Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Fortsettelsen fra: "Dette for at ikke dørken skal bli skitten av tråkket opp-og-ned båten. Jeg har ennå igjen å male 2 strøk med HardTopp på dørken...."


 

De bilden som kommer nå er fra den 22.09.2008 og <MALAIKA> er nærmest ferdig malt, bortsett fra dørken ute i cockpitten. Her er ihvertfall en liten stemningsrapport med bilder tatt tidlig om morningen, før jeg tok bikkja ut på min daglige morgentur. Den lave morgensol skinnte rett inni 'teltet' til Malaika og jeg bare måtte ta noen 'lyriske' stemningsbilder av henne....

 

 

t_23ferdigmalt11.jpg

Jeg oppdager ja nå på dette bildet at hun trenger sårt til et skikkelig skrogvask, noe som har blitt forsømt med all virak om maskering og 2-komponents maling i det siste. Styrbordsiden er full av slipestøv ser jeg - ganske så avslørende, slik lav morgensol!

 

t_23ferdigmalt2.jpg

Min gode turkamerat 'Samson' står og venter tålmodig i oppkjørselen, mens jeg tar noen bilder. Etterpå går vi en 4-5 km's tur.


 

Litt senere på dagen:

 

t_23ferdigmalt3.jpg

Har vært innom glassmesteren i Fredrikstad og skulle bestille ruter + gummilist. Hadde med utskjæringene fra vinduene, kryssfinér med glassfiber på. Men han ville ha pappmal. Og her har jeg limt fast pappskiver med maskeringstape på utsiden av vinduene....

 

t_23ferdigmalt4.jpg

...for å tegne av malen innvendig med kulepenn, langsmed rammen. Ser jo litt snål ut med de rare kantene og vinklene på pappen!

 

t_23ferdigmalt5.jpg

Her har jeg endelig montert disse ristene i syrefast stål, oppunder taket. Der går luftingen av taket, over selve isolasjonen.

 


Bildene som følger nå er tatt den 26.09.2008.

 

Noen av dere riktig oppmerksomme - og eysteind - har allerede fått med seg at jeg har skiftet fargen på dørken ute. Jeg fant ut at fiskeslo, sildeflass og annet gørr ikke ser så veldig pent ut på hvit dørk. Derfor fant jeg en noe mørkere farge av Jotun sin HardTop med nummer 4012 BEIGE. Dette var den mørkeste av de lyse fargene som fantes. Ellers var det mørkerød, mørkeblå, mørkegrønn og svart... :rolleyes: ...ikke noe for en lystig kombisjark, nei! Så beige ble det. 2 strøk av denne + et 'sand-strøk' (skal fotrklare nærmere), i tillegg til den hvite grunningen som allerede var der.

 

Jeg har også gjordt meg en del tanker angående det med nymalt og glatt dørk! Klipper derfor ut noe tekst fra et innlegg fra i går, hvor jeg svarer et annet medlem som lurer på akkurat dette med sklisikring, om jeg hadde gjordt meg noen tanker om det.

Jeg svarer:

Ja, det har jeg. Kan ikke ha det som det er.

 

:yesnod: Hvis jeg hadde hatt penger nok til det, så hadde jeg bestillt noe som heter TREADMASTER dekksbelegg i 'Diamond Pattern' fra England og skjært til og limt på. Har vært ombord i noen seilbåter i England som har dette, og det har en helt utrolig friksjon og samtidig en meget effektiv vanndrenerende effekt. Det er nesten som du tryner, første gang du går ombord, så god fotfeste blir det med Treadmaster.

marine_swatch.jpg

 

Jeg bruker båten hele vinteren og da må en kunne gå på dekk uten å havne i vannet! :o) På selve dekket foran og sidedekkene akterover har jeg tenkt å lime striper med sklisikker tape (50mm bred) - har hatt dette på 2 båter før og det funker meget bra. Det som er dumt er at Biltema nå bare har svart tape - før så fikk man det i både gult og hvit. Og svart tape på hvit dekk, jeg vet ikke...?

 

I cockpitten, eller den selvlensende dørken bak, der har jeg allerede maskert og lagt på et lag med sand som jeg har malt over - blir meget god friksjon av det også!

