Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Fant en mulig løsning på Dynamoen på et annet forum.Sender deg spørsmål og svar.

 

I have a Hino EH700 engine, with a (Hino)sawafuji alternator. The engine is 165 hp without turbocharger, and the alternator is original. (24V/40Amp)Sn. for the alternator is 0214 102 0313.(Hino nr.27050-1022A) The engine is dismanteled from a truck (by someone else), and wires cut. My question is how to connect the alternator. It has a three pin plug, with a red, green and blue wire.

 

 

red goes to the alternator's positive output connection

 

blue is the output of the regulator and goes to thealternator field connection. This connector provides variable voltage to the rotating part of the alternator and determines how much power it generates.

 

Green or brown is the wire that goes to ignition, and it is used to turn the regulator on.

 

Dette stemmer med fargene på dine ledninger , håper dette hjelper :-)

Link to post
Share on other sites

Her kommer linken med koblingskjema til dynamoen.

Ikke samme dynamo, men meget god manual. Kan godt komme til nytte når jeg får tid til å sette meg mer inn i dynamoens mysterium.

 

Dette stemmer med fargene på dine ledninger

Ja det gjør det. Men verden er bitte liten, og det var jeg som stilte spørsmålet. Svaret har jeg ikke fått bekreftet, og jeg skjønner heller ikke forklaringen på den blå lederen. Dvs. hvor den skal kobles.

Link to post
Share on other sites

Båtutstyr:

Finner stadig mer man må til båten. Lørdag måtte jeg en svipptur til Hamar for å hente skipshund.

img_2493.jpg

Som resten av prosjektet er denne satt sammen av hva man tilfeldigvis finner rund omkring.

img_2494.jpg

I dette tilfellet Whippet/Border collie og Irsk setter.

img_2484.jpg

Alt 8 uker gammel er den i stand til å nedlegge en sjuåring og slikke ham til døde.

Link to post
Share on other sites

Søkte på motoren din, og fant et sted dreiemomentet oppgitt til 325 ft.lb, som tilsvarer 440 Nm. Hva et 250 drev tåler finner jeg ingenting om. Kanskje Volvo kan si noe? Det vi vet er at 250 drevet ble konstruert på 70 tallet, da MD32 var største dieselmotor Volvo leverte. Og den har et dreiemoment på bare 225 NM..... :eek:

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Og den har et dreiemoment på bare 225 NM..... :eek:

Huff, det var puslete greier. Får håpe drevet har litt å gå på. Bare en måte å finne ut av det på.

Utvekslingen er forøvrig 1,61:1. Skulle passe med propellen som står på, etter dine beregninger.

 

Når det gjelder dynamoen, tror jeg at jeg muligens kan ha funnet litt info. Siden kunnskapen ikke finnes på norsk, har jeg måtte sette meg inn i utenlandsk fagspråk. Etter hvert som jeg fant engelske betegnelser, ble det litt lettere å søke rett info.

Alternator-dynamo

Field-stator

Three pin connector-plug med tre koblingspunkt.

Idiot light-ladalampe

Tachometer-turteller

A/C tap-kobling fra stator til turtellerkobling.

 

Dynamoen er av merket Sawafuji, eller Nippon Denso, eller bare Denso. Finner også Boshdenso og er rekke andre avarter. Pluggen finnes i et utall varianter, og om koblingene er merket, brukes stort sett hele alfabetet i et salig kaos. En fellesnevner er at to av ledningene er fra tenning og ladelampe. I mitt tilfelle bør dette være rød og blå. Muligens slik: Rød gir + fra tenningslås, mens blå kan kobles til samme uttak, gjennom ladelampen. Grønn er sense eller turteller. Siden jeg har konstatert at denne kommer fra stator, og utenom likeretter (A/C-tap), bør dette være til turteller. Eller W som den ofte er merket. Tach, eller halve alfabetet brukes også om denne.

Da kan jeg like godt gjøre et forsøk. går det til :headbang:, har jeg i alle fall gjort det jeg kunne.

