Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Man er ikke arogant selv om man følger reglene

 

Det sa jeg heller ikke - nå bør du ta en tur i kjøleren før termostaten din løfter.....Dersom du sliter med at det for mye å tenke på når du er ute på "sjelebotstur" i en seilbåt er kanskje ikke seiling den riktige sysselen for deg, i hvertfall ikke om du også sliter med å prøve å finne ut hvorfor reglene er slik de er.

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

derfor skal man ikke forsøke å finne smidige løsninger for motorbåter som lett kan manøvrere bort uten å tenke på vind eller seil

 

Det du skriver er jeg så uenig i som det går an å være.

 

Med untak av regatta:

 

Jeg prøver å tenke litt frem i tid også.

Når jeg møter en motorbåt anser jeg ham som "ikke seilkyndig"

Og dersom jeg ser at mine neste manøvre kan føre til en "kinkig" og overaskende situasjon for motorbåten, så vurderer jeg om ikke jeg kan gjøre noe ennet enn planlagt. f.eks slå litt før.

Sier ikke at jeg alltid gjør det, men tanken tenkes.

 

OBS. Her kommer TTT virkelig inn i bildet.

Link to post
Share on other sites

Da gjør man intet annet enn å kanskje få et øyeblikks skygge for solen, og oppleve at en båt passerer nære

 

 

Da er vi enige, tenkte du kanskje mente at motorbåten skulle vike men da har vi konstantert at motorbåter ikke skal vike for pinnebåter i enhver sammenheng. :wink:

 

Skygge for solen får vi neppe, vi sitter jo så meget høyere opp hehe :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Med andre ord så regner du motorbåter for å ikke følge reglene ("ikke seilkyndig"), og det er akurat det jeg også gjør, det tusser av tomlinger der ute som ikke vet noe om regler.

 

Ellers krysser jeg aldri i trange led, og ikke sliter jeg, så for min del spiller det ikke så stor rolle slik sett da jeg jo blir den båten som viker for seilbåt under seil akurat som dere motorbåteiere, dog uten at jeg blir sur og tenker på aroganse og at vedkommende burde gjort noe annet og gud vet hva. Men jeg blir ikke sur av den grunn, jeg vet at jeg har vikeplikt i en slik stund, og dette lærte jeg som guttunge og husker det enda. Men jeg er opptatt av at vi alle følger reglene slik at det ikke oppstår fare!

Redigert av Spinnaker (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Tror det er de færreste som ikke forstår at en skal vike for seilbåter men du er sikkert enig i at mange seilbåter også provoserer og tidvis heller ikke kan regler. Jeg tror det er ganske 50/50 uavhengig av om en går for årer, seil eller motor.

 

Tomsinger dukker det opp på sjoen like gjerne som i Hedemarken og det kan vi ikke unngå, dessverre :flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hadde vært mye mere fornuftig om de som seiler fyrer motoren og følger trafikken i smale/trange farvann

som stadig lager problemer for den ene og andre og heller seiler der det er plass for kryssing

Da hadde vi sluppet alle disse nestenulykkene som en ser hver dag i trange farvann når seilbåter pluselig slår

Regelverk eller ikke det er lov å vise hensyn og smidighet :smash:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Tror det er de færreste som ikke forstår at en skal vike for seilbåter men du er sikkert enig i at mange seilbåter også provoserer og tidvis heller ikke kan regler. Jeg tror det er ganske 50/50 uavhengig av om en går for årer, seil eller motor.

Uenig i dette. Det virker på meg som om seilbåtførere er mer forsiktige, også har de jo ikke den samme farten og muligheten til å gjøre så mye krumspring som en motorbåt kan gjøre. De fleste seilere er også erfarne båtfolk, og jeg tror det er færre av disse som ikke kan regler som går og skaffer seg seilbåt.

 

Men, nå er det jo ikke bare seilbåter som sliter med at ikke vikeplikten holdes, og at hekksjø er til besvær. Se her for info.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Det har også blitt fokusert på hastighetsbegrensing på sjøen, hilsen Ingar fra Nssr. Vi ender nok opp med til slutt at seilbåter kan kun seile utaskjærs og må gå med motor innenfor 1 nm fra land i likhet med motorbåter og fri fart. :headbang:

 

Vi får besinne oss alle sammen og i felleskap bidra til en trivelig sommer, pinnebåter,padlere og hekksjøgeneraler med og uten :drink: .

