Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Og så, dere pinnebåtere, jeg hadde aldri (med vitende og vilje) laget bølger for en seilbåt, sånn at riggen slenger hit og dit, med de belastningene og ubehag det medfører. Tvert om har jeg lært på dette forumet at dere liker at vi dieselidioter krysser bak dere, sånn at dere får en ekstra dytt av bølgene, i stedet for å få de som en brems i baugen.

 

Jeg traff deg på innsiden av Lyngøya denne kvelden. Tror ikke du trenger å tenke mye på oss med pinne. Skvulpinga fra Jodaen din er ikke rare sakene ;-)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Det er en ting som jeg lurær så fært på.

 

Og så, dere pinnebåtere,

 

Åffer bruker noen sånne uttrykk?

 

Er det :

 

A - Man vet ikke bedre?

 

B - Man signaliserer ovenfor kameratgjengen at man fremdeles er ihuga "motorbåtmann"?

 

C - Den såkalte "highbrow" faktoren hvor man bruker utvagte utrykk for å utrykke forakt for enkelte kulturer?

 

D - Man har lyst på en Bavaria?

Link to post
Share on other sites

A - Man vet ikke bedre

Pinnebåt kan jo like gjerne være en snekke, for rorpinne er vel det nærmeste en kommer et navn som finnes på noe båtrelatert og som kan ha noe med dette å gjøre?

Seil på pinne, er ikke mye brukt :nonod:

 

Jeg sverger til Tekstildrevet farkost :yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Tsunamifabrikker, hehe - godt sagt!

 

Opplevde noen av de i fjor sommer, den definitivt verste var i utløpen fra Arendal. 50+ fot bølgebeist.

 

Gikk en liten tresjekte like ved oss, en sørlending som koset seg i sommervarmen. "Beistet" kom bakfra, bølgene var så voldsomme at tresjekta tok inn vann! Jeg var igrunn mest opptatt av å klore meg fast i kaffekoppen.

 

Rent tilfeldigvis støtte vi på "Beistet" i neste gjestehavn, de fikk politibesøk av det ikke fullt så hyggelige slaget :)

 

Er ikke dette på sin plass?

Link to post
Share on other sites

I går mellom skjærhallen og Ed kom det to tøffe karer i hver sin båt som kappkjørte. Dem kom helt opp i ræva på oss før dem brøt av og kjørte på hver sin side... to stk i 40 åra med hver sin båt på rundt 30 fot. Passerte nok i ca 25-30 knop på 10-15 meters avstand. Fortsatte ferden videre, imellom to jenter som kjørte hver sin gummibåt og 3-4 andre båter som lå på rekke og putret inn mot romsundet.. Fruen ble helt vill og jeg måtte le.... en time før hentet taxi båten oss igjen i hærfølrenna og passerte skrått bakfra med en flodbølje som slo inn i ræva på båten. Veeldig ustødig båt fant vi ut.

Ho blir lissom så sinna, denna dama mi da.... Men dessa to båtene som fresa forbi oss hentet vi igjen i et smalt sund. Passerte dem på venstre side og vinket høfflig og dem smilte og vinket tilbake... Alt bare bra. Jeg smilte høfflig vinket mens jeg krøllet tønnene godt i slippersene...

 

Hadde jeg hatt baugpropell skulle det liggi torpedo i røret i stedet. Pent vær og masse båter på sjøen. Både på høyre og venstre side.

Link to post
Share on other sites

Har akkurat kommet inn igjen fra en liten seiltur i min 12 fots nusselige seilbåt. Absolutt alle motorbåter krysset rett foran meg. Og de var såpass nysgjerrige på hva dette var at de selvsagt la båten i halvplan. 5-15 meter foran meg.

 

Tåler det jeg altså, men pussig fenomen.....

Link to post
Share on other sites

Synd det er så mange som ikke har respekt for andres valg av båt

Er det egentlig sånn i virkeligheten, eller er dette et fenomen som er mest utbredt her på BP av en gjeng med misunnelige fjols? er det ikke det ene, så er det f... meg det andre. "Pinnebåteiere" er dumme - Princess-eiere er teite - de som lager hekksjø er lumpne - de som drikker og bråker i uthavn er slemme - de som kjører aggregat er respektløse..bla bla bla..

 

Jeg har da ligget sammen med seilbåtfolk i alle år, både de jeg kjenner og de jeg er så heldige å bli kjent med over en liten Gammel Dansk. Og det samme har jeg gjort med Princess-eiere og snekkefolk.

