Støa Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Jeg har nettopp kjøpt en åpen 21 fot Wikstenkogg med Sabb 1G fra 1975 med ferskvannskjøling, selvstarter og likestrøms dynamo. Oljekoppen for ventilsmøringen skal fylles opp hver 5. driftstime ihh til motormanualen. På min båt tømmes den imidlertid mye raskere og vi må fylle opp med nye olje etter kort tid. Er det noen som vet hva dette skyldes og hvordan det eventuelt kan rettes på? Vi bruker 15w-40 olje. Bør vi bruke tjukkere olje? Jeg har lest at det er piperensere i de 4 rørene som fører fra oljekoppen til ventilarmene. Hvordan bytter man disse hvis det er det som er problemet? Kan man eventuelt bruke vanlige piperensere fra en tobakksforretning? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Jeg har nettopp kjøpt en åpen 21 fot Wikstenkogg med Sabb 1G fra 1975 med ferskvannskjøling, selvstarter og likestrøms dynamo. Oljekoppen for ventilsmøringen skal fylles opp hver 5. driftstime ihh til motormanualen. På min båt tømmes den imidlertid mye raskere og vi må fylle opp med nye olje etter kort tid. Er det noen som vet hva dette skyldes og hvordan det eventuelt kan rettes på? Vi bruker 15w-40 olje. Bør vi bruke tjukkere olje? Jeg har lest at det er piperensere i de 4 rørene som fører fra oljekoppen til ventilarmene. Hvordan bytter man disse hvis det er det som er problemet? Kan man eventuelt bruke vanlige piperensere fra en tobakksforretning? Eg syns å huska det med piperensere. ja Ellers si fins Sabb G - boka på http://nettbutikk.sabb.no/dokumenter/viewfile.aspx?id=516 og hvis du set printeren i gang so har du den (berre nåkenognitti sider) Dog er denne boka noko nyare enn motoren Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Jeg har en Sabb 1G med piperensere fra oljekoppen og til toppen av støtstengene og til toppen av ventilene,men ikke noe startoljerør. Nå er ikke dette noe problem nå om sommeren, men jeg kunne tenke meg å bytte ut ventildekslet med ett med startoljerør.Noe som har et slikt liggende?Eventuellt rørsystemet slik at jeg kan bytte bare rørene. Sitér dette innlegget Link to post
Støa Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Jeg har manualer både den orginale og den fra 93, men de gir ikke svar på hva som bør gjøres for at ikke oljekoppen tømmes så raskt når motoren går. Er det noen som har erfaringer ned dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Det er nok montert feil type oljeledere(piperensere).Kjøp nye orginale fra Frydenbø så ordner det seg. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Støa Svart 4.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 Sabb 1G. Piperensere, oljerør og oljekopp. Nye orginale piperensere er ankommet. Er det noen som vet hvordan de skal monteres? Skal den tykke eller den tynne delen av piperenseren inn først i røret? Skal de kappes så de ikke stikker utenfor røret, eventuelt bøyes tilbake og festes utenpå røret for å hindre at de eventuelt sklir ut sammen med oljen? Sitér dette innlegget Link to post
Stian Håstø Svart 4.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 Er det noen som vet hvilken olje jeg kan bruke på giret på min Sabb 2G? Sitér dette innlegget Link to post
geirmund Svart 4.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 SAE 20, står det i boka. Kompisen min, som har laang erfaring med sabb, seier eg skal bruke 15.40 mineralolje både på motor og gir. Sitér dette innlegget Link to post
