Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Før PC'n oppga ånden her om dagen begynte jeg å skrive litt om emnet seilbåter/pinnebåter som hensynsløst krysser frem og tilbake rett foran baugen til "hekksjøgeneraler og fjordploger" for å pukke på sin "forkjørsrett" på sjøen..

 

En av årsakene til at disse gjøkene driver å krysser sånn er jo at de seiler, hvis de hadde fyrt opp motoren samtidig hadde de pr. definisjon ikke gått for seil og dermed måttet overholde vanlig "vikeplikt" i leia.

Når det å gå for motorkraft ikke gir noen større fordeler hva angår fart og stabilitet, da seiler man. :smiley:

 

En annen ting å tenke på er at det er ikke 100% sikkert at seilbåten som krysser innover leia KAN gå for motor!

Jeg har selv hatt den tvilsomme fornøyelsen å krysse innover til Kebalviken ved Strömstad en lørdag ettermiddag med 18 meter ankertau pent dandert rundt propell og aksling...

Jeg kan garantere at man møter mye rart i kategorien "sjømannskap" på en sånn ferd. :rolleyes:

 

Etter dette begynte vi å drille litt mer på å gå til havn og legge til uten motorkraft, noe som ved en anledning ble lagt merke til av et dansk skoleskip hvor mannskapet stilte på rekka for å aplaudere en vellykket landkjenning. :flag_da:

 

Nok om det, jeg vil bare advare de som syns det er bedre å gi full maskin for å krysse framom baugen på en seilbåt i en trang lei fremfor å slakke på farten og ta det rolig, det kan gå galt på mange måter.

Det kan dukke opp et mindre fartøy bak seilbåten, og det at ungene i gummibåten stengt tatt ikke har lov til å føre en jolle som gjør større fart enn 10 knop er et dårlig agument når du nettopp har kvernet opp både gummibåten og ungene i dine doble duo-prop drev...

 

En annen ting er at hvis du plutselig må slakke på farten eller får stopp i en sånn situasjon.....seilbåter kan godt endre kurs noen grader, falle av litt på vind, eller i verste fall slå baut, men de kan IKKE STOPPE!!!

Det er ingen revers på seilene, det er ingen nødbrems å trekke i, og baugen på en seilbåt er solid og skarp.

 

Jeg har vært med på å legge nytt bunnstoff på en seilbåt som var så uheldig å seile gjennom en litt for optimistisk plastsnekke en gang på tidlig -80 tall, det var ikke større skader på seilbåten, men for snekka's del var det vel bare draugen som ville karakterisere den som sjødyktig.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke problemet er annet enn ren misunnelse hos motorbåt folket.

 

Kanskje det er irritasjon over utslag av denne misunnelsen, som fører til at enkelte seilbåter oppfører seg "lite smidig*"

 

 

*Lite smidig, i mitt vokabular kan oversettes med idiotisk - av og til.

Link to post
Share on other sites

Misunnelse kontra irritasjon....gudene må vite hva det er som gjør det...

 

Men jeg registrerte "back then" at det var svært lite kontakt mellom seilere og motorbåtførere, skulle man finne seg en bra plass i uthavn så kikket man etter "masteskogen" som sladret om fine forhold og grei dybde, og ankret opp sammen med andre seilbåter.

Likeså i gjestehavner, der la man seg helst sammen med andre seilbåter, med et visst untak for Marstrand der det stort sett er folketomme regattabåter som ligger i havn.

 

Alt som gikk for motorkraft og var laget av polymerforbindelser ble vel helst ansett som "båer og skjær" i bevegelse.

Men kom det en sånn "såpekopp" og ville legge til i uthavn fikk han samme hjelp og rettledning som seilbåtene.

Link to post
Share on other sites

omtrent 5 knop, og det er i den hastigheten de fleste planende båter skaper størst bølger.

Dette er ikke riktig. 5 knops fart er for de aller aller fleste båter greit.

 

Min båt, en planende båt på 22 fot, lager størst bølger i fartsområdet 8-13 knop.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hadde en lite hyggelig opplevelse i dag av en sånn hekksjøgeneral :headbang: , hadde ankret opp på en holme med mange andre båter i ei vik. så kommer de en Sa%¤& i en Hæ%¤%& drager forbi. mange som så hva som kom til å skje, båter braste inn i land dregger løsnet fra feste osv. sånn folk skulle hatt seg en 2x4 rundt øyrene :boxing: etter en stund da som kommer båten sakte tilbake å svinger inn i hvna for å se om de var ledig plass. FLAKS for han så kjørte den ut igjen :smash:

