zeyang Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 her er bilde av pumpe begge sider. vær pbs. den kan hende den henger på selve gumnipakningen. Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 pumpehuset kan sitte fast på denne akselen Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 ellet membranen sitter fast i huset som her Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 du kan skru av baksida og dytte med en trekker Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 membran tilbake på motor Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 sitter membranen kan du også prøve å skru den ut fra akselen. tørn hele pumpa mot venstre. trolig løsner bolten som holder membranen til akselen først Sitér dette innlegget Link to post
Adrianjohan Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 Takk for gode svar. Har fått av pumpa, og satt på en jeg hadde fra gammelmotoren som jeg vet virker. Kan man ta bort det omløpsrøret? Som går fra pumpa og til termostathuset? Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 sjekk at tilbakeslaget funker. blås gjennom på toppen og sug. en ventil sitter inne i her. Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 feilen med den jeg hadde var sprekt plast ventil Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 broken plastic valve after 40 years Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 PS; den tynneste fjæra skal være nede ser det ut som Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 28.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2015 (redigert) Noen som har vært borti denne løsningen på en Sabb G før? Motoren har stasjonærkobling og er beregnet til f.eks drift av pumper o.l. Ser i oppussingstråden din at den er koblet til reversering og propellanlegg fra en annen motortype. Dette er nok gjort for å spare penger da motoren installert. For å få tak i dieselfilter kan du prøve hos Maritim i Bergen Redigert 28.Februar.2015 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 vannpumpe går inn Sitér dette innlegget Link to post
zeyang Svart 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 ny belg til 2j Sitér dette innlegget Link to post
Shons Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 God aften! Jeg har et spm. ang. min Sabb G. Saken er at jeg har fått taki en ekstra motor, som skal inn i båten mens den andre venter på deler og omsorg. Denne "nye" var nyoverhalt av forrige eier, hvilket er død. Han jeg kjøpte den av virka ærlig nok, han hadde aldri starta den. Etter å ha gjort klart, så sveiva jeg den igang. Det nytta ikke å regulere turtall, den fløy til himmels! Det som var merkverdig var at pådraget sto i "0", men alikevel så tok den av. Når vi "dro på" så døde den totalt. Jeg antok at forrige eier hadde "overhalt" dieselpumpa, og montert den feil. Jeg tok denne istykker, snudde plungeren 180 ` rundt, monterte å prøvde på ny. Joda, nå den starta, men fremdeles på full fres, og det var nå full fres over hele registeret. Jaja, tenkte jeg, jeg kan jo ta pumpa fra pasienten i garasjen! Det gjorde jeg. Monterte denne med samme mende shims som den tilhørende pumpa hadde. Fikk liv i den, men den døde ut. Gudene vet hvor mye jeg har sveiva idag! Men konkluderte med at dette var muligens luft. Lufta og sveiva leenge. Og tilslutt så fikk jeg liv i dyret. Har kjørt den ca. 3 kvarter ikveld. Og nå kommer det store spm! Jeg synes den er så treg på responsen! Når den går på tomgang, og jeg setter pådraget til fullt, så skjer det liksom ikke noe. Ikke noe "omf"! Den tokler og går i sitt eget tempo, mange sekunder, før den drar seg sakte ivei. Når den har fått litt fart så kvesser den på! Å blir hissigere desto lengre opp i registret den kommer. Hva kan dette være? Minnes at "passienten" var mye rappere på responen når den sto i båten! Innspill? Sitér dette innlegget Link to post
