Jump to content

kollisjon seilbåt - lastebåt i Drøbaksundet


Mariell

Recommended Posts

Det kunne hvert greit om du på kartet kunne vise hvor i Oslofjorden seilbåtenes(di som er under kommando) vikeplikt starter og slutter ?

Hvis du har kartet foran deg så er det bare å se hvor separasjonssystemet går og der har seilfartøyet vikeplikt for all nyttetrafikk. Og uavhengig av bredden på den lille lastebåten er Drøbaksundet pr definisjon et trangt farevann hvor spesielt fritidsbåter må vise stor aktsomhet, så her gjelder både reglene om separasjonsystem og trangt farevann.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hvis du har kartet foran deg så er det bare å se hvor separasjonssystemet går og der har seilfartøyet vikeplikt for all nyttetrafikk. Og uavhengig av bredden på den lille lastebåten er Drøbaksundet pr definisjon et trangt farevann hvor spesielt fritidsbåter må vise stor aktsomhet, så her gjelder både reglene om separasjonsystem og trangt farevann.



Da blir det nok mange kolisjoner , ikke bare i Drøbaksundet , dette må da vere en meget gunstig tolkning for de som driver med Taxibåter og Hilmar 2 er kanskje og ett nyttefartøy?

I Yttre del av Trondhjemsfjorden er det hvist seprasjonssystem og i min villfarelse har jeg med sjarken min trodd at jeg har hatt vikeplikt for seilbåtene der.
Link to post
Share on other sites

Hm, helt på siden av temaet, men da jeg zoomet inn kartet i den artikkelen stusset jeg litt over streken som var tegnet inn for danskebåten. :rolleyes: Stedet for sammenstøtet vet jeg ikke om er tegnet inn riktig, en annen rapport nevner at det var utenfor Storsand.

 

Hvis du har kartet foran deg så er det bare å se hvor separasjonssystemet går og der har seilfartøyet vikeplikt for all nyttetrafikk. Og uavhengig av bredden på den lille lastebåten er Drøbaksundet pr definisjon et trangt farevann hvor spesielt fritidsbåter må vise stor aktsomhet, så her gjelder både reglene om separasjonsystem og trangt farevann.

Nå har jeg ikke kartet tilgjengelig, men det er ikke usannsynlig at sammenstøtet skjedde innenfor det som i kartet er avmerket som et område hvor det skreves særlig aktsomhet. Får du større problemer med manøvreringsevnen her bør du være raskt ute med å melde fra på VHFen.

 

Uansett, dette området er klart avmerket på kartet og det bør ikke være tvil om at det er et trangt farvann med mye trafikk.

Link to post
Share on other sites

Da blir det nok mange kolisjoner , ikke bare i Drøbaksundet , dette må da vere en meget gunstig tolkning for de som driver med Taxibåter og Hilmar 2 er kanskje og ett nyttefartøy?

Selv om det ikke alltid virker sånn så gjelder sjøveisregel 2 også for taxibåter.

Link to post
Share on other sites

quote.gif

 

 

Da blir det nok mange kolisjoner , ikke bare i Drøbaksundet , dette må da vere en meget gunstig tolkning for de som driver med Taxibåter og Hilmar 2 er kanskje og ett nyttefartøy?

 

I Yttre del av Trondhjemsfjorden er det hvist seprasjonssystem og i min villfarelse har jeg med sjarken min trodd at jeg har hatt vikeplikt for seilbåtene der.

En Taxibåt og en liten sjark har ikke noe behov for å følge et separasjonssystem og skal i likhet med seilebåter vike for nyttetrafikk som har behov for å gå i separasjonssystemet.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
En Taxibåt og en liten sjark har ikke noe behov for å følge et separasjonssystem og skal i likhet med seilebåter vike for nyttetrafikk som har behov for å gå i separasjonssystemet.


Det er en fordel om alle følger de samme trafikkreglene og ikke bruker de reglene som passer seg selv best der din vurdering av størrelser i meter og cm eller om det nytte eller lysfartøy avgjør hvem som du og andre skal vike for.

Nyttetrafikk er alt som ikke er lystbåter, så nyttetrafikk kan hvere alt fra en fløtmann med robåten sin til store skip.
Det er derfor helt umulig å skille melllom nytte trafikk og lystbåter både i dagslys og på radar.

Å hennvise til slike sær Norske trafikkregler med at fritidsbåter har vikeplikt for nyttetrafikk, og større båter for mindre båter blir for dumt og for farlig da det ikke er påbudt med VHF slik att du kan rope opp alle båter i din nærhet for å diskutere hvem som har vikeplikt og hvem som kommer til å vike for hvem.

Det var nylig en tragisk ulykke "Skarbak" der de ikke ble ferdig med vikepliktsdiskusjonen før den ene ble delt i to og en omkom.

Vikeplikt for større båter , 20 m , etc : Målebånd er ikke båbudt som navigasjonsustyr og det er og ulike måter å måle båtlengden på.

