Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Det er dårlig sjømannskap å ikke gjøre sjøklar før avgang, og enda verre å skylde på andre for en egen kunnskapsløshet.

 

hmmm ante ikke at det var dårlig sjømannskap å drikke kaffe...

 

Har full forståelse for frustrasjonen over idioter i store båter. Fjorårsfellesferien gjorde meg til en meget arg og voldstenkende mann. Luftet noen ideer på hva man kan gjøre her på forumet men det var ikke så populært...

I år holder jeg meg innaskjærs og inne i 5knopssonen. Da slipper jeg jo unna bølgemakerne ...

 

 

Tror dere ikke? :lol:

Link to post
Share on other sites

Ja forby småbåter innaskjærs. De som ikke tåler en meter+ hekksjø fra båt som passerer på 10 meters avstand bør holde seg i ferskvann

 

Jeg er helt enig med deg Stones. En stakkars meter med hekksjø eller annen sjø bør en kunne takle. I åpent farvann er det ofte mindre enn 10 m mellom bølger på 1 m. De som ikke takler det bør ikke ha båt. :yesnod:

 

Båt er tross alt ikke det samme som å ligge i badekaret å leke som vi gjorde i våre yngre dager :flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Tror det bør innføres en regel som skal gjelde i alle kystnære strøk;

 

Farten på enhver båt, eller skip, må ikke være høyere enn at bølgene som dannes ved fremdrift, her kalt hekkbølger, ikke medfører at en kaffekopp i porselen av god norsk kvalitet ombord i en 20 fots snekke av godt norsk fabrikat, kan velte når denne er plassert på kaffebordet i salongen! Overtredelse av denne lov medfører inndragning av båten som har forårsaket disse skadene.

 

Ha en god og bølgefri sommer!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt folkens! Sier ordet HENSYN dere noe eller hva?? Å passere ei lita snekke eller en annen småbåt på 10 meters avstand og dermed gi blanke F**** er og blir hensynsløst. I verste tilfelle så kan faktisk drukningsdøden være et faktum hvis det skulle gå skikkelig galt. Noen av dere hekksjøgeberaler som har tenkt over det? Eller er det bare å drite i, så lenge dere får sitte på flightbridgen deres å tro at dere eier hele verden? Jeg har forresten sett i media noen ganger at båter eid av hekksjøgeneraler står pent plassert oppå svaberg. Greit nok at dere tror dere eier sjøen, men ikke innbill dere at disse flytende eneboligene deres er luftputebåter. En plass går grensa ser dere.........

Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :)

Link to post
Share on other sites

Ha en god og bølgefri sommer!

 

Vær beredt Mouche, i dag legger vi fra brygga med kurs for "lekeplassen" din. Da kommer jeg for å skvulpe kaffekopper i 3 uker :lol:

 

Ha en fortreffelig god sommer :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er dårlig sjømannskap å ikke gjøre sjøklar før avgang, og enda verre å skylde på andre for en egen kunnskapsløshet.

 

Feil båt på feil sted, i hvertfall feil skipper ombord

 

Tror jeg har over gjennomsnittet båterfaring....

 

Men jeg har en liten båt (nå iallefall, i denne perioden i livet). En Fram 21, med en ganske god baug, tror ikke det ville være noe problemer med bølger i området 2-3 m, dersom roret og motoren fungerer. Men da må jeg kunne møte bølgene. OG den har en annen ulempe; sideveis bølger; der ruller den rett og slett forferdelig. I tillegg; det er ikke akkurat noen "speedmachine", så selv en dreining tar litt tid. En større båt, med større fartspotensiale vil kunne utgjøre en risiko, men bare dersom det er en gjøk bak rattet på den.

 

Quote Stones:

Befinner meg titt og ofte i vestergapet og min mening er at de som ikke kan ta hensyn til andre båter når de passerer med sine skip kan gå yttaskjærs! Utrolig mye idiotkjøring fra store båter her. Det er nok av plass men tydeligvis er man nødt til å passere med mest mulig hekksjø nærmest mulig andre båter.

Quote end.

 

Pussig det der, det er akkurat der jeg også har hatt mest problemer, masse plass, ofte større naturlige bølger, men så kommer det av og til en suppegjøk som passerer kloss inntil... :headbang:

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg og ungene er litt feil navla, eller at vi ikke har truffet de rette folka i de "rette" båtene enda.

 

Dette er min første sesong i saktegående snekke. Polar 22, som har helt greie sjøegenskaper etter hva jeg forstår på ekspertene. Nå skal de sies at den brukes på dagsturer fra hytta, og at vi dermed ikke dekker middag på motorkassen osv.

 

Har møtt en del fjordploger på 40-70' allerede. Snur snekka opp mot bølgene når de kommer, minstemann hyler av fryd over bølgene, snekka gjør to baugløft og jeg kan styre tilbake på kurs. Har sett en del jeg klart definerer som tulle-kjøring i både 5knop-soner og trenge farvann. Men jeg lar det ikke ødelegge en dag på sjøen.

