Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Fortsettelse fra: "og dørene får også et strøk med Bangalack før kvelden. Så var det å vente til i morgen for at det skal tørke..."


 

Sist så lå dørene til sikrings-skapet til sparkling og ventet på sitt 1. strøk med Bengalack.

 

t23_090616_20sikring.jpg

Ferdig sparklet og slipt:

 

 

t23_090617_26sikring.jpg

Når dørene har fått seg et strøk med Bengalack, så legger jeg de innover i garasjen til tørk.

 

Her forleden ble jeg litt for ivrig med å kutte til mahogny og glattslipe det og glemte helt de malingsvåte dørene... :crazy:

 

 

t23_090617_25mahogny.jpg

Det måtte jo bli sagflis og slipestøv som festet seg til malingen, så dette strøket var forgjeves. Og slike hendelser forsinker fort ett helt døgn. Må jo vente til Bangalacken blir helt stiv før man igjen kan slipe ned støvet. Og så var det på med maling igjen...

 

 

 

t23_090617_24mahogny.jpg

Forresten. Denne bunken med mahogny-staver fikk jeg naboen min, en pensjonert byggmester, til å kappe opp på byggnings-saga hans. Saga hans er mye bedre enn min, med bedre anlegg og lang "vogn" som går på skinner. Fant frem en halv side av vangen på et snekkeoverbygg som var bygget i solid mahogny, og endte opp med disse bunkene med staver. Planen er å bygge spile-stol med disse.

 

 

t23_090614_13pantry.jpg

I det hele tatt, så bruker jeg innimellom "slagene" å kose meg med å få mest mulig ut av disse gamle mahogny-emner fra 1930. Det er for meg balsam for sjelen å stå slik og kutte til og slipe....

 

 

t23_090614_15pantry.jpg

...mahogny'en og se det røde treverk komme frem. Man blir litt andektig å tenke på hvor langt unna dette treet har vokst seg stort, blitt fellt, kuttet opp og sendt halve jorden rundt for at en båtbygger på Hvaler i 1930 kunne bygge denne flotte mahony-snekka for en av byens grosserere. I alle disse årene har mahogny'en blitt stelt med, blitt slipt på og lakket på utallige strøk, for at den skulle få den rette gløden og skinne i sommersola. Og nå, nesten 80 år etter, skulle den få et nytt liv ombord i båten min.

 

 

t23_090618_08sikring.jpg

Nok om det. Her er ihvertfall disse dørene blitt satt inn...

 

 

 

t23_090618_18sikring.jpg

...og slik blir det seendes ut...

 

 

 

t23_090619_01sikring.jpg

..når 3 strøk med Bengalack er ferdig tørket og dørene er ferdigstillt, mens mahogny-listene rundt skapet har blitt beiset med Herdin's Oljebeis og fått 3 strøk med halvmatt 3-stjerners gulv-lakk oppå der igjen!

 

 

 

t23_090619_08sikring.jpg

Jeg elsker disse kontrastene med rød mahogny, benhvit skapdør, blank hengsel i syrefast stål og svart / rødt sikringspanel.

 

 

Når jeg nå lukker igjen sikrings-skapet så blir det nok ikke flere bilder av innholdet der på en stund. Det er jo ikke særlig spennede å se bilder av en masse ledninger som blir strukket, o.s.v. Det får da være måte på detaljert beskrivelse.

 

 

Det som står på nå fremover er bygging av pantry'et på babord-siden.


 

Fortsettes:

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette er så ekstremt imponerende bra at jeg synes at en liten korrigering er på sin plass! Ref. bilde. Synes den skruen der til venstre ikke står helt i synkron med de tre andre. En liten korrigering der takk :wink:

 

t23_090619_08sikring_modified.jpg

 

P.S. Ser at den øverst til høyre også trenger en liten justering for å komme i takt med resten av prosjektet...

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

...P.S. Ser at den øverst til høyre også trenger en liten justering for å komme i takt med resten av prosjektet...

 

Skal si det til han! :lol: Skruen, altså!

 

Jeg er glad for at det er flere enn meg som har sans for detaljer og "pirk"!