Shons Svart 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 En update på min problemstilling: Bytta brennstoffpumpe: Motoren går og regulerer som den skal. Men når jeg starter den, så tar den av så til de grader av og til! Skrudde liketil løst spissrøret til dysa, og den fortsatte å gå! Den går med andre ord på smøreolje. Ringgapet er fint. Hona sylinder, uten hell. Ny foring og ringer neste antar jeg. Noen som vet om verksted som overhaler pumper? Den ene pumpa jeg har er utslitt, den 2. er montert feil av en viss overhaler engang i tiden. Jeg åpna denne, men kunne ikke se merking på delene, slik det er i de større boschpumpene som står på skipsdiesler. Sitér dette innlegget Link to post
sabbakar2h Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Litt historie Alle SABB-motoreneGjennom tidenefra 1925 og frem til i dag: SemidieselModell hk Prod. år Prod.tallA 3 1925 – 1963 1 859B 4 1935 – 1965 4 536C 5/9 1927 – 1965 6 473D 6/12 1951 – 1966 1 986 DieselModell hk Prod.år Prod.tallG 10 1955 – 2001 24 6632G 22 1958 – 1983 9 200GA 12 1961 – 1989 5 013H 8 1964 – 1978 4 3502H 18 1966 – 1983 5 4942J 30 1969 – 1997 5 603 MariniseringerSerie Blokk Prod.år Prod.tallSabb-F F ord 1968 – 1992 4 264Sabb-M Mitsubishi 1982 – 1997 2 440MAN MAN 1982 – 1996 144Sabb-L L ister- 1990 – 9 510Petter (per 2012)lveco I veco 1993 – 2 200(per 2012) Mariniserings-oversikten omfatter kungrunn-serier, sortert etter blokkprodusent.Hver serie besto igjen av en rekkeundermodeller. I tillegg ble det i en kortperiode levert 278 Sabb Petter og 997 SabbStatus. Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
Dinamo Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Litt historie Alle SABB-motorene Gjennom tidene fra 1925 og frem til i dag: Semidiesel Modell hk Prod. år Prod.tall A 3 1925 – 1963 1 859 B 4 1935 – 1965 4 536 C 5/9 1927 – 1965 6 473 D 6/12 1951 – 1966 1 986 Diesel Modell hk Prod.år Prod.tall G 10 1955 – 2001 24 663 2G 22 1958 – 1983 9 200 GA 12 1961 – 1989 5 013 H 8 1964 – 1978 4 350 2H 18 1966 – 1983 5 494 2J 30 1969 – 1997 5 603 Mariniseringer Serie Blokk Prod.år Prod.tall Sabb-F F ord 1968 – 1992 4 264 Sabb-M Mitsubishi 1982 – 1997 2 440 MAN MAN 1982 – 1996 144 Sabb-L L ister- 1990 – 9 510 Petter (per 2012) lveco I veco 1993 – 2 200 (per 2012) Mariniserings-oversikten omfatter kun grunn-serier, sortert etter blokkprodusent. Hver serie besto igjen av en rekke undermodeller. I tillegg ble det i en kort periode levert 278 Sabb Petter og 997 Sabb Status. Denne oversikten er vel ikkje heilt fullstendig. Om semidiesel bør vel ogso den tidligaste utgava av C - 5-7 Hk vera med. Om den er eg blitt fortalt at når Sabb kom med den nye 5-9, so ville folk byggja om sine 5-7. Resultatet av dette blei so katastrofalt at det holdt på å kosta Sabb heile bedriften. So er det 2-takt diesel Modellane E og F. Eg har såvidt sett bilde av ein av desse. Det eg er blitt fortalt er at "Herrefolket" under krigen hjalp Sabb med å byggja om motorane B og C til diesel, som ikkje behøvde fyrast. Hvis eg har forstått riktig kom produksjonen av desse neppe opp i 30 tilsammen. Eg har forstått det slik at det fins eit museum her på vestlandet, som har begge desse i si samling. Gruppa Diesel bør vel då kallast 4-takt diesel? Magne Sitér dette innlegget Link to post
sabbakar2h Svart 20.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2015 Hmm det er muligt det er flere modeller lista er sakset frå båtliv . Og er nokk ikkje heilt komplett. Menn den visar Års tal og prod stopp og start. Det er flere her på forumet som har etterlyst denne infoen. Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
Jon Lolle Svart 23.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Hei! Sliter med en 2G som "jager". I det siste har begge dieselpumper blitt overhalt, byttet toppakninger, slipt ventiler og byttet kulelager i sentrifugalregulatoren. Motoren starter lett men når jeg prøver å legge den på tomgang går den enten opp til 1000 rpm eller dør... Veldig slitsomt! mistenker noe med regulatoren men alt virker på stell der.. Er det noen som har noen tips? Er det noen i Fr.stad som har peiling på SABB og som eventuelt kunne komme å ta en titt i Fjeldberg? Er takknemlig for alle innspill! Sitér dette innlegget Link to post
