Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

I det jeg kjører forbi i det smaleste ved Oscars Borg, bestemmer en Sun Odessy 50 fots seilbåt at den skal slå.

 

 

Likevel, det er helt greit å kikke bak seg før en slår.

Hvis en ved å fortsette på samme halser et minutt til kan la en innhentende båt passere så er vel det fint?

 

På det smaleste ved Oscarsborg festning så spørs det vel om en 50 fots seilbåt som stikker to meter har et minutt ekstra å avse slik at en triggerhapy motorbåt kan slippe å måtte svinge for å overholde sin vikeplikt, etter min mening!

 

Anbefaler alle som har motorbåt å ta et seilkurs!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det å gå nær en seilbåt på kryss er også dårlig sjømannskap. Hold avstand uansett og avpass farten til tettheten av båter. Det er lov å legge inn sikkerhetsmargin og av og til veldig smart.

Dessuten er det mye bedre for alle parter at båt med vikeplikt sakker av og gå aktenom i stedet for å gi gass og gå forran ved tvilssituasjoner.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

På det smaleste ved Oscarsborg festning så spørs det vel om en 50 fots seilbåt som stikker to meter har et minutt ekstra å avse slik at en triggerhapy motorbåt kan slippe å måtte svinge for å overholde sin vikeplikt, etter min mening!

 

Det å vise hensyn ved å vente litt med slå betinger naturligvis at det er greit å fortsette på samme halser litt til.

 

Dessuten er det ikke nødvendigvis en "triggerhappy" motorbåt en tar hensyn til, men kanskje en annen seilbåt.

Det burde uansett ikke være av betydning hvilken båttype det er snakk om.

 

Men der er vi vist uenig.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må bare si meg enig i kritikken som kommer her. Synes desverre det er mange med raskere båter som er "alergiske" mot å krysse bak når de har vikeplikt og kollisjonskurs med andre båter. Hvorfor har man det så fordømt travelt på vannet at det ikke går an å dra spaken andre veien også? I stedet for å roe ned en knop og gå bak, så skal man gi gass og dra opp hekksjø til andre båter bare for å komme "først"? :nonod: Men det er klart man sparer 5sek på å krysse kurslinja før man roer ned igjenn, og blir jo bare stående igjenn med eselhue overfor de omkring, så det er vel verdt det :crazy:

 

Jeg tror nok noen av dere ikke forstod min beskrivelse av situasjonen, og det er knaksje ikke så rart siden jeg skrev den i all hast. Jeg har seilt selv siden jeg var liten, og jeg skal være så freidig å si at jeg KAN seile etter å ha vært med på et par EM mesterskap bl.a.

 

I mitt eksempel kunne seilbåten ha falt av littebitte granne mer, og dermed kommet bak meg, mens jeg kunne svinge svakt babord og dermed kunne alle nyte det fine været. I steden valgte han å totalt overse meg i en situasjon der det var totalt KAOS i et trangt sted med en million båter... Når jeg seiler, tenker jeg ikke slik - med mindre det er regatta selvsagt.

Link to post
Share on other sites

Det å vise hensyn ved å vente litt med slå betinger naturligvis at det er greit å fortsette på samme halser litt til.

 

DET er akkurat mitt poeng!!! Du sa det bare mye bedre enn det jeg klarte å formulere... Hvis jeg sier til mitt mannskap "klar til baut", så skal alle være klare til å gjøre nettopp det. Deretter ser jeg om det passer å slå akkurat der. SELVSAGT er det annerledes dersom seilbåten MÅ slå, av en eller annen grunn.

 

Situasjonen løste seg helt fint, det skjedde ikke mer enn at jeg måtte gi ham litt hekk sjø og han fikk sin nye kurs.

Link to post
Share on other sites

Det burde uansett ikke være av betydning hvilken båttype det er snakk om.

 

Men der er vi vist uenig.