:seeya:

 

 

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Først vil jeg takke alle dere som har stemt på mitt prosjekt i gårsdagens avstemning. Jeg er takknemlig, ydmyk og beæret av slik velvilje fra mine faste og "mindre faste" lesere.

Takk! :flag:


Så forsetter vi som før...

 

Fortsettelse fra: "Det som står på nå fremover er bygging av pantry'et på babord-siden..."


 

Etter å ha blitt (nesten) ferdig med sikrings-skapet og diverse elektriske koblinger "nede i kjelleren" med å koble sammen batterier til batterivelger og å sette inn ekstra hovedstrømbrytere på den strømmen som går til forbruk, snur jeg meg igjen og jobber videre med pantry'et.

 

Det høres jo unektelig "fornuftig" ut og man skulle tro at Walter_S var en særdeles strukturert mann som planlegger godt og gjør alt etter en plan - man kan ikke ta mere feil enn som så! Jeg er faktisk ganske så "vinglete" og lar meg - i hvertfall nå i denne avslappende oppløps-perioden - heller lede av plutslige innfall og "hva har jeg lyst til å jobbe med idag"-metoden enn å følge en nøye uttenkt plan. Dessuten går de 2 hoved-jobbene - elektrisk og pantry - godt an å kombinere, jobbe litt her og litt der. Men her i prosjekt-tråden må jeg nødvendigvis holde litt struktur for lesernes skyld og slik at tema'ene ikke blandes for mye.

 

For å finne igjen tråden og se hvor langt jeg har kommet, varmer vi opp med noen bilder fra sist jeg snakket om pantry.

 

t23_090607_05pantry.jpg

Først så støpte jeg fast et halvskott i babord båtskroget for å få en solid forankring i båten.

 

t23_090607_10pantry.jpg

Støpen går hele veien fra dørk-nivå opp til overbygget. I tillegg sitter det en god del syrefaste skruer og holder på sammenkoblingen av gammelt og nytt.

 

 

t23_090607_18pantry.jpg

Halvskottet er fra før i 9mm kryssfiner, og nå lamineres det en 12mm kryssfiner-plate sammen. 21mm skulle bli sterk nok til å tåle å bli sittet på. For, selv om halvskottet egentlig skal bli til et lite pantry (kjøkken på skogsmatros-språk... :rolleyes: ), så skal den i tillegg tjene som understell til en fremtidig passasjer-stol (som jeg, per idag ikke har den ringeste ide om hvordan den vil se ut...).

 

 

t23_090607_11pantry.jpg

Og sånn ser det ut, sett fra forpiggen.

 

Og oppå toppen av halvskottet, omtrent der hvor de 2 svarte "klypene" står rett opp-og-ned, skal denne 2-bluss Origo rødsprit-apparatet stå, som skal brukes til å koke kaffevann med og eventuell å lage litt mat når vi er på tur.

 

 

t23_090614_02pantry.jpg

Siden jeg har meget vanskelig med å forestille meg, og planlegge ting i 3-dimensjoner, så begynnte jeg med å lage en slags koke-kasse. Rett og slett en kasse i solid finsk kryssfiner, som skal romme selve sprit-apparatet.

 

 

t23_090614_05pantry.jpg

Etter å ha prøvd ut flere versjoner og å ha prøvd å ta hensyn til alt mulige, så ble kassa seendes slik ut.

 

 

t23_090614_08pantry.jpg

Da jeg var fornøyd med utseende og funksjon, ble det liming (polyurethan-lim, den som bobler så friskt!) og skruing. Kassa ble solid!

 

 

t23_090614_10pantry.jpg

Alt dette under det vaktsomme blikket til Samson - som alltid er med meg.

 

 

t23_090614_11pantry.jpg

Vel, han er jo på jobb også, så han må også holde et øye med veien utenfor gjerdet, selvfølgelig...

 

 

 

t23_090617_02pantry.jpg

Når koke-kassa er ferdig så skal den felles inn i halvskottet, slik at en del av kassa er utenfor (forenfor) skottet og mesteparten er aktenfor skottet. Her vatres den opp i forhold til underlaget eller reisverket.

 

 

t23_090617_15pantry.jpg

Underlaget forsterkes.

