Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Takker for all inngående info angående hoved-sikring. Skal følge opp dette!

:yesnod:

 

Så tar vi en liten bolk igjen:


Fortsettelsen fra: " I morgen skal jeg kjøpe Owatrol dekksolje #1 og sause alt samme inn. Jeg gleder meg til å få frem gløden i benkeplata"


 

t23_090705_29benkeplate.jpg

Det var denne benkeplate (bl.annet) som skulle sauses inn med Owatrol D1 - som jeg avslutningsvis sa i siste innlegg.

 

t23_090629_21p_benk.jpg

Jeg var da kommet så langt på pentry'et mitt. Igjen var det å demontere en del av modulene for å komme til å...

 

t23_090707_01_vasken.jpg

...forsenke denne stålvasken her, utmed den delen av pantry som ligger longside skrogsiden.

 

 

t23_090707_02_vasken.jpg

Til det måtte en av konstruksjons-lektene sages av.

 

 

t23_090707_05_vasken.jpg

Perfekt passform.

 

 

t23_090707_06_vasken.jpg

Men nå skulle hullet i benkeplaten tas ut. Jeg har hatt så mye jobb med denne benkeplaten at jeg ikke kunne risikere å skjære feil og ødelegge alt sammen nå.

Det ble å måle, tegne, dividere og addere, subtrahere og tenke "opp-ned" (noe som ikke er så enkelt lenger når hjernen er av 1948-årgang og har en konsistens som en Sveitserost av all polyester-damp man har fått i seg...) og så var det å kontrollmåle kontrollmålingen :crazy: før man var fornøyd at slik måtte det bli! :smash:

 

t23_090707_16_vasken.jpg

Og slik ble det. Perfekt passform!

 

 

t23_090707_11_vasken.jpg

Faktisk uten å måtte slipe noe eller sage ut mer enn første hullet, så sklei vasken på plass og satt der, som den skulle ha blitt lagd etter mål! Flaks, sa Severin-suveren! :wink:

 

 

Så var vi kommet dithen at jeg endelig kunne olje med Owatrol...

 

 

t23_090708_03_vasken.jpg

Noe jeg har sett frem til. Som gammel trebåt-mann så elskar man lukten av Owatrol-olje og schwungen i pensel-hånda var der fremdeles. Strøk på strøk forsvant inni denne knusktørre furu-plata og jeg kunne kose meg vel og lenge denne dagen. Til slutt så lå det igjen noen dammer olje både her og der, mens bare kvist-kantene var noget tørr. Vi begynte å nærme oss mettheten...

 

 

t23_090708_13_vasken.jpg

Dagen etter med tørr benkeplate, måtte jeg bare se hvordan stålvasken ville ta seg ut. Den andre benkeplaten, den over kokekassa, ble selvfølgelig oljet samtidig et annet sted.

 

 

t23_090708_18_skapdoer.jpg

Mens jeg malte ett strøk med Owatrol D2 og ventet på tørk, så begynnte jeg på "stasj", d.v.s dørene til skapet under pantry skulle få "ramme" rundt.

 

 

t23_090708_21_skapdoer.jpg

Selvskjærte mahogny-lister i 6mm tykkelse ble dandert og vinkel-gjæret etter alle kunstens regler (mine egne da...).

 

 

t23_090710_06_skapdoer.jpg

Slik ble nå denne rammen rundt skapdøren under vasken. Bare stillt opp til fotografering foreløbig. Må få flere strøk etterhvert. Slik også på benkeplatene. I alt skal det 6 strøk med Owatrol D2 (avslutnings-strøket) oppå der, før den er ferdig. Har nå tatt 5 strøk hittil og det begynner å ligne noe, ja!

 

 

t23_panoramamoreller.jpg

Bare for moro's skyld, og fordi det ikke er så mye fremgang å vise til (annet enn noen puslete mahogny-lister og litt beis, olje og lakk, her og der), så tok jeg og lagde noen panorama-bilder. Disse er satt sammen av 4 bilder for å lage en slags oversikt. Blir jo litt forvrengning da, men det er ikke til å unngå, skal man får med alt!

