Jump to content

Dieselpriser, sjekk også den nye dieselbørsen. (wiki)


kito

Recommended Posts

Noen (eller relativt mange) vil alltid være opptatt av dieselpriser, men andre (du og kanskje de fleste seilbåteiere) sjelden trenger å bry seg om dieselprisene. Sånn er det bare, men de ulike må jo få lov å gi uttrykk for det dersom de føler for det, i en tråd?

 

For min del "justerer jeg prisene" ved lenger landligge og gjerne kortere turer, dersom jeg føler at dieselprisen blir for høy.

 

Dersom prisene går ned pga lavere oljepris, hilses det velkomment!

 

Jeg har en CR-motor, men i gjennomsnitt bruker ikke den noe mindre diesel enn en annen tilsvarende motor uten CR. Dette er jo et ralativt utsagn, men likvel......det har målinger vist, på samme utkjørt distanse, og samme fartsområde. Eneste forskjellen er at den andre hadde 440 hk og jeg 400 hk. Da blir jo min noe mer belastet, og derav øker forbrukdet noe. Men min ryker ikke.....det gjør den andre. Begge motorene er nye, og snakker om SabbIveco CR og Yanmar.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og da er vel unskyldningen. At de fylte opp tankene tidlig i høst mens prisen fortsatt var høy. Så prisen går vel ikke ned før uti Juni en gang. Når de har fått solgt unna det de har på tankene sine nå. Hvis ikke prisene fra leverandør har gått opp igjen før det da.

Merklig det greiene der. Når det stiger så går det fort, men å få prisen ned igjen. Se det lyt ta tid.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

argh.. nå får man båt diesel til 7-8 kroner ja.. skulle nesten ha fylt opp noen 200 liters fat i løpet av vinteren.. bare så synd det blir så tungvindt å fylle båten fra disse. :(

Også var det dette med å lagre så mye diesel hjemme da..

Hvordan er egentlig reglene for oppevaring av diesel? må det være X antall meter fra nærmeste bygning?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
bare så synd det blir så tungvindt å fylle båten fra disse. :(

Også var det dette med å lagre så mye diesel hjemme da..

Hvordan er egentlig reglene for oppevaring av diesel? må det være X antall meter fra nærmeste bygning?

 

jeg har et 1000 liters fat som er kjøpt hor Shults (trur jeg det het) dette er godkjent for disel.

Det ser egentlig ut som et vanlig plast fat men det er kledd med blikk utvendig.

kosta ca2 lapper.

Jeg har stappa en lensepumpe nedi når jeg skal fylle båten med suppe. litt klin har det lett for og bli men det går jo bra.

Dette fatet kan du lagre disel over lenger periode, men hvis du lagrer på et gjennomsikig plast fat må man passe på at det ikke står lagret i sola for da er det et stoff som skiller seg ut og motoren kan bli ødelagt :flag:

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Ja hvor langt ned skal båtdieselen i pris mon tro?

Sist uke kostet den 8,10 på Vassøy utenfor Stavanger.

 

Jeg kjører fortsatt på 2007 diesel til 6,30 pr. liter.

Tenker jeg venter en stund til og ser hvordan det utvikler seg. Har fortsatt nok på tanken til litt utpå vårparten en gang.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

jippiii!

prisen for "avgiftsfri diesel" er gått ned her i marinaen (Kavringen/Nesodden)

 

Nå KUN 11,30...

(i byen koster vanlig bildiesel rundt 10Kr)

 

:nonod: :nonod: :nonod:

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet burde man kunne forvente at drivstoff priser fulgte svingningene som er på rå-oljeprisene.

Går de opp - går drivstoffprisene opp, går de ned - går drivstoffprisene tilsvarende ned.

 

Vel.. for ett par mndr. siden var rå-oljeprisene på en "all-time-high" = 120 USD/fat og dieselen m/avgift ca. 14 Kr/l.

 

Var å fyllte igår. Rå-oljeprisen = 48 USD/fat og dieselprisen m/avgift 12 Kr/l !!

 

Hvorfor går drivstoffprisene kun ned 7% mens oljeprisen går ned 60% ????? :headbang:

 

Noen bruker myndighetenes avgifter som argument, men de er de samme uansett hva råoljeprisen/drivstoffprisene måtte være.

 

Vi nordmenn godtar hva det måtte være... vi er dumsnille !!! :rolleyes:

 

Geir :seeya:

 

PS

Hvor i svarten ble klokka mi av ??! God natt....

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Som bensinbruker både på bil og båt er det forsåvidt liten interesse hva prisen på diesel er i dag egentlig, men lurer "muligens" på en båt med dieselmotor.Men så er spørsmålet: Er der egentlig noen prisforskjell i dag på den såkalte avgiftsfri dieselen kontra autodiesel.Høres ut i fra en del innlegg, så er jo "båtdiesel" på mange marinaer faktisk dyrere enn vanlig autodiesel. Så med en liten snekkemotor kan det vel lønne seg og fylle i kanner fra bensinstasjonen?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor går drivstoffprisene kun ned 7% mens oljeprisen går ned 60% ????? :headbang:

 

Valuta, rafinering, transport, marginer, marked og avgifter! ...tid fra oljen pumpes op et sted i verden til den kommer inn i båten din?

 

I USA derimot er prisen på bensin(vet ikke hvordan det er med diesel) mer enn halvert siden juli 2008. Lurer oljeselskaper, og kansje også noen forhandlere, naive norske kunder? Flere oljeselskaper går med rekordoverskudd, og det er kanskje ikke så rart?

 

Drastisk fall i bensinprisene - Siden juli har bensinprisene falt med over 50 prosent. Det viser nye tall fra en landsomspennende undersøkelse fra alle bensinstasjoner foretatt av motorgruppen AAA, skriver CNNMoney.com.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...