Ben Sin Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Jeg tror kanskje vi bør innføre blinklys til sjøs. Da slipper vi slike situasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 2nd . gørrheldiggriser.. sitter her på jobb enda og tar et skippertak for bygda mi rett før ferien som begynner til fredag. Fredag kommer fort. eller Jeg tror kanskje vi bør innføre blinklys til sjøs. Da slipper vi slike situasjoner. Jeg ler ikke. Det er en god idè, ugjennomførlig desverre, men ikke mindre god for det. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord-duden Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 (redigert) Er denne godkjent?? Tatt i Nordland fylke, fart 29kn og ikke en båt i sikte, hehe vi har ikke noe kø-problem her nord. Tonnes, Lurøy kommune i bakgrunnen. Spark tell søringan: Vi har det like lyst midt på natta som på det her bildet, æææbæææ, så kan no dåkk sjekk landtærna og lyskaster, hehe Redigert 30.Juni.2009 av Fjord-duden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Pingle bølge. Du må dra av gassen, og tilte ut. Da får du ræva godt ned i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Luigi Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Om en situasjon betinger at det er bedre å gi gass så har man i utgangspunktet vurdert feil og satt seg i en kinkig situasjon, men bevares, har man gjort en feil så bør man jo rette den opp og lære av feilen. Jeg ler så jeg GRINER... Herregud så fin verden ville blitt med den holdningen... Ingen bil ulykker, ingen Estonia ferger som går ned, ingen krig, ingen rest skatt, ingen parkeringsbøter... Dum-di-dum-di-dum..... Det HENDER faktisk at man kommer opp i uforutsette situasjoner.... I morgen bærer det av gårde i båten i 4 uker!!!! Yippie! Bye-Bye BP (med unntak av de få gangene jeg får abstinenser og MÅ starte pc'en). Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Vel, hvor fin verden har blitt skal være usagt, men på sjøen så som på landjorda dreier det seg om å forutse situasjoner. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Spinnaker Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Vel, hvor fin verden har blitt skal være usagt, men på sjøen så som på landjorda dreier det seg om å forutse situasjoner. Dette er nok nyttesløst. Dessverre tror jeg at jeg fikk rett i mine antagelser og vi har møtt en slik båtfører vi ikke ønsker å se utpå, en som ikke skjønner, eller vil skjønne, og har slike holdninger som han legger frem her nå. Vi får bare ta det med et smil, for det hjelper ikke hva man sier til slike uansett, hensynsløse båtførere med spisse albuer kommer vi også til å få se flere av i sommer, i bøtter og spann. Selvtillitten deres er iallefall stor, thats it! Vi får bare håpe at det ikke kommer et barn i en jolle frem bak båten som Luigi kjører forbi med full gass neste gang, eller at han feilbedømmer og treffer båten han skal kjøre foran med begge spaker i full trottle, da tør jeg nesten ikke tenke på utfallet. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Oteren Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Jeg synes du ikke skal dra for bastante personlig konklusjoner ut fra en uheldig episode. Alle kan havne i situsjoner en ikke har forutsett, og handler feil sett i ettertid. Akkurat det med kryssende seilbåter kan være vanskelig å forutse. Løsningen min dersom jeg er i tvil, farten ned. Hadde en episode i Høllefjorden ved Søgne, hvor det var 2 kryssende "voksne" seilbåter. Det endte med at jeg stod stille god tid før seilbåtene kom, de passerte meg på styrbord og babord side. Defensiv holdning på sjøen er det tryggeste. Sitér dette innlegget Link to post
Luigi Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 (redigert) Vi får bare håpe at det ikke kommer et barn i en jolle frem bak båten som Luigi kjører forbi med full gass neste gang, eller at han feilbedømmer og treffer båten han skal kjøre foran med begge spaker i full trottle, da tør jeg nesten ikke tenke på utfallet. Ifølge visse personer her, skal det jo ikke oppstå situasjoner hvor man kan feilbedømme. Legger man det til grunn, vil jo ingen ha noe problem noen gang. Problemet er vel heller de gangene noe faktisk skjer, den ene eller den andre feilbedømmer, og situasjonen må rettes på et vis. Fortrinnsvis ved bruk av vikepliktsregler eller andre hensyn. Nå har ikke jeg video av situasjonen jeg var i, i fjor sommer, men hadde jeg hatt det, er jeg kanskje sikker på at en del av de mest kritiske røster ville ha ropt litt mindre. Når det er sagt, så har jeg intet i mot en hyggelig passiar med andre båtfolk, men å begynne å ønske at noen medlemmer peller seg bort fra sjøen, gjør ting litt mer..... hva skal man si? Ukoselig? Rene nødrettsbetraktninger kommer inn i bildet her, og den vurderingen er noe tung å ta for alle de her inne som ikke er jurister (jeg er). I tillegg er den kjedelig for de som ikke er faglig interesserte i akkurat jussen. Men det er på det rene at dersom det ikke er andre muligheter å avverge en ulykke, så har man både rett og plikt til å bryte loven. Men personangrep synes jeg lite om, og det burde alle de som er her respektere. Mulig jeg har oppfattet feil, men det kunne være artig å få høre moderators mening om dette. Er det slik BP ønsker å være? Redigert 1.Juli.2009 av Luigi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Luigi og Spinnaker. Kan dere lese overskriften på tråden en gang til. Dette handler om andre ting. Please. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Når det er sagt, så har jeg intet i mot en hyggelig passiar med andre båtfolk, men å begynne å ønske at noen medlemmer peller seg bort fra sjøen, gjør ting litt mer..... hva skal man si? Ukoselig? Rene nødrettsbetraktninger kommer inn i bildet her, og den vurderingen er noe tung å ta for alle de her inne som ikke er jurister (jeg er). Men det er på det rene at dersom det ikke er andre muligheter å avverge en ulykke, så har man både rett og plikt til å bryte loven. Legger man ut en slik historie som du har gjort, og samtidig viser den holdningen du gjør, og heller ikke viser tegn til anger eller lærdom, og forteller at du ikke kommer til å kjøre på en anderledes måte i fremtiden for å unngå slike situasjoner, da har ikke jeg mer å si til deg og står ved alt jeg har skrevet! Hvem av oss som får mest tilhengere pga hva vi har sagt er meg helt uintressant, og jeg tror ikke det er så mange støtter en slik aggressiv "triggerhappy" kjøring som du forteller oss om, den vil bare før eller siden gå galt. Du skriver det igjen, og slik jeg forstår bryter du heller loven når du kommer i en slik situasjon enn å gjøre ting for å unngå å havne i den. Aktpågivende, avpasse farten etter forholdene, slik at man kan om nødvendig stoppe om det er nødvendig, det er tingene du bør ta for deg og ikke at du kan bryte loven. Jo men sa jeg smør Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Spinnaker Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Luigi og Spinnaker. Kan dere lese overskriften på tråden en gang til. Dette handler om andre ting.Please. Om du ser litt lenger opp her, så skrev vel Luigi at seilbåten fikk hans hekksjø pga hendelsen, så vi er innenfor tema. En annen ting, er at vi bør bestrebe alle sammen å unngå slike ting, sikkerhet sikkerhet sikkerhet. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Oteren Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Ja verden er svart og hvit.....definivt. Også sjøen er full av kjeltringer og helter. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Hadde en episode i Høllefjorden ved Søgne, hvor det var 2 kryssende "voksne" seilbåter. Det endte med at jeg stod stille god tid før seilbåtene kom, de passerte meg på styrbord og babord side. Defensiv holdning på sjøen er det tryggeste. Du vet jo hvordan det skal gjøres du, og dette tapte du vel ikke noe på? Ingen har avgått ved døden av å stoppe for å unngå uhell. Også sjøen er full av kjeltringer og helter. Ja, kanskje det er på vei i den rettningen, for utviklingen er skremmende og det går imot at de som viser hensyn og følger regler er helter, noe av hyggen på sjøen har dessverre forsvunnet med årene. Vi får bare gjøre det beste ut av det. Ha en fortsatt fin båtsommer Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
duppern fra dram Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Er de noen som tenker på at de ken være barn som kan bli skadet i de hekksjøene derres . eller fårventer derre at barna skal sitte på fanget heletiden så de ikke blir skadet .se bakover en gang i blaNT og bli kjent med HEKKSJØEN. og se hvordan båtene derre passerer oppfører seg GOD BÅT SOMMER ALLE SAMMEN HÅPER VI FÅR EN HYGGELIG TUR NESTEGANG Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 (redigert) Idioten med raskeste snekka her på forumet ble som fireåring kjørt til legevakta og fikk sydd sammen panna etter et ublidt møte med en hekksjø. Joda 24, nedslått luke til cabin (den som letter nedstigningen til cabinen) og liten kropp på gal plass... Dette forklarer kanskje en god del... Ulykken gjorde i alle fall at han fant meningen med livet, å straffe hekkbølgere! :lol: Redigert 1.Juli.2009 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Enzo Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Synes du er noe eplekjekk her Kodvaag , raskeste snekka på BP med så mange medlemmer som det er her som du ikke kjenner båten til , jeg kjenner ihvertfall til en som kan kjøre i 8tall rundt deg og han har ikke en eneste gang her nevnt et ord om farten på båten Sorry , måtte bare Hekksjøer er fine greier sålenge man er