 

 

t23_panoramastyrhusforover2.jpg

Mens dette er bare 3 bilder som er skjøtet sammen.


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nydelig arbeid Walter! Deilig å se at du er på topp igjen! Dette blir kanon!!

 

Ser at du bruker en del treverk i båten som støtte/reisverk. Hvilken tresort benyter du og er det en grunn til at det ikke er trykkimpregnert?

Selv skal jeg heve dørken med ca. 15 cm og vurderer å bruke trykkimpregnert som grunnea med Jotun Visir og hvit dekkbeis som støttefundament. Siden skal dette kles med 12 mm meranti. Merantiplatene skal lakkeres med hvit bangalack. Dog skal det sies at min konstruksjon er utendørs..

Link to post
Share on other sites

Nydelig arbeid Walter! Deilig å se at du er på topp igjen! Dette blir kanon!!

 

Ser at du bruker en del treverk i båten som støtte/reisverk. Hvilken tresort benyter du og er det en grunn til at det ikke er trykkimpregnert?...

 

Takk for konfekten, MartinN!

 

All reisverk du ser innvendig er gran, av den enkle grunn at det er det rimeligste treslag man får i alle dimensjoner.

t23_platerpaa1.jpg

 

t23_tvinger2.jpg

 

Skulle ønske jeg hadde hatt råd til å kjøpe furu isteden. Men er egentlig fornøyd med egenskapene til gran. Ville ikke brukt impregnert til slik innvendig, fordi det ihvertfall i min konstruksjon) blir synlig. Impregnert treverk har et, etter min mening, et noe hesslig utseende og er ikke særlig "maritim", dog sikkert fornuftig til utvendig bruk.

 

 

t23_dragernettverk.jpg

Har selv brukt impregnert som fundament for selvlensende dørk.

 

Bare husk på at meranti-finéren (ytterste sjiktet) er syltynn, nesten som papir, og selve platene er dårlig limt, med en god del "hull" i laminatet. Ihvertfall var det de platene jeg kjøpte hos min lokale Maxbo-butikk (de kalte det også for "østen-finér"). Hadde jeg startet hele jobben om igjen idag, så ville jeg valgt en bedre og tettere type kryssfinér isteden for meranti.

 

Lykke til med prosjektet!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Ja, er kjent med at merantisjiktet er syltynt, men de platene jeg handler på Bilingstad trelast er god kvalitet. Veldig tette og fine i lagene, wbp lim og rette og fine..

 

Går for trykkimpregnert som støttekonstruksjon. Meratifiner legges som kledning og som skal lakkeres. Støtteverket under dørken kommer ikke til å synes. Dessuten skal de behandles med antisopp osv (Jotun Visir) i tillegg til hvit beis. Platene skal dog ikke beises, men lakkeres med 1 komponent bengalack..

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder egenvekten - eller bedre sagt - den vekten som har kommet i tillegg p.g.a. ombygging, så skrev jeg litt om det i innlegg # 174 hvor jeg også la ut et Excel-regneark med diverse vektanslag. Denne listen har jeg ikke oppdatert etter det, fordi jeg egentlig ikke kan gjøre noe fra eller til, uansett. Akkurat der er jeg ganske så,avslappet. Det som kommer, det kommer...

 

Det er klart at vekten på båten har øket noen hundre kilo, og mye av det ganske så høyt over vannlinjen også, så den vil ha innvirkning på stabiliteten. På den annen side er skroget til Tromøy'en nokså drektig og tåler nok en del. <<MALAIKA<< fløt også ca 70mm over vannlinjen før ombyggingen, så jeg har en del å gå på, den veien. Har samlet en del bly til ballast. Må bare fyllle det i plastkanner og stue det vekk.