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Dette var en god mengde syting (og misunnelse ?) omkring eiere av større båter. Den siste båten på bildet vil jeg anslå til å ligge i omtrent 5 knop, og det er i den hastigheten de fleste planende båter skaper størst bølger. En kime til nytenkning omkring fartsgrenser ? :flag:

 

Jeg håper for alles del du tar til deg litt lærdom under veis.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her snakkes det om båter som bryter fartsgrenser, passerer på svært liten avstand osv. At båter går med god fart der det er lov og passerer på behørig avstand er det ingen som syter av.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt folkens! Sier ordet HENSYN dere noe eller hva?? Å passere ei lita snekke eller en annen småbåt på 10 meters avstand og dermed gi blanke F**** er og blir hensynsløst. I verste tilfelle så kan faktisk drukningsdøden være et faktum hvis det skulle gå skikkelig galt.

 

Helt enig, det er hensynsløst å passere en snekke på 10m hvis man lager større hekkbølger. På den annen side er det totalt uforsvarlig å sjøsette en båt som tåler så lite sjø at konsekvensen av en hekkbølge kan bli drukningsdøden.

 

Synes hele debatten her (og under andre overskrifter) begynner å bli ganske patetisk , opphauset og med virkelighetsbeskrivelser det er vondt å feste lit til.

2m hekkbølger? Ta en titt på nærmeste dør, den er normalt 2m høy. Det kan ikke finnes mange, om noen, "normale" fritidsbåter som kan lage slike bølger.

Titt ut av vinduet; Om du ser to biler parkert etterhverandre, vil det mest sannsynlig være mer enn 10m fra bakre støtfanger på den ene og til framre støtfanger på den andre. Passerte båten jeg refererte til, så nær???

 

Har en teori om at "opplevd" bølgehøyde er omvendt proposjonal med tryggheten/erfaringen man har som båteier på sjøen. Når jeg blir fortalt at "det blåste plutselig opp og ble 2-3 meters bølger", og dette var rett utafor Oslo havn, vel så gjør jeg mine om tanker. Det samme gjør jeg mhp en del av hekksjø-historiene.

 

Misforstå meg rett, vis hensyn. Men forstå at en hytte på sjøen vil oppføre seg noe anderledes enn den du har på fjellet.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Værsåsnill, sjekk farten!

 

Vi sto på en liten hyttekai mellom Tysnes og Reksteren tidlig i går ettermiddag da TRE svære halvplanere kom dundrendre forbi, med noen hundre meters mellomrom. Det var springflo og nærmest null fribord på kaien.

 

Vi hadde noen minutter før lastet bagasje om bord på en liten askeladd-jolle og fått fraktet alt til fastlandet, så båten var tom og kaien var klar - men dere MÅ ha sett at det jobbet folk på kaien og at båten lå svært midlertidig fortøyd. Særlig siden dette er et trangt sund, 50-70 meter bredt. Likevel var det ikke snakk om å slå ned farten. Åneida! Full spiker, lag bølger på rundt meteren og oppover.

 

For oss var var bare å slenge seg i båten, kaste fortøyningene, få fart på trehesteren og møte med baugen først for å unngå totalhavari. Samtidig slo bølgene godt over kaien og langt opp på land.

 

Det er ikke fartsgrense i sundet, og gi gjerne gass når kysten er klar. Men det er lov å bruke hodet når dere ser at andre pusler med sitt i strandkanten, særlig ved spingflo, og selv om vi ikke tilhører den lille klanen som har råd til multimillionbåter.

 

Jeg la merke til båttypene og ett navn, men det er ikke poenget å henge ut noen. Jeg vil bare pent be alle reprensentantene for storbåtfolket om å tilpasse farten etter forholdene.

 

j

Link to post
Share on other sites

Nytt forslag til reaksjon-

er 57 og har vært mye i båt siden 14 årsalderen.

har nå en liten motorbåt , men har hatt seilbåt tidligere og kunne hvis jeg

hadde lyst, kurant ha kjøpt meg en 50 fots 3 etasjers hekksjø generator.

( OK - var litt skryt - går ned til 40 fot)

 

på denne bakgrunn er det meste av de forutgående 29 sidene også opplevd personlig.

Synest det har blitt påfallende værre se siste 5 år. - men jeg har på en måte bestemt meg for å

prøve og leve med tullingene og ikke la det gå inn på meg.

 

Det jeg kunne ønska meg , var om noen kunne foreslå et omforent felles

fløytesignal som kunne brukes for å siganlisere . f. eks

at nå kommer du altfor fort , alttfor nærme og oppfører deg som en dri***ekk.

