Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

Til Mouche:

 

Ok, da må jeg nok skuffe deg. Manøvrering er en viktig del av pensum til Båtførerprøven, Slik du skriver, skjønner jeg jo at du ikke har Båtførerbeviset, og derfor heller ikke vet det. Det er faktisk noe som heter teoretisk opplæring. Jeg har ikke med ett ord nevnt praksis....det har du. Men, teori bør vel komme før praksis...er du ikke enig i det?

 

En ting er det i hvert fsll ingen tvil om: Det er flere bilister på sjøen nå enn noen gang tidligere....og svært mange av dem burde aldri forlatt sin hjemmehavn!

Link to post
Share on other sites

Senest i dag tok jeg imot en båt som skulle legge til inne i Stavern havn. Jeg veier 120 kg og la alt mot båtripa hans for at han ikke skulle dundre sideveis inn i brygga. Da jeg spurte hvorfor han ikke hadde lagt ut fendere var svaret at dette hadde han ikke hatt tid til :nonod:

Ser ikke problemet her. Hvis folk ikke vil ta vare på eiendelene sine, synes jeg ikke vi behøver å sende dem på obligatorisk kurs for å lære det. Tenk deg: kurs for å lære å fendre!

Har vi ikke nok av unødvendige og tullete regler i dette landet nå? Jeg tenker da ikke minst på alle de obligatoriske kursene i forbindelse med bilførerprøven. Hva blir det neste? Obligatorisk fiskeprøve?

 

Oppfordrer alle til å ta båtførerprøven frivillig. Da bortfaller argumentet for å gjøre det obligatorisk.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Til Mouche:

 

Ok, da må jeg nok skuffe deg. Manøvrering er en viktig del av pensum til Båtførerprøven, Slik du skriver, skjønner jeg jo at du ikke har Båtførerbeviset, og derfor heller ikke vet det.

 

 

Eller kanskje du ikke har lagt merke til at jeg snakker om "Praktisk utprøving" , ikke teori i et klasserom som jeg oppfatter er hva du snakker om? Og jeg vil fortsatt hevde at praktisk utprøving ikke er en del av båtførerprøven, dessverre, og heller ikke vil bli det hvis innstillingen fra arbeidsgruppen er hva som blir gjennomført. Hvis jeg tar feil på dette punktet så vis gjerne til hvor dette står for i såfall skal jeg selvfølgelig bøye meg for det!

 

Har absolutt lagt merke til at du skriver om "mangel på kunnskap om manøvrering" hvilket jeg tolker mere som manglende evne til å styre/kontrollere/manøvrere sin båt og det er i aller høyeste grad bekymringsfullt, men igjen, læring gjør mester og vi har alle en gang ført en båt for første gang?

 

Er også litt nysjerrig på de syv båten du observert mht hvilke av disse førerne som hadde/hadde ikke tatt båtførerprøven og hvordan dette etter din oppfatning slo ut på den ekelte førers dyktighet? Hvis du ikke vet om, eventuelt hvilke av disse førerne som hadde tatt båtførerprøven, ja da er jeg litt usikker på hva som er ditt egentlig poeng her? Vel, rent bortsett fra at det er en god del båtførere som ikke er så dyktige(enig med deg i det), men på den annen side er det, etter mitt syn, svært mange som er det!

 

ps

er fortsatt for læring, opplæring og holdningsskapende arbeid, men imot obligatorisk båtførerbevis!

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er manøvrering en viktig del av båtførerprøven, Nimbuster? Det kan jeg ikke huske å ha fått med meg. Teoretisk manøvrering altså, for båtførerprøven er jo en teoriopplæring. Og teorien for manøvrering er jo temmelig forskjellig avhengig av hva slags type båt man fører og størrelse på denne osv. Skulle jeg egentlig ha lært manøvreringsteori for store og små båter, seil og motor, eller bare et enkelt utvalg?

Link to post
Share on other sites

jeg vet derfor også hvor mange årsverk som vil gå med til bare å skrive ut/oppdatere de mange bevisene som må utstedes!)

 

 

 

:sailing:

 

En rød tråd i argumentasjonen din Mouche er økonomi. Jeg har problemer med å forstå det argumentet når jeg ser pengebruken på båthold/bruk forøvrig. Opplæring /kunskap er aldri bortkastet. Det må være et selvsagt krav at man kan ferdes trygt på sjøen og at alle forholder seg til sjøveisreglene . Det gjør man om alle har den samme opplæringen. . Erfaring vil man få etterhvert.