MrEbbesen Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 (redigert) Nymalt og klar til opplagring i garasjen. til jeg har skaffet en åpen plastsnekke. Redigert 29.Juni.2015 av MrEbbesen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Nymalt og klar til opplagring i garasjen. til jeg har skaffet en åpen plastsnekke. Eg håper at den sabben ikkje skal startast oppå desse styltene. Denne konstruksjonen er so høg at den vil ha lett for å velta, og ein slik velt kjem ikkje motoren ifrå uten skade. Magne Sitér dette innlegget Link to post
MrEbbesen Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Hehe. Nei det er bare for oppussingen sit formål. Sitér dette innlegget Link to post
MrEbbesen Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Hehe. Nei det er bare for oppussingen sit formål. Sitér dette innlegget Link to post
sabbakar2h Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Supert arbeid og fine bilder der MrEbbesen Hva for ei maling brukte du? Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
MrEbbesen Svart 29.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2015 Takk for det. Jeg brukte hammerlakk fra Biltema, mørke blå. Litt spent på holdbarheten,men hele motoren ble pusset ned og vasket godt før maling. Sitér dette innlegget Link to post
sabbakar2h Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Ok takk for svaret er også spent på hålbarheten Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
Retox_93 Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 (redigert) Hei. Har montert en sabb i sjekta og har noen spørsmål. Skal det være en talgpakning mellom den "glanden" og hylsa? Membranpumpa virker ikke ut som at den fungere. Tok pumpa ifra verandre og membranen så heil ut. Hva kan være feil da ? Redigert 1.Juli.2015 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 (redigert) Hei. Ja, der skal vera talgpakning i hylsepakkboksen Hvis membranen er heil, vil eg tru at feilen ligg i ventilane. Skru av den firkanta messingklumpen som røra er tilkobla. Skru so ut den eine nippelen frå denne klossen, og sjå om fjøra er heil og at der ikkje er drit som held ventilen open, So samme med den andre nippelen. Pass på fjørene at dei ikkje fyk veggimellom når du opnar, og pass på å setja ventilhuset riktig vei på plass. Edit: Pass på å ikkje teita den pakkboksen so den går varm. Hvis det dryp noko meir enn litt, so press meir grease i propellen. Redigert 1.Juli.2015 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Grease skal ikke tette, kun smøre! Stram glanden til det drypper 2-3 drypp i minuttet under gange. Grease kan defå annenhver måned eller så, en kvart tørn ca. Jeg smører enda skjeldnere, selv om jeg bruker båten ca annenhver dag. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sabbsabb Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Hei, Lurer på om noen her har montert SABB G 10hk i plastsnekke, og om noen har en god fremgangsmåte!? Bilder hadde vært toppers Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 hei. har noen spørmål om en sabb motor jeg har montert i en plast sjekte. 1. Vannpumpa, skal det være pakning mellom det ene huset med fjørene og andre huset med membranen i ? Den vil ikke trekke til seg vann,, membranen er hel 2.- Det kommet et rør ifra bunnen av bunnpanna og opp gjennom dieselfiltetet. hva er det til ? på min motor er det bare kappet ved dieselfilteret .. 3. oppe på toppet av motoren. så er det en kran .. hva er den til ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.