 

altså på en grei måte - vist fingereren med et lydsignal - som alle

etter hvert kjente - f.eks også etterhvert kona og ev. barna til generalen ,

og som kanskje er utstyrt med litt mer av det på som vestlandet heter " skamma vet "

og som bøndene inne i indre oslo fjord , hvor jeg nå ferdes - har fått en skvett for lite av.

Link to post
Share on other sites

Det jeg kunne ønska meg , var om noen kunne foreslå et omforent felles

fløytesignal som kunne brukes for å siganlisere . f. eks

at nå kommer du altfor fort , alttfor nærme og oppfører deg som en dri***ekk.

Det er bare å skaffe seg et paint ball rifle. Om hekk bølge generatoren ser ubemannet ut og bølgen er faretruende nær, ja da åpner du il og fargelegger generatoren. Dette vil vekke autopiloten og hekkbølge generatoren slakker av og endre kurs.

 

Testet og fungerer utmerket.

Link to post
Share on other sites

Det er bare å skaffe seg et paint ball rifle. Om hekk bølge generatoren ser ubemannet ut og bølgen er faretruende nær, ja da åpner du il og fargelegger generatoren. Dette vil vekke autopiloten og hekkbølge generatoren slakker av og endre kurs.

 

Testet og fungerer utmerket.

Så kjempesmart! og så troverdig at du har testet dette også da, ble han ikke sint engang han som ble fargelagt på denne artige måten?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Siden Bitteliten har lagt ut video av Nord West i plan for å vise hvor lite hekksjø de genererer kontra Engelsk-konstruerte Princess & Fairlane, har jeg lyst til å legge ut en video av SunQuest 40 med tradisjonelle akslinger for å vise at det er fult mulig å konstruere båtskrog med akslinger i samme størrelse som genererer like lite hekksjø som Nord West med drev/IPS.

Bak konstruksjonen står John Bennett, som bl.a. også står bak SunCruiser og Dominator.

 

Her er videoen, nyt hekksjøen (1,46 ut i videoen rettes båten opp etter en styrbord sving og da får man ett intrykk av angrepsvinkelen i sjøen, den er liten)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Om lørdag 15/8 klokka 16:30 inn mot skjærhallen langs øst siden av øya er jeg på vei for å hente frua på brygga. Det er ca 100 meter brett i mellom øyene og det er ei grunne på 2 meter merket på kartet på plotteren. Møter en glad mann i 50-60 åra i sin helt nye skjærgårdsjeep. Han har kursen rett i snuta på oss og vi kjører sakte begge to. Jeg legger meg 20 meter i fra land og han styrer fortsatt rett i mot meg.. 40 - 50 meter unna legger jeg meg 10 meter unna land og han sikter seg pent inn på oss.. gud tenkte jeg, hva er det han driver med.. 10 meter igjen så legger jeg meg så nærme land jeg tør og han kommer opp på siden av oss. Ansiktet klistret i plotteren , ny fin seilvest, rett og fin i ryggen og begge henna på rattet. Han var sikkert livredd for grunna merket av på kartet selv om den var merket med 2 meter... han passerte max to meter unna, og det er to meter ja , som i at jeg kunne gått over på båten hans.. tittet på oss og kjørte pent vidre med ansiktet i plotteren... flott tenkte jeg, hilset i det han passerte men uten respons :-) Han hadde fått seg båt og var på tur :-)

 

 

 

il faktisk skryte litt til en stor bæsse av en båt som hentet oss igjen inniover singløyfjorden mot grimsøya i helga... mange små som var på vei innover i 5-8 knop.. Så kom det en rusk av en båt med veranda på taket, hentet oss igjen, nå tenkte jeg skal det bli liv i leieren, men kapteinen svingte unna i god tid og la seg 100-150 meter ut babord for hele rekka, alle fikk rettet snutene i mot bølgene og det gikk smerte fritt. Flere andre har også gjort det samme. Til og med en som slapp seg ned i fra plan og putret forbi ei hel rekke med båter som lå og fisket ved singløya og gasset på etter passering. Det er bra sjømannskap og fortjener ros. Han brukte nok 10 minutter ekstra på turen sin, men det var nok mange familier på fisketur som satt pris på det... BRA !!!

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Årets første innlegg i denne tråden...

 

ække værst!

 

I år er det jeg som skal lage bølger!! :lol:

 

 

Men er nok mange "3-fots syker" til jeg klarer nærme meg sånne bølger:

 

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

video av SunQuest 40 med tradisjonelle akslinger for å vise at det er fult mulig å konstruere båtskrog med akslinger i samme størrelse som genererer like lite hekksjø som Nord West med drev/IPS.

 

Den høye farten har nok litt av æren her vil e påstå....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...