 

 

t23_090617_04pantry.jpg

Jeg vil ha en solid pantry, så reisverket skal delvis forankres til skroget...her markeres området som skal slipes ned....

 

 

t23_090619_15pantry.jpg

...og her er det støpt fast med 3 lag glassfiber. Burde holde.... :wink:

 

 

t23_090617_08pantry.jpg

Kassa på plass ...

 

 

t23_090617_11pantry.jpg

...og i riktig høyde.

 

 

t23_090618_37pantry.jpg

Samson ser tilsynelatende ut til å sove, men han følger godt med!

 

 

 

t23_090618_23pantry.jpg

Så bygger jeg meg fra kassa akterover.

 

 

 

t23_090618_29pantry.jpg

Der skal det bli et skap til...

 

 

t23_090618_36pantry.jpg

...som forhåpentligvis skal ha plass til en lite vask i stål.

 

 

t23_090618_39pantry.jpg

Prøve, feile, prøve igjen, o.s.v.....

 

 

t23_090619_13pantry.jpg

Her begynner det å ta den formen jeg er ute etter. Omtrent slik vil jeg dekke av kokeapparatet og dermed lage plass til en passasjer-stol oppå der. "Lokket" skal antageligvis kunne vippes forover, men rygglenen på stolen brettes ned - hvis jeg får plass til denne løsningen da.

 

 

t23_090619_24pantry.jpg

Fronten på "kokplassen" har skrånende sokkel for at det skal bli bedre plass til føttene, samtidig som det, på liten dørkplass, skal bli plass til "vanlig" (hva-nå-det-er...) benkebredde. Selve kokekassa skal siden kles inn med både malt kryssfiner og mahogny-trim.

 

 


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Fronten på "kokplassen" har skrånende sokkel for at det skal bli bedre plass til føttene, samtidig som det, på liten dørkplass, skal bli plass til "vanlig" (hva-nå-det-er...) benkebredde."


 

På tross av varmen fortsetter vi "litt" som før. Når jeg skriver "litt" i anførselstegn så betyr det egentlig bare at jeg egentlig har lyst til å fortsette som før, men omstendigheter rundt meg pluss varmen krever sitt, slik at fremdriften ikke kan forventes å være på samme nivå som f. eks. i fjor høst. Med andre ord - det går treeeeeeeegt.... :giggle:

 

Skjærhalden Havnefestival nå sist helg, en årlig tradisjon - i år for første gang uten egen båt - måtte jeg jo få med meg. Det ble noe sjøgang utpå natten etter en flott lørdags-kveld med et feiende scene-show og konsert: ABBA - The Journey - virkelig noe for en gammel årgang som meg. Søndag var det "rekupperasjon" (fritt oversatt fra det engelske... :rolleyes: ...kommer sikkert av kuppelhode..) parasettamol og anger (aldri mer å blande øl og sprit...) og gode forsett til neste år. Og der gikk denne helgen uten at det ble noe fremgang i båten...

 

Så slipper man opp for det ene, så det andre, og besøk hos både Maritim, Biltema og Båtbua må utsettes p.g.a. varmen - hvem er det som orker å sitte i en bil når sola steker som den gjør nå for tiden? Fredagen før helgen var det "Bakstørn" her i huset - ingenting ble gjordt på båten da heller. Mandagen var det noen timer på formiddagen og så noen timer på ettermiddagen / kveld - det var liksom det. Tirsdag (idag) var det den ukentlige turen over kjølen til Strømstad (ja, med bil!!!) for å besøke Systembolaget og å fylle opp med båtbygger-dop, Smålands-kringler fra GodBite-konditori. Lite gjordt ellers! :blush:

 

Vi får da bare vise frem det lille vi har rukket. For at det skal se litt mere ut enn det egentlig er, så viser jeg bare en masse bilder av en og samme situasjon, bare fra en litt annen vinkel. De fleste av leserne mine har jo for lengst sluttet å lese det som står her likevel. Tråden brukes nå mest som billedbok og er det bare mange bilder, så er alle fornøyd! :giggle:

 

 

For å få litt forandring fra pantry'et - som jo er det jeg holder på med for tiden - så har jeg tatt noen bilder ut av styrhus-vinduene med en grønn hage som bakgrunn. Ikke alle båter som en slik utsikt, nei.... :rolleyes: (det var en godt skult form for sarkasme!)