 

Virkeligheten er nok en annen enn det vi ser her inne, (håper jeg - eller kanskje har jeg blitt hatet i alle disse årene?)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Synes bare det er gøy med litt bølger jeg...

Hvis min båt blir ødelagt av bølger fra andre båter på den måten at jeg blir skyldt på land (ref. bildet over) så vil jeg si at jeg har skylden selv. Joda... det er nok noen som burde ta det litt mer med ro der ute... men jeg gidder ikke å bry meg. Så lenge dem ikke kjører meg over ende eller spruter meg ned, så kan dem gjøre hva dem vil.

 

Skulle jeg treffe på en doning som skulle gjøre livet ekstra surt for meg, så skal jeg nok klare og ta han igjen for å gi han/hun min mening om saken. Er ikke noe fartsmonster jeg har, men her snakker vi om relativt store båter som lager store bølger, og disse holder stort sett under 40 knop på toppfart.

 

Mulig andre synes bølger fra slike båter er mer skremmende enn meg av forskjellige grunner, men her svarer jeg altså kun for meg selv og min egen situasjon.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er for mange "menn med hatt" her på Båtplassen.

 

....

 

I jeepen slakker jeg av - passerer dem i passe vinkel og fortsetter videre.

Kaffekoppen min står det "HydroTexaco 2004" på. Den skvalper ikke over.

 

Har jeg folk ombord, sier jeg: "Nå kommer det noen bølger" Er noen av dem barn, synes de det er kult! Nesten som på tivoli.

 

Hear! Hear! Hear! Superbra skrevet, Trikker'n! Jeg er helt enig med deg. Senest for noen dager siden var jeg på vei fra indre Oslofjord til Villa Malla (kan anbefales). I det jeg kjører forbi i det smaleste ved Oscars Borg, bestemmer en Sun Odessy 50 fots seilbåt at den skal slå. Det er ikke regatta, og det er kun familie om bord i hans båt. For all del, jeg vet jeg har vikeplikt, men vi var ganske nære en kollisjon fordi jeg ikke hadde så mange alternativer. Det var båter over alt. Han seilte med tanken "han har vikeplikt uansett", og det preget væremåten hans. Jeg hadde to alternativer. Ta en råsjans og kaste to ISP 400 maskiner i full revers, eller gi gass. Jeg valgte det siste. Mulig han irriterte seg over kaffen, men skal jaggu si at jeg nesten ØNSKET at hans kaffe havnet midt på den nye dressen hans....

 

Det er av og til situasjoner som vi andre ikke ser, og da er det ofte løsningen å gi litt gass. Kanskje kommer det bølger som irriterer familien Gundersen, men det må man kunne leve med på sjøen.

 

Det jeg liker minst, er båter som absolutt skal kjøre kloss inntil min kurs, selv når det er god plass på alle kanter. Å henge ut noen her med bilder uten en EKSTREMT GOD GRUNN, synes jeg er tull - og det er galt. For alt vi vet, kan han være ute med en elskerinne, og det må han jaggu få lov til uten å bli hengt ut på nettet.

 

En del av de som skriver er, er ganske "harske" mot hverandre, og det er noe av det jeg IKKE liker med dette forumet. De fleste av oss er voksne, oppegående personer, som bør holde seg for gode til å henge ut noen uten grunn.

Link to post
Share on other sites

Jeg traff deg på innsiden av Lyngøya denne kvelden. Tror ikke du trenger å tenke mye på oss med pinne. Skvulpinga fra Jodaen din er ikke rare sakene ;-)

 

 

Takk Geir, glad for å få det bekreftet.

Sett ombord fra ser hekkbølgene ganske snille ut når vi er over 20 knop, var akkurat det jeg trodde!

Kan ikke skjønne hvorfor de hyttet med knyttneven i Skippergada rett før. :lol: (ja, var en spøk)

 

Og dere pinnebåtere som tar dere nær av å bli kalt pinnebåtere, dere er'ke skikkelige pinnebåtere! :lol:

 

(var selvfølgelig ikke noe vondt ment med det kallenavnet, ingen pinnebåtere som så at jeg kallte oss misbrukere av fossilt brennstoff for dieselidioter?)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

I det jeg kjører forbi i det smaleste ved Oscars Borg, bestemmer en Sun Odessy 50 fots seilbåt at den skal slå. Det er ikke regatta, og det er kun familie om bord i hans båt. For all del, jeg vet jeg har vikeplikt, men vi var ganske nære en kollisjon fordi jeg ikke hadde så mange alternativer. Det var båter over alt. Han seilte med tanken "han har vikeplikt uansett", og det preget væremåten hans. Jeg hadde to alternativer. Ta en råsjans og kaste to ISP 400 maskiner i full revers, eller gi gass. Jeg valgte det siste.