 

Det problemet tar jeg når båten ligger på vannet. Har ikke tenkt å bekymre meg om det nå... :diving:

 

 

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

t23_090619_26usikt.jpg

Babord-vindu...

Et nytt spørsmål som gjelder cateringen underveis, Walter:

Kan du plukke moreller rett fra "Malaika" når du jobber? Ser ut som noen inntørka sånne på bildet her, nemlig.

Hilsen Hekksjø

 

P.S. Slike tullete utenomsnakkspørsmål som dette betyr egentlig: Fy søren så moro det er å følge med på fremdriften! D.S.

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

...Kan du plukke moreller rett fra "Malaika" når du jobber?

 

:yesnod:

090714_05moreller.jpg090714_07moreller.jpg

Bare se her!

 

 

090714_12moreller.jpg

Moreller - moreller...

 

090714_13moreller.jpg

Gode og søte akkurat nå!

 

Takker for omtanken, Hekksjø - for både den fysiske (maten / moreller) og åndelig føde (prosjektet / fremdriften)! Du må endelig huske og stoppe ved Tangen (brygga mi!) når du eventuellt seiler gjennom Kjøkøysundet!! :yesnod:

 

:seeya:

 

Nyyyt "Malaika"

 

Jo takk, Dinamo / Magne!

Malaika, som på Swahili (Østafrika, for de som ikke har vært utenland...) betyr noe sånt som "min engel". Og denne tradisjonelle sangen var på reportoaret til en svensk popgruppe som het

Hep Stars den gang i 1967 (!!!) som jeg skriver litt om i inlegg #916 - og hvor jeg forklarer hvorfor båten min heter Malaika.

 

lottauhepstarsEtikett5_thumb.jpg

 

Men Harry Belafonte og Miriam Makeba synger denne sange på en utmerket og følsom måte og litt mindre "rockete" enn det Hep Stars gjorde.

 


 

Idag så har jeg også hentet denne gavesjekken på 10.000,- (10 båtpenger) hos Maritim i Fredrikstad. Needless to say, det ble noen bæreposer med hjem derfra:

 

 

t23_090714_02maritim.jpg

 

 

t23_090714_15maritim.jpg

 

Nå gjelder det å bruke denne premien på en fornuftig måte!

 

Prækas!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Ser du har kjøpt 2 bokser antipest....Hvorfor kjøpte du ikke en 3 liter?

 

Fordi dem ikke hadde 3-liter inne. Dessuten har jeg 2 bokser fra før, og jeg tror jeg greier meg med 4 bokser alt i alt...


Fortsettelse fra: "I alt skal det 6 strøk med Owatrol D2 (avslutnings-strøket) oppå der, før den er ferdig. Har nå tatt 5 strøk hittil og det begynner å ligne noe, ja!"

 

Så var vi ferdig med alle 6 strøk av Owatrol D2. Benkeplaten har også herdet i noen dager, slik at jeg nå endelig kan sette samme pantry-modulene til en enhet.

 

Før jeg kom så langt, så måtte jeg selvfølgelig gjøre noe med vasken. Prøvemonterte her forleden dag og fylte den med vann, og den lakk selvfølgelig!

 

t23_090716_03pantry.jpg

Her var lekkasjen. I tillegg så manglet det pakning i den gråe delen (bendet) så det lakk der også. Tilbake til Maritim for å få pakning så gikk det bedre!

 

t23_090716_50pantry.jpg

Igjen er alt sammen montert, slik det skal og i tillegg smørt noe silikon i den gummipakningen som synes her under-i-fra.

 

t23_090716_52pantry.jpg

...og nå har jeg ordenlig 3/4" kuleventil og bend med 25mm slangenippel som passer til avløpet på vasken.

 

 

 

En annen ting som jeg (selvfølgelig) oppdaget i siste lite - var at underskapet til kokekassa var så langt at hvis noe forsvandt innover i skapet (ved slingring) så var det nesten umulig å få tak i gjennom skapdøra under kokekassa.

