Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Ja, det er godt å komme i gang igjen. Starter man å nøste opp i løse tråder i huset blir man aldri ferdig. Bare det å rydde garasjen, blir et evig prosjekt. Her finner man mye rart. En lampe som er kjøpt, men aldri hent opp, medfører rydding av kjeller for å henge den opp. Rydding av kjelleren fører til stadig nye småprosjekter, og til slutt rydding av alt jeg har dratt ut i garasjen. Kjøper så ny bil. Denne er større enn den gamle, og garasjen må ommøbleres på ny. Så har jeg tre biler. Begge de gamle har diverse mangler som må fikses før jeg kan selge en av dem. Etter å ha fikset disse manglene, og solgt den ene, må garasjen ryddes igjen for å få inn igjen den nye bilen, som fremdeles er litt for stor. Sykler må flyttes, og jeg må bygge en utebod for å få plass til disse. Heldigvis var det fremdeles snø der jeg skulle bygge boden, så jeg fikk et påskudd til å bryte denne evige sirkelen.

Over til eksos.

x1.jpg

Her er tilkoblingen for eksoslangen sveist.

x2.jpg

Påmontert kjølevann og eksos.

x3.jpg

Har sett for meg å sette potta ut til siden, og slangen bak langs tanken, men sperrer da veien frem på siden av motoren.

x4.jpg

Løsningen blir å sette potta inn mot midten, og slangen tvers over den ene dekksluka. Ikke ideelt, men bedre enn å sperre inne oljefilteret, dieselvarmeren og septiktanken.

får ikke satt dette på plass skikkelig før jeg lager nytt hull i hekken for eksosen. Det få vente til helgen og dagslys. Så trenger jeg de pokkers eksosklemmene og sjøvannsfilteret fra Nettbåt.

Link to post
Share on other sites

Mer eksos.

x5.jpg

Her har jeg tredd på slangene, og festet potta.

x6.jpg

 

x7.jpg

Har laget ny gjennomføring til eksosen rett over, og litt til siden for drevet.

x8.jpg

Som vi ser var det sol og strålende vær i dag. Kalt under dekk, men behagelig på utsiden.

x9.jpg

Ble et komprimiss mellom å utnytte plassen maksimalt og å få fornuftig tilkomst til motor. Tror dette skulle fungere bra.

Link to post
Share on other sites

Har du en "tilbakeslagsventil" på eksosen...

Skal sveise på en 90 grader og en rørstubb slik at eksosen kommer ut under vannlinjen. Da vil heller ikke sjøen kunne slå rett inn. Kan sette på en tilbakeslagsventil i tillegg, men usikker på om det blir nødvendig.

 

I dag måtte derimot arbeidslysten tvinges i kne av strålende sol og forfriskende minusgrader.

13022011079.jpg

Skipshunden Dina, var enig i prioriteringen.

Link to post
Share on other sites

Fikk pakken fra Nettbåt i går. Den var fremme på postkontoret bare fire dager etter bestilling, men så har posten rotet bort hentelappen, og pakken har ligget å surnet i ti dager på postkontoret.

Så fikk jeg omsider byttet sjøvannsfilteret, og fått kjølesystemet komplett.

sjflt.jpg

Minus en slangeklemme. At jeg har en 20-30 slangeklemmer som er for små, eller altfor store, er en mager trøst.

x10.jpg

Her har jeg klattet sammen noen rørdeler jeg hadde liggende. Med ulik godstykkelse, og en egen evne til å starte med altfor mye strøm, ble det ikke G6 kvalitet over dette heller. Men nå skulle i alle fall eksosen komme ut under vannlinjen.

Skulle likt å sveist på et stykke i 45 grader i andre enden slik at slangen gikk litt høyere.

x11.jpg

Omtrent slik som denne tegningen.(Nå har jeg rød versjon) På grunn av det tykke akterspeilet, er det derimot ikke mulig å lirke en slik konstruksjon gjennom uten å borre et mye større hull. Med større hull får jeg heller ikke skrudd fast gjennomføringet til skroget.

 

Slipte ned og trykket inn gamle skroggjennomføringer. Siden dette var messing gikk det fint å pusse bort ytterdelen mede sandpapir og vinkelsliper.

gmle_gjenom.jpg

Disse var i god stand, og egentlig unødvendig å bytte. Men det er ikke godt å vite før man har kappet godset. Ventilene hadde iallefall sett sine beste dager for 20 år siden.

nygj.jpg

Slangetilkoblingen på denne er 1 1/2"-40mm

nygj1.jpg

Den nye i syrefast, fant jeg kun som 1 1/2"-45. Håpte å kunne trykke på slangen likevel, men det går ikke.

bkdass.jpg

I kottet bak dassen sto en gjennomføring som var plugget. Sikkert en gammel dassdirect variant.

nygj2.jpg

Her har jeg satt inn en 1 1/4", med 40mm tilkobling.

nygj3.jpg

Fra denne har jeg lagt en slange gjennom skottet til maskinrommet.

nygj5.jpg

Her skal jeg koble den på spylepumpen. Må bare få laget et lite fundament til den. Skal bli moro å prøve denne. 240 liter i minutter høres ut som en voksen stråle.

