Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt en åpen 21 fot Wikstenkogg med Sabb 1G fra 1975 med ferskvannskjøling, selvstarter og likestrøms dynamo.

 

Oljekoppen for ventilsmøringen skal fylles opp hver 5. driftstime ihh til motormanualen. På min båt tømmes den imidlertid mye raskere og vi må fylle opp med nye olje etter kort tid. Er det noen som vet hva dette skyldes og hvordan det eventuelt kan rettes på? Vi bruker 15w-40 olje. Bør vi bruke tjukkere olje? Jeg har lest at det er piperensere i de 4 rørene som fører fra oljekoppen til ventilarmene. Hvordan bytter man disse hvis det er det som er problemet? Kan man eventuelt bruke vanlige piperensere fra en tobakksforretning?

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt en åpen 21 fot Wikstenkogg med Sabb 1G fra 1975 med ferskvannskjøling, selvstarter og likestrøms dynamo.

 

Oljekoppen for ventilsmøringen skal fylles opp hver 5. driftstime ihh til motormanualen. På min båt tømmes den imidlertid mye raskere og vi må fylle opp med nye olje etter kort tid. Er det noen som vet hva dette skyldes og hvordan det eventuelt kan rettes på? Vi bruker 15w-40 olje. Bør vi bruke tjukkere olje? Jeg har lest at det er piperensere i de 4 rørene som fører fra oljekoppen til ventilarmene. Hvordan bytter man disse hvis det er det som er problemet? Kan man eventuelt bruke vanlige piperensere fra en tobakksforretning?

Eg syns å huska det med piperensere. ja

Ellers si fins Sabb G - boka på http://nettbutikk.sabb.no/dokumenter/viewfile.aspx?id=516

og hvis du set printeren i gang so har du den (berre nåkenognitti sider)

Dog er denne boka noko nyare enn motoren

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Sabb 1G med piperensere fra oljekoppen og til toppen av støtstengene og til toppen av ventilene,men ikke noe startoljerør.

Nå er ikke dette noe problem nå om sommeren, men jeg kunne tenke meg å bytte ut ventildekslet med ett med startoljerør.
Noe som har et slikt liggende?
Eventuellt rørsystemet slik at jeg kan bytte bare rørene.

Link to post
Share on other sites

Sabb 1G. Piperensere, oljerør og oljekopp.

Nye orginale piperensere er ankommet. Er det noen som vet hvordan de skal monteres? Skal den tykke eller den tynne delen av piperenseren inn først i røret? Skal de kappes så de ikke stikker utenfor røret, eventuelt bøyes tilbake og festes utenpå røret for å hindre at de eventuelt sklir ut sammen med oljen?

Link to post
Share on other sites

En update på min problemstilling: Bytta brennstoffpumpe: Motoren går og regulerer som den skal. Men når jeg starter den, så tar den av så til de grader av og til! Skrudde liketil løst spissrøret til dysa, og den fortsatte å gå! Den går med andre ord på smøreolje. Ringgapet er fint. Hona sylinder, uten hell. Ny foring og ringer neste antar jeg.

 

Noen som vet om verksted som overhaler pumper? Den ene pumpa jeg har er utslitt, den 2. er montert feil av en viss overhaler engang i tiden. Jeg åpna denne, men kunne ikke se merking på delene, slik det er i de større boschpumpene som står på skipsdiesler.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt historie

 

Alle SABB-motorene
Gjennom tidene
fra 1925 og frem til i dag:

Semidiesel
Modell hk Prod. år Prod.tall
A 3 1925 – 1963 1 859
B 4 1935 – 1965 4 536
C 5/9 1927 – 1965 6 473
D 6/12 1951 – 1966 1 986
 

Diesel
Modell hk Prod.år Prod.tall
G 10 1955 – 2001 24 663
2G 22 1958 – 1983 9 200
GA 12 1961 – 1989 5 013
H 8 1964 – 1978 4 350
2H 18 1966 – 1983 5 494
2J 30 1969 – 1997 5 603

 

 
Mariniseringer
Serie Blokk Prod.år Prod.tall
Sabb-F F ord 1968 – 1992 4 264
Sabb-M Mitsubishi 1982 – 1997 2 440
MAN MAN 1982 – 1996 144
Sabb-L L ister- 1990 – 9 510
Petter (per 2012)
lveco I veco 1993 – 2 200
(per 2012)
 

Mariniserings-oversikten omfatter kun
grunn-serier, sortert etter blokkprodusent.
Hver serie besto igjen av en rekke
undermodeller. I tillegg ble det i en kort
periode levert 278 Sabb Petter og 997 Sabb
Status.

sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei

Link to post
Share on other sites

Litt historie

 

Alle SABB-motorene

Gjennom tidene

fra 1925 og frem til i dag:

Semidiesel

Modell hk Prod. år Prod.tall

A 3 1925 – 1963 1 859

B 4 1935 – 1965 4 536

C 5/9 1927 – 1965 6 473

D 6/12 1951 – 1966 1 986

 

Diesel

Modell hk Prod.år Prod.tall

G 10 1955 – 2001 24 663

2G 22 1958 – 1983 9 200

GA 12 1961 – 1989 5 013

H 8 1964 – 1978 4 350

2H 18 1966 – 1983 5 494

2J 30 1969 – 1997 5 603

 

 

Mariniseringer

Serie Blokk Prod.år Prod.tall

Sabb-F F ord 1968 – 1992 4 264

Sabb-M Mitsubishi 1982 – 1997 2 440

MAN MAN 1982 – 1996 144

Sabb-L L ister- 1990 – 9 510

Petter (per 2012)

lveco I veco 1993 – 2 200

(per 2012)

 

Mariniserings-oversikten omfatter kun

grunn-serier, sortert etter blokkprodusent.

Hver serie besto igjen av en rekke

undermodeller. I tillegg ble det i en kort

periode levert 278 Sabb Petter og 997 Sabb

Status.

Denne oversikten er vel ikkje heilt fullstendig.

 

Om semidiesel bør vel ogso den tidligaste utgava av C - 5-7 Hk vera med.

Om den er eg blitt fortalt at når Sabb kom med den nye 5-9, so ville folk byggja om sine 5-7. Resultatet av dette blei so katastrofalt at det holdt på å kosta Sabb heile bedriften.

 

So er det 2-takt diesel

Modellane E og F. Eg har såvidt sett bilde av ein av desse.

Det eg er blitt fortalt er at "Herrefolket" under krigen hjalp Sabb med å byggja om motorane B og C til diesel, som ikkje behøvde fyrast. Hvis eg har forstått riktig kom produksjonen av desse neppe opp i 30 tilsammen. Eg har forstått det slik at det fins eit museum her på vestlandet, som har begge desse i si samling.

 

Gruppa Diesel bør vel då kallast 4-takt diesel?

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hmm det er muligt det er flere modeller lista er sakset frå båtliv .

Og er nokk ikkje heilt komplett. Menn den visar Års tal og prod stopp og start. Det er flere her på forumet som har etterlyst denne infoen.

sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei

Link to post
Share on other sites

Hei! Sliter med en 2G som "jager". I det siste har begge dieselpumper blitt overhalt, byttet toppakninger, slipt ventiler og byttet kulelager i sentrifugalregulatoren. Motoren starter lett men når jeg prøver å legge den på tomgang går den enten opp til 1000 rpm eller dør... Veldig slitsomt! mistenker noe med regulatoren men alt virker på stell der.. Er det noen som har noen tips? Er det noen i Fr.stad som har peiling på SABB og som eventuelt kunne komme å ta en titt i Fjeldberg? Er takknemlig for alle innspill!

Link to post
Share on other sites

Nymalt og klar til opplagring i garasjen. til jeg har skaffet en åpen plastsnekke.

bilde

bilde

Eg håper at den sabben ikkje skal startast oppå desse styltene.

Denne konstruksjonen er so høg at den vil ha lett for å velta, og ein slik velt kjem ikkje motoren ifrå uten skade.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja, der skal vera talgpakning i hylsepakkboksen

Hvis membranen er heil, vil eg tru at feilen ligg i ventilane. Skru av den firkanta messingklumpen som røra er tilkobla. Skru so ut den eine nippelen frå denne klossen, og sjå om fjøra er heil og at der ikkje er drit som held ventilen open, So samme med den andre nippelen. Pass på fjørene at dei ikkje fyk veggimellom når du opnar, og pass på å setja ventilhuset riktig vei på plass.

 

Edit:

Pass på å ikkje teita den pakkboksen so den går varm. Hvis det dryp noko meir enn litt, so press meir grease i propellen.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grease skal ikke tette, kun smøre! Stram glanden til det drypper 2-3 drypp i minuttet under gange. Grease kan defå annenhver måned eller så, en kvart tørn ca. Jeg smører enda skjeldnere, selv om jeg bruker båten ca annenhver dag.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hei. har noen spørmål om en sabb motor jeg har montert i en plast sjekte. 

 

1.  Vannpumpa, skal det være pakning mellom det ene huset med fjørene og andre huset med membranen i ? Den vil ikke trekke til seg vann,, membranen er hel

 

 

2.- Det kommet et rør ifra bunnen av bunnpanna og opp gjennom dieselfiltetet. hva er det til ? på min motor er det bare kappet ved dieselfilteret ..

 

3. oppe på toppet av motoren. så er det en kran .. hva er den til ? 

 

bilde

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...