 

t23_090716_04pantry.jpg

Dermed måtte jeg dele opp dette skapet med en skillevegg...

 

t23_090716_05pantry.jpg

...og lage en "finurlig" Reodor Felgen-løsning, med...

 

t23_090716_06pantry.jpg

...ei hylle (som lokk) som kunne åpnes inneifra gjennom den andre døren...

 

t23_090716_07pantry.jpg

...og dermed komme til innerst i skapet ved å løfte av en hylle der. :rolleyes: Vrient og innviklet å forklare, men det løste seg til slutt.

 

 

t23_090716_17pantry.jpg

Så var det å lage noen små "slå'er" som stengsel til skapdørene.

 

 

t23_090716_33pantry.jpg

Dette lager vi selvfølgelig i mahogny, som jeg har en del av! Beklager uskarpt bilde! Mens mahogny-beisen tørket, kunne jeg endelig skru sammen pantry-modulen til en enhet...

 

t23_090716_42apantry.jpg

... og så montere disse flotte hengslene som holder lokket (benkeplaten) over kokekassa.

 

 

t23_090716_48pantry.jpg

I tillegge ble skrogsiden utmed pantryskapet trekt med skrogtrekk...

 

 

t23_090716_49pantry.jpg

...i beige farge!

 

t23_090716_47pantry.jpg

Og så kunne vi endelig se på pantry som den skal se ut!

 

 

t23_panorama2526pantry.jpg

Her et bilde satt sammen av 2 bilder oppå-hverandre (i høideformat) for å få oversikt.

 

 

t23_panoramapantry_bredpan.jpg

Her et bilde satt sammen av 2 bilder ved-siden-av-hverandre (breddeformat) for å få oversikt.

 

 

t23_panoramapantry_bredforf.jpg

Og her et bilde satt sammen av 3 opptak!


 

 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei, Walter_S!

 

Det er med stor beundring jeg nå har brukt noen timer på å bla igjennom tråden. En ting er arbeidet med båten. Det i seg selv står det enormt med respekt av! Og i tillegg påtar du deg (ja, for det blir jo nesten det når medlemmene skriker etter oppdateringer hele tiden) å underholde hele BP med prosjektet - og det tar jo sin tid dette også.

 

Å ta av seg hatten for dette er rett og slett ikke dekkende - jeg er dritimponert over hele tråden! Også i tillegg utveksler her mange av medlemmene erfaringer og tips som letter jobben for selv den mest vanlige landkrabbe.

 

Fantastisk til minste avsnitt, siste setning og hvert eneste bilde!

 

Selv står jeg på land i disse dager med pussing av 12års gammelt bunnstoff på en 23" halvplaner. Dette er en jobb de aller fleste ikke ville tatt i for en million. Men denne tråden har gitt meg, ikke bare tips til hvordan man kan jobbe effektivt med de rette vertøyene, men en motivasjon til å finpusse detaljene ned til minste bit.

 

Så tusen takk for en fantatsisk tråd! Måtte båten gi deg hundrevis av dager med glede fremover! :)

Link to post
Share on other sites

Om Malaika (innlegg 916 og 1011):

 

Med fare for å avspore tråden; Malaika ("Engelen") var en viktig sang i frihetskampen i Kenya og Tanzania. I 1985 var jeg i Mombasa, på vei til Norge etter 4 år i svært meningsfylt arbeid i sørlige Afrika. Jeg bodde på et luksushotell der det var "live" band på kvelden, anledning til å velge sanger som skulle fremføres. Publikum var veldig hvitt, stort sett tyskere som ba om ompah-musikk og fikk det. Bandet var afrikansk bortsett fra kvinnelig solist som var hvit.