 

t23_090619_26usikt.jpg

Babord-vindu...

 

t23_090619_27utsikt.jpg

...midterste vindu...

 

t23_090619_2utsikt.jpg

...og styrbord-vindu.

 

 

t23_090619_32utsikt.jpg

Når vi trekker oss litt lenger unna, så blir det slik på babord...

 

 

t23_090619_33.utsikt.jpg

...og slik på styrbord.

 

 

t23_panoramafront.jpg

Og når vi skjøter disse bildene sammen (panorama) så blir det slik.


Men nå til selve pantry'et!

 

t23_090619_24pantry.jpg

Sist så var vi her!

 

 

t23_090622_02pantry.jpg

Å skjære til plater...

 

t23_090622_11pantry.jpg

...og kle pantry.

 

 

t23_090622_15pantry.jpg

På selve koke-kassa må det til en frontplate med utskæring...

 

 

t23_090622_18pantry.jpg

...slik at jeg kan komme til regulatorene og til "press here"-jernet midt på - det finurlige hullet litt nedpå - for å åpne buken på "dyret", vippe opp dekselet og komme til sprit-boksene under.

 

 

t23_090622_27pantry.jpg

jeg fortsetter å kle kokekassa...

 

 

t23_090624_07pantry.jpg

...og bruker det jeg har...

 

 

t23_090626_07pantry.jpg

...av rester og kapp i kryssfiner-haugen min. Det skal males likevel.

 

 

t23_090626_14pantry.jpg

Så er det tid for et hvitt...

 

 

t23_090626_21pantry.jpg

...grunnings-strøk.

 

 

Så kommer vi til dagens spørsmål og quiz-oppgave:

t23_090629_02p_benk.jpg

Hva er det som blir til her, mon tro? Med disse rare formene?

 

 

t23_090629_01p_benk.jpg

Noe som skal på her?

 

 

t23_090629_04p_benk.jpg

Riktig, dette er første malen til benkeplaten.

 

 

t23_090629_08p_benk.jpg

Og mal # 2 til dekselet på kokekassa.

 

 

t23_090629_09p_benk.jpg

Som i den endelige og ferdige utgaven skal hengsles slik, at man kommer til byssa under. Lokket skal da kunne vippes bakover 180º og dermed danne en enda større benkeplate, nedslått.

 

 

t23_090629_15p_benk.jpg

Slik omtrent blir fassongen på pantry-benken...

 

 

 

t23_090629_17p_benk.jpg

...når den en gang blir ferdig! Den "leppa" helt til venstre, som henger utover selve pantryskapet, skal skæres av og hengsles, slik at den egentlig henger loddrett ned, men kan brettes opp for å få lengre benkeplate.

 

 

t23_090629_21p_benk.jpg

Og så har vi endelig kommet oss til Biltema hvor de selger slike "hylleplater" i 15mm furu til 249,- for en 15x60x180-plate. Foreløpig er det min benkeplate, selv om jeg egentlig hadde tenkt meg noe mere solid i mahogny eller teak. Kan ikke fordra kvist! :smash: Men, kanskje hvis jeg beiser platene og setter dem godt inn med olje....? :confused:

 

 

t23_090629_22p_benk.jpg

Men man får da et lite inntrykk ihvertfall....

 

Og med disse 25 bildene er dagens / kveldens billedbok-seanse over! :tongue: Ha en fortsatt svett sommer!!! :sweat:


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

... Rett og slett genialt.

 

Oiii!?! Superlativer?

 

Og jeg som slettes ikke er fornøyd med utseende, men nå er det ingen vei tilbake, ser du. Må bare rette noen vinkler og slikt for at det skal vær mere vennlig mot øyet!

 

Takker alikevel - jeg er en opportunist!

:lol:

 

 

 

...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Før jeg setter i gang dagens epistel (gresk!), har jeg bare lyst til å illustrere et poeng her med dette bilde fra Innlegg #656 og datoen var da: 17.02-09 M.a.o. dett var i februar da kulda og snøen stoppet meg å utføre noe som helst på båten.