 

Og det er det som skjer i neste bilde. Etter et fyldig strøk med den nye BEIGE-farven, maskerer jeg rundt kanten på disse 'øyene' og gjør klar til å male med sand.

t_23moerkdoerken1.jpg

Her er alt klar til 'sand-maling': En halv boks med Jotun HardTop iblandes tørr sand med korn 0,1 - 0,7 mm - ikke før mye og ikke for lite - og med denne blandingen males overflaten på dekket. Meget viktig å røre i boksen hele tiden, slik at sanden holdes 'svevende' i malingen. Bruk kost med litt stiv bust og 'klin' utover. :o) OBS! Det må ikke bli store 'kaker' av denne blandingen - da blir det seige klumper som tørker sent og som slipper lett. Prøv å få til en jevn malingsfilm iblandet passe mengde med sand.

 

t_23beigedoerk1.jpg

Etter at denne 'sand-malingen' er skikkelig gjennomtørr (jeg ventet 2 dager) så blir det malt ennå et fyldig strøk med samme farven oppå sanda for å forseile den og binde den godt til underlaget.

 

t_23beigedoerk2.jpg

Ferdig! :o)

 

 

t_23beigedoerk3.jpg

Ferdig! :o)

 

 

t_23beigedoerk4.jpg

Ferdig! :o)

 

 

t_23beigedoerk5.jpg

Etter noen dagers tørk så prøvde jeg friksjonen på dørken og må si meg fornøyd med den, både av sikkerhetsmessige grunner og av estetiske / utseendemessige grunner. Samtidig ligger det nå faktisk 4 lag med maling på dørken. Håper at jeg kan slite på de en stund...

 

 

Ferdig! (...med å male...) :cool:

 


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:seeya:

 

Ja-da, TMe - jeg kommer snart med en forklaring på den 'røde' kulen.... ;o) ...ganske så 'snedig' opplegg, ser du. Rør-i-rør - sier ikke mere akkurat nå.

:tongue:

Vi er flere som som venter! :yesnod:

 

PS! Tråden er ikke komplett før hensikten med den røde kula (klovnenesen ? :wink: ) er forklart. :lol:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her har jeg endelig montert disse ristene i syrefast stål, oppunder taket. Der går luftingen av taket, over selve isolasjonen.
Husker fra en tid tilbake dette med isolasjon ble diskutert, men kan ikke finne mer om hvordan du løste det. Har sikkert gått glipp av noe, men tråden har blitt ganske lang. Hva ble løsningen på denne problemstillingen, og hva endte du opp med å bruke?
Link to post
Share on other sites

...men har du prøvd å gjøre ren rulle,kost,aluminiumsrulle,hansker med varmt grønnsåpe vann? Polyester løser seg opp i varmt grønnsåpevann,jeg bruker å blande en bøtte varmt vann godt med grønnsåpe i og la verktøyet stå nedi i 10-15 min og så ta det opp og grave det reint med hanskene på.....

Se der ja. Det kommer stadig frem nye tips som jeg ikke visste om. Har gjordt ren malerkoster med oljemaling på med grønnsåpe og varmt vann, men aldri polyester. Det skulle man ikke tro at gikk an!

Nå er nok min polyester-støpetid omme for denne gangen, men jeg skal huske på det til neste gang... :wink:

 

.... og helt sikkert andre som tar i slike "den siste tulling er ikke født" prosjekter...

Jeg like dine uttrykk, p-kaill - dette er noe av det beste jeg har lest på lenge! Så treffende.... :lol: Stort bedre kan man ikke si det!

 

 

...Ser du er medlem av lutefiske lag - skal jeg ordne deg lutefisk til jul???

Takk som byr, p-kaill, men 'han Asbjørn' i foreningen er opprinnelig fra Lofoten og har familie der oppe, og det kommer ei stor fiskekasse nedover hver November og hver Desember, så vi er godt forsynt! :yesnod: Men takk skal du ha for tilbudet.

 

 

Du, og eventuellt andre som går og venter på noe svar her, det er ikke alltid like enkelt å beholde oversikten med hvem som skriver hva her. Prøver så godt det lar seg gjøre å følge opp og med. Så du får ha meg unskylt at det tok så lang tid å svare, p-kaill!

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Slå i 5 liter acetone. Oppbevar redskapen der.

 

:yesnod: Det er slik jeg har gjordt det. Aldri 'vasket' redskap som sådan, bare klemt ut overskytende polyester med tørkepapir og lagt alt samme i ei 10lt plastbøtte, halvfull med aceton, og et tett lokk på.

 

t23_acetonboette.jpg

Slik har jeg oppbevart redskapen fra ifjor høst helt frem til nå i juli / august. Har selvfølgelig skiftet aceton når den blir 'klissent' å ta i.