 

Ja, her er vi åpenbart helt uenige for jeg mener det er forskjell, sågar stor forskjell, på om det er en motorbåt eller en seilbåt både hva gjelder rettigheter/plikter og evne til å manøvrere og hvor raskt man kan gjøre det.

At man tar hensyn, uansett hva slags båt man har, er en selvfølge og man er vel sågar pålagt ved lov å søke å hindre en ulykke/kolisjon så det sier seg vel egentlig selv?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

, og jeg skal være så freidig å si at jeg KAN seile etter å ha vært med på et par EM mesterskap bl.a.

 

I mitt eksempel kunne seilbåten ha falt av littebitte granne mer, og dermed kommet bak meg, mens jeg kunne svinge svakt babord og dermed kunne alle nyte det fine været.

Situasjonen løste seg helt fint, det skjedde ikke mer enn at jeg måtte gi ham litt hekk sjø og han fikk sin nye kurs.

Jeg har sterk mistanke om at du kun har vært "kjøtt på rekka" under de EM mesterskapene :rolleyes: Men siden jeg ikke er synsk som deg, skal jeg ikke spekulere i hva du tenker slik du gjorde med føreren av seilbåten.

Du vet iallefall lite om hvordan det er å seile en 50 fot seilbåt, og at det er føreren av den som bestemmer når han skal slå og ikke deg, for du har vikeplikt uansett. Derfor kan ikke din handling forsvares på noen måte, selv om det ikke skjedde annet enn hekksjø fra din hasardiøse ferd.

Ingen seilbåtfører skal risikere noe som helst av båt og mannskap for å slippe frem tullinger som mener at de bør slippes frem, uansett om det er regatta eller ikke, så neste gang slakker du av når du ser seilbåten og ser etter en åpning du kan ta uten å utføre slike vannvittige manøvre. Og siden du har vikeplikt må du faktisk stoppe ditt fartøy om nødvendig, og om du holder deg til sjøveisreglene på en slik måte vil faktisk alle kunne nyte det fine været uten at det kan bli farlige situasjoner ut av det.

 

Har man så dårlig syn at man ikke kan se en 50 fot seilbåt på god avstand, og legge opp ferden videre etter det, da bør man ikke engang kjøre en gressklipper! Så at man ikke så båten er ikke et tema her.

 

Jeg forstår ellers historien din godt, og jeg ser slike situasjoner hele tiden fra motorbåter som skal frem uansett, om de ikke vet bedre er meg en gåte. Motorbåter gjør også det samme som du beskriver i din historie langt ute i åpent farvann, så dette er ikke noe enestående fenomen fra trange leder og sund dessverre.

 

Hold det til reglene heretter du som oss andre, så kommer dette her til å gå mye bedre, og du vil også spare drivstoff på det.

 

Lykke til!

:cheers_wine:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Dette minner meg litt om han som hater biler når han er fotgjenger, og som hater fotgjengere når han er bilist....

 

Men jeg er ikke noen tilhenger av å krangle på BP, så jeg skal ikke ta den tråden noe lengre. En ting er i alle fall sikkert, det er erstatningsbetingende dersom en seilbåt utviser utaktsomhet.

 

På samme måte er det dersom en fotgjenger går over veien når han ser at en bil helt åpenbart ikke kan stoppe, så er det ikke gitt at bilføreren har vært uaktsom. Dersom du er nysgjerring, kan du lese om den såkalte "Tåsen saken" (bilfører ble først dømt, men deretter frifunnet, man fant et brev hjemme som beskrev situasjonen hennes, der hun blant annet vurderte å ta sitt eget liv).

 

Det samme gjelder på sjøen. Dersom en seibåt ikke MÅ slå, og det er åpenbart uaktsomt å gjøre dette, så vil det bli seilbåtens feil, dvs at forsikringssummen blir avkortet til null. Men det fordrer uaktsomhet.