 

bp_vinterpaatomta_090211_157.jpg

Underteksten til bildet var:

"Nå har det seg jo slik at fremdriften i båtprosjektet mitt, for tiden er proporsjonalt lik utetemperaturen. :cryin: "

 

 

t23_090702_11_sammenligning.jpg

Bildet her tatt 2. juli, for noen dager siden, viser samme scene, men i 32º C på pluss-siden. For de av dere som ikke bor på Østlandet, så kan jeg fortelle at vi nå har hatt 14 dager med sammenhengende tropevarme her hos oss. Vi skal selvfølgelig være glad for den fine sommeren, men når det blir varmt - ombord i båten er det både 34º og 36º inni styrhuset!! - så kan det være litt for mye av det gode :sweat: Det sier seg selv at arbeidslysten under slike forhold blir deretter og vi må innse at fremdriften faktisk lider av både kulde og varmen!

 

Men nå til det som er dagens.... :tongue:


Fortsettelse fra: "Foreløpig er det min benkeplate, selv om jeg egentlig hadde tenkt meg noe mere solid i mahogny eller teak."


 

t23_090629_21p_benk.jpg

Siste bilde fra forrige epistel viste en "tilnærmet" ferdig pantry. Ihvertfall så det slik ut på bildet og man skulle tro at var alt ferdig - :yesnod: - Men, den gang ei....! Når jeg setter igang med noe snekring, så blir jeg litt utålmodig, det går som regel ikke like fort som jeg vil ha det til å gjøre. Grunnen er selvfølgelig at å snekre innredning i en båt byr på visse utfordringer, spesiellet når det gjelder intrikate vinkler.

 

Og så liker jeg å skru sammen slik at man ser fremgang og ta bilder deretter. Det som vises i det bildet her (over) er da selvfølgelig bare et TOMT SKALL!! :headbang: Jeg gjør samme feilen gang på gang. Isteden for å gå målrettet til verks og bygge alt sammen opp gradvis, i dette tilfelle, med innmaten på plass, så som inndelings-skott og hyller, så hadde jeg sluppet det jeg må gjøre nå - NEMLIG å skru halve pantry fra hverandre igjen for å komme til og lage hyller innvendig!!!

 

Til mitt forsvar kan jeg jo innrømme at jeg gjør det på denne måten fordi jeg er opptatt av det estetiske. D.v.s. at jeg må ha helheten på plass, se hvordan seksjonen tar seg ut og fungerer, før jeg gjør det "kjedelige", nemlig selve innmaten, som jo ikke synes likevel. Noen som skjønner den? :confused:

 

 

t23_090702_15pantryhylle.jpg

I hvertfall så er pantry'et mitt nå atter i denne forfatning.

 

 

t23_090702_21pantryhylle.jpg

En annen grund til denne delvise demonteringen er at jeg må sette i noen kraftige bjelker festet med 3 stk syrefaste gjennomgående 10mm bolter...

 

 

t23_090702_23pantryhylle.jpg

...tvers gjennom det22mm tykke halvskottet. Dette for at det på skottet forover (bildet) må festet noen fothvilere. Passasjersetet skal jo sitte oppå toppen av kokekassa og den som sitter der må jo ha noe å sette føttene på. Til det trengs det kaftige og solide saker!

 

 

t23_090702_24pantryhylle.jpg

Så var det å dele opp...

 

 

t23_090702_25pantryhylle.jpg

...innholdet i pentry-skapet og...

 

 

t23_090702_30pantryhylle.jpg

...lage noen hyller til all kjøkken-redskapen.

 

 

t23_090702_32pantryhylle.jpg

Meget viktig i et pentry-skap er selvfølgelig tilstrekkelig med lufting...

 

 

t23_090702_34pantryhylle.jpg

...for å unngå innestengt fuktig luft med myggsopp som følge. Legg merke til at jeg her bruker mest rester etter gamle materialer (Gjenbruk er inn!!!) fra innredningen jeg rev ut for 2 år siden.

 

 

t23_090702_35pantryhylle.jpg

Så må det sages hull til avløpet fra vaske-kummen. Skrog-gjennomføringen stikker opp akkurat her - en nippel på 3/4" i messing er midlertidig tapet igjen for å unngå at malings-søl tetter gjengen på'n.