 

Siste gjennomføringen, inntak til dass, finner jeg ikke igjen. Brukte ventilen og slangekoblingen til kjølevannsinntaket, men selve gjennomføringen har jeg klart å rote vekk på rekordtid. Bestiller like godt ny. Nå er det heldigvis den billigste som har blitt borte.

nydrill.jpg

Kjøpte ny drill, igjen. Hadde tidligere en meget god B&D, 14V. Denne glemte jeg ute, og den druknet etter noen dager med Sunnmørsvær. Kjøpte så en ny B&D. denne var 12V, og holdt bare få minutter før den måtte lades. Siden den kom med "mobillader", er det også håpløst å finne laderen når man trenger den.

Prøvde DeWalt denne gangen. 12V, billig dritt. Men med to batterier, og bordlader som går an å finne igjen.

Link to post
Share on other sites

Luftehull skal bli. :smiley:

 

I dag hadde jeg bare tre kvarter til rådighet. Nesten ikke verdt bryet, men om man dropper tre kvarter 100 ganger, blir det 75 timer, eller over 3 døgn.

Disse tre kvarterene brukte jeg til å montere gassalarm.

gas1.jpg

 

gas2.jpg

Plasserte den nede ved dørken, nær komfyren. Beleilig nok, også nær 12V ledingen til tv-boksen.

brsl.jpg

Pulverapparatet har jeg flyttet rundt på i månedsvis. Tok bare to minutter å skru det opp.

Link to post
Share on other sites

I dag: Gass

gas4.jpg

Fikk omsider somlet meg til å kjøpe en gassflaske.

Monteringssettet har jeg hatt liggende lenge. På høy tid å få montert opp.

gas5.jpg

Først lekkasjetesteren ute i gasskassen.

gas6.jpg

Kopperrør inn til stengeventilen, og slange inn på komfyren.

gas7.jpg

Medfølgende klistremerke.

gas8.jpg

Uvøren omgang med tapetkniv. Heldigvis finnes det førstehjelpsaker ombord.

Mangler bare regulator for å få testet ut mine kokekunster. Denne følger hverken med monteringssettet eller flasken. Nå har jeg en gassgrill stående. Burde vel kunne flytte over regulatoren derfra. Får prøve i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hvilke gassalarm brukte du? Reagerer den på andre gasser som CO og Co2 også?

Evt pris?

Hei, plukket vel med meg denne på Jula en gang. Gassalarm Kun for gass. Ellers følger det med lekkasjetester, stengekran, slange, slangeklemmer, slangetilkoblinger og støttehylser for kobberrør med i monteringssettet. Grei monteringsanvisning. Trenger bare en stubb kobberrør, og regulator i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Fenderlist

Fremdeles mørk etter jobb, så det gjelder å ta utearbeidet i helgen.

fender.jpg

I dag lette jeg frem fenderlisten for badeplattformen.

fender2.jpg

Rimelig føyelig ytterst.

fender3.jpg

Inn mot senter av kveilet ble den derimot mindre medgjørlig. Men den måtte gi etter for presset.

fender4.jpg

Satte i godt med skruer.

fender5.jpg

Dekklisten lot seg derimot ikke skyves inn fra enden. Stiv som den var, kunne jeg heller ikke bøye den og lirke den inn fra utsiden. Da jeg tok den inn i varmen for å runde kantene ble den plutselig svært myk. Skal prøve å legge den i en bøtte varmtvann i morgen å se hva som skjer. Gjorde nok ikke saken noe bedre at den lå ute i 3-4 minusgrader mens jeg skrudde på fenderlisten.

Redigert av 10ta9c (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøvde å putte lista i varmt vann.

fender6.jpg

Det viste seg at den hadde samme egenskap som spagetti, og svært lettkokt.

fender7.jpg

På et øyeblikk var den på plass.

fender8.jpg

På enden var de litt Zalo fra i går. Her gikk det enda lettere.

Varmt vann, gjerne med litt såpe. Da går dette som en lek.

 

så var det å gå i garasjen for å lete etter mer saker å plassere. Denne gangen fant jeg frem et par batterier.

bat1.jpg

Batteriene som stå i båten nå, byggstrøm/startbatteri, står på en finerplate. Det er ikke ideelt å feste batteriene på en plate, og platen er heller ikke stor til alle batteriene.

bat2.jpg

Tidligere har batteriene stått i disse kassene, under den ene køya i lugaren. Denne plassen trenger jeg til andre ting, så alle batteriene blir plassert i motorrommet. Med en liten ombygging, kan jeg likevel bruke kassene.

bat3.jpg

Her har jeg delt opp kassene, og satt dem sammen for å få plass til alle fire batteriene. Batteriene er for tunge til å få løftet dem opp i kassene, så jeg har lagd en lav terskel i fronten. Likevel skal de romme noen liter batterisyre om det skulle bli behov.

bat4.jpg

Fikk til og med en til overs. verktøykasse?

bat5.jpg

Limte sammen puslespillet på en finerplate.

