Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Akkurat da jeg har svingt ut går han helt av gassen, sånn at passeringen min blir farlig nær(snaue ti meter), og jeg krysser hekksjøen som han lagde akkurat da han gikk ut av plan (stor)

Da kaster baugen på båten min sjø veeldig langt til siden, og dynker hele akterdekket hans med en diger bølge... De to som satt i aktersalongen hos meg så det og fikk seg ei latterkule... selv ble jeg litt flau, det må jo ha sprutet inn skyvedøren hans frem i salongen... Uff, men det var jo litt payback time for at han prøvde å kante meg, en ca 22 foter og en ca 27 foter.

:yesnod::flag::yesnod: Oi oi oi...

Link to post
Share on other sites

... selv ble jeg litt flau, det må jo ha sprutet inn skyvedøren hans frem i salongen...

 

Får håpe jeg ikke får noe 10 tonns båt før jeg lærer å besinne meg.

 

1; Betrakt deg som tilgitt.

 

2; Vel, dersom du holder deg til å dynke Hekksjøgeneraler, så synes jeg du skulle snakke med de i Banken....

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde at Norge var et land hvor missunelse var det største instinkt.

 

Nå har jeg lært at Hevn er større.

 

Ærlig talt. Ikke bare han som hevnet seg, men spesiellt de som klapper i hendene og jubler over det bør skamme seg.

 

Tror dere at slikt bidrar til trivsel på sjøen?

Link to post
Share on other sites

Tom, kjære medelektriker og med-fritidsbåtfører, at en passering av en så stor båt med snekka mi kan kalles for hevn var å strekke det litt langt, hevn var heller ikke min intensjon, snarere heller å leke litt. Etter å ha kjørt på 500 rpm (ja, 250 rpm under Yanmars spesifiserte tomgang) halve st.hans, og så komme ut på åpen fjord med langt til andre båter, og la en sånn anledning gå fra seg, DET er ikke jeg voksen nok til å la skje.

 

De bølgene "forbikjøreren" hadde kjent fra min lille båt i plan er nok minimale, båtstørrelsen hans tatt i betraktning. Han bare kjørte forbi, og jeg fulgte etter.

Hadde ikke noe hevnbegjær, snarere en gutteaktig ide å vise han at i dag hadde han prøvd å kantre feil snekke.

Jeg var kanskje litt kjepphøy etter å ha seget i fra en planende Marex 21 Duckie forleden båttur, på ca samme plass.

 

Ok, jeg hadde nok, en barnslig trang til å kappkjøre, og det hjalp ikke akkurat at kompisen stod og fyrte meg opp heller. (forresten, jeg hadde nok gjort det samme uten å bli fyrt op av kompisen og, så jeg kan ikke skylde på han...)

 

At det ble "hevn" (hevn som i "sprute vann på") var jo for at "forbikjøreren" gikk av gassen akkurat når jeg skulle passere, sånn at hekkbølgene han lagde ble større, og jeg kom nærmere enn jeg hadde beregnet siden han stanset helt opp. Dermed så sprutet det maks uflaks oppi hans båt. Var jo dritflaks at dette var en båt med selvlensende akterdekk, og ingen folk der ute. Hadde "forbikjøreren" kjørt en båt med salong bak, og folk der ute, hadde jeg blitt så flau at jeg hadde dratt ut bunnpluggen i båten min.

 

Det må også nevnes at han tittet bakover ut av skyvedøra når han var passert, og når vi tok han igjen, så han så at vi var hakk i hel, og gikk av gassen brått... Altså visste at han at vi var rett bak og at han kom til å bli passert, det er jeg helt sikker på.

 

Æresord, jeg følte ikke noe hevnbegjær.

Jeg var nok barnslig og skulle vise meg/kappkjøre, men ville ikke at noen skulle få oppleve noe vondt.

 

At han fikk en sinnsvak sjøsprøyt fra baugen på båten min vil jeg tilskrive hans dårlige karma. :lol:

 

Klart, kanskje han fikk en telefon om et nødstilfelle og måtte snu øyeblikkelig... bla bla bla, i såfall var han ekstra uheldig. (og hadde vedkommende på handsfree)

 

Og så, dere pinnebåtere, jeg hadde aldri (med vitende og vilje) laget bølger for en seilbåt, sånn at riggen slenger hit og dit, med de belastningene og ubehag det medfører. Tvert om har jeg lært på dette forumet at dere liker at vi dieselidioter krysser bak dere, sånn at dere får en ekstra dytt av bølgene, i stedet for å få de som en brems i baugen.

 

Utenom denne episoden så tror jeg ikke jeg plaget noen andre på st.hans.

 

 

Har jeg lært noe av denne episoden?