 

I mellomtiden får vi glede oss over at forsikringspremien på båtforsikringen ikke går opp, merkelig nok?

 

Vær ikke sikker på det

 

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=193062

Link to post
Share on other sites

Flere tyverier av båt?

Men da går vel forsikringen opp på grunn av større mangel på ærlige mennesker, ikke av mangel på kunnskap om føring av båt?

 

Økonomi?

Økonomi er jo det politikere driver med hele tiden. Det er ikke penger til absolutt alt, derfor finnes det noe som heter prioritering.

 

Ferdes trygt på sjøen om alle har den samme opplæringen???

 

Alle har den samme opplæringen på landeveien, men det er jo slettest ikke trygt å ferdes der!

 

Er for øvrig enig i at opplæring/kunnskap aldri er bortkastet.

 

Hvis man utdanner seg til sykepleier, for så å utdanne seg til lærer, men ender opp med å bli dataingeniør, har man sittet ganske mange år på skolebenken.

Noen vil kanskje synes de 6 første årene var temmelig bortkastet, men det er de jo ikke for kunnskap er aldri bortkastet.

At man i de samme 6 år kunne tjent et par millioner som dataingeniør om man hadde valgt det med en gang, er bare et spørsmål om penger.

 

Kanskje obligatorisk teoretisk båtførerprøve også bare er et spørsmål om penger?

Hvis ikke så er det jo bare å vedta? All opplæring er jo av det gode. Det er det vel egentlig ingen som er uenig i?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PS:

Førstehjelp er også veldig nyttig å kunne. Hjerte-lungereding f.eks.

Siden de fleste mener at det er veldig nyttig, burde vi ikke da innføre et obligatorisk førstehjelpskurs for alle innbyggere i kongeriket?

At det vil koste det hvite ut av øyet er jo bare et spørsmål om penger.

 

Problemet er at det finnes et begrep. Og dette begreper lager stadig problemer for alle mulige og umulige nyttige tiltak.

Dette begrepet kalles kost-nytte og er særdeles plagsomt både i privatøkonomien, i kommunepolitikken, hos staten og spesielt hos interesseorganisasjoner.

Egentlig er begrepet svært plagsomt for alle fordi det effektivt raserer mange nyttige tiltak.

 

Klarer Havgapet å avskaffe kost-nytte-begrepet, stiller jeg meg først i køen for obligatorisk teoretisk båtførerbevis. For opplæring er alltid av det gode.

Link to post
Share on other sites

Klarer Havgapet å avskaffe kost-nytte-begrepet, stiller jeg meg først i køen for obligatorisk teoretisk båtførerbevis. For opplæring er alltid av det gode.

 

Kost-nytte? Kr. 400-500 i eksamensavgift. Kurset er ikke påbudt ei heller nødvendig for garvede båtfolk. :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

PS:

Førstehjelp er også veldig nyttig å kunne. Hjerte-lungereding f.eks.

Siden de fleste mener at det er veldig nyttig, burde vi ikke da innføre et obligatorisk førstehjelpskurs for alle innbyggere i kongeriket?

At det vil koste det hvite ut av øyet er jo bare et spørsmål om penger.

 

 

Kost-nytte II. Hva tror du prosjektet som NLA og skolene har igangsatt koster?

 

 

Norsk Luftambulanse har iverksatt to prosjekter overfor skolene:

Førstehjelp i småskolen - enkel førstehjelp for 1.-4. klasse

Norsk Luftambulanse startet i 2002 prosjektet ”Førstehjelp i småskolen” (tidl. ”Førstehjelp i 1. klasse”). Selv de minste barna kan lære, og bruke, enkel førstehjelp.

 

Førstehjelp i 7. klasse - trening i hjerte-lungeredning - ny metode

Fra og med høsten 2006 iverksetter Norsk Luftambulanse Norges hittil største opplæringskampanje i hjerte-lungeredning (HLR). Målet er å nå hele 300.000 innbyggere med ny livreddende kunnskap i HLR. For å nå målet tilbys alle 7.klasser i hele landet en gratis opplæringspakke i HLR. Per 1. januar 2008 har vi sammen med skolene oppnådd hittil 247.000 opplærte. Det betyr at vi kommer til å nå målet.

