Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

:seeya:

 

Ahh så deilig det var å ligge i halvplan... med drevet tiltet endel ut, trimplanene helt oppe, masse last i hekken, i en ellers fullt ferielastet båt igjennom Hankø sundet for å ta igjen på disse hekksjø generalene som plager oss på sørlandet om sommeren..

Neste er Rogalendingene som skal få ungjelde.. hihi..

 

Neida.. men fristet.. ;)

 

La merke til at det var mange "idioter" her på østlandet også.. godt det ikke bare er i sør dem kjører som noen svin.

Kjørte mot strømmen i dag tydeligvis.. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Advarsel. :cryin:

 

I dag det 22 juni, og meldt fint varmt vær i ukevis framover. Startskuddet smeller snart for det store ferieracet fra Østlandet mot Sørlandet. Samt Princessgutta fra Rogaland. Mange uten nødvendig erfaring og vilje til å ta hensyn til andre. Disse braker sammen på Sørlandet et sted hhv fra øst og vest, supplert av lokale Hillbillies som innimellom krysser leia med stor fart, promille og uten redningsvester og lanterneføring.

 

Hekksjø blir det garantert. Ta det rolig, så unngår vi forhåpentligvis at liv går tapt p.g.a. toskeskap denne sommeren.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke ha stor båt for å være hensynsløs til sjøs,det fikk jeg erfare når jeg bunkret på Leirvik nå på Lørdag,Uttern på bånn pinne rett forbi bunkringstasjonen der,sjøen slo over hele hekken på båten +opp i påfyllingrøret.først knyttneve så fingeren,da snudde han seg uten å sakke på!

Link to post
Share on other sites

Hehe.. god humor her nå.. :giggle:

 

Fra spøk til revolver, så vet jeg hva du snakker om kjellsea..

 

Vi lå ved marinaen etter fredrikstad, på vei ut mot sjøen igjen.. Og der var jeg sikker på at jeg skulle bli kastet over lekteren og ned på andre siden.. det kom altså så mange båter opp der, og et par generaler nedover.. så båten ble jo kastet i alle rettninger.. GLAD for at det henger ca 100 blåser utenfor den lekteren ja. hehe

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke ha stor båt for å være hensynsløs til sjøs,det fikk jeg erfare når jeg bunkret på Leirvik nå på Lørdag,Uttern på bånn pinne rett forbi bunkringstasjonen der,sjøen slo over hele hekken på båten +opp i påfyllingrøret.først knyttneve så fingeren,da snudde han seg uten å sakke på!

 

HEVN! Hadde det skjedd med meg så skulle han fått smake mine 1,5 meter neste gang jeg så vedkommende! :smash::lol::lol::lol: Selv om det smarteste ville være å snakke fornuft med vedkommende. :puke:

Redigert av Bützfleth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig skivebom, men om jeg har forstått rett så har du yrkesfaglig bakgrunn som tilsier at du klarer å besinne deg Roaldbj.... :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Litt merkelig det der med fem knop - litt som i bil (hvis du er i en 60 sone, det er glatt klarer du ikke svingen i den hastigheten. Vi bremser ikke prøver for å se om det går..).

Avpasse farten etter forholdene. Hvis du lager bølger når du kjører/seiler i fem knop.....ja da må du redusere hastigheten. :ghost:

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Advarsel. :cryin:

Disse braker sammen på Sørlandet et sted hhv fra øst og vest, supplert av lokale Hillbillies som innimellom krysser leia med stor fart, promille og uten redningsvester og lanterneføring.

Hekksjø blir det garantert. Ta det rolig, så unngår vi forhåpentligvis at liv går tapt p.g.a. toskeskap denne sommeren.

:sailing:

 

Vel forløpig har de ikke kommet til Arendal, jeg sitter og lider på kontoret og kikker ut på sjøen i dag, den store ferietrafikken er ikke kommet skikkelig i gang, og jeg burde absolutt være på sjøen nå. Ikke sitte her inne og kaste bort livet... :flag:

 

Ha en fin St.hansfeiring alle sammen, husk lanterner i kveld, og ta det pent med :drink: ...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ikke alt er så himla bra i US of A, men de har iallefall skilting som ikke er til å misforstå i enkelte områder; "NO WAKE ZONE" mener jeg at det står noen steder. Så, lager båten din bølger, ved 5 knop, senk farta ytterligere, eller så kommer onkel....

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Må bare fortelle at det finnes hyggelige folk i store cabincruisere. Her en dag så jeg at jeg ble innhentet av en Princess 50-og masse fot som pløyde seg gjennom sundet. Jeg ba kjerringa sikre det som var løst og passe seg for bommen, for dette kom til å bli stygt når den hadde passert oss. Men båten slakket helt opp bak oss, og gikk forbi oss med god avstand bare et par knop fortere enn oss. Nesten ikke en bølge! Hilste gjorde de og! Jeg var nærmest sjokkskadet.. Da de var kommet godt forbi ga de gass og forsvant..

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post
Share on other sites

Når det i noen områder er svært lite ønskelig med bølger er nok det noe som normalt skiltes med "Sakte fart" her i gamlelandet.

Men det kan også være det at bare er farten som er tema.

 

Det er forbausende mange som mener at "Sakte fart" er å redusere farten på båten akkurat så mye at selv en liten båt drar sjø som en slepebåt :yesnod::yesnod:

 

I de fleste tilfeller er det nok skiltet med "Sakte fart" der en ønsker redusert fart, samtidig som forholdene tilsier minimalt med hekksjø.