 

 

t23_090702_37pantryhylle.jpg

Så var det grunnings-strøk på de nye hyllene...

 

 

t23_090702_38pantryhylle.jpg

...mens skap-frontene får seg strøk #3 liggende inne i garasjen.

 

------------------

 

Igjen må jeg litt tilbake for å få et sammenheng med de nye bildene her.

 

I forrige avsnitt skrev jeg: "Den "leppa" helt til venstre, som henger utover selve pantryskapet, skal skæres av og hengsles, slik at den egentlig henger loddrett ned, men kan brettes opp for å få lengre benkeplate"

t23_090629_21p_benk.jpg

Til dette bilde her. Leppa til venstre... :tongue:

 

 

t23_090705_03benkeplate.jpg

Her er benkeplaten skrudd av igjen og lagt på ryggen....

 

 

t23_090705_04benkeplate.jpg

...og "leppa" sagd av, slik at den kan...

 

 

t23_090705_05benkeplate.jpg

...hangsles opp eller ned. Benkeplaten har også fått seg ett strøk med beis for å gli inn i farge-helheten i styrhuset mitt.

 

 

t23_090705_15benkeplate.jpg

Strøk 2 og 3 på hylleplatene kommer etterhvert...(husk på at jeg jo må vente minst 24timer mellom hvert strøk, så det tar tid...)

 

 

t23_090705_18avloep.jpg

Nødvendige fittings - kuleventil, 90º bend og overgangs-nipler, til vaske-kum dreneringen er kjøpt inn og satt på plass.

 

--------------------------------------------------

 

Nytt tilbakeblikk for at leserne skal kunne forstå hva jeg snakker om. Den lille benkeplaten (den som har tvingen påsatt) er jo lokket til kokekassa. Under lokket befinner det seg et 2-bluss ORIGO spritkjøkken.

 

t23_090629_22p_benk.jpg

Lokket skal hengsle i forkant slik at det kan løftes opp og forover. Hitover på dette bilde.

D.v.s hengslene (2 stk) skal festes fra forkant av den lyse (nå brunbeisedte) 15mm furu benkeplaten nedpå den hvitmalte fronten på koke-kassa. Selve benkeplaten er laminert sammen av denne 15mm furuplaten, oppå en 12mm kryssfiner-bunn. Gudskjelov at jeg har ventet med å lime til nå.... :rolleyes: (Latskapen lenge leve...)

 

Jeg liker ikke å sette 2 x 3 skruer (fra hengslene) inni en 15mm smale plate-kant. :nonod: Det blir IKKE solid nok for å vare lenge. Det blir for lite grep for skruene og ser puslete ut i tillegg.

 

 

t23_090705_07benkeplate.jpg

Her er denne plata tatt av. En av hengslene ses oppå.

------------------

 

t23_090705_21benkeplate.jpg

Jeg skjærer 22mm av fremre kanten på den furuplata...

 

 

t23_090705_22benkeplate.jpg

...finner frem et passende mahogny-emnet og sager, høvler og sliper till....

 

 

t23_090705_23benkeplate.jpg

...slik at den passer perfekt som kant-forsterkning. Feste den med tvinger og et passende antall med skruer.

 

 

t23_090705_24benkeplate.jpg

Grovsliper den til sånn nogenlunde, før...

 

 

t23_090705_25benkeplate.jpg

...håndslipingen sørger for en perfekt passform. Her er den nye mahogny-staven fellt inni benkeplaten.

 

 

t23_090705_26benkeplate.jpg

Nå har jeg "gods" nok til å få skikkelig feste for hengsel-skruene! Samtidig har jeg en liten slingre-kant forover.

 

Den oppmerksomme leser vil også legge merke til "SAMSON" som aldri er langt unna. Her ligger'n mitt i sagflishaugen og får attpåtil en god del mahogny-slipestøv oven-i-fra! :lol: Snekker-hund!

 

 

t23_090705_29benkeplate.jpg

Her er slipe-skadene på kryssfiner-underplata beiset opp igjen. I morgen skal jeg kjøpe Owatrol dekksolje #1 og sause alt samme inn. Jeg gleder meg til å få frem gløden i benkeplata. Det blir spennende! :cool:

 


 

Fortsettes:

:seeya:

 

Og, fortsatt "God Sommer"!

