Jump to content

Dieselpriser, sjekk også den nye dieselbørsen. (wiki)


kito

Recommended Posts

Flere her inne, meg inkludert har etterlyst større engasjement i og bruk av Dieselbørsen her på forumet. Men ikke bare gode lave priser må legges inne men også de som kommer ut med rødt...dvs høyere en snittet må komme frem som skrekk og advarsel om at vi i hvert fall ikke må handle der.

Vi har noen grelle eksempler de siste årene, om steder som er spesielt dyre....og her kommet ett sted: Kambo Marina like nord for Moss! Så oppfordringen er herved..bruk andre og rimeligere pumper!

Vel og bra. På den annen side må vi også tenke på at stadig flere marinaer og bunkersstasjoner langs kysten blir nedlagt på grunn av for dårlig lønnsomhet. Selvfølgelig vil vi ha billigst mulig diesel, men når det blir stadig lenger mellom hver bunkersstasjon, betyr det lengre seilaser for å få fylt opp, og da kan vinningen lett gå opp i spinningen. Dette rammer også sjarkfiskere og småfiskere langs kysten. Her har med andre ord fritidsbåtfolket og kystfiskerne en felles sak. Selv om solidartitet mellom båtfolk kanskje er et begrep som har gått ut på datoen, bør vi kanskje huske på at båtriket er mer enn Oslofjorden, også her på BP.

Hilsen Syvert :confused:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Faktisk trodde jeg alle ubetjente kortpumper var lønnsomme? Kanskje det ikke er slik Syvert? Jeg vet ikke...

 

Når jeg trakk frem Kambo var det fordi de har vært desidert dyret de siste årene...til godt over kr. 1/ltr dyrere enn snittet her i Oslofjorden. På spørsmål om hvorfor de har så høye priser var svaret at de ikke gidder å justere prisene hele tiden, og at de selger til den som vil kjøpe.

 

Dersom de med høyest pumpepris tjener penger på driften av pumpene med det volumet de har, så kan de vel bare fortsette med det? Det er opp til hver enkelt marina å bestemme pumpeprisen, og selge det de selger ut fra det.

 

Jeg er rimelig sikker på at snittet blant de som handler drivstoff legger igjen opp mot 20 % av drivstoffkjøpet til kjøp av andre varer, f.eks. tobakk, brus, is etc. Dette salget går mange av de med høyest drivstoffpris glipp av.

Link to post
Share on other sites

Faktisk trodde jeg alle ubetjente kortpumper var lønnsomme? Kanskje det ikke er slik Syvert? Jeg vet ikke...

Heisan nimbuster :seeya:

Det er blitt meg fortalt av et oljeselskap (i den grad man kan stole på det som blir fortalt) at lønnsomhetsgrensen (break even) for en ubetjent bunkersstasjon med kortautomat er 54.000 liter diesel. Dessuten selges det svært lite iskrem, tobakk og aviser etc. på ubetjente stasjoner. Jeg forsøkte bare å peke på at også denne saken, som de fleste andre saker, har minst to sider.

Hilsen Syvert :wink:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Heisan nimbuster :seeya:

Det er blitt meg fortalt av et oljeselskap (i den grad man kan stole på det som blir fortalt) at lønnsomhetsgrensen (break even) for en ubetjent bunkersstasjon med kortautomat er 54.000 liter diesel.

 

Det er vel ingen bunkersstasjon som selger mindre en 10 ganger den mengden vel?

Link to post
Share on other sites

Som ovenfor tror heller ikke jeg at noen bunkersstasjoner her i landet (sentrale strøk) selger mindre enn 54000 liter/år.

 

Dessuten tenkte jeg mer på de fleste marinaer som er åpne innenfor normal åpningstid....og som har kortautomat utenfor. Altså ikke rene pumper ala den i Egersund, men selv den selger mange mange ganger 54 000 ltr/år.

Link to post
Share on other sites

Det er blitt meg fortalt av et oljeselskap (i den grad man kan stole på det som blir fortalt) at lønnsomhetsgrensen (break even) for en ubetjent bunkersstasjon med kortautomat er 54.000 liter diesel.

 

Per dag, uke, måned, sesong eller? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ringt litt rundt dem siste dagene for å høre prisen på innkjøp ,den ligger på ca 6 kr pr liter .Men fikk tips om å vente litt ,da han jeg handler av mente det ville gå litt mere ned snart . Håper han har rett ,drøyer litt til jeg.

PS: Kingsea ,håper du kan snitte havna neste gang du er forbi :wink:

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

PS: Kingsea ,håper du kan snitte havna neste gang du er forbi :wink:

Tine IV

Var innom en tur i forrige uke men turte ikke stå på så hardt, var redd for bryggene deres. :sailing:

(og vi lagde nok større spor i moder jord enn i isen, var lite vann der :smiley: )

Redigert av Kingsea (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

En bekjent hadde bestilt tankbil i dag, og pga av lav pris ville jeg fylle tankene mine selv om jeg ikke har brukt så fryktelig mye siden November. Jeg fikk på ca 800 liter, betalte ca 5,80 pr liter inklusive mva.

 

Dette fra tankbil fra Lillesand.

 

Stor kontrast fra i høst hvor det var langt høyere pris!

Link to post
Share on other sites

Kjempefint å opplyse om drivstoffpriser etc også i denne tråden, men vil bare minne på å oppfordre å registrere på drivstoffbørsen vår her på baatplassen også, vi er ikke fullt så flink til det syntes jeg :wink: , på den måten er det lettest å finne ut hvor en skal fylle i sitt distrikt

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...