Link to post
Share on other sites

Lite aktivitet her i det siste. Har brukt adskillige timer på rengjøring før maling i kjelleren. Bare veistøv på motor utgjør flere kilo klisset guffe. Rust fra motorfundament etc, og løse malingsflak nok til å fylle en 10 liters pøs. Ser ikke ut til å ta noen ende. Frister med shorcuts, men må nok bare ta seg tid til å gjøre det skikkelig. Dødtiden mellom jobb og middag, pauser i fotballkamp, og alle andre huller i hverdagen der man ikke gjør noe nyttig, har jeg fylt opp med rengjøring av drev.

drv2.jpg

Dette er så bra som det blir innen for rimelighetens grenser. Temmelig tynnslitt lakk mange steder, og bart metall her og der.

drv1.jpg

prøver med derfor med denne.

drv3.jpg

Så straks mye bedre ut.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt har jeg brukt utallige timer på avfetting, spyling, skraping, vasking og rustfjerning.

msk1.jpg

Så tid for litt maling.

msk2.jpg

Motorfundamentet burde vært ute for sandblåsing. Men det blir litt vel mye. Har fjernet all løs rust, smurt på hvit guffe (rust bjørn), og malt med hammerlakk.

msk4.jpg

Hammerlakk også på motor.

msk3.jpg

Metallic blå..

msk5.jpg

..kombinert med sølvgrå.

Myye igjen. Men godt å komme igang å male etter det endeløse forarbeidet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En sporadisk oppdatering. Har knapt vært innom båten de siste ukene, og må nok se langt etter fritid de nærmeste ukene også. Satser på en ukes avspasering når ting roer seg så jeg kan få gjort et skikkelig skippertak. Naturlig nok må balja bli stående en vinter til.

dksl1.jpg

Nå som jeg har malt motoren synes jeg at jeg måtte gjøre noe med dette.

dksl2.jpg

Orket ikke en masse sveising og sliping, så jeg støpte like godt et deksel i glassfiber.

dksl3.jpg

Ingen stor finish, men med litt maling ble det bra nok. Belysningen i motorrommet kom virkelig til sin rett etter maling, og med regnet trommende på dekkslukene, har det blitt riktig trivelig å jobbe her nede.

dksl4.jpg

Dynamoen har også fått en liten oppshining, og venter bare på montering.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Fremdeles trettentimersdager og syvdagersuke på jobben. Kona er lettere irritert, og har pålagt meg diverse oppussingsarbeid før jeg får lov å nærme meg båten. Skulle kunne slippe unna til neste helg, men da må jeg nok også ta igjen noe sosial adferd, siden jeg ikke har hatt tid å hilse på folk de siste to månedene. Men det blir, så snart jeg slipper unna hverdagens grusomme virkelighet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Dette er en fantastisk tråd! Tur retur Eidsvoll Lillehammer på toget gikk utrolig fort med så artig lesing. Ofte tar jeg meg i å bare se på bildene på slike prosjekt-tråder, men du har i tillegg til bilder, en morsom måte å skrive på som gjør denne tråden enestående! Lykke til videre, du har gitt meg inspirasjon til å fortsette med sjømannen min til våren!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå, er du ferdig med denne sosialiseringen? :lol:

Ja, omsider. Hele friuka gikk med til diverse oppussing. Ble så forvist til Polen en tid, så kom jula. Kvidde meg en stund for å måke meg frem til båten, men et par uker med sommertemperatur ordnet det problemet. Nå har jeg begynt å samle trådene, og vil snart ha noe fornuftig å komme med.
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

håper våren kommer din vei så snøen blir borte og lysta slått inn for fullt

Her har vi hatt vår i hele år. Snøen var historie etter tre uker med sydenvarme og høljregn. Men hjelper det på "kraftkrisen"? Neida, renner bare rett i havet. Landet er feilkonstruert, det er problemet. Men nok avsporing, lysta er på plass, og angsten for å bruke tid på alt annet er tilbake.

 

Ser du har brukt ein del LED-lys frå biltema. Korleis er lyset frå desse?

Lysene i lugaren har lite spredning, og er litt blålig. Lysene i maskinrommet er mye bedre. Både på farge og spredning. De små markeringslysene jeg har brukt bla. under skapet i byssa og på badeplattformen gir også et overraskende godt lys.

 

Selv om hele forrige uke gikk med til fotballturnering, og søttiårsfeiring (ikke min), ble uka før heldigvis mer produktiv.