Nei... ikke annet enn en påminnelse om at andre båter kan gjøre uventede manøvere. (som i dette tilfellet, å gå brått av gassen akkurat når han kom ut fra en smalt sund og var ute i åpent farvann, etter å ha passert tre båter i idiotfart inne i det smale sundet)

 

Eneste båten jeg kommer til å, dersom sjansen byr seg, ommøblere med vilje, er han karen som forhalte snekka si akterover for å hindre meg å legge til (etter at jeg hadde kastet anker og gled innover), da jeg skulle legge til på Stokken for et par måneder siden. Først skulle du ligge longside, så skal jeg komme med baugen inn bak båten din, og så skal du forhale båten din bakover for å lage enda en longsideplass til en kompis som kom og skulle ligge foran din båt. Leser du dette, husk, du har navnet to ganger på hekken, jeg kjenner deg igjen. :lol:

 

Utenom dette kjenner jeg ikkenoe hevnbegjær når jeg kjører båt, kun moro! :lol:

 

Edit:

Stavlefeil

 

Edit:

Enda mre slatveleif

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Utenom dette kjenner jeg ikkenoe hevnbegjær når jeg kjører båt, kun moro! :lol:

 

Søren og. I dette fine været er det neimen ikke lett å oprettholde missnøyen med noenting.

 

Og det er jo litt fornøyelig det du forteller om. Og jeg hadde kanskje kommet i skade for å gjøre det samme selv - og du var jo uheldig som fylte akterskipet hans med en diger bølge. Det kan skje hvemsomhelst.

 

Men jeg syns at menneskene skal være snille mot hverandre og i hvertfall ikke fryde seg om andres overgrep.

 

Jeg gir opp. For mange tanker i hue på en gang. :cheers_wine: eller :cheers:

Link to post
Share on other sites

- og du var jo uheldig som fylte akterskipet hans med en diger bølge. Det kan skje hvemsomhelst.

 

Veeel... Tviler på at far min kunne ha gjort noe slikt. :lol:

 

Men takk for at du ikke er for streng med meg. :yesnod:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt. Ikke bare han som hevnet seg, men spesiellt de som klapper i hendene og jubler over det bør skamme seg.

 

Tror dere at slikt bidrar til trivsel på sjøen?

Ja!

 

Trivsel for Kodvaag og kompisene hans. Dette ble jo riktig så spennende.

 

Trivsel for vedkommende i brøytesjarken. Kanskje ikke sånn umiddelbart, men etter å ha tenkt seg om vil vedkommende kanskje endre sin adferd. Og etterhvert få hilsener istedet for knyttede never og tilsvarende.

 

Trivsel for oss som leser det på baatplassen. Har sjelden ledd så godt som i beskrivelsen av denne episoden.

 

Stå på Kodvaag! Kan du ikke ta deg en tur til Blindleia og ta litt patruljetjeneste nå i juli :wink:

Link to post
Share on other sites

Stå på Kodvaag! Kan du ikke ta deg en tur til Blindleia og ta litt patruljetjeneste nå i juli :wink:

 

Patruljetjeneste? Jeg?

Ikke planer, jeg er alt for barnslig. :lol:

Tenk hvis storebroren til Bitteliten kommer?

 

Må spare til en Yanmar 222hk først.

Er enda redd for nyere campingvogner med 2 drev, håper det kan bli kurert av "pleasure" utgaven av samme motor som jeg allerede har. Min er såkallt "commercial" laveffekts fiskebåtmotor.

80 hk mer, og en sånn fembladet ubåtpropell som er like effektiv som den 4 blada 19" radice scewback propellen som jeg har, bare mer stillegående, det vil gi snekka den farten den fortjener.

 

(Beklager alle dere som er trist, engstelig, redd og skuffet. "Spare til Yanmar 222hk" er desverre ikke en spøk. Neste sommer kommer fort...)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

slike store båter i høy fart innaskjærs er et mareritt!!

 

var 3 stk som holdt på å senke meg og en 16 fots speedbåt jeg hadde for 3 år siden...

 

lå nesten stille jeg - da 3 stk kom susende forbi.. bølgene fra den første slo rett over baugen min og opp i båten - da bølgene fra di 2 siste båtene kom klarte jeg å gasse på litt så jeg fikk opp fronten på båten, så ikke bølgene kom inn, men kunne jo risikert at hele båten tippa rundt :diving:

 

men gikk heldigvis bra - ble bare rimelig hissig - og blaut ...

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tvang for å vise kropp er ikke av det gode. For min del kan de som vil spille i burka, og de som vil spille nakne må gjerne gjøre det, men tvang til å vise kropp er fy fy i mitt hode.

 

Nå er det jo fort vekk slik at diverse idrettsfolk liker å vise frem sine vakre kropper så jeg tror nok vi ville fått sett nok uten tvang.

 

Ja til kropp, nei til tvang :flag:

Link to post
Share on other sites

Hekksjøadmiraler og fjordploger....om seilbåtfolk plages mindre eller bare klager mindre...godt spørsmål!

