Jump to content

Baatplassenkonvoien sørgående kan du følge her


Astor

Recommended Posts

Førstkommende søndag går konvoien videre sørover fra Bergen. Ved hjelp av Saphir, Bergen, Fanafjord, Mekkaren og Dreamer skal vi etter planen komme helt til Bakkasund i Austevoll. Har gjort en liten rokering pga TrondT som fortsatt har problemer med motoren, og trolig ikke blir klar til helgen. Værmeldingen for søndag lyder på svak vind og Kraftig regn. Men - som alle vet - det regner litt av og til på denne kanten av landet. Derfor tar vi værmeldingen med stor ro.

Vi kommer tilbake med mer info og etter hvert også bilder.

Link to post
Share on other sites

Vi løser det også hvis Saphir kan gå Bjorøyhamn - Nordåsen - Hjellestad.

Er det mulig, Saphir?

 

Det hadde nok vært mulig det, men skal konvoien gå på søndag så har jeg ikke anledning. Jeg jobber både lørdag 14 og søndag 15 til klokken 17.

Så hvis søndagen er eneste mulighet - Må jeg dessverre trekke meg. :headbang:

Link to post
Share on other sites

OK - da får vi følgende opplegg på søndag:

 

Kl 12.30 fra Bergen (til Bjorøyhamn) ("Dreamer")

Kl 13.00 fra Bjorøyhamn (til Hjellestad) ("Bergen")

Kl 14.00 fra Hjellestad (til Kleppholmen - Bakkasund) ("Fanafjord") (forbehold om OK fra "Fanafjord").

 

Da yr.no oppdaget at Baatplasskonvoien skulle ut på søndag, reduserte de værmeldingen fra "Kraftig regn" til "Regn"!

 

Vi har ikke hørt noe fra Mekkaren. Hvis han ikke melder seg, er etappen Bakkasund - Kolbeinshamn ledig. Her har vi imidlertid en plan B, hvis ingen skulle melde seg.

Resten av ruten til Haugesund har vi nå dekket. Det kommer vi tilbake til etter hvert.

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her kommer OK fra Fanafjord.

Jeg er i utgangspunkt opptatt på Søndagsformiddag, men jeg skal rekke Kleppholmen kl 15:00 og kanskje 14:00 Hjellestad

 

Fanafjord

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

OK - det går bra! Bra jobbet Dreamer! Ikke lett å få så mange organisert!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ikke lett å få så mange organisert!

Det er sant, Fanafjord! Noe av problemet har vært at vi ikke visste når konvoien ville komme til vårt distrikt. Og en del av dem som hadde meldt seg på, var nå opptatt med andre ting. Det må vi bare akseptere. Men så lenge vi har entusiastiske BP-ere som stiller opp, skal nok dette gå bra likevel!

Link to post
Share on other sites

Søndag skal vi komme videre med konvoien, ved at Grab Bagen skal bringes fra nåværende posisjon (på mitt salongbord) via diverse steder til Bakkasund i Austevoll. Vi har pr i dag ikke videre transport samme dag, men skal ordne med standsmessig "innkvartering" noen dager i Bakkasund. Værmeldingen for søndag er svak vind fra nord-vest og regn. Med andre ord: Flott båtvær!

Jeg legger ved et bilde fra Austevoll, tatt fra Storebø mot Bakkasund-området.

 

2002sommer_144.jpg

Link to post
Share on other sites

I helgen er konvoien kommet noen skritt videre.

Først en liten avstikker like sør for Bergen:

 

2008_konvoi_121.jpg

Like sør for Bergen tar vi en avstikker til nå nedlagte Alvøen Papirfabrikk.

 

2008_konvoi_126.jpg

Vi passerer Haakonshella, hvor en steinstøtte forteller at Haakon den gode - som fikk banesår

i slaget ved Fitjar i år 960 - gikk i land her og døde på samme stedet som han var født.

 

I Bjorøyhamn ble bagen overlevert "Bergen".

 

2008konvoi_002.jpg

Her legger Bergen ut på sin etappe fra Bjorøyhamn til Hjellestad

 

2008konvoi_014.jpg

Konvoien ankommer Hjellestad

 

2008konvoi_023.jpg

En liten passiar mellom Dreamer, Bergen og Fanafjord før avgang fra Hjellestad

 

2008konvoi_028.jpg

Bergen sier takk for følget, mens Dreamer og Fanafjord fortsetter til Kleppholmen.

Vi ser Sotra i bakgrunnen.

 

2008konvoi_036.jpg

Vi passerer Klokkarvik.