 

t23_klarforstoeping.jpg

Har forresten brukt samme redskap - mohair-rull - aluminiums-rull og 1 stk. 2" lakk-kost fra Biltema - hele tiden. Det har holdt fint, bare man legger ting tilbake i aceton igjen, med en gang man er ferdig.

 

:o)

 

... Du får tipse om dato og tid for sjøsetting...

Greit, OLPI - håper bare at det blir på denne siden av Nyttår.......... :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt ruller på europris - de heter Perlon og er av et annet materiale enn en vanlig rulle.Jeg synes de er mye bedre å smøre polyester med,forresten koster de kr. 7.90 pr. stk.

 

"'han Asbjørn' i foreningen er opprinnelig fra Lofoten" - det var bra Walter at dere har en Lofotværing de kan sine saker de.Jeg har nettopp vært en tur i Lofoten og der fikk jeg dilla på Bacalao...

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med nydelig utført arbeide. Overtok nettopp en Tromøy 23 med 30 hk Farymann. Trenger en del oppussing, så jeg må få den opp på krybbe/opplagshenger snarest. Har en gammel båthenger, men trenger litt hjelp for å få riktig vinkel på støttene. Kan noen hjelpe meg med det?

 

Her er et bilde

img_0008_2.jpg

Redigert av Herman
Endret kode så bildet kom fram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Overtok nettopp en Tromøy 23 med 30 hk Farymann...Har en gammel båthenger, men trenger litt hjelp for å få riktig vinkel på støttene.

 

Gratulere med kjøp av en 'god sjøbåt' - ser at du har versjonen med et lite styrhus oppå halvdekket. Da slipper du hele den jobben jeg hadde her...

 

Når det gjelder med å bestemme vinkelen til støttene så er det en håpløs oppgave, sånn på papiret. Du må nok, i første omgang, belage deg å lage støtteben med justerbar vinkel. Vinkelen forandrer seg jo gradvis de lenger akterover (flater mere ut) du kommer ved kjølen.

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Etter noen dagers tørk så prøvde jeg friksjonen på dørken og må si meg fornøyd med den..."


 

Så-å-si ferdig med dørken i cockpit'en ute, så var det å stupe inni styrhuset å starte 'stylingen' der... :wink: Jeg får vel snart vindus-rutene fra glassmesteren og da bør jeg først bli ferdig med å male skottene innvendig. Det er selvfølgelig enklest å gjøre det nå, før vinduspakningen kommer på plass.


Tilbakeblikk:

Allerede i april i år funderte jeg hvordan jeg egentlig ville ha det inni styrhuset. Jeg var da kommet såpass igang med platesnekringen at spørsmålet gjorde seg gjeldende.

 

De neste 3 bildene er fra april i år:

t23_platepaadassinnvendig.jpg

Jeg var litt betatt av kontrastene mellom den rød-brune Meranti-finéren...

 

t23_babordferdig.jpg

...og de hvite gran-lektene.

 

t23_styrbordferdig.jpg

Det er da jeg fikk det for meg at denne kontrasten ville jeg ta vare på.

 


I nåtid igjen...

Men så er det jo slik at granlektene ville jo med tiden bli brunere og brunere av sollyset - med mindre jeg luter dem og det blir for mye 'styr' - og Merantien måtte vel oljes / lakkes og da ville det bli nokså mørkt inni styrhuset. Det er noen i en annen tråd som snakker om "Sigarkasse-effekten" når man sitter, omgitt av mørke tresorter. Det ville jeg ikke ha. Mørke båter har jeg hatt nok av!

 

Jeg bestemte meg derfor å ta vare på kontrasten, men gjøre det omvendt. Malte lyse flater, avbrudt av mørkere og oljet / lakket listverk / stendere.

 

 

t23_maskereinnvendig1.jpg

Torsdag, 2. oktober begynnte så maskeringen av stenderverket (gran-lekter) som jeg tidligere har beiset brun.

 

 

t23_maskereinnvendig5.jpg

I og med at jeg bruker oljemaling (DRYGOLIN Vindus- og dørmaling)...

 

t23_maskereinnvendig2.jpg

...måtte jeg maskere nokså nøyaktig og tett.

 

 

t23_maskereinnvendig4.jpg

Det å maskere slik stenderverk - de fleste har jo 3 sider som må maskeres - er jo en tålmodighetsprøve...

 

 

t23_maskereinnvendig3.jpg

:eek: ...og her fikke jeg bruk for mye av både tålmodighet og maskeringstape. Men godt forarbeide letter selve malingen.


 

Dagens bilde - tatt for en par timer siden... :smiley:

t23_hvaerdet.jpg

Men, hva er nå det da?

:tongue:


Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...