En ting man bør tenke på er at for de med gratis drivstoff tilbringes mye tid i snodige vinkler, dessuten har vi jo endel erfaring med bølger fra de fleste kanter da. :smiley:

 

Meeeeen, jeg husker en gang for mange herrens år siden da vi dunket oppover Sotenkanalen i en HR35 med noe utrenet mannskap/passasjerer, siden vi var først ute av gjestehavna den morgenen lå vi også først i køen.

Lenger bak i køen kom en stor og skinnende hvit "Princess" eller noe sånt med flybridge, motorkraft og dårlig tid.

Den drev ihverfall aktiv forsering av mindre, saktegående fartøyer i kanalen, helt til de ble tvunget til slakke radikalt på farten da de kom rett oppi hekken vår.

Og der på hekken sto skipperen, bred som en låvedør, med høyt blodtrykk og messingropert i hånden, og det skal sies at han ikke la fingrene i mellom da han leste forskjellige vers over fjordploger av tupperware-typen og de personligheter som ofte finnes bak roret på samme, samt at han med diverse ramsalte ord og vendinger fortalte dem hvor David kjøpte både øl, vin og brennevin hen...

Jeg tviler ikke på at de hørte ham helt ned til Smögen den dagen, og svovelskyene som sivet ut av ørene hans måtte da sees helt fra Marstrand. :rolleyes:

 

Dette vakte liten begeistring og enda mindre forståelse hos primatene oppe på flybridge'n og oppførselen bedret seg ikke nevneverdig, men forbi kom de altså IKKE!

Selv overlot jeg roret til skipperen som hadde rensket halsen grundig, og begynte å klargjøre seil ettersom vi nærmet oss utløpet, jeg hadde nemlig fulgt med på vær og bølgevarsel for Skagerak den uken og visste hva som ventet oss.

Vel ute av kanalen dreide fjordplogen ut til styrbord, om de skulle bunkre øl eller drivstoff vites ikke, men de regnet vel med å kunne "ta oss" litt lenger ute i åpnere farvann...

 

Da vi kom ut av le fra øyer og holmer satte vi storseil og genoa som støtteseil og fortsatte for motorkraft, lenger bak kunne vi se baugen på en stor hvit prinsesse som hadde observert oss og satt opp farten for å "hilse på" lenger ute.

Men som det ofte sies, Herrens (velg selv hvilken) veier er uransakelige, hekksjøadmiralene på sin høye bro hadde antagelig bare øye for oss som duppet opp og ned i bølgene og de vurderte ikke et sekund hvorfor vi duppet opp og ned.

Forklaringen fikk de selvsagt så snart de kom ut av le for de ytterste holmene og traff på vind og bølger... :lol:

 

Synet av en såpass stor båt som kommer sprettende over først et brått for så å treffe toppen på det neste så den nærmest kastes opp igjen...ubetalelig!! :yesnod:

Vi satt på orkesterplass og kunne inspisere både bunnstoff og hvinende propeller, før hekksjøadmiralen fikk panikk og kuttet tvert av på gassen, resultatet var at de tok bølge nummer fire med baugen ned og produserte kaskader av vann som sto himmelhøyt!

I tillegg til at de fikk en uventet og ufrivillig dusj oppe på flybridge'n har jeg sterke misstanker om at absolutt alt som var løst ombord ble grundig stablet om i et mindre organisert kaos, jeg vil også regne med at det som ikke var solid fastskrudd også forflyttet seg en liten smule... :lol:

 

En nærmere beskrivelse av det videre hendelsesforløp ville vært at Prinsessen snudde og lusket tilbake til sivilisasjonen for sakte fart og med halen mellom beina, ganske dekkende forsåvidt.

Vi godtet oss selvsagt i ondskapsfull fryd og skipperen ville antagelig sprettet den siste romflaska for å feire hvis det ikke hadde vært så mye bølger som kunne spolert avnydelsen av de edle dråper.

 

For det var ILLE der ute, slake og dovne dønninger ser ikke så skremmende ut på avstand, men vi opplevde at det slo grunnbrott på 11 meters dyp så det ristet i hele masten på den kryssingen.

 

 

En annen ting når det gjelder fjordploger og payback, det var en kamerat som i gamle dager hadde en tendens til å "glemme" å hale inn vannskilinen når sånne hekksjøadmiraler kom og bikket av den uheldige vannskiløper...

Med sine 125 hk og solid V-bunn ga han da ofte gass og rundet fjordplogen i en stor sving på tur tilbake for å plukke opp den ufrivillig badende, med det resultat at han innimellom måtte kjøpe ny vannskiline... :saint:

 

Av en eller annen grunn sverget han til flytende tau til vannskiline... :giggle:

Redigert av Arnt-W (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...