 

2008konvoi_042.jpg

Vi er innom Kleppholmen, men der venter ingen nye konvoideltakere.

Vi fortsetter til Bakkasund.

 

2008konvoi_048.jpg

Vi nærmer oss Bakkasund, nordligst i Austevoll kommune.

 

2008konvoi_060.jpg

I Bakkasund var det mange båter, mange kjente og stor interesse for konvoien.

Her ble bagen "innkvartert" på Joker-butikken på kaien. Kalve jr. i Joker lovet å ta godt vare på bagen til den ble hentet, og satte umiddelbart trackeren til lading.

 

Dreamer takker de som var med i dag og gjorde turen til en positiv opplevelse!

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har "Mekkaren" noen dager å ommrømme seg på.

Evt. Kan jeg hente baggen i Bakkasund fredag 28 juni.

Baggen blir levert til "Amfea II" i Brandasund lørdag formiddag 29 juni.

Ferden vil gå videre til Sagvåg på Stord. Lørdag kveld blir det samling i kystlagets lokaler der.

I Sagvåg vil vi også få besøk av lokalavisen.

Konvoien går etter planen videre til Espevær søndag 30 juni, med "Amfea II" som pinnefører.

Håper mange vil delta på hele eller deler av disse etappene, samt "kosen" i Sagvåg.

Da satser vi på at "Nyste" henter bagen hos Joker i Bakkasund fredag den 28. juni, og tar den til Kolbeinshamn. Skulle Mekkaren dukke opp i mellomtiden, får vi komme tilbake til det. Skulle gjerne vært med på samlingen i Sagvåg den 29., men det blir nok 50-årsdag på meg i stedet!

Link to post
Share on other sites

Da satser vi på at "Nyste" henter bagen hos Joker i Bakkasund fredag den 28. juni, og tar den til Kolbeinshamn. Skulle Mekkaren dukke opp i mellomtiden, får vi komme tilbake til det. Skulle gjerne vært med på samlingen i Sagvåg den 29., men det blir nok 50-årsdag på meg i stedet!

Flotte bilder, både fra "Bergen" og "Dreamer"

Er de tatt med det medfølgende kamera, eller privat?

 

Dersom "Mekkaren" ikke dukker opp, henter jeg baggen i Bakkasund.

Håper mange finner plass til en tur med konvoien, og festligheter i Sagvåg helgen om 14 dager...

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder, både fra "Bergen" og "Dreamer"

Er de tatt med det medfølgende kamera, eller privat?

Jeg tok bilder kun med eget kamera, da min kabel for overføring til PC ikke passer til BP-kameraet.

Når det gjelder etappen Espevær - Haugesund, sier Skjælø i dag at han kan ta sin etappe som planlagt. Det blir siste etappe i Hordaland, med andre ord "sjarmør-etappen". Da har Seilaren forhåpentligvis klar en mottakelseskomite på gjestebryggen i Haugesund .. Jeg kommer tilbake med nøyaktig tidspunkt.

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtfolk er forskjellig, men jeg tror Vestlandet har det meste av det ulike typer av båtfolk setter pris på: Fra den ene ytterligheten som f. eks. kan være mylderet i Bergen sentrum, til den andre ytterligheten: En stille uthavn hvor du kan ha en hel øy for deg selv hele helgen. Her kan du velge indre strøk med lange fjorder og bratte fjell, eller skjærgården med utallige holmer og skjær. Her er en "indre skjærgård" med skog helt ned til sjøen på holmene, og en "ytre skjærgård" med lyng og svaberg. Med andre ord: Her er det bare å velge det man setter mest pris på!

Kanskje neste konvoi blir feriekonvoi fra øst til vest?

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtfolk er forskjellig, men jeg tror Vestlandet har det meste av det ulike typer av båtfolk setter pris på: Fra den ene ytterligheten som f. eks. kan være mylderet i Bergen sentrum, til den andre ytterligheten: En stille uthavn hvor du kan ha en hel øy for deg selv hele helgen. Her kan du velge indre strøk med lange fjorder og bratte fjell, eller skjærgården med utallige holmer og skjær. Her er en "indre skjærgård" med granskog helt ned til sjøen på holmene, og en "ytre skjærgård" med lyng og svaberg. Med andre ord: Her er det bare å velge det man setter mest pris på!

Kanskje neste konvoi blir feriekonvoi fra øst til vest?

 

Liker ikke å pirke og er enig i alt du skriver, men det skal være furuskog :wink: . Hos oss er gran en importert skog som heldigvis ikke trives i sjøkanten.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...