 

Førstehjelp hjemme

Norsk Luftambulanses engasjement i skolene gir også positive ringvirkninger i de tusen hjem. Elevene tar med seg kunnskapen hjem, - og overfører den til familie og venner.

 

Sakset fra Førstehjelp i skolen

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Kost-nytte? Kr. 400-500 i eksamensavgift. Kurset er ikke påbudt ei heller nødvendig for garvede båtfolk. :smiley:

Helt enig. Frivillighet er tingen.

 

Men 2 milliarder kroner, tvang, 100 millioner i årlige driftskostnader og 62 nye byråkrater?

Da er det vel mye mer effekt i 62 nye polititjenestemenn på sjøen? veldig mye billigere også.

 

Har ingen peiling på hva prosjektet til Norsk Luftambulanse koster.

Link to post
Share on other sites

Flere og flere blant det norske folk ønsker at et eventuelt obligatorisk båtførerbevis bør kunne inndras ved lovovertredelser.

Vel, det er fortsatt bare et lite mindretall som mener dette.

Når spørsmålet om nødvendige lovendringer nylig var oppe på Løvebakken, ble ikke disse endringene vedtatt. Stemmegivningen var noe slikt som 57-14 mot lovendringen.

 

Så nå har obligatorisk teoretisk opplæring med båtførersertifikat som kan inndras hverken flertall på Stortinget eller blant befolkningen.

Fint, sier jeg. La de som har lyst til å lese litt og ta 500 kroners testen gjøre det frivillig, så kan vi finne på noe annet å bruker 2 milliarder på.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange miliarder bryr jeg meg ikke om i denne sammenhengen. Kostprisen ved skader og ikke minst skader som oppstår fordi man får aggressivitet lik den man har på landeveien vil overgå kosten ved å innføre tvang på Båtførerbeviset. Kurset er ike nødvendig for garvede båtfolk sier Krista, enig i det, men man kan ikke lage unntak om man skal tvinge det på de som er helt uerfarne. Manøvrering snakkes det om, ja det er og blir teori, men det er faktisk mange som trenger å bli fortalt at en båt svinger på rumpa, ikke med baugen.

I går la jeg fra brygga og pressa hekken mot relativt sterk vind ved hjelp av spring, han som tilbød seg å "dytte" meg mot denne vinden skjønte ikke hva jeg snakka om når jeg sa at jeg skulle kjøre meg ut på spring. Dette er teori som kan læres ved hjelp av praktisk prøving, men først må man kunne teorien. Dette med politi på sjøen er flott, men de driver ikke opplæring, de driver kontroll.

 

Jeg forstår at folket er motstandere av tvang og nye byråkratier, men skal man ha en trygget for at ALLE som er på sjøen har i hvert fall den minste teoretiske ballast, så er dette kompetansebeviset/sertifikatet nødt til å bli obligatorisk ! Deretter kan man med loven i hånd også håndheve loven med viten om at de som gjør lovbrudd har fått en opplæring som gjør at de burde vite bedre. Dette letter også politiets arbeid. Jeg er selvfølgelig for at man pålegger også praktisk opplæring, men det blir for mye i første omgang. Alt i alt handler dette om sikkerhet for alle, men også trivsel og forståelse for oss alle. Jeg er helt sikker på at de som argumenterer for frivillighet har båtførerbeviset selv, men kan dere ikke se at det må til et påbud for at alle skal få et minimum med teoretisk ballast ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Deretter kan man med loven i hånd også håndheve loven med viten om at de som gjør lovbrudd har fått en opplæring som gjør at de burde vite bedre. Dette letter også politiets arbeid.

 

Mulig jeg misforstår, men politiet kan da håndheve loven i dag også så jeg ser ikke helt forskjellen med mindre det også (i tillegg) skal være et båtførerbevis man kan fratas?