Etter noe rydding og feilsøking på ting jeg hadde glemt hvordan jeg slo på, konsentrerte jeg meg om kjøleopplegget.

Først satte jeg på plass den nymalte dynamoen.

dyn.jpg

Koblet kjølingen til defroster.

kj1.jpg

Og varmtvannstank.

kj2.jpg

For å få feste varmtvannstanken støpte jeg inn et festepunkt i skroget.

fste.jpg

Så maling.

fste2.jpg

Mens jeg ventet en uke på at malingen skulle tørke, gikk jeg videre på sjøvannskjølingen.

Inntak fra drev.

kj7.jpg

Siden her ikke har vært brukt ventil, kappet jeg tuppen, og satt på en mutter med klemring, og skrudde på en ventil.

kj8.jpg

Slange til filter.

kj12.jpg

Filteret monterte jeg rett under lukekarmen.

kj9.jpg

Filteret var nytt, for et ukjent antall år siden, men ubrukt. Likevel sprøtt som et knekkebrød. Heldigvis knakk slangestussen da jeg trykket inn på slangen. Bestilt nytt, men må selvfølgelig vente en god uke eller fem, før jeg får fullført sløyfen.

Videre inn/ut fra pumpe.

kj4.jpg

Inn på kjøler. Denne hadde mye større dimensjon, så her måtte jeg til med nok en kreativ overgang.

kj5.jpg

Slangen ut fra kjøler

kj6.jpg

Slangen ut fra kjøler skal inn på eksosen.

kj10.jpg

Her må jeg lappe sammen noe av rusk og rask. Er godt i gang med dette.

Link to post
Share on other sites

Litt mer oppdatering. Skulle heller brukt tiden til noe fornuftig, men kona har tatt på seg å holde kveldskurs på onsdager. Noe som betyr at hun har masse bortkastet fritid på dagen, mens jeg må passe ungeflokken om kvelden. Nå finnes det masse båtrelatert research på nettet, så litt kan man jo få ut av dødtiden. Finn har jeg derimot gitt opp. Masse gøy å kjøpe, men lite svar å få. Ser ut som folk heller lar annonsene gå ut på dato enn å svare på mailene mine. Ikke prøver jeg å prute heller. Jeg kunne naturligvis ringe, men synes det er bedre at de ringer meg når det måtte behage dem, enn at jeg sjokkringer midt i middagsluren og påkaller meg all verdens vrede og forbannelser. Når jeg nylig hadde ute en bilannonse på Finn, fikk jeg bare telefoner, og ingen mail. Gikk bra det, siden jeg ikke sover middag. Men kanskje er dette med E-post litt for nymotens for folk flest. Kanskje er folk litt ensomme og liker å høre stemmene til fremmede folk. Eller kanskje virker ikke mailen på Finn. får vel heller kjøpe nytt, da. Nå er også det en tålmodighetsprøve. Bestilte masse greier i fjor sommer. Det varte og rakk med det meste, og noe har jeg ennå ikke fått. forrige uke bestilte jeg bla. sjøvannsfilter hos Nettbåt. Betalte med det samme, i håp om at det skulle gå raskt. Fikk mail (ja, her fikk jeg faktisk svar)dagen etterpå om hva jeg skulle betale i frakt. Rart at de ikke skal klare regne ut dette direkte. Varene var på lager, sa de, og jeg betalte straks frakten også. Siden har jeg ikke hørt noe. Ordren er behandlet og betalt, ligger i historikk, uten status eller sporingsnummer. Får vel bare vente, og se på gresset som gror.

Oppdatering, ja.

Fikk på plass igjen vamtvannstanken.

ons1.jpg

En gang, da jeg var ung. Langt fremme i denne tråden. Nevnte jeg at jeg måtte lage et deksel til defrosteren siden den har åpning i begge ender.

ons2.jpg

Kan ikke ha motorlukt opp i kabinen. Fikk omsider laget et deksel i 3mm rustfri plate.

ons3.jpg

Lagt på en gummipakning på baksiden. Overraskende nok passet hullene rimelig bra.

ons4.jpg

I morgen får jeg se litt mer på eksosen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...