Jump to content

Dieselpriser, sjekk også den nye dieselbørsen. (wiki)


kito

Recommended Posts

Nå er det vel det å si at før rå-oljeprisen føk i været, lå drivstoffprisene på 7-8 Kr/l.

Etterhvert som rå-olja steg - steg drivstoffprisene umiddlebart.

 

Hva er nå årsaken til at dette ikke går andre veien i like raskt tempo ?

Mekanismene du skriver Mouche, ser ut til bare å ha virkning i selskapenes favør.

 

Det er det samme mønsteret for strøm, olje og bankrenter.

Banker, oljeselskaper og el.leverandører opptrer som karteller og forbrukermakten får aldri fotfeste.

Vi er for godtroende og direkte dumsnille her på berget til å ta opp denne kampen.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er en litt interessant tråd om drivstoffpriser. Det er en del som ikke bekymrer seg så veldig for høye priser på diesel og bensin:

 

Blir det mindre motor kjøring med dagens drivstoff priser?

 

Værre er det etter min mening når man begynner å snakke om at vi i Norge med lavt folketall burde hatt en drivstoffpris på 25-30 kroner per liter for å redde miljøet og verden mens andre deler av den samme verden med stor befolkning kan kjøpe drivstoffet for et par eller 3-4 kroner(eksempelvis USA og deler av Østen). :lol:

Link to post
Share on other sites

Vel.. for ett par mndr. siden var rå-oljeprisene på en "all-time-high" = 120 USD/fat og dieselen m/avgift ca. 14 Kr/l.

 

Var å fyllte igår. Rå-oljeprisen = 48 USD/fat og dieselprisen m/avgift 12 Kr/l !!

 

Hvorfor går drivstoffprisene kun ned 7% mens oljeprisen går ned 60% ????? :headbang:

Synes regnestykket ditt blir litt for enkelt og til dels også ganske misvisende.

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men jeg prøver meg også på en enkel fremstilling, dog noe mer korrekt.

 

Hvis det er slik som oljeselskapene hevder, så er ca 70% av (bil-) drivstoffprisen avgifter. Det betyr at det er 30% av prisen som er avhengig av råoljeprisen. Når denne halveres, så blir reduksjonen i prisen 15%.

Reduksjonen fra 14 til 12 Kr/l er ikke 7%, men 14,3%.

 

Nå er regnestykket betydelig mer komplisert enn jeg fremstiller her. Noe av avgiften er pr liter, mens noe er i prosent, som f.eks. moms.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Synes regnestykket ditt blir litt for enkelt og til dels også ganske misvisende.

Uansett hvordan du regner så er faktumet at da rå-oljeprisen gikk fra 40 til 120 USD steg drivstoffprisene med 8 Kr./L

Når de nå har gått andre veien har de bare falt med 2Kr./L

 

Her er det noen som skor seg på at "Ola dunk" har god råd og serverer dem dårlige argumenter for å få aksept for høye drivstoff priser.

 

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har arbeidsbil og må kjøre så mye som jeg må kjøre - så enkelt er det - så prisen har jo egentlig ingenting å si i så måte. Det er ikke noe jeg får gjort til eller fra og må bare akseptere det og ta kostnaden. Går det langt nok vil prisen min gå opp og da går det ut over kundene, veldig synd, men slik er nå en gang det bedriftsøkonomiske prinsippet bak en selvkostkalkyle.

 

Når det gjelder avgiftsfri diesel så vet jeg ikke hvor mye Sabben bruker, men det er så lite at jeg har fyllt for 1200,- siden mai 2007. Så løsningen til dere som synes det er for dyrt med båtdrivstoff: kjøp dere en båt med Sabb eller en seilbåt :D

 

Det er faktisk ting som er viktigere enn drivstoffpriser......

Link to post
Share on other sites

I USA derimot er prisen på bensin(vet ikke hvordan det er med diesel) mer enn halvert siden juli 2008. Lurer oljeselskaper, og kansje også noen forhandlere, naive norske kunder? Flere oljeselskaper går med rekordoverskudd, og det er kanskje ikke så rart?

 

Ja, bensinprisene er alltid høye i USA på sommeren fordi "alle" amerikanere da er ute og kjører bil/ferierer, men behovet for fyringsolje/tyngre oljeprodukter er tisvarende lavt og påvirker således bensinprisen. Har ikke fått med meg at prisen er halvert siden juli i USA, men du har sikkert rett og det viser jo bare hvor stor forskjell det er på beskatning/avgifter på bensin i USA/Norge, men det er vel heller ikke noe nytt. Regner med at du også tar med i betraktning at kursen dollar/kroner har endret seg med ca 40% siden juli og vi betaler med kroner på pumpen, ikke dollar.

 

Nei, ikke noe rart at oljeselskapene går med overskudd når man vet hvilke priser de har oppnådd på oljen og det helt uten at produksjonskostnadene deres har økt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk ting som er viktigere enn drivstoffpriser......

Det har du helt rett i JRO.

Veldig mye er viktigere enn det.

 

Men nå er det ihvertfall sånn for meg, at hvis jeg kan spare noen lapper på å være litt bevisst, så gjør jeg det med stor glede.

 

Njord bruker noe under literen på mila for motor og svært lite for seil. Tankene tar ca 1400 liter, hvilket varer et år eller to med mitt bruk.

Hvis jeg nå velger å tanke opp i morgen kontra å ha gjort det rett etter ferien, så sparer jeg altså 2 - 3.000,- blanke kroner. Venter jeg enda litt til, så kan kanskje besparelsen bli enda større.

 

Slike småting gir meg en god tilfredstillelse, og tanken på det kan jeg kose meg masse med, samtidig som jeg nyter alle de andre enda viktigere gledene som livet byr på :smiley:

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Snittprisen i Norge? Finnes det noe statistikk på det da? Det kan jeg aldri tenke meg...

 

Og, ikke kan jeg se at den kan ha noen verdi heller...du får ikke handlet drivstoff til snittpris likevel, like lite som du kan handle til lavest pris hvis du bor på østlandsområdet og laveste pris finnes i Egersund.

Link to post
Share on other sites

Snittprisen i Norge? Finnes det noe statistikk på det da? Det kan jeg aldri tenke meg...
Okay, kanskje ikke snittpris; prisene endres jo hele tiden, men ikke en gang en tilnærmet statistikk?

 

Hvis ikke, holder det nå med båtplassen sine kalkulasjoner, men det hadde vært litt morsomt å sammenlikne.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Sist mandag kostet både bensin og diesel, med fulle avgifter, kr 8,70 hos Shell-stasjonene ved E-18 i Bamble! Med kredittkort fikk jeg ytterligere 4% rabatt samt 40 dagers betalingsutsettelse. Kanskje vi har fått (enda) en ting mindre å irritere oss over? :nonod::lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...