 

Dette gjelder idag:

 

6 Fritids- og småbåtloven § 26 b

6.1 Gjeldende rett

Lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter § 26 b bestemmer at Kongen kan gi forskrift om at fører av fritidsbåt må oppfylle krav til minstealder, helsetilstand, opplæring og andre kvalifikasjoner, samt kontroll med at kravene oppfylles. Siden 1960-tallet har det vært en frivillig ordning med å ta båtførerbevis. Frem til 1998 kunne den enkelte sensor utstede båtførerbevis og vedkommende skulle også føre register. Fra 1998 overtok Sjøfartsdirektoratet ansvaret for føringen av registeret. Etter dagens ordning kan en båtfører nekte å la seg oppføre i registeret.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvor mange miliarder bryr jeg meg ikke om i denne sammenhengen. Kostprisen ved skader og ikke minst skader som oppstår fordi man får aggressivitet lik den man har på landeveien vil overgå kosten ved å innføre tvang på Båtførerbeviset.

 

Hva skulle tilsi at vi får mindre aggressiv adfersel på sjøen ved å innføre et obligatorisk båtførerbevis? Det du argumenterer for er å overføre en sertifikatordning lignende den vi har i veitrafikken til sjøen for å unngå aggressiviteten vi har på landevegen, håper du selv ser svakheten i argumentasjonen din.

 

Jeg tok kurs og eksamen til båtførerprøven i forrige uke, kan ikke se at det var noe som skulle tilsi at folk opptrer mindre aggressivt etter å ha vært i gjennom denne opplæringen.

Link to post
Share on other sites

Vel, det er fortsatt bare et lite mindretall som mener dette.

Når spørsmålet om nødvendige lovendringer nylig var oppe på Løvebakken, ble ikke disse endringene vedtatt. Stemmegivningen var noe slikt som 57-14 mot lovendringen.

 

Tja, her var man mot lovendringen i sin nåværende form UTEN sanksjonsmulighetene (inndragning etc.).

 

I neste runde vil lovforslaget inneholde også sanksjonsmuligheter.

 

Noen som vil gjette hva resultatet blir da?

 

Kan nevnes at FrP gikk imot lovforslaget i nåværende form og ønsket de nevnte sanksjonene.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Kan nevnes at FrP gikk imot lovforslaget i nåværende form og ønsket de nevnte sanksjonene.

 

Hans Frode Kielland Asmyhr (FrP) [10:02:20]: I denne saken foreslår Regjeringen presisering av § 26 b. Man ønsker å få en nærmere presisering av hjemmelen i forhold til å kunne innføre båtførerbevis og båtførerregister. Fremskrittspartiet mener at denne saken er rimelig tynt utredet hvis man ønsker å få Stortingets tilslutning til å innføre båtførerbevis og båtførerregister. Fremskrittspartiet ønsker derfor at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en sak om dette som er mye mer grundig utredet, hvor det er gjennomført en høring om disse spørsmålene, og hvor komiteen også kan ha en forsvarlig behandling i forhold til om dette er noe som er et ønske der ute. Derfor vil Fremskrittspartiet stemme imot komiteens forslag til § 26 b.

 

http://www.stortinget.no/otid/2007/midl/o080617.htm

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva skulle tilsi at vi får mindre aggressiv adfersel på sjøen ved å innføre et obligatorisk båtførerbevis?

 

Agressiviteten kommer fra MEG som har Båtførerbeviset.

Når jeg ligger ved brygga og det kommer en som aldri har sett hekkbølgene sine - Når jeg møter en som aldri har lært å vise tydelig hva han akter å gjøre - Når jeg ligger med baug mot land og en legger seg ved min side og huker tauet sitt i meg fordi han ikke stoler på egen oppankring - Når noen passerer så nærme at jeg ikke har tid/plass til å legge baugen mot hekksjøen deres...... Jeg kan nevne utallige situasjoner hvor jeg FRESER !

 

Jeg savner en ordning som sørger for at alle disse situasjonene unngåes slik at jeg ikke trenger å frese, men heller kan konsentrere meg om hvilken solkrem som er best.

Det som slår meg er at jeg har til gode å møte noen på sjøen som er mot å innføre denne teoretiske opplæringen under tvang......hvor finner jeg dere motstandere mot dette annet enn her på båtplassen ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

.........Det som slår meg er at jeg har til gode å møte noen på sjøen som er mot å innføre denne teoretiske opplæringen under tvang......hvor finner jeg dere motstandere mot dette annet enn her på båtplassen ?