 

Men du har ellers helt rett; motorbåt har vikeplikt, og dersom motorbåten KUNNE ha handlet annerledes, så er det dens plikt å gjøre det. Men man kan ikke alltid det når man feks har en yrkesbåt i hekken, eller som i mitt tilfelle, hadde en partybåt bak meg. Da vil jeg selv være uaktsom.

 

Men; for min del tror jeg at jeg legger saken død - jeg har nemmelig en tendens til å trekke meg ut av alle tråder her som går fra sakelig og koselig argumentasjon til dritt kasting - og akkurat det siste (nå snakker jeg ikke konkret om deg - viktig!!) har det vært en del av her synes jeg.

 

God sommer til alle, og kjør med glede, edruelighet og forsiktighet!

Redigert av Luigi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At man tar hensyn, uansett hva slags båt man har, er en selvfølge og man er vel sågar pålagt ved lov å søke å hindre en ulykke/kolisjon så det sier seg vel egentlig selv?

 

Det sier ikke seg selv, det er blant annet denne tråden en grei indikasjon på.

du snakker om "triggerhappy motorbåt".

Endel loser, spesielt i Oslofjorden omtaler ofte seilbåter som WAFI

(Wind Assisted Fucking Idiot).

 

Den slags er bare med på å skape båser og mistro.

 

Det er overveiende sannsynlig at idiotene er sånn noenlunde likt fordelt hva angår båttype/størrelse.

Dog gjør en stor båt noe mer av seg enn en liten båt.

Link to post
Share on other sites

Dersom en seibåt ikke MÅ slå, og det er åpenbart uaktsomt å gjøre dette, så vil det bli seilbåtens feil, dvs at forsikringssummen blir avkortet til null. Men det fordrer uaktsomhet.

 

Men du har ellers helt rett; motorbåt har vikeplikt, og dersom motorbåten KUNNE ha handlet annerledes, så er det dens plikt å gjøre det. Men man kan ikke alltid det når man feks har en yrkesbåt i hekken, eller som i mitt tilfelle, hadde en partybåt bak meg. Da vil jeg selv være uaktsom.

 

jeg har nemmelig en tendens til å trekke meg ut av alle tråder her som går fra sakelig og koselig argumentasjon til dritt kasting -

Her er du igang igjen med unnskyldninger av din handling, og forsøker å få det til at seilbåten skal vike i visse situasjoner, noe som er helt feil! Det er du som motorbåtfører som skal forsikre deg om at du ikke havner i en slik situasjon, for det er ikke noe som heter at man har slått uaktsomt og at man skal slippe motorbåten forbi først. :headbang:

Det med avkorting i forsikring i et slikt tilfelle er helt feil, og latterlig, og om igjen et bevis på at du ikke ønsker å ta imot kritikk fra oss her, og det er vel akurat slike båtførere vi har problemer med utpå. Du kunne jo ha slakket av og kommet deg bort fra Partybåten i god tid, så her er ingen tvil om at du handlet feil uansett hvordan du vrir og vrenger på dette. Uaktsomheten i dette tilfellet lå på deg, det er det ingen tvil om.

 

Det er du som skal vike både for seilbåt og yrkesbåten du har i hekken, du skal rett og slett ikke la deg komme i den situasjonen du var i, så her tar du feil igjen. Og med din båt ville ikke dette vært et problem, iallefall ikke om du avpasset farten etter forholdene i stedet for å gi full gass.

 

Denne tråden er fortsatt saklig, og jeg ser ingen skittkasting av noe slag, kun kritikk av deg som båtfører, og forsøk på å få deg til å forstå at du tar feil og må handle anderledes i fremtiden. Dette virker for meg som om preller av som vann på gåsa på deg, og du trekker deg unna fordi du mener vi driver med drittkasting kun fordi vi ikke er enig med deg. Sånn er det ikke!

 

 

God sommer! Og vis båtvett :cheers:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg drister meg til å være litt uenig med deg Spinnaker.

Det kan godt være signaturen Luigi har kommet i skvis.