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hadde vært mye mere fornuftig om de som seiler fyrer motoren og følger trafikken i smale/trange farvann

som stadig lager problemer for den ene og andre og heller seiler der det er plass for kryssing

Tja, ser du mange seilbåter som kommer etterhverandre inn trange led på kryss? Nei, du ser en seilbåt en skjelden gang som går inn, og mange motorbåter som går ut på samme tid, og hadde motorbåtene hatt litt bedre tid og brukt noen sekunder, eller kanskje 2 minutter på å vike slik de skal gjøre, ja så hadde det ikke vært noe problem.

 

Ja, hvorfor kan ikke motorbåtene være smidige når det er så mye lettere for dem å kjøre unna? De er jo mange, og seilbåten som krysser i en trang led er det ikke ofte vi ser. Hmmm, noe å tenke på kanskje.

Problemet har med holdning og kunnskap å gjøre, og problemet er der også for andre enn seilbåtene. Trykk her for å se.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Med andre ord så regner du motorbåter for å ikke følge reglene ("ikke seilkyndig"), og det er akurat det jeg også gjør, det tusser av tomlinger der ute som ikke vet noe om regler.

 

Vi kan vel alle enes om at det er nok av båtførere som verken viser hensyn eller kan reglene. MEN: Kanskje det er på tide at det går opp for noen at det som på landjorden IKKE er slik at forkjørsrett er påkjørsrett. Uansett har alle plikt til å prøve å unngå å sette andre i fare. Har selv mer enn en gang opplevd å endre kurs for å gå akter for seilbåt, for så å oppleve at vedkommende har slått på nytt, midtfjords, helt umotivert. :headbang: Det er ikke så veldig morsomt - i 20 knops fart - plutselig å stirre en seiler inn i hvitøyet.

Link to post
Share on other sites

Uenig i dette. Det virker på meg som om seilbåtførere er mer forsiktige, også har de jo ikke den samme farten og muligheten til å gjøre så mye krumspring som en motorbåt kan gjøre. De fleste seilere er også erfarne båtfolk, og jeg tror det er færre av disse som ikke kan regler som går og skaffer seg seilbåt.

 

Dette blir jo litt patetisk og med respekt å melde tåpelig. Min erfaring er at motorbåtfolket er minst like forsiktig som seilbåteiere. At de ikke har mere erfaring synes jeg du burde dokumentere ??.

 

Har hatt seilbåt i mange år og roret på pinnebåtene gir større ummidelbar virkning enn for motorbåter. Hva fart gjelder så snakker vi gjerne om 5-7 kn omtrent det samme som en snekke. Skal love deg at seilbåter har større muligheter til krumspring i den farten, de som seile kan da :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Så de som tror her at seilbåter i noen tilfeller ikke har rett til å holde kursen, og at man ikke alltid behøver å vike for seilbåt under seil, de må glemme denne vranglæren snarest og før en ulykke inntreffer.

 

Jeg er faktisk litt sjokkert over hvor mye det betyr for enkelte å få presset seg frem selv om reglene sier klart at de har vikeplikt, og det har de hele tiden for seilbåter under seil :eek:

 

Vel, jeg anbefaler deg å se spesielt på disse sjøveisreglene som jeg har listet opp(uthevinger av meg). Jeg synes du er vel kategorisk i dine påstander, og du tar jo skammelig feil også! Man har ikke alltid plikt til å holde av veien for seilfartøy!

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

 

(b) skal et seilfartøy underveis holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

(iii) et fartøy som holder på med å fiske,

 

(d)

(i) Et hvilket som helst fartøy, unntatt et fartøy som ikke er under kommando eller et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, skal såfremt omstendighetene tillater det, unngå å hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et fartøy som er hemmet av sitt dypgående og som viser de signalene som er nevnt i regel 28.

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

 

Regel 9. Trange farvann

 

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

 

Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer

 

(j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei.