Neida, vi er nok å treffe på sjøen. Har pusla rundt i Oslofjorden javnt og trutt siden det roa seg etter sommeren i fjor. Tilbrakt mang en trivelig kveld sammmen med andre som ikke liker stresset fra stHans til skolestart. Felles for de aller fleste av oss er at vi er mot tvungen holdningsendring, og svært få av gjengen er å finne her på Båtplassen. En annen ting vi har felles er at vi ser fint lite til all "galskapen" det hauses opp rundt som argument for tvangsopplæring. Hovedinteressen er båt og ikke internett. Ta deg en tur ut i saltvann utover høsten og vinteren så treffer du oss.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg har faktisk lagt ferien til august i år for å unngå værstingene og selvfølgelig også trengselen. Skal jeg være på sjøen utover vinteren må jeg nok skifte båt til en med bakvegg. I fjor var jeg faktisk utpå til begynnelsen av november med kalesjen min, men da stoppet det seg selv pga kulda. Forøvrig ser jeg ikke problemet i å kombinere internett i uka med båtliv i helgene. Det blir litt som å få både i pose&sekk...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Uttalelser fra Distriktslederen for UP i Telemark og Vestfold, Tor Egil Syvertsen jfr artikkel i TA.no:

 

- Vi kan lære av båtfolket.

 

LÆR AV BÅTFOLKET

- Vi kunne nok unngått en del av det som skjer langs veiene, hvis bilistene kunne senket skuldrene like mye som båtfolket. Forskjellen på vannet og veien, er at båtfolket tar mer hensyn og smiler og hilser på hverandre, mener han.

 

Dette stemmer forbausende bra med egne observasjoner og opplevelser på sjøen. Båt for meg er en arena for fritid og gode opplevelser. Negativ vinkling og agressive holdninger får andre stå for....

Saken gjelder egentlig trafikksikkerhet, eller mangel på sådann. For meg er det høyest risiko å komme meg ned til båten uten uhell og kollisjoner. Hvordan kan en prioritere enn allerede god sikkerhet på sjøen, fremfor dødsfellene på våre livsfarlige veier?

Link to post
Share on other sites

Når man på sjøen har sin egen høyst private oppfatning av sjøveisreglene med dertil aversjoner mot alle de andre som heller ikke kan eller vil praktisere reglene kommer mistroen og deretter aggresjonen.

 

Var gjeldende manøver iht. felles eller egen forståelse av reglene, uforstand, uflaks eller ren og skjer bølling?

 

Så sitter vi der da i stigende frustasjon over andres manglende kunnskap og høflighet, mens lunta blir kortere og kortere.

 

Aggressiv? Nei, da. Bare litt amper kanskje. :lol:

 

Men når sola skinner, er alt glemt. Det er vel sjølivet i et nøtteskall.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Kverulere?

Man kan jo ikke bare endre lover som det passer. Ting skal utredes og man skal veie fordeler mot ulemper og forhåpentligvis komme på pluss.

Disse syltynne greiene stemte jo ikke engang alle de rødgrønne for når den kom opp til votering.

 

Har man anslått hvilken effekt et obligatorisk båtførerbevis har å si for å redusere antallet drukninger? Nei, man har ikke filla peiling.

Har man anslått hvilken effekt et obligatorisk båtførerbevis har å si for antallet havarier? Nei, man har ikke filla peiling.

Har man anslått hvilken effekt et obligatorisk båtførerbevis har å si for råkjøring, fyllekjøring, og uvettig adferd? Nei man har ikke filla peiling.

Er dette noe som store grupper av fritidsbåteiere ønsker innført? Ikke engang det vet man noe om.

 

Man må da kunne sette et minstekrav til forsvarlig behandling av saken?

Det synes tydeligvis også de fleste av representantene og det hele ble nedstemt med et meget stort flertall.

 

Synes du det på generelt grunnlag er riktig å vedta lovendringer som har store konsekvenser for de det gjelder uten at det er foretatt snev av konsekvensutredning, nytteverdi og samfunnsmessige kostnader? Vel, kostnadene vet man nå i alle fall. Hvor nyttig må det være for å kunne koste 2 milliarder, 100 millioner årlig og 62 byråkrater? helst meget nyttig mener jeg. Og viser det seg meget nyttig, skal jeg stå førtst i køen for å få det innført. problemet er bare at ingen aner en dritt om noe som helst av effekter.

 

Når ikke engang alle Regjeringens representanter finner det fornuftig å støtte eget forslag, ja det sier jo egentlig det meste om håndteringen av saken.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...