Og det påligger han i seilbåten å lese situasjonen før han slår slik at han ikke setter andre i en vanskelig situasjon, vel å merke dersom han har vann nok. Hvorvidt han seilte regatta eller ikke spiller ingen rolle. Regattareglene sier også at kun Sjøveisreglene gjelder overfor båter som ikke deltar.

Og partybåten ville bli innhentende båt.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er overveiende sannsynlig at idiotene er sånn noenlunde likt fordelt hva angår båttype/størrelse.

 

Det tror jeg du har helt rett i, dog helt irrelevant, for her snakker vi om en konkret situasjon og dermed også en konkret person som jeg tillater meg å kalle for "triggerhappy" på basis av situasjonen som beskrevet. At han befinner seg i en motorbåt er i høyeste grad relevant da det er av vesentlig betydning mht vikeplikt, manøvreringsevne osv å gjøre. Om båten var en Bavaria, Saga eller en Princess derimot er ikke relevant i mine øyne selv om jeg har fått med meg at det for mange er relevant, særlig hvis personen befinner seg i en Princess! Jeg kan også komme til å omtale en person som en "idiot i en Opel", men det har ingenting med bilmerket som sådan å gjøre, men om personen som befinner seg i en Opel, og jeg har heller ingen meninger om folk med Opel i forhold til folk i f.eks en VW. Så jeg står absolutt ved min mening om at her hadde vi å gjøre med en "triggerhappy" person i en motorbåt som tilsynelatende hadde hatt godt av et opphold i en seilbåt, men jeg tar selvfølgelig forbehold om at jeg kan ha misforstått situasjonen som beskrevet og at det var andre faktorer med i bildet også.

 

Ser du forskjellen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det kan godt være signaturen Luigi har kommet i skvis.

Jeg tenkte meg partybåten som et nyttefartøy, og tenkte derfor at Luigi hadde vikeplikt også for denne. Men uansett så er det jo ingen grunn til å bebreide seilbåtføreren, og denne løsningen med full gass er jo helt hårlibel etter min mening og alltid en dårlig løsning.

Jeg ser også ting som dette hele tiden som seiler, og kanskje er det akurat denne holdningen til de som gir full gass som er et problem?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Om en situasjon betinger at det er bedre å gi gass så har man i utgangspunktet vurdert feil og satt seg i en kinkig situasjon, men bevares, har man gjort en feil så bør man jo rette den opp og lære av feilen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi kan alle sikkert enes om at i smale sund og trange leder med stor trafikk bør seilbåtene starte motor. Noen må på død og liv seile. :smash: Har sett flere eksempler på nesten ulykker der motorbåt folket ikke har noen vikemuligheter med mindre de legger seg på kjølen til pinnebåtene og krysser de også :headbang: . Det kan ofte være konfliktfylt, farlig og unødvendig. :yesnod:

 

Selv om pinnebåtene har "forkjørsrett" så betyr ikke det at de til enhver tid ikke behøver bruke dømmekraft og god gammel fornuft. :flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Selv om pinnebåtene har "forkjørsrett" så betyr ikke det at de til enhver tid ikke behøver bruke dømmekraft og god gammel fornuft.

Det er nettopp det de skal - og derfor har de ikke forkjørsrett - selv ikke i "gåseøyne".

 

Jad jeg vet at jeg maser fælt om dette. Men for meg er det litt sånn Zen. Det å virkelig forstå at selv om den andre båten har vikeplikt - så har ikke jeg forkjørsrett.

Nå skal jeg ikke mase mer!

Link to post
Share on other sites

Selv om pinnebåtene har "forkjørsrett" så betyr ikke det at de til enhver tid ikke behøver bruke dømmekraft og god gammel fornuft.

 

tiltredes.

