Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke

Walter_S

Recommended Posts

Ja, du må gjerne ønske deg alt mulig, knutza - :wink: - det nærmer seg Jul, så det ligger jo i kortene, men om du får det....

Har du vært snillt barn?

Er nok redd for at en slik forespørsel ikke kan etterkommes, før tidligst etter Jul en gang, fordi jeg selv ikke har video-kamera og er avhengig av at svigersønnen er med og filmer....

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Siste fortsettelsen fra: " Det gir meg litt tid i morgen formiddag også til å starte motoren og sjekke at alt er O,K, der i avdelingen, o.s.v."

Hermed har vi kommet frem til den siste episoden av denne mastodonten av et Maraton-føljetong.... :eek:

Så er jeg nå kommet til det stadiet i prosjektet mitt hvor jeg nå på alvor må trappe ned 'skiveleriene' :wink: mine her, og heller bruke tiden til noe annet. Jeg har liksom levd i et slags vakuum de siste 2½ år med ombygging, hvor Malaika stort sett opptok plassen lengst frem i pannen min - noe som selvfølgelig har gått ut over andre gjøremål her i huset og på tomta. Nå, ettersom Malaika nå er på vannet og liksom er "ferdig", må jeg nok sette fokus på litt andre ting her i livet. Livet består tross alt av noe mer enn bare båt (nødvendigvis!). :smiley:

Dessuten har jeg vært såpass mye "i fokus" her på BP i det siste, at det er nå er en reell fare for at metningspunktet snart er nådd og at dere går lei all skravling om båten min.

Med disse tre bildene her, trekker jeg meg derfor stille og rolig tilbake og ser på livet fra et litt annet ståsted fra nå av, enn jeg har gjort de siste 2½ år! Det har vært moro og det har vært trått innimellom, mest moro egentlig, men nok er nok.

1256624465_resized.jpg

Malaika, her sett fra babordsiden, i sitt rette element på Tangen / Kråkerøy.

1256624524_resized.jpg

Båten sett forfra - for å få et lite inntrykk av proporsjonene på overbygget.

1256624589_resized.jpg

Malaika's styrbord side og hennes "nye hjem", med Kjøkøya i bakgrunnen.

Plassen er ytterst på Baardsenbrygga, tvers overfor <Puttesund-broen> i Kjøkøysundet.

Ærbødigst,

Walter_S

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Praktfullt arbeid fra a til å. Design, planlegging, Konstuksjon og Finnish virker gjennomtenkt og gjennomført. Du har kommet i mål med et prosjekt som de færreste ville gitt seg i kast med, og enda færre ville fullført, og det er fullført med stil. Det er bare å ta av seg hatten og bukke.

bukk.jpg

Tidligerer i denne tråden ble det diskutert hvordan stabilitet og sjøegenskaper ville påvirkes av det tilsynelatene høyere tyngdepunktet. Har du gjort deg noen erfaringer rundt dette etter at Malalaika kom på vannet?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Henger meg på gratulantene! En ting er prosjetet og gjennomføringen, men er også imponert over hvordand et hele er dokumentert og presentert i denne tråden. Du burde samle hele tråden og gi den ut i bokform....

Bare et spørsmål fra en novise: hva er hensikten med at vinduene i fronten på styrhuset heller noen grader utover?

Gratulerer med fullført bygging! :flag:

Og ikke minst, mange tusen takk for at du har brukt masse tid på å dele det hele med oss, både via flotte, instruktive og fortellende bilder og ikke minst via dine lune, smått underfundige skriverier som nesten er for prosa å regne.

Denne tråden har gledet mange og vil bli stående som en milepæl og et eksempel til etterfølgelse.

Unner deg virkelig at du nå er ferdig og kan bruke tiden din til noe annet enn å bygge båt og tilfredstille oss oppdateringshungrige Baatplassen medlemmer der vi skriker etter vår daglige dose kombisjark bygging.

Men jeg håper inderlig du sånn litt utpå ettervinteren kommer igjen med en evaluering. Alle prosjekter skal jo evalueres nå for tiden, det bør du også gjøre. Og på samme måten som du delte dine betraktninger for eller imot slik eller slik løsning på dette og hint håper jeg du også på samme åpenhjertige måte etter noen måneders bruk i ulikt vær vil dele dine erfaringer med ombyggingen i sin helhet og enkeltløsninger spesielt.

Ble det slik du hadde tenkt deg, lenser akterdekket slik det skal, fungerer doutbygget etter hensikten, ble isolasjonen ok osv, osv?

Først da er vi helt fornøyd og vil la deg hvile på dine laurbær :yesnod::wink:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Bare et spørsmål fra en novise: hva er hensikten med at vinduene i fronten på styrhuset heller noen grader utover?

Det vil du oppdage veldig raskt i en båt som nettopp har vinduene hellende noe fremover: All refleks fra instrumenter og andre remedier forsvinner og du får et mye klarere bilde av livet på utsiden...

Senior-du er min helt!

Gratulerer Walter med et utrolig vellykket prosjekt.

Dette er av de mest leste tråder i bp sin historie vil jeg tro, og det er av den enkle grunn at du "skriver på en måte som interesserer de fleste av oss".

Denne tråden er den tråden jeg har fulgt mest på igjennom tiden du har holdt på med Malaika, og interessen ble ikke akkurat svekket etter at jeg fikk bese henne under mitt ærend i ditt nærområde. Jeg velger å tro at de aller fleste av oss har lært mye nytt under denne perioden.

Jeg håper du vekker til live den samme interesse du hadde tidligere for sjøen og dens gleder og bidrar med fine historier og bilder fra dine turer.

Lykke til videre Walter!

Takk for en god prosjekttråd. Det er vel nå tid for turer med sjarken og kamera slik at noen av dine bilder fra noen av dine turer kan vises for oss. Følger også med på bildekritikktråden i OT-forum og koser meg med dine bilder der. Ønsker deg lykke til med en annen bruk av sjarken enn bare jobbing, nå er det også tid for kos.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Hei Walter og vel blåst... :cheers: Du har beært oss med din fortellerglede og din utrolig dyktighet samt dine fotografier som det står respekt av.

Min barn har jo blitt lest for i denne tråden og jeg føler det nesten trist at nå er ferdig..

Dine tanker om båtlivet og "hva nå" tanker er ikke fremmed . For som oftes er det vegen som faktisk er målet. Eller som en eller annen sa: Alle dessa dagar som kom och gick, inte visste jag at de var livet.

Mvh

Pjolter med barna...

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

All refleks fra instrumenter og andre remedier forsvinner og du får et mye klarere bilde av livet på utsiden...

Det ante meg at det var en praktisk grunn ja.

Da kan man spørre seg hvorfor ser man da nesten utelukkende (bortsett fra sjarkene da) bakoverskrådde vinduer - også saktegående båter. Antagelig fordi funksjon som regel taper i kampen når designerene skal lage et salgbart produkt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...