 

Har sett en del snekker og motorbåter med nips og pyntegjenstander på dashbord osv. Klart det går i dørken når du treffer store bølger, men det er bare rett og riktig. Har ingenting i båt å gjøre, det sørget Newton for når han fikk alt til å falle mot jordens midte :smash:

 

En verktøykasse, piknik-kurv og ett par ekstra puter er det jeg har i båten (ut over det som er stuet bort av tau, dregg osv) Det tåler fint en bølge eller to. Fyller du båten med løse ting kan du syte så mye du vil. Det er bølger på vannet, de vil treffe deg, og har du ikke surret ting fast vil de flytte seg. Både horisontalt og vertikalt.

 

Det er mer komfortabelt å slippe hekkbølger, så jeg er enig i at man skal vise hensyn. Og at enkelte har en lang lærekurve foran seg.

Link to post
Share on other sites

Greitt at godt sjømannskap er å gjøre sjøklart ved å feste det som festes kan osv. Men i mine øyne bør også godt sjømannskap være å sørge for noenlunde sikkerhet for alle apekattene som skal stå og fiske i 14 fotere rundtom også (les: tyskere) og som gjerne har sine første turer.

 

Ratter selv en Saga 315 halvplaner som lager forholdsvis voksne bølger. Passerer jeg andre legger jeg meg langt ut på sida, type 100m +. I trangt farvann blir det til at en går fra marsjfart og legger ned til 6 knop ved passering av andre. Gidder jeg det ikke, går jeg heller inn i disse farvannene. I mine øyne blir det som å ikke gidde å stoppe for fotgjengere i overgangsfelt siden "det ødelegger flyten min".

Link to post
Share on other sites

Vær beredt Mouche, i dag legger vi fra brygga med kurs for "lekeplassen" din.

 

For tiden er det Lillesand, men forhaler i løpet av sommeren til Kragerø. Må dessverre jobbe noen dager til uken, men ellers er det ferie til midten av august. Noe dritt med korte ferier! :lol:

 

Har du merket av noen av plassene ute i skjærene som jeg nevnte for deg i fjor?

 

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser denne tråden i kveld, 3. juli kl. 00:00 sånn cirka, så priser jeg meg lykkeig over at mitt båtliv finner sted nordenfor Lindesnes. Og jeg priser meg minst like lykkelig over at nevnte halvøy er et effektivt trafikalt hinder.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg trøster meg med det at jeg har i det minste råd til og fylle diesel+at jeg kan kjøpe grill mat...er ikke (merk)ALLE som har råd til det med de skutene de farter rundt i....Noen har nok råd,men som sagt ikke alle.Og det er vel de som har trangen for og lage livet surt for andre mens de tar den ene turen de har råd til med feriepengene den sesongen....

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser denne tråden i kveld, 3. juli kl. 00:00 sånn cirka, så priser jeg meg lykkeig over at mitt båtliv finner sted nordenfor Lindesnes. Og jeg priser meg minst like lykkelig over at nevnte halvøy er et effektivt trafikalt hinder.

 

Kveruleringsmodus på (klarte ikke å holde meg med tre feil i en så kort post):

 

 

1. Kl 00:00 finnes ikke. Det går fra 24:00 til 00:01. :confused:

 

2. Alle med båt i Norge har vel det aller meste av sitt båtliv nord for Lindesnes :flag:

 

3. Lindesnes er ikke lenger noe trafikalt hinder, den nye Spangereidkanalen gjør at selv ditt slagskib kan gå i smult farvann dersom du mot formodning skulle driste deg hit til Palmekysten :seeya:

 

Kveruleringsmodus av igjen :sailing:

Redigert av Andy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heter det ikke Admiraler til sjøs. forresten?

 

"Vil bare takke 2 hekksjøadmiraler"?

 

:wink:

 

Enkelte av dem kan jo såvidt håndtere en båt, så generaler blir vel riktig tenknisk sett?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

"Takk" for lite hensynsfull kjøring, av en ca 45 fot stor daycruicer type båt i dag halveis inn i Ålefjærfjorden.

Lå fortøyd med baugen inn mot ei brygge og anker bak.

Hadde med meg min bl.a. 63 år gamle mor, og hennes 70 år gamle venninne.

Den store båten kom i 6-7 knop så jeg, og rett før den passerer (med 25 meters avstand) så hører jeg voldsomt kvin fra to sett med kompressorer som sliter den opp i fart, og den går forbi sånn at vi blir truffet av bølgene den lagde ved drøye 15 knop.

 

Kjenner jeg deg igjen når du ligger til kais, så skal jeg hoppe ombord og fortelle deg hvor mye ubehag du lagde for de gamle damene, når maten veltet ned fra bordet.

 

Takk for å gjøre en fin tur kjip. :nonod:

 

Møkkamann!

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Huff, tenker de gamle damene ble forskrekket men du, neste gang du skal servere mat, ikke velg suppe i åpent farvann :lol:

 

 

 

 

Se på klokkeslettet i sitatet på innlegg # 541.

 

Hadde klokka kunnet bli 2400, så hadde vi også sagt 2430 i stedet for 0030.

 

Meg bekjent kan en si begge deler men i dialog sier vi jo tyvefiretretti, vi sier ikke nullnulltrettDe :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...