underveis Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Synes du er noe eplekjekk her Kodvaag Født eplekjekk! Hvilken båt/motor har han? Hadde vært moro å høre om hvilket skrog, og hvor mye fart man kan få med et "snekke"skrog. Har sett litt på Joda 8100, vet om en som har en (nyere) med 200 hk, han går 25 knop, ser for meg at de kan gå veldig fort med 150 hester mer. Jeg går å sysler med tanken på å få tak i en Yanmar 222 hk til min, samme 3,5 liters blokka, så skal passe rett nedi festene på de nye beddingene. Håper det blir vinterprosjektet mitt... Kunne godt tenke meg en sånn med sluregear, for å kunne gå i sakte fart i havner, uten å la den gå på 400 rpm... Åh, må komme meg ut i denne varmen heller, i stedet for å sitte her å eple meg! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Enzo Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Tror den heter Joda 850 ? ( er det noe som heter det) den går ihvertfall lett over 30kn Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Jeg har egentlig gennem lang tid syntes, at denne tråd var lidt "tude-agtig", som vi siger på dansk. Lidt for fintfølende. Indtil jeg for et par timer siden blev overhalet af en cirka 60-årig mand i en NordWest 420, der med 16 knop tordnede forbi mig og flere andre lige syd for Pipeskær (I ved selv hvor trangt der er) Han efterlod meterhøje bølger og blåhvidt skum og alt i min ret stor båd væltede!!! Jeg tør ikke tænke på hvordan mindre både har reageret. Det var hensynsløshed på et niveau jeg aldrig har oplevet før!! Andy Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Slapp av ! Han bare øver seg til han oppgraderer til Princess må vite. Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Andy, her i Kristiansand, litt utafor her har vi Vestergabet, og Kobbernaglen, to områder som er et sant helvæte med ei lita snekke. Vær og naturlige bølger er en ting, baugen opp mot dem, men så kommer noen av disse saulehauane, helt uten tanke for hva de utsetter en stakkar for; rett opp mot raua og ut, i halvplan. jeg har da som regel 3 valg: Redde kaffekoppen og det innventaret som i ubetenksomhet ikke er skrudd fast, ta det som det kommer, som en Guds styrelse, og satse på at jeg står ved siden av St. Peter og rekker tunge på dritstøvelen og er med på å plassere kanaljen i underetasjen , når den tid kommer, problemet er egentlig at jeg er bekymret for å komme dit først, slik disse kjører.... Fortsette, rett frem, og satse på at hekkbølgene er til å leve med. Bølgene i baugen er allerede vanskelige å ta på tvers. Dreie hardt, og muligens allikevel ikke rekke å møte hekkbølgene med baugen, men da er de naturlige bølgene jeg allerede er opptatt av, aldeles nervepirrende... Ingen av de overnevnte alternativer er optimale, ingen! Men dersom folk tar hensyn, og kikker bak av og til, når de passerer mindre båter, eller oppankrede båter, så bør de tenke; min lille båt?, mine små barn? Så enkelt er det. Milde Himmel; dersom de faktisk lærer noe av det, så stiller jeg gladelig opp for å bli forbikjørt.... Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Redde kaffekoppen og det innventaret som i ubetenksomhet ikke er skrudd fast, ta det som det kommer, Det er dårlig sjømannskap å ikke gjøre sjøklar før avgang, og enda verre å skylde på andre for en egen kunnskapsløshet. 2. Fortsette, rett frem, og satse på at hekkbølgene er til å leve med. Bølgene i baugen er allerede vanskelige å ta på tvers. 3. Dreie hardt, og muligens allikevel ikke rekke å møte hekkbølgene med baugen, men da er de naturlige bølgene jeg allerede er opptatt av, aldeles nervepirrende... Feil båt på feil sted, i hvertfall feil skipper ombord Sitér dette innlegget Link to post
Stones Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Det er dårlig sjømannskap å ikke gjøre sjøklar før avgang, og enda verre å skylde på andre for en egen kunnskapsløshet. Feil båt på feil sted, i hvertfall feil skipper ombord Ja forby småbåter innaskjærs. De som ikke tåler en meter+ hekksjø fra båt som passerer på 10 meters avstand bør holde seg i ferskvann!!! NEI, F*** TA! Befinner meg titt og ofte i vestergapet og min mening er at de som ikke kan ta hensyn til andre båter når de passerer med sine skip kan gå yttaskjærs! Utrolig mye idiotkjøring fra store båter her. Det er nok av plass men tydeligvis er man nødt til å passere med mest mulig hekksjø nærmest mulig andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Kom midt oppi en stim med seilbåter forrige helg. Det var trangt farvann og litt plundrette og komme seg fram. Måtte ned i dorgefart da det ble for mye vikepliktsregler å holde styr på for meg. Midt oppe i dette kommer en sjøplog i halvplan. Tipper bølgen var over to meter. Tror ikke folkene i den båten hadde mange venner den dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.