 

 

En del av de som skriver er, er ganske "harske" mot hverandre, og det er noe av det jeg IKKE liker med dette forumet. De fleste av oss er voksne, oppegående personer, som bør holde seg for gode til å henge ut noen uten grunn.

Som et lite hett stalltips, kan jeg fortelle deg at denne regelen med vikeplikt for seilende ikke er funnet opp for morro skyld! Din håndtering av situasjonen du beskriver vitner også om en total mangel på sjømannskap og forståelse for sjøveisregler, og videre er kjøringen din direkte hensynsløs og situasjonen kunne vært unngått om du hadde fulgt reglene og vært litt aktpågivende. Du kunne slakket av mye før og sett an situasjonen, men i stedet ga du gass for å komme først fordi du trodde du var synsk og viste hva seilbåtføreren tenkte, det hele kunne endt i en farlig situasjon med en ulykke i værste fall med både personskade og død som følge av det hele, for å sette det på spissen.

Regelen som sier at du har vikeplikt for seilbåt under seil har intet å gjøre med regatta, og om det er noe du tror bør du snarest melde deg på et båtførerkurs for å lære litt om dette.

 

Jeg undres litt over hvem som var mest harsk ikveld, var det deg eller meg tro? Og på toppen av det hele henge ut en annen båtfører/seilbåtførere når du selv har feil og gjør en grov og hasardiøs manøver, ja hva skal en si? Misunnelsen er roten til alt ondt sies det, ikveld mistenker jeg at det er en som er misunnelig på at seilbåter under seil har forkjørsrett :yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

I det jeg kjører forbi i det smaleste ved Oscars Borg, bestemmer en Sun Odessy 50 fots seilbåt at den skal slå. Det er ikke regatta, og det er kun familie om bord i hans båt. For all del, jeg vet jeg har vikeplikt, men vi var ganske nære en kollisjon fordi jeg ikke hadde så mange alternativer. Det var båter over alt. Han seilte med tanken "han har vikeplikt uansett", og det preget væremåten hans. Jeg hadde to alternativer. Ta en råsjans og kaste to ISP 400 maskiner i full revers, eller gi gass. Jeg valgte det siste. Mulig han irriterte seg over kaffen, men skal jaggu si at jeg nesten ØNSKET at hans kaffe havnet midt på den nye dressen hans....

 

Noe forteller meg at du har liten, eller ingen (?), erfaring fra å være i seilbåt? Det er bra at du deler din erfaring og følelser/meninger rundt et praktisk eksempel som dette, men litt skremmende å se dine meninger/holdninger og velger å tro at det skyldes mangelfulle kunnskaper/erfaringer heller enn vrangvilje! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I det jeg kjører forbi i det smaleste ved Oscars Borg, bestemmer en Sun Odessy 50 fots seilbåt at den skal slå. Det er ikke regatta, og det er kun familie om bord i hans båt. For all del, jeg vet jeg har vikeplikt, men vi var ganske nære en kollisjon fordi jeg ikke hadde så mange alternativer. Det var båter over alt. Han seilte med tanken "han har vikeplikt uansett", og det preget væremåten hans. Jeg hadde to alternativer. Ta en råsjans og kaste to ISP 400 maskiner i full revers, eller gi gass. Jeg valgte det siste. Mulig han irriterte seg over kaffen, men skal jaggu si at jeg nesten ØNSKET at hans kaffe havnet midt på den nye dressen hans....

 

Nå blir jeg rett og slett oppgitt. Her kommer du på det smaleste ved Oscarsborg med så mye båter rundt deg at du ikke klarer en unnamanøver for en seilbåt som slår, annet enn at du må gi enda mer gass ???? Hva for slags grisekjøring er dette ? Når det er så tett med båter rundt deg skal du ned i 5-7 knop slik at du er forberedt på å kunne manøvrere unna om seilbåten skulle finne på å slå eller eventuelle andre situasjoner skulle oppstå. Du skal heller ikke gå så nær en seilbåt på kryss at du har problemer med å komme unna om den slår. Dette har med sikkerhetsmarginer å gjøre og du ble helt klart "tatt på senga". Neste gang slakker du av når det er så stor båt-tetthet samt holder god avstand til seilbåter på kryss slik at de kan slå uten at du skaper fare for dem.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I det jeg kjører forbi i det smaleste ved Oscars Borg, bestemmer en Sun Odessy 50 fots seilbåt at den skal slå. Det er ikke regatta, og det er kun familie om bord i hans båt. For all del, jeg vet jeg har vikeplikt, men vi var ganske nære en kollisjon fordi jeg ikke hadde så mange alternativer. Det var båter over alt. Han seilte med tanken "han har vikeplikt uansett", og det preget væremåten hans. Jeg hadde to alternativer. Ta en råsjans og kaste to ISP 400 maskiner i full revers, eller gi gass. Jeg valgte det siste. Mulig han irriterte seg over kaffen, men skal jaggu si at jeg nesten ØNSKET at hans kaffe havnet midt på den nye dressen hans....