 

Men uansett så er det jo ingen grunn til å bebreide seilbåtføreren

 

Kan nok være enig i at det i utgangspunktet ikke er den beste løsning å gi gass for å komme seg ut av en situasjon (eller endt opp i en situasjon hvor dette er den siste utvei), men jeg har i hvert fall sett eksempler på at seilbåtførere etter min norm kan bebreides for arrogant oppførsel. Selv om du har retten på din side trenger du ikke alltid gjøre hevd på den - det fines ofte smidigere løsninger.

 

 

Jeg får håpe at fallhøyden ikke er så stor at nedslaget blir vanskelig for alle perfeksjonistene her inne når de selv er ute på "skovtur".

Link to post
Share on other sites

Det kan sikkert også være situasjoner hvor å gi på er riktig.

Det vil aldri bli riktig å gi gass, tenk da bare om noe/noen skulle komme foran i en spesiell situasjon. Det er jo faktisk svært vanskelig å bedømme riktig hastighet på noe som flytter på seg som vi vet, så det er meget lett å feilbedømme avstand og forflyttning av andre båter, og da blir det ekstra farlig å gi full gass. Det eneste riktige er å følge med på kjøringa, og legge opp kjøringen slik at man ikke kommer i situasjoner vi snakker om nå, det er også det eneste riktige ved siden av å følge sjøveisreglene og er også hva vi er pålagt å sette oss inn i som båtfører.

 

Reglene er vel ganske klare på dette med vikeplikt for fartøy under seil, og godt gjennomtenkt slik at man ikke skal komme i slike situasjoner hvor man skal gi full gass, eller at seilbåtføreren (som trolig har nok å tenke på fra før) må begynne å vurdere om han skal falle av eller ikke, og risiko for grunnstøting, derfor overholder vi vikeplikt når vi har dette uten å bedrive hasardiøs kjøring.

Vikeplikt og full gass for å komme unna/vike, det høres ikke ut for meg som noen god løsning, eller at å gi full gass i det hele tatt er å vike for annet fartøy?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Det blir konsekvent litt feil si at det ikke er riktig å gi gass, kategorisk. :wink:

 

Kommer det en pinnebåt som f.eks går høyere opp mot vinden enn tidligere kurs og kan treffe deg aktenfor tvers. Da er det mere fornuftig å gi gass dersom utsikten fremfor gir mulighet til det :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

, men jeg har i hvert fall sett eksempler på at seilbåtførere etter min norm kan bebreides for arrogant oppførsel. Selv om du har retten på din side trenger du ikke alltid gjøre hevd på den - det fines ofte smidigere løsninger.

Man er ikke arogant selv om man følger reglene, prøv heller å finne ut hvorfor reglene er slik. Når man seiler i seilbåt har man mer enn nok å tenke på, derfor skal man ikke forsøke å finne smidige løsninger for motorbåter som lett kan manøvrere bort uten å tenke på vind eller seil, og motorbåter tusser det av.

 

Tenk også på hva som skjer om noen begynner å tro at seilbåter skal vike for å vise smidighet og for å være hyggelige, og ikke være arogante som noen hevder, da begynner vi å få difuse regler på sjøen med dertil mange farlige situasjoner og ulykker. Så de som tror her at seilbåter i noen tilfeller ikke har rett til å holde kursen, og at man ikke alltid behøver å vike for seilbåt under seil, de må glemme denne vranglæren snarest og før en ulykke inntreffer. Det blir som om noen på veien i bil slutter å stoppe for biler fra høyre, og andre ikke, det handler da om tid før noen blir drept eller skadet.

 

 

Jeg er faktisk litt sjokkert over hvor mye det betyr for enkelte å få presset seg frem selv om reglene sier klart at de har vikeplikt, og det har de hele tiden for seilbåter under seil :eek:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

hva gjør man om pinnebåten innhenter motorbåten som går med sakte fart, pinnebåten kommer inn akter ?

Da gjør man intet annet enn å kanskje få et øyeblikks skygge for solen, og oppleve at en båt passerer nære uten at man detter ut av stolen pga hekksjø.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...