Link to post
Share on other sites

Blir ikke alltid så fint, men går litt sport i det.

Mer gjenbruk i dag.

bat6.jpg

Her har jeg "sveist sammen den nye batterikassen med loddebolt. Virket overraskende solid.

bat7.jpg

Limte/fuget alle skøyter. Patronen var nærmest frosset, så den fikk seg en litt drøy opptining på ovnen. Får vel kline på litt maling også. Har blitt litt snobbete på mine eldre dager.

Link to post
Share on other sites

Ble en kort økt på tirsdag. Hadde egentlig ikke tid i det hele tatt, men siden jeg måtte innom garasjen å pumpe opp noen baller før trening..

22022011147.jpg

..rakk jeg å kline noe maling på batterikassen.

bat8.jpg

Rubbet godt ned med sandpapir og vasket med aceton.

bat9.jpg

Er skikkelig gnien, så jeg malte kun utvendig. Eller fikk ikke tid. Velg det som passer.

Etter trening var jeg innom garasjen igjen for å legge fra meg ballene. Skulle egentlig rett hjem, men måtte bare...

drev20.jpg

..bytte zink på drevet. Nå kom jeg på at jeg hadde en slik sak i skrotkassen. valgte likevel original VP-zink fremfor Biltemazinken.

drev21.jpg

Stor forbedring.

drev22.jpg

Kjølevannstussen var også en smule tæret.

drev23.jpg

Ny slange også. Begynner å se bra ut.

 

Satser på ny propell. Skal jeg ha propell for kort hub, er utvalget magert. 15x19 er ikke å få tak i i det hele tatt.

prop.jpg

Bruker jeg propell for lang hub, kan jeg få denne hos marineshop. Skulle gå greit å få dette til å passe sammen etter det jeg har funnet om emnet. Lurer på om den gamle propellen ikke er av long hub-typen også.

Om ingen kan fortelle meg at jeg tar feil, bestiller jeg denne.

Link to post
Share on other sites

Denna båten blir sjøsatt i år :thumbsup:

Det får jeg inderlig håpe.

Hjemmekveld i går :headbang: ,men i dag fikk jeg røsket ut batteriene.

tors1.jpg

Siste rest å male i maskinrommet.

tors2.jpg

Prøveplassering av batterikasse. Den passet bra. Kommer ikke mye i veien.

tors3.jpg

Nymalt.

tors4.jpg

Fant noen rester gummibelegg å legge i bunnen av kassen.

tors5.jpg

satte tilbake batteriene, pluss 80 kg nye. :sweat:

Link to post
Share on other sites

Sommertemperatur (Sunnmørssommer)i helgen, og tid for utearbeid.

Tok en grundig rengjøring av drevplaten, og skrapet bort alt løst. En møysommelig jobb. Og selv om jeg var i dekning under badeplattformen, ville ikke høljregnet gi seg før det rant en elv mellom beina mine, og jeg startet å synke ned i avgrunnen på grunn av en stadig sviktende tele.

drev30.jpg

Ble omsider ferdig, og fikk grunnet med epoksyprimer.

drev31.jpg

Fant en anode under. Har gjort en god jobb denne, så jeg får sørge for avløsning.

drev32b.jpg

På trimplanene var det bare smuler igjen. Har bestilt nye her også.

drev33.jpg

Da var trimplanene også rengjort og primet.

drev34.jpg

Drevplaten fikk seg en dusj drevspray, og det skulle være klart for montering av drevet.

 

Fenderlist.

fenderlist.jpg

Fenderlist i aluminium er en tragisk konstruksjon. Gummi hadde vært mye bedre.

fenderlist2.jpg

dette er en hårete gummibasert masse, som skal være svært elastisk.

fenderlist3.jpg

virker å være et stoff som tåler en støyt uten å flasse av.

fenderlist4.jpg

Ser fint ut på litt avstand. Så får vi se om det tørker skikkelig, eller om det blir klissete i solen. Only time will show.

 

Strøm.

Feite kabler tar tid å legge opp uten skikkelig verktøy.

27022011174.jpg

En heavy duty kvistsakt var ypperlig å kappe kabler med. Siden jeg har kabeltang som går kun til 16mm3, måtte jeg presse på det meste med rørtang.

kabatt.jpg

Her er i alle fall alt koblet etter eget surrete hode. Siden det ble litt sent i dag, turde jeg ikke vri om hovedbryteren.

27022011183.jpg

Troe jeg tar en kontrollmåling før jeg legger det på nett. Kjedelig om det skulle komme ut 48V.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...