Stian Håstø Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 OK takk for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 sabb g (10 hk) har ikkje fødepumpe.sabb 2h (18 hk) og sabb 2g(22 hk) bruker samme fødepumpe (ac 795067) Sabb G kunne få fødepumpe som ekstrautstyr Sitér dette innlegget Link to post
Stian Håstø Svart 28.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2014 Er det noen som har en fødepumpe til en 16 hk sabb 2G liggende? Sitér dette innlegget Link to post
Shons Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Hei! Vippetøysmøreapparatet (langt ord) på min Sabb G er dødt. Den bruker ikke olje i det heletatt! Har prøvd å dra ut piperenskerne, med resultatet at de gikk av inne i røra. Vasket, blåst opp, prøvd å gjennomsyra med både parafin, bremserens og div. jumjum, men det er påtte tett! Nytter ikke å suge gjennom. Derfor har jeg tenkt å bygge nytt! Noen som har gjort dette før? Ser for meg å bruke en bolt som base, borre div. hull, bremserør som ledere ut til respektive plasser. Det gjør nok heller ikke noe å øke gjennomstrømningen en smule, da sabben min sliter med at ventilene henger seg (grunnet tørrkjøring av forrige eier, som "ikke viste" at det skulle være olje der. Sitér dette innlegget Link to post
Shons Svart 4.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2015 Jeg lurer også på om noen har prøvd å bygge om exhaustsystemet. Med det mener jeg å fjerne den orginale lydpotten. Plana mi er foreløpig å bygge om til tørr exhaust. Den saken er grei, mye om dette her. I første runde blir det da å kjøre saltvannskjølt videre. Mulig ombygging til ferskvannskjøling, da jeg muligens har kjølerør tilgjengelig. Jeg er stor tilhenger/beundrer av semidiesel. Jeg ønsker å imitere denne lyden med min Sabb G. Her aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, men plana er å kopiere flensen mot lydpotta, skjære ut en ny flens, borre å frese opp hull til exhaust/kjølevann/bolter. Deretter sveise på en stuss som leder ut kjølevann, og på med en rørstuss for exhausten. For å få en litt "klunk-klunk-lyd" tenkte jeg å lage et mellomstykke i exhaustrøret (skal ut via styrhustaket) der jeg benytter 3" eller 4" rør, en meter eller så. Resten blir 2". Noen som har sett/hørt/prøvd dette? Sitér dette innlegget Link to post
Tøffe Jomaita Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Trebåten sank da jeg sjøsatte den i fjor, av ymse årsaker jeg ikke tør å nevne(sjøvannslangen var ikke koblet til ) hvordan får jeg skiftet olje på "håndsveiv huset". Jeg har en 8-10Hk SABB 2G. Jeg er ikke særlig maritim av meg så dere får unnskylde min manglende ordbruk Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Rett i akterkant av "håndsveiv huset" er det en liten luke med 4 bolter. Åpne luken og sug ut olja/vannet. Hell deretter på 0,5 l ren motorolje. Tørne / starte motoren litt, sjekk oljen og skift den igjen hvis den er grå. Sitér dette innlegget Link to post
Tøffe Jomaita Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Tusen takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Hei Shons. For å få den klaraste lyden ut av ein Sabb G vil eg anbefale deg og bruke stålrøyr heile vegen. Med ein kort fleksibel mellom lydpotte og eksosrør. Da vil du nok få den lyden som minna mest om lyden som er på semidieselane. Eg har samme løysning på min 5-9, der bruka eg 3" stålrør. På ein G held der nok med 2". Mvh Diesel248 Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
sabbakar2h Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Fjernomstyring til vridning av propell Sabb diesel 2h ø.kj send pm Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
zeyang Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 noen som har top til sabb 2j. splittet motoren men stempelet har slaatt opp I den ene toppen Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 noen forslag til å male kompresjon gjennom dysehullet? jeg trenger en slags adapter som passer nede I hullet (sabb 2j) Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 vær obs at 2j ble laget med 2 forskjellige dyser Sitér dette innlegget Link to post