Knurr Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Jeg har funnet en utrolig god arbeidsbeskrivelse med vedlikeholds- og servicetips for Sabb motorer på en engelsk nettside! Omhandler bl.a. vannpumpe, reversgear og dieselsystem hele veien fra tank til innsprøytningsdyse. Den er lagt ut av den engelske importøren Sleeman Hawken. Se sleeman-hawken.uk http://www.sleeman-hawken.co.uk/files/service-and-maintanence-tips.pdf Har brukt denne sjøl i vinter til overhaling/justering av gear og fornying av vannpumpe på min 2HG. Neste trekk blir å gå gjennom brennstoffsystemet. Ok, dette var kanskje gammelt nytt for noen av dere, denne fine artikkelen er kanskje vel kjent fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 (redigert) Hei godtfolk! Takk til Shons, Zeyang og gjengen for spanande og lærerike innlegg! Artig å lese! Når det kjem til problemstillinga di Shons med Sabb G motoren, så trur eg det kan ha med sjølve regulatoren å gjere. Sjekk at fjøyrer og liknande er korrekt montert i regulatorsystemet. Kan vere at det er ut av stille om det har vert skrudd på. For slakk fjær på sentrifugalregulator, eller treghet i gasspendel kan kanskje vere årsak til den treige responsen du opplever. Utroleg spanande link Knurr! Den skal lesast og lagrast! Takker! ? Mvh Diesel248 Redigert 7.April.2015 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
sabbakar2h Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 (redigert) Hei etter et lengre opphold på land har eg nå endelig fått grimsøyen min på sjøen. Sabben startet på første forsøk Etter en prøve tur på fjorden oppdaget jeg at temp måleren ikke virka Får å gjøre en lang historie kort klarte jeg å fiksa dette. Det var nåla i selve instrumentet som hang Menn nå til saken jeg vil dele med dere. Når jeg hadde fikset instrumentet så fikk jeg problemer med Ladelyset det lyste svakt menn dynamoen ladet med 14.4v Jeg prøvde etter råd fra dette forumet å skifte til en større pære menn det hjalp ikke Tilkalte bror min som er elektriker og demonterte lade broen og testet med måleinstrument menn fant ingen feil på denne. Han meinte det kunne være feil på regulatoren Dynamoen er av typen S.E.V Marcahl jeg sjekka opp på E bey og fant original regulator til denne til kr 179. Menn etter som det er 340kr i frakt og toll så vurderte jeg heller en ny dynamo Etter litt fundering og skruing fant jeg allikevel feilen Ledningen som går fra lade broen til 61+ terminalen var tært sunn. Den hang i sammen i isolasjonen Loddet og bytta denne. Og monterte dynamoen den virka heilt perfekt Slett ikke verst for en original dynamo fra 1979 Håper dette tipset kan hjelpe flere som har problemer med ladelys som lyser svakt Neste prosjekt jeg har er å montere omstyring(fjernbetjening) til sabben Jeg kommer tilbake med mer om dette bilder og info når det er ferdig. Redigert 2.Mai.2015 av sabbakar2h (see edit history) Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
sabbakar2h Svart 11.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2015 Ratt omstyring med sveiv Delene kan kjøpes på biltema vandring på kabelen er 230 mm det betyr omstyrings arm lengde på 134 mm fra senter på akslingen Akterspeilfeste kan kjøpes i flere fasonger det er bare å finne den som passer til ditt opplegg Pris på delene ca 1200 1300 kr Det er lett å sveive. menn kunne tenkt meg et nøyt rallys Noen forslag Dere?? Sveiva kan du lage selv Overføring mellom arm og sveiv består av stål vinkel kraftig klemme og eit wire feste her er det bare å bruke fantasien Håper dette kan hjelpe andre Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
sabbakar2h Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 så var det lettere å styre båten med Nøytrallys(liten gul lysdiode på Sveiva) Håper dette er eit godt tips til andre Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
geirmund Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Hei, den såg smart ut. Korleis har du kobla den? Eg har 24 tørn på sveiva, så når eg skal ut av trang båtplass, må eg først sveive tti eine sida, og så 12 tørn tilbake. Lampe er nok tingen,ja. Sitér dette innlegget Link to post
sabbakar2h Svart 17.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2015 (redigert) Hei gerimund nå er eg noe usikker på hvilken motor du har . Menn det er mange måter å gjøre dette på du kan koble lyset på + sida på batteriet og minus polen til gods slik ar pæra får lys. Når for eksempel Flensen på propell akslingen er innstilt i nøytral posisjon. ledning fra minus pol fra pære treffer flensen og blir jordet når flensen står i fri. Ja det er ikkje lett å forklare menn om du laster opp noen bilder så er det lettere å komme med forslag. Eg har hurtig omstyring. på min så her går det med ein mikrobryter frå clas olsson og ei pære frå biltema Og plusspolen er koblet via tennings lås. Redigert 17.Mai.2015 av sabbakar2h (see edit history) Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
drfiskå Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Noen som har et stavtermometer til Sabb G til salgs? Vet det selges av Frydenbø i Bergen, men greit å sjekke om noen har et liggende. Sitér dette innlegget Oppussingsprosjekt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.