 

Det er av og til situasjoner som vi andre ikke ser, og da er det ofte løsningen å gi litt gass. Kanskje kommer det bølger som irriterer familien Gundersen, men det må man kunne leve med på sjøen.

 

Må bare si meg enig i kritikken som kommer her. Synes desverre det er mange med raskere båter som er "alergiske" mot å krysse bak når de har vikeplikt og kollisjonskurs med andre båter. Hvorfor har man det så fordømt travelt på vannet at det ikke går an å dra spaken andre veien også? I stedet for å roe ned en knop og gå bak, så skal man gi gass og dra opp hekksjø til andre båter bare for å komme "først"? :nonod: Men det er klart man sparer 5sek på å krysse kurslinja før man roer ned igjenn, og blir jo bare stående igjenn med eselhue overfor de omkring, så det er vel verdt det :crazy:

Link to post
Share on other sites

Det er av og til situasjoner som vi andre ikke ser

 

Det var det da.

Når en seilbåt nærmer seg land på et slikt sted, så kommer det et slag.

Akkurat når det kommer er ikke forutsigbart, men hvordan er 100% forutsigbart. Gjennom vindøyet og til samme antall grader fra vinden.

Så det er en svært smal sektor man må være oppmerksom på.

De aller fleste vet dette, men jeg har fått noen fingre opp gjennom årene av motorbåteiere som ikke forstår at seilbåten ikke kan seile rett mot vinden.

Opplæring til båtførerprøven tar heller ikke opp dette.

Link to post
Share on other sites

At en seilbåt som krysser gjerne slår fra tid til annen er vel kjent for de fleste.

Det må en innhentende båt ta hensyn til.

 

Likevel, det er helt greit å kikke bak seg før en slår.

Hvis en ved å fortsette på samme halser et minutt til kan la en innhentende båt passere så er vel det fint?

Link to post
Share on other sites

Hvis en ved å fortsette på samme halser et minutt til kan la en innhentende båt passere så er vel det fint?

Men så kommer man til det at en seilebåt gjerne stikker fra 1,8 til 3meter dypt og 1minutt til rett fram kan resultere i at man står i fare for å smelle på grunn , ser man på kartet at det er 2m dypt et stykke fra land så kan det jo være greit å ha litt margin og ikke ønske å ta noen risikoer

Link to post
Share on other sites

Enig, så sant man ikke må slå for å unngaå land eller andre hindringer.

 

Blir litt som nå jeg skal gå over et fotgjengerfelt og så ser jeg at det kommer en stakkars bil.

Jeg vet jo at han skal stoppe, men da holder jeg med litt unna slik at han kan kjøre fritt

og så går jeg over. Mye enklere for meg å vente bittelitt med å vise at jeg skal over, enn

det er for han å stoppe.

Link to post
Share on other sites

forkjørsrett :yesnod:

Først. Siden begrepet førkjørsrett ikke en nedfelt i noen lov - så er det ikke noe som heter forkjørsrett.

 

Så, Jeg misliker også dumme motorbåt eiere som ikke skjønner hva seilbåter gjør, og som med sin handling kan forårsake "farlige" situasjoner.

 

Men, jeg lurer på en ting i beskrivelsen til Luigi. Seilbåten må jo ha krysset kursen til Luigi for å skape en "situasjon" ved å slå, og det slaget må ha vært veldig nære.

 

Jeg velger å tro at Luigi ble overasket av slaget, og satt igjen ned to alternativer. Ingen av dem var sette ned farten eller svinge unna.

 

f.eks. Å krysse foran en motorbåt, for så umiddelbart å slå for land er - lovlig, men ræva sjømannskap.

 

 

Jeg skulle gjerne ha litt mer info om hendelsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...