 

Som et uttrykk for min frustrasjon med melodivalget skrev jeg "Malaika" på servietten og ga den til kelneren. Han flirte bredt, og servietten gikk oppover i hierarkiet, med store smil fra alle involverte. Den hvite solisten fikk bestillingen, smilte bredt og ga "thumbs up" til bandet. Takten ble skiftet, man gikk over til virkelig afrikanske rytmer og ga til beste et fenomenalt nummer. Belafonte og andre blir statister i den sammenhengen. Tyskerne klappet uten å forstå at sangen egentlig gir sterkt uttrykk for gleden ved å bli kvitt, nettopp, tyskeren i Tanganyika.

 

Servietten min gikk samme vei tilbake igjen, og jeg fikk en klem av solisten, mens bandet spilte. Nok min største musikalske opplevelse, og de veldig engelske jentene som var plassert ved samme bord som meg utba seg en god forklaring, som de fikk.

 

Med fare for å overtolke, mener jeg Malaika er et veldig godt navn på en båt som er blitt til gjennom vanskeligheter som er godt beskrevet i tråden, men også gjennom meningsfylt arbeid som har båret gevinsten i seg selv.

 

Jeg har faktisk en gang lagt til ved hjemmebryggen og ligget der noen timer på vei til Fredrikstad, og kommer jeg tilbake vil jeg nok være svært interesert i en omvisning.

 

Lykke til videre med arbeidet!

Laholm

Link to post
Share on other sites

...Håper jeg får sjanse til å beskue verket "in natura" før vi forlater Gressvik.

Det må vi vel få til, JanS/Bamse!! Tar meg en tur ut til deg, enten søndag (i morgen) eller mandag. Mest sansynlig blir det mandag, siden jeg likevel skal innom Maritim, og det ligger på Mosseveien, utmed Gressvik-retningen.

Prækas!

:seeya:


...Men denne tråden har gitt meg, ikke bare tips til hvordan man kan jobbe effektivt med de rette vertøyene, men en motivasjon til å finpusse detaljene ned til minste bit.

Mange takk for vennlige ord, DelCasa - godt at jeg kan inspirere noen. Da har man jo oppnådd noe med denne tråden her!

:seeya:


...Er disse "vinkeljernene" du har på siste bildet i innlegg 1005 syrefaste? (under dekk)
Er nok desverre ikke dét, beertrip - skulle ønske de var det. Tror ikke at de finnes å få tak i, i syrefast / rustfritt. De jeg brukte er galvaniserte kjøpt på Biltema.


...Jeg har faktisk en gang lagt til ved hjemmebryggen og ligget der noen timer på vei til Fredrikstad, og kommer jeg tilbake vil jeg nok være svært interesert i en omvisning.

Hei Laholm!

Det var en artig historie, dette med "ønskekonsert" og "Malaika" i Mombasa. Takker for den - det setter sangen litt i historisk sammenheng for meg!

 

Kan jo føye til at jeg / vi (kona og meg) seilte en del i disse farvann i 1969. Båten vår gikk på Madagascar, men vi fikk inn radiostasjoner fra hele Østafrika, hvor vi - om kvelden fremme på Poopen, satt og hørte noen sprakende mellombølge-sendere som av og til spillte nettopp "Malaika" på Swahili. Jeg hadde da en Grundig Sattelitt-radio (en såkalt verdensradio) med 7-8 forrskjellige bånd (huskert ikke alle, men det var utrolig mange stasjoner å få tak i, der ute på sjøen, både på mellom-, kort og langbølgen). FM-nettet var meget svakt den gang og kunne bare høres ca 1-2 dager før-under-og-etter landfall.

 

Senere i Tamatave på Madagascar fikk vi tak i en 33rpm-plate med en lokal jentegruppe som også sang Malaika, på Madagassisk.

 

Hvis du kommer forbi her på Tangen, så er en omvisning ombord i hagebåten <Malaika> en selvfølgelighet! Bare å komma!

:yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "Og så kunne vi endelig se på pantry som den skal se ut!"