:tongue:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

. Isteden for å gå målrettet til verks og bygge alt sammen opp gradvis, i dette tilfelle, med innmaten på plass, så som inndelings-skott og hyller, så hadde jeg sluppet det jeg må gjøre nå - NEMLIG å skru halve pantry fra hverandre igjen for å komme til og lage hyller innvendig!!!

 

Til mitt forsvar kan jeg jo innrømme at jeg gjør det på denne måten fordi jeg er opptatt av det estetiske. D.v.s. at jeg må ha helheten på plass, se hvordan seksjonen tar seg ut og fungerer, før jeg gjør det "kjedelige", nemlig selve innmaten, som jo ikke synes likevel. Noen som skjønner den? :confused:

 

Joda, dette skjønner jeg veldig godt :wink:

Hos meg blir det for mye arbeid og skru ned pentry igjen, så det blir og ligge med overkroppen inn i skapdørene for og snekre hyller.

Og hyller bør hos meg begynnes på, for det er tungvint og dra på tur uten og ha plass for servise og kjeler og det som ellers hører til i pentry.

 

Skulle ønske jeg hadde din tålmodighet til og pusle med med dette nå.

Etter varmen som har vært nå er det vel kanskje en sjans for det, men det er jo så mye annet som skal på plass også.

Båten er for tiden ett flytende snekkerverksted :rolleyes:

 

Lykke til videre Walter, nå er det ihvertfall levelig tempratur for og jobbe igjen.

Link to post
Share on other sites

Joda, dette skjønner jeg veldig godt :wink:

Hos meg blir det for mye arbeid og skru ned pentry igjen, så det blir og ligge med overkroppen inn i skapdørene for og snekre hyller.

 

Godt å se at det er flere enn meg som ikke er helt perfekt, Bastard... :lol: - Trodde at det bare var meg som her en tendens til å "juksa littegranne" med fremdriften her.

 

Men, du - Per Christian - det er raskere å demontere et halvt pantry enn å "mikke" inni et trangt og dårlig opplyst pentryskap! Vel, litt avhengig av byggemåten, selvfølgelig. Her hos meg er alt av innredning bygget solid, men likvel til å skru fra-hverandre i større og mindre deler. Jeg limer kun enkelte komponenter sammen, resten er skrudd, skrudd og skrudd - men passer alltid på at jeg, ved behov, skal kunne demontere det meste - og kunne komme til hele innerskroget - uten å ødelegge noe.

 

...

:seeya:

 

Lykke til med ditt rederi!

:tongue:

 

P.S.: Har du solgt Grimsøy'en?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Taulen er solgt ja.

 

Joda, jeg kan løfte av toppbeslaget og skru av fronten. Det ble bygget slik i tilfelle dieseltanken må ut en gang i tiden.

Gjorde dog en ørliten bommert, ved at jeg satt inn ett par midlertide skruer i furufineren. De skruene er gjemt bak meranti fineren jeg limte på utsiden av furufineren :rolleyes:

Så jeg får heller slite litt med og snekre hyllene.

 

Jeg har god plass egentlig, om jeg trekker ut kjøleskapet og tar av setelokket over kjøleskap, kan jeg stå inne i selve pentryet :cool:

Det er skapet nærmest skottet som blir litt mikk

 

Jeg skal nok lage hyller som kan trekkes ut, om jeg vil kan hyllene være drøyt metern dype :cool:

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...ved at jeg satt inn ett par midlertide skruer i furufineren. De skruene er gjemt bak meranti fineren jeg limte på utsiden av furufineren :rolleyes:

 

- om jeg trekker ut kjøleskapet og tar av setelokket over kjøleskap, kan jeg stå inne i selve pentryet

 

- Nå skal du høre, Per Christian - MIDLERTIDIGE skruer er noe herk! :smash: Man har en tendens til å glemme de :rolleyes: og så er de plutselig ikke så midlertidg lenger.... :lol: kjenner meg igjen her, ja!