 

Regel 13. Innhenting

 

(a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

Link to post
Share on other sites

Hadde vært mye mere fornuftig om de som seiler fyrer motoren og følger trafikken i smale/trange farvann

som stadig lager problemer for den ene og andre og heller seiler der det er plass for kryssing

 

Jøss, har du virkelig sett noen pinnebåter med lakenet oppe? :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei, du ser en seilbåt en skjelden gang som går inn, og mange motorbåter som går ut på samme tid, og hadde motorbåtene hatt litt bedre tid og brukt noen sekunder, eller kanskje 2 minutter på å vike slik de skal gjøre, ja så hadde det ikke vært noe problem.

 

Ja, hvorfor kan ikke motorbåtene være smidige når det er så mye lettere for dem å kjøre unna? De er jo mange,

så du mener det er rettferdig at en drøss motorbåter skal bruke opptil 2 minutter på å ungå slasken som seiler rundt i sin egen lille verden , der bare ham og hans egen seilbåt eksistrerer?? :headbang:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Dette er en ganske artig regel som forøvrig broren min skrev sin masteroppgave om i år på siste året i jus.

Regelen inneholder nemlig en forutsetning om trangt farvann, sterkt beferdet lei eller havneområde.

Dersom ingen av disse oppfylles har faktisk nyttetrafikk normal vikeplikt for styrbord.

Link to post
Share on other sites

Regelen inneholder nemlig en forutsetning om trangt farvann, sterkt beferdet lei eller havneområde.

Dersom ingen av disse oppfylles har faktisk nyttetrafikk normal vikeplikt for styrbord.

 

Ja, det er riktig og har vært belyst i veldig mange tråder her på forumet. Og det er en del som misforstår denne regelen. Men hva som er et trangt farvann eller en sterkt beferdet lei, vil nok oppfattes ulikt om bord på et fartøy med 200-300 meters lengde og stort dypgående kontra en lystbåt på 30 fots lengde.

Link to post
Share on other sites

Jeg krysser i trange leder om der bare er vind og det ikke står skilt om at det er ulovlig og det går bestandig bra , er egentlig glad jeg ikke bor lenger inn i fjorden og dermed må oppleve slike situasjoner som det snakkes om her , det må være utrolig mye større båttetthet innenfor drøbak enn det er her ute på landet.

Men for enkelte i motorbåt så må det vistnok være noe å klage på uansett , seiler man innaskjærs (der de fleste motorbåtene er) så får man kjeft , går man for motor så får man høre at seilbåter seiler jo ikke uansett de kommer med bare master :smiley:

Alle med mer enn 1uke i fritidsbåt og har observert seilbåter skjønner vel at en seilbåt kan seile på alle vinkler som ikke er nærmere enn 30grader mot vinden og skjønner dermed at en båt som seiler mot vinden på ett eller annet tidspunkt er nødt til å slå og dermed så må man ta hensyn til dette , vi oppdager selv mange ganger å ta igjen andre seilbåter og jeg faller da ofte av og venter til båten foran akkurat har tatt et slag før jeg seiler forbi , dette er enda enklere i en motorbåt så det burde ikke være så komplisert.

 

Og så et lite ønske til Ingar til slutt , sett på autokorrektur i forumet på ordet pinnebåt slik at det automatisk endres til seilbåt :wink:

Link to post
Share on other sites

er egentlig glad jeg ikke bor lenger inn i fjorden og dermed må oppleve slike situasjoner som det snakkes om her , det må være utrolig mye større båttetthet innenfor drøbak enn det er her ute på landet.

 

Ikke er det trangere her inne, og selv om det er flere båter her så er det bare St.Hans at alle er ute samtidig. Det er trangt i havnene om kvelden. kanskje mange ser på Oslo Drøbak som ren transport etappe. En luring fra kjeller har båten i Soon.

 

Det er nok helt andre grunner til at det er så mange duster her inne.

Link to post
Share on other sites

kanskje mange ser på Oslo Drøbak som ren transport etappe.

 

Har tenkt lenge på den problematikken, spesielt i disse miljøtider der kolektiv transport og veier skal bygges ut. Merkelig at ingen har tenkt på å kutte ned på lengden av Oslo fjorden. Det hadde blitt skikkelig miljøgevinst. :lol::cheers:

 

Nei, nå ble det varmt, går å spretter en kald en :lol::cheers:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...