 

Idag er jeg liksom ikke i prate- / skravle- / præke-humør i det hele tatt, så vi får nøye oss med noen fargebilder å se på. Det er ofte det enkleste på en slik slitsom dag (var på nabofest, tvers over veien i går kveld og kom hjem en gang utpå natta, rundt 02:30-tiden - tror jeg... :crazy: ). Og for å si det som det er, så vil nok de fleste skumme gjennom denne tråden ved bare se på bildene likevel. Ikke mange som har ork og høre på "båt-gubben" preike om ditt-og-datt... :lipseal:

 

 

Iallefall så har jeg bare "kose-puslet" med noen passelige mahogni-biter fra en gammel, kassert tresnekke fra 1930.

 

t23_090717_01lokk.jpg

Denne delen her er en del av sargen på overbygget. Limt sammen som den er av 2 biter (med 70 år gammel lim!!! :smiley: ). Opprinnelig var dette del av vindus-kanten på snekka. Men den delen kom godt med til mitt bruk...

 

 

t23_090717_02lokk.jpg

...der den stikker ut fra...

 

 

t23_090717_03lokk.jpg

...kokekassa i forkant av pantry'et.

 

 

t23_090717_04lokk.jpg

Det er den som "tar imot" lokket på koke-kassa, når jeg vipper det opp for å komme til Origo'en under...

 

 

t23_090717_05lokk.jpg

...slik at ikke hengslene skal røskes ut av den pent innfellte mahogny-listen i lokket.

 

 

t23_090717_06lokk.jpg

Slik omtrent blir det når lokket er åpnet...

 

 

t23_090717_07lokk.jpg

...og lagt fremover. Her er første forsøk. Etterhvert slipte jeg ned "nesa" på "nebbet" litt mer, slik at lokket nå står omtrent "rett ut" - altså så nesten vannrett som det går an å få på en båt på sjøen... :crazy:

Poenget med den, er jo at jeg ved matlaging, skal få utvidet benkeplass. Til det bruket må jeg selvfølgelig slå på noen slingrekanter etterhvert. Dessuten må jeg snart finne ut hvordan jeg skal behandle lokkets underside. Enten oljing / beising og lakking eller, mest sansynlig Bengalack i benhvit som resten - det blir vel det varigste og rensligste, vel...? :confused: Noen som har noen gode forslag her?

 

 

t23_090717_09lokk.jpg

Bildet her, viser klaringen som overkanten av dette lokket har når man vipper det opp, mot overbygget / styrhus-skottet. Ikke mye slingrings-monn her, nei! Det var en del dividering og fin-tenkning involvert da jeg "konstruerte" pantry'et med denne løsningen.

 

 

t23_090717_11lokk.jpg

Disse bildene viser jo bare denne "hylleknekten" i "parkert" modus. Altså innslått mot kokekassa...

 

t23_090717_12lokk.jpg

...og her med synlige hengsler. The old "flasher" is doing it again... :giggle:

 

 

Selve "knekten" er ja nå skrudd ned igjen for beising (Herdins oljebeis) og lakking etterpå, slik at det blir litt mere "møbel-preg" på den.

 

Og dette var "dagens" i kortversjon.


 

 

Fortsettes:

:seeya:

God Helg!

:flag:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dessuten må jeg snart finne ut hvordan jeg skal behandle lokkets underside. Enten oljing / beising og lakking eller, mest sansynlig Bengalack i benhvit som resten - det blir vel det varigste og rensligste, vel...?

 

Jeg ville ikke brukt maling eller lakk. Når du legger på lokket og det fremdeles er litt varme i kokeapparatet..(jeg mener ikke å antyde at du har glemt å slukke!!) har det lett for å bli noen mørke flekker / krakkeleringer /flassing på plata over. Jeg har jo observert at du er en mann med "orden i sysakene" men det er det er ikke så lett å aldri gjøre en liten feil..

Bruk en helpolert plate i rustfritt, festet med fine små skruer (med sporet i samme retning.. :yesnod: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...