 

- Det er klart du har ståplass inni pantry'et ditt, du har jo et kjempe-skip på 30 føtter jo! :smiley:

Pass deg for alt for dype hyller, småting blir borte innerst hvor sola ikke kommer til, spesiellt etter dårlig vær!

:sailing:

 

 

 

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Midlertidig er noe herk ja, fant jo ut av det :blush:

Pytt pytt, er ikke så mye og gjøre med det nå.

 

Oppdatering av tråden min skjer nok til uka igjen, da begynner ferien for meg.

Blir det dårlig vær blir det snekring, blir det bra vær venter jeg med snekring... Satser på bra vær :lol:

 

Skal tenke på det med hyllene. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

nab:

Hei Walter_S. Nydelig arbeid og flott tråd! Jeg lurte bare på en ting, har du ingen hovedsikring for forbruk? Du bør ha en slik i batterikassen. Lykke til videre !

Hovedsikring I batterikassen ?? Galskap. Fordi, når batteriet er fulladet, so gassar det, og om den sikringen då finn det for godt å ryka, so smell all gassen, og då er der i alle fall ingen batterikasse igjen. Det er greit med ein hovedsikring, men set den VED batterikassen.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

under en koselig tur med mine to små barn på tangen i dag var det noe som fanget interessen min i høyre øyekrok på vei ut.

Der sto det en utrolig fin båt som hadde en form som tok litt pusten fra meg.

 

etter to is og en brus kjørte man meeeget sakte forbi på vei tilbake for å titte litt ekstra og Plutselig dukker det fram et muntert ansikt inne i båten å vinker.

 

en meget vakker båt Walter som kommer til å høste mange positive kommentarer

stå på videre og hold oss oppdatert

Link to post
Share on other sites

Vi tar det siste først:

 

...kjørte man meeeget sakte forbi på vei tilbake for å titte litt ekstra og Plutselig dukker det fram et muntert ansikt inne i båten å vinker.

Takker for superlativer, larsemann1. :blush:

 

Skjønte jo at det måtte være et baatplassen-medlem som kjørte forbi :yesnod: , nesten i sneglefart og blikket rett mot >MALAIKA< istedenfor på veien - derfor tok jeg sjansen og vinket. Du må gjerne stoppe neste gang, så kan du ta en titt.

 

...har du ingen hovedsikring for forbruk? Du bør ha en slik i batterikassen.

 

Vet ikke riktig hvilken funksjon den skulle ha?

- Hver strømkrets på forbruks-siden får sin egen bryter og sin egen sikring. Er det noe gærn et sted vil jo den primære sikringen gå først vel?

 

- Hvor skulle en eventuell kortslutning skje mellom Hovedbryterne (både på + og på -) og fordelerskinna i sikringsskapet?

 

- Mener du at tilførsels-ledningen til forbruket - den tykke 2x8mm2 ledningen kan bli varm? Det måtte være hvis alle kretsene slås på samtidig - noe som er ulogisk og utenkelig.

:confused:

 

 

 

Æ bare lurær...

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

- Hver strømkrets på forbruks-siden får sin egen bryter og sin egen sikring. Er det noe gærn et sted vil jo den primære sikringen gå først vel?

- Hvor skulle en eventuell kortslutning skje mellom Hovedbryterne (både på + og på -) og fordelerskinna i sikringsskapet?

Æ bare lurær...

:seeya:

Hei Walter_S. Kortslutning kan skje både i kabelen (hvis den f.eks skulle bli klemt et sted underveis slik at isolasjonen blir skadet, og du har jo både + o - i samme kabel) og du kan klare å komme borti koblingsskinnene når du holder på. Skjer det så kan du i verste fall risikere at alt det flotte arbeidet ditt går opp i røyk hvis du ikke har noen sikring.

Link to post
Share on other sites

... Skjer det så kan du i verste fall risikere at alt det flotte arbeidet ditt går opp i røyk hvis du ikke har noen sikring.

:blush:

Meeeget godt poeng, nab! :yesnod:

 

 

 

1 spørsmål til - det holder med 1 sikring på +-ledningen bare, vel? Eller må det en på minus-ledningen også?

:confused:

 

 

...

 

...og det var innlegg #999 i denne tråden!

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...