Ols10G Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 Hei, er ny her så prøver meg frem. Har tatt ut en slitt sabb 10G fra sjekta og sett inn ein nyare av samme type som eg har hatt ståande. Når eg sveiver og drar over dekompresjonshendelen så blir det bom stopp. Det virker som stempelet ikkje klarer å dra seg over topp. Eg klarer ikkje å sjå ka så gjer dette. Har ikkje historien til motoren eg har sett inn men skulle vere i bra stand. Når eg har prøvd nåken ganger så har det danna seg et trykk i veivhuset. Hørrest når eg opnar peilepinnen. Sikkert nåken så vett dette :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jon Lolle Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Hei! Skulle starte opp motoren for å skifte olje osv i går, men da ville ikke starteren slå inn. Den bare gikk rundt. Skrudde den av, og når vi skulle skru av + polen så vrei vi av hele polen/skruen som sitter i plastikk. Denne starteren tror vi kommer ifra en Volvo B20 motor.. Noen som vet om hvilke startere som passer til denne motoren (Saab 4g) Går vel å søke på flere av de huggeriene rundt om? Mvh Robert. Jeg kjøpte ny starter i fjor til min 2G hos Fredrikstad Vikleverksted, piratprodusert men funker bra. 3200,- kr kostet det. Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 (redigert) ser at du kan kjøpe nye hydraulikkk pumper til sabb fra taon.dk i danmark. Dette er de samme som rapp hydema tar 3 ganger mer for. (vickers pumper fra england) http://taon.dk/vingepumpe-vtm42-66/vtm42-40-40-20-p1106. Redigert 15.Februar.2015 av zeyang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
drfiskå Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Noen som har vært borti denne løsningen på en Sabb G før? Er ingen fester til dieselfilter, samt regulator/gir sitter helt annerledes enn de fleste jeg har sett tidligere. Noen som vet hvor man får kjøpt nytt dieselfilter? Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
Adrianjohan Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 Hei Folkens! Jeg er ny bruker her og håper på litt hjelp ang min Sabb 2J Har nylig montert motoren i min båt, har sjøvannskjølt eksos og ferskvannskjølt motor. Har sløyfe under båten, har fyllt opp men kjøleveske, koblet på Slangene og prøvd og luftet, men får ikke sirkulasjon i systemet så motoren blir vaaaarm. Tenkte jeg skulle demontere pumpa, og bytte membran og se over den. Men hvordan får man løs membranen? Pumpa står nede på giret. Hva kan være feil egentlig? Har prøvd og blåst igjenom "sløyfen" og det går og blåse begge veier. Har tatt bort termostaten for og utelukke den... Håper på gode innspill :-D Mvh Adrian Øvergård Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 virker pumpa paa motsatt side? Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 sjekken kompresjon paa end. 2j med sylinder lekkasje tester. ser bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Adrianjohan Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 virker pumpa paa motsatt side? Sjøvannspumpa fungerer som bare det. Hvordan får jeg demontert pumpa? Membranen henger fast inni der virker det som, når jeg prøvde og demontere..... Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 Har du lest side 59 i instruksjonsboka vedr. vannpumpa? Sjekk også vannventilen som er festet til kjølevannspuma. Det står om service av vannpumpa her også http://www.sleeman-hawken.co.uk/files/service-and-maintanence-tips.pdf Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 Jeg tror grunnen til at noen eldre sabber (2G/J) får ødelagt toppen er rett og slett av de 2 fjørene som sitter på ventilene brekker. Det kan se slik ut med den ene jeg skrur på. der hadde fjørene på en side brukket og på andre toppen var den delvis knekt. z Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 2j top med øselagt fjœr. Sitér dette innlegget Link to post
Adrianjohan Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 Har du lest side 59 i instruksjonsboka vedr. vannpumpa? Sjekk også vannventilen som er festet til kjølevannspuma. Det står om service av vannpumpa her også http://www.sleeman-hawken.co.uk/files/service-and-maintanence-tips.pdf Hei Ja har lest litt. Ser noen som skriver at di har fjærnet omløpsrøret når dem tar bort termostaten. Er det det røret som er skrudd under termostathuset og går ned til pumpa? Har hatt av pumpa i dag og akslingen så går på membranen går fram og tilbake når jeg tørner motoren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.