Det må da gå an å bruke vikepliktsreglene slik de er uten å gjøre dem til en fjollete vurderingskunst der veilednings tillførsler gjøres til hovedregler og mange bruker nå disse reglene slik de passer dem selv best.
Når to slike tolkninger møter hverandre så kan da skyldspørmålet umulig avgjøres etterpå med et måleband. ?
Link to post
Share on other sites

Jeg var faktisk vitne til denne saken. var på andre siden av fjorden i allefall.

En liten laste båt ( som jeg ikke vil nevne) kom med 7,5 knops fart og var fullastet med tung last.

Denne seilbåten skal visstnok ha krysset rett foran baugen som ikke ble helt vellykket.

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

..... eller om dette skyldtes ulike tolkninger av sjøveisreglene.

 

 

Hmm. Interessant. Nå innså jeg at fiskebåter på slipp og i dokk med dagsignaler for at de bedriver med fiske har en god grunn ! At jeg ikke har skjønt det før ?

Tørrfiske må det jo være.

 

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Tørrfiske må det jo være.

Fangsten er vel rimelig klar i allefall, det kan vel ikke bli noe annet enn tørrfisk

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fiskebat har rett. Jeg likte bekrivelsen hans av "utvidet vikeplikt" for lystbåter. Hensikten er at nyttetrafikk ikke skal tvinges til å foreta unvikende manøvre for en lystbåt. Nytte trafikken er ikke gitt "førkjørsrett". Forresten - man har ikke rettigheter (forkjørsrett o.l) i sjøveisreglene, kun plikter.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator9 innlegg med personangrep er slettet fra denne tråden. Må be debattantene telle til 10 og holde seg til sak. Hvis ikke vil tråden bli stengt.

 

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet.

Link to post
Share on other sites

Hmm. Interessant. Nå innså jeg at fiskebåter på slipp og i dokk med dagsignaler for at de bedriver med fiske har en god grunn ! At jeg ikke har skjønt det før ?

Tørrfiske må det jo være.

Du tar nok feil der Amorøsa , håper du ikke blir fornærmet om jeg retter deg litt , og opplyser deg om att fiskebåter i dokk eller på slipp ikke er pålagt å bruke dagsinaler der.

Link to post
Share on other sites

Jeg satt å så på hele opperasjonen med kikkert og på vhfen.

seilebåten ble slept av RS sundt. Den hadde krysset for nærme på "lastebåten".

Lastebåten kom tuslende med 7 knop bare siden det var sterk strøm innover fjorden.

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg satt å så på hele opperasjonen med kikkert og på vhfen.
seilebåten ble slept av RS sundt. Den hadde krysset for nærme på "lastebåten".
Lastebåten kom tuslende med 7 knop bare siden det var sterk strøm innover fjorden.


De er litt intresant om det var så trangt der de støtte sammen at lastebåten ikke kunne styre unna uten å sette sitt skip og besening i fare, for det er bare det som kan sette vikeplikten til side om seilbåten kom inn fra styrbord eller brukte bare seil.

Problemet jeg prøver å belyse er at om lastebåter tror att fritidsbåter har bestandig vikeplikt for nyttetrafikk så blir det bestandig uklart hvem som skal vike da det står ingentig om at fritidsbåter har vikeplikt for nyttetrafikken i sjøveisreglene .
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke alle er klar over at de fleste større båter som regel har både høyere styringshastighet og tregere respons...

 

... og de derre "ikke alle" er nok åndsfrender av alle dem som ikke er klar over at trikken er stor og tung og har mye lavere friksjonsforhold enn andre kjøretøyer (stålhjul mot stålskinner versus gummihjul mot asfalt).

 

Sjøtrafikken er full av masse sånne store og små ganske viktige fakta som det er et poeng at "alle" er klar over. Er det rart at noen ønsker seg båtførerprøve for alle?

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Hvis lastebåten kom ut fra sandtaket på Storsand i dette tidsrommet var det god vind og sterk strøm på dette tidspunktet. Jeg forlot hjemmehavna mi i sandtaket noen minutter tidligere og så lastebåten ligge ved lastekaia. Mener den lå med hekken ut slik at den måtte bakke for å komme ut i Drøbaksundet. Rett utenfor havna går fritidsbåtleia vest i Drøbaksundet. Denne dagen var det stor trafikk. Jeg hørte ingen ting på VHFen, men jeg hadde kort vei til Sandspollen hvor apparatet ble avslått ved kai.

 

Hilmar: Rett meg hvis jeg tar feil.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fikk lyst til å legge inn en liten notat angående dette med sjøveisreglene.

Jeg er på langt nær noen fotballskjønner, men jeg har fått med meg et uttrykk som lyder omtrent slik: Kunsten å lese spillet! Etter å ha prøvd å skjønne essensen av innleggene her så synes jeg å kjenne igjen dette uttrykket også til bruk på sjøen, nemlig kunsten å lese spillet.

Hva er den, de andre båtenes neste trekk, hvilke muligheter har de, og hvilke muligheter har jeg.

Skjønner en dette så tror jeg mye er gjort i henhold til trygg ferdsel på sjøen.

 

Per

Redigert av Per Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...