fjørene som sitter på ventilene brekker. Det kan se slik ut med den ene jeg skrur på. der hadde fjørene på en side brukket og på andre toppen var den delvis knekt.

z

zeyang skrev On 27.2.2015 at 6.49:

Har du lest side 59 i instruksjonsboka vedr. vannpumpa? Sjekk også vannventilen som er festet til kjølevannspuma. Det står om service av vannpumpa her også

http://www.sleeman-hawken.co.uk/files/service-and-maintanence-tips.pdf

bilde

Hei

Ja har lest litt. Ser noen som skriver at di har fjærnet omløpsrøret når dem tar bort termostaten. Er det det røret som er skrudd under termostathuset og går ned til pumpa?

Har hatt av pumpa i dag og akslingen så går på membranen går fram og tilbake når jeg tørner motoren

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...