Hensikten er altså noe den enkelte båtfører skal vurdere, er det tillegg oppgitt fartsbegrensning skal en også forholde seg til denne :wink:

Om et nytt skilt med teksten "Ingen hekksjø" vil gjøre noe fra eller til... tja

 

Uansett så strutter det vel ikke akkurat med midler til den slags skilting, ser forresten Redningsselskapet søker litt PR med å snakke i store bokstaver i forhold til nasjonale fartsbegrensninger til sjøs, det har vel vert beslutta før og det....

 

Ellers virker det som om mange mener å ha krav på en 200 meter sone omkring egen båt hvor det ikke er tilatt for andre å oppholde seg, I alle fall ikke hvis en lager bølger og/eller har en stor Prinsess. :seeya:

 

Men for all del, det er mange som ikke evner å ta hensyn. Tror også det er endel som trenger å justere forventningen til hvor mye bølger en kan forvente på sjøen....

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skilt av typen " ingen hekksjø" i forbindelse med 5 kn grensen synes jeg er en god ide. Mange skjønner ikke dette med hekksjøer, det er gjerne folk som ikke tidligere har hatt båt.

 

Ingar Johnssen begynner jeg å tvile litt på. Fartsbegrensing i åpen sjø blir meningsløst etter min mening. Det for være måte på duste regler nissesamfunnet skal klare å koke i hop. :headbang:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Princess folk kommer fra møblerte hjem og er noen av de mest overvåkende, oppegående, sympatiske og båtelskende folkeferd som finnes. :yesnod:

Tja, hva skal man si? Disse personene må være de som har Princess undet 37 fot, når det gjeldet de med større Princesser er det lenger mellom de som både hilser og tar hensyn. Hvordan endel av disse med store båter kvitter seg med dannelse, og tankegang, når man får seg stor båt som kan gjøre mye ugang, ja det er meg en gåte :confused:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Det kan sikkert ha sammenheng med hvem som hilser, det kan være nærliggende å koble det opp med tankegang naturligvis :lol:

 

Hilser en fra motorbåt til seilbåt er det skjelden pinnebåtene hilser tilbake. :wink:

 

Stort sett,etter min mening, er de mellom 27-35 som behersker hensyn minst, pinnebåter ekskludert i denne hekkbølge sammenheng.

 

Koselig at du ytrer litt her også, Spinnaker, siden du er hekksjøgeneral, har du depleasement skrog :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hilser en fra motorbåt til seilbåt er det skjelden pinnebåtene hilser tilbake. :wink:

Er det så rart? De i motorbåten kan vel bare se bak seg, så skjønner de vel hvorfor. Man hilser ikke på noen som serverer uhygge omtrent 10 sekunder etter passering :yesnod: Så var det noe med tankegang du snakket om, den var nok borte i dette tilfellet.

 

Siden vi er inne på det, så opplever jeg akurat det samme mot store slike hekksjømaskiner selv om jeg er i motorbåt, man kan liksom se de spisse albuene på kapteinen, og man hører han mumler; kom dere vekk, her kommer jeg! kom dere vekk, her kommer jeg! :giggle:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

I dag tok jeg innpå to båter i et "medium" smalt sund...

Lå i 15 knops brøytefart, og den ene båten var kanskje en fot mindre enn min, så jeg hadde utrolig nok vett til å slakke av.

mens jeg i 6 knops fart siger forbi den bakerste (minste av de to) kommer en nyere "sjark" type fritidsbåt størrelse "880" forbi i om lag tjue knop, med ti meters avstand. *store bølger*

 

Han ene kompisen min som var med sa "Ta han, ta han", og jeg, ung og dum, jeg mener dum som jeg er "heiv meg på hjul", krysset hekkbølgen hans mens yanmaren min sleit seg opp i turtall med maks åpning på dieselpumpa, la meg inn i kjølevannet, og holdt flatt jern.

Yess! etter noen sekunder ser vi at vi tar sakte innpå...

Så åpnet sundet seg opp til en stor fjord, og vi hadde kun 30 meter igjen til vi tok han igjen, så jeg la meg til babord for å krysse hans hekkbølger og passere han. Vondt skal vondt fordrive.. :lol:

 

Akkurat da jeg har svingt ut går han helt av gassen, sånn at passeringen min blir farlig nær(snaue ti meter), og jeg krysser hekksjøen som han lagde akkurat da han gikk ut av plan (stor)

Da kaster baugen på båten min sjø veeldig langt til siden, og dynker hele akterdekket hans med en diger bølge... De to som satt i aktersalongen hos meg så det og fikk seg ei latterkule... selv ble jeg litt flau, det må jo ha sprutet inn skyvedøren hans frem i salongen... Uff, men det var jo litt payback time for at han prøvde å kante meg, en ca 22 foter og en ca 27 foter.

 

Snur meg og ser, og da snur fiskefritidsbåten 180 grader, og gir flatt jern tilbake, sånn at de to han (og jeg) passerte må møte hans bølger igjen...

Tro hvorfor han skulle kjøre så fort forbi oss når han skulle motsatt vei.. :lol:

 

Får håpe jeg ikke får noe 10 tonns båt før jeg lærer å besinne meg. :lol::lol:

 

Ellers var det en kjenpefin St.Hans feiring.

Grilling sol, og en liten hekksjøaspirant som kjørte snekke! :lol:

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...