Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Noen som har vært borti denne løsningen på en Sabb G før?

 

bilde

 

 

 

Motoren har stasjonærkobling og er beregnet til f.eks drift av pumper o.l. Ser i oppussingstråden din at den er koblet til reversering og propellanlegg fra en annen motortype.

Dette er nok gjort for å spare penger da motoren installert. For å få tak i dieselfilter kan du prøve hos Maritim i Bergen

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

God aften! Jeg har et spm. ang. min Sabb G.

Saken er at jeg har fått taki en ekstra motor, som skal inn i båten mens den andre venter på deler og omsorg. Denne "nye" var nyoverhalt av forrige eier, hvilket er død. Han jeg kjøpte den av virka ærlig nok, han hadde aldri starta den.

 

Etter å ha gjort klart, så sveiva jeg den igang. Det nytta ikke å regulere turtall, den fløy til himmels! Det som var merkverdig var at pådraget sto i "0", men alikevel så tok den av. Når vi "dro på" så døde den totalt. Jeg antok at forrige eier hadde "overhalt" dieselpumpa, og montert den feil. Jeg tok denne istykker, snudde plungeren 180 ` rundt, monterte å prøvde på ny. Joda, nå den starta, men fremdeles på full fres, og det var nå full fres over hele registeret.

 

Jaja, tenkte jeg, jeg kan jo ta pumpa fra pasienten i garasjen! Det gjorde jeg. Monterte denne med samme mende shims som den tilhørende pumpa hadde. Fikk liv i den, men den døde ut. Gudene vet hvor mye jeg har sveiva idag! Men konkluderte med at dette var muligens luft. Lufta og sveiva leenge. Og tilslutt så fikk jeg liv i dyret. Har kjørt den ca. 3 kvarter ikveld. Og nå kommer det store spm!

 

Jeg synes den er så treg på responsen! Når den går på tomgang, og jeg setter pådraget til fullt, så skjer det liksom ikke noe. Ikke noe "omf"! Den tokler og går i sitt eget tempo, mange sekunder, før den drar seg sakte ivei. Når den har fått litt fart så kvesser den på! Å blir hissigere desto lengre opp i registret den kommer.

 

Hva kan dette være? Minnes at "passienten" var mye rappere på responen når den sto i båten! Innspill?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har funnet en utrolig god arbeidsbeskrivelse med vedlikeholds- og servicetips for Sabb motorer på en engelsk nettside!

 

Omhandler bl.a. vannpumpe, reversgear og dieselsystem hele veien  fra tank til innsprøytningsdyse. Den er lagt ut av den engelske importøren Sleeman Hawken. Se sleeman-hawken.uk

 

http://www.sleeman-hawken.co.uk/files/service-and-maintanence-tips.pdf

 

Har brukt denne sjøl i vinter til overhaling/justering av gear og fornying av vannpumpe på min 2HG. Neste trekk blir å gå gjennom brennstoffsystemet.

 

Ok, dette var kanskje gammelt nytt for noen av dere, denne fine artikkelen er kanskje vel kjent fra før.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei godtfolk! Takk til Shons, Zeyang og gjengen for spanande og lærerike innlegg! Artig å lese!

 

Når det kjem til problemstillinga di Shons med Sabb G motoren, så trur eg det kan ha med sjølve regulatoren å gjere. Sjekk at fjøyrer og liknande er korrekt montert i regulatorsystemet. Kan vere at det er ut av stille om det har vert skrudd på. For slakk fjær på sentrifugalregulator, eller treghet i gasspendel kan kanskje vere årsak til den treige responsen du opplever.

 

Utroleg spanande link Knurr! Den skal lesast og lagrast! Takker! ?

 

Mvh

Diesel248

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei etter et lengre opphold på land har eg nå endelig fått grimsøyen  min på sjøen. Sabben startet på første forsøk

 

Etter en prøve tur på fjorden oppdaget jeg at temp måleren ikke virka

 

Får å gjøre en lang historie kort klarte jeg å fiksa dette. Det var nåla i selve instrumentet som hang

 

Menn nå til saken jeg vil dele med dere. Når jeg hadde fikset instrumentet  så fikk jeg problemer med Ladelyset

det lyste svakt menn dynamoen ladet med 14.4v

Jeg prøvde etter råd fra dette forumet å skifte til en større pære  menn det hjalp ikke

Tilkalte bror min som er elektriker og demonterte lade broen og testet med måleinstrument menn fant ingen feil på denne.

Han meinte det kunne være feil på regulatoren Dynamoen er av typen S.E.V Marcahl

jeg sjekka opp på E bey og fant original regulator til denne til kr 179. 

Menn etter som det er 340kr i frakt og toll så vurderte jeg heller en ny dynamo

Etter litt fundering og skruing fant jeg allikevel feilen  

Ledningen som går fra lade broen til 61+ terminalen var tært sunn. Den hang i sammen i isolasjonen

Loddet og bytta denne. Og monterte dynamoen den virka heilt perfekt

Slett ikke verst for en original dynamo fra 1979

Håper dette tipset kan hjelpe flere som har problemer med ladelys som lyser svakt    

 

Neste prosjekt jeg har er å montere omstyring(fjernbetjening) til sabben

Jeg kommer tilbake med mer om dette bilder og info når det er ferdig.

Redigert av sabbakar2h (see edit history)

sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ratt omstyring med sveiv


Delene kan kjøpes på biltema


vandring på kabelen er 230 mm


det betyr omstyrings arm lengde på 134 mm fra senter på akslingen


Akterspeilfeste kan kjøpes i flere fasonger det er bare å finne den som passer til ditt opplegg


Pris på delene ca 1200 1300 kr


Det er lett å sveive. menn kunne tenkt meg et nøyt rallys 


Noen forslag Dere??


Sveiva kan du lage selv


Overføring mellom arm og sveiv består av stål vinkel kraftig klemme og eit wire feste her er det bare å bruke fantasien


Håper dette kan hjelpe andre


 


bilde


sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei

Link to post
Share on other sites

Hei gerimund nå er eg noe usikker på hvilken motor du har . Menn det er mange måter å gjøre dette på

du kan koble lyset på + sida på batteriet og minus polen til gods slik ar pæra får lys. Når for eksempel Flensen

på propell akslingen er innstilt i nøytral posisjon. ledning fra minus pol fra pære treffer flensen og blir jordet når flensen står i fri.

 

Ja det er ikkje lett å forklare menn om du laster opp noen bilder så er det lettere å komme med forslag.

 

Eg har hurtig omstyring. på min så her går det med ein mikrobryter frå clas olsson

og ei pære frå biltema

 

Og plusspolen er koblet via tennings lås.

Redigert av sabbakar2h (see edit history)

sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...