Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Da jeg var "liten gutt" og lånta pappas Joda 24 med 36hk BMC, ble jeg forbikjørt, rettere sagt forsøkt forbikjørt på styrbord side på vei fra Tømmerstø brygge ut mot det smale sundet "på skrå" mot Dvergsnestangen.

Jeg tenkte "å nei..." og hørte smellet... Var en Tresfjord 29 som sikkert gikk 3-4 knop fortere på toppfart enn jeg gjorde. Etter den stjernesmellen lå han i mitt kjølevann helt til vi var i havn på Korsvik.

Det er IKKE gøy å se at en matriell skade, kanskje personskade kommer til å oppstå noen sekunder etter, og ikke ha en sjans til å avverge det.

 

- - I sånne situasjoner føler man seg veldig veldig maktesløs. - -

 

Tips til dupern:

Man skal aldri ønske at hekksjøgeneraler går på grunn! Det kan være dyrt, farlig, skremmende og svært ubehagelig.

Det man kan gi hekksjøgeneraler er en liten smak av deres egen medisin, bølger...

"Få deg snekke som en halvplaner ei kan knekke" :diving:

dupern

er de sån blitt at de ikke er plass til oss som ikke lager så mye sjø:https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/sad.gif

Link to post
Share on other sites

Det som er greia er at mange rett og slett ikke TENKER på andre. Det er en forutsetning for at vi skal få et tversigjennom høflig båtliv. Sånn er det bare ikke. Jeg satt på med en kompis og peka på hvordan båtene slingra i tauene da han hadde litt for høy hastighet mot marinaen og da sa han: "Det TENKTE jeg ikke på jeg."

Jeg er for å sette eksempler for folk som tydeligvis bare tenker på seg sjøl men det er jammen ikke alltid det hjelper heller. Painball-gevær er faktisk en god ide.:-) Den malinga irriterer nok til at Generalene kansje tenker seg om og den går å vaske vekk. Hadde vært helt genialt.:-)

Link to post
Share on other sites

Tankegangen og løsningene her karakteriserer jeg som kriminelle toskete og idiotiske. Man kan undres om disse "glupe" ideene som kommer frem her representerer båtfolket i Norge.

 

Jeg håper inderlig det ikke er tilfelle.

 

Er det virkelig noen som mener at det er en god og hensiktsmessig løsning å kaste ølflasker og å skyte med paintball på båter som lager "irriterende" hekkbølger?

 

Hjelpe meg.

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig noen som mener at det er en god og hensiktsmessig løsning å kaste ølflasker og å skyte med paintball på båter som lager "irriterende" hekkbølger?

 

Hjelpe meg.

 

 

Vi får håpe det kun er en fjern tanke som farer forbi.... :headbang:

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tankegangen og løsningene her karakteriserer jeg som kriminelle toskete og idiotiske. Man kan undres om disse "glupe" ideene som kommer frem her representerer båtfolket i Norge.

 

Jeg håper inderlig det ikke er tilfelle.

 

Er det virkelig noen som mener at det er en god og hensiktsmessig løsning å kaste ølflasker og å skyte med paintball på båter som lager "irriterende" hekkbølger?

 

Hjelpe meg.

 

Helt greit med bølger men noen av disse halvplaner-gutta går jo i samme farta uansett. Ekke alltid de merker at de sneier noen heller. Etter min mening så er det altfor mange som ikke sier ifra og når noen gjør det så blir man ofte møtt med: "Tåler du ikke bølger så har du ikke noe på sjøen å gjøre!" Hva f**n? Er man i far-led eller sund så ta for f**n hensyn! Alle har ikke like store båter! Og hekkbølger kan være langt mer enn irriterende på små båter . De er som regel farlige, særlig hvis man sitter i en snekke på 20fot- og putrer og det kommer en 45foter bakfra i 15knop og dårlig nok har en båtbredde imellom. Hvis storbåt-folket ikke skjønner at småbåt-folket blir irritert og forbanna på sånt så fortjener de ihvertfall en paintball-ball i ræva.:-)

Link to post
Share on other sites

Tankegangen og løsningene her karakteriserer jeg som kriminelle toskete og idiotiske. Man kan undres om disse "glupe" ideene som kommer frem her representerer båtfolket i Norge.

 

Sannsynligvis, mens vi andre, også kalt folk i båt, vi nyter tiden på sjøen og synes at "livet er helt allright"! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

omphaloskepsis

 

Om dette forholdsvis ukjente ordet sies det;

 

It turns up in only a few dictionaries and seems to be a word that survives more for the chance to show off one’s erudition than as a real aid to communication.

 

Og ordet "erudition" betyr hva sier du? Vel, det er vel enkelt å forstå;

 

A scholar is erudite (Latin eruditus) when instruction and reading followed by digestion and contemplation have effaced all rudeness ("e- (ex-) + rudis"), that is to say smoothed away all raw, untrained incivility.

 

Javel, ja, og det var atte!

 

:cool:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og til slutt så skal dere få bekreftelsen på at denne Worse er en ekte jurist og har hatt stor glede av sin utdannelse fordi;

 

For example, a jurist is learned, and knows the law intimately and thoroughly. A jurist who is also erudite may additionally know the history of the law in detail, as well as the laws of other cultures. Thus, an erudite jurist has both deep, specific knowledge of the law, and broad knowledge in the form of social and historical context of law.

 

Det gjenstår forsåvidt å se om denne beskrivelse passer på denne juristen, men den som har lever får se?

 

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis, mens vi andre, også kalt folk i båt, vi nyter tiden på sjøen og synes at "livet er helt allright"! :yesnod:

 

Jeg er definitivt i gruppen folk i båt, for jeg kan tillate meg å si "kjøre", "gølv" og "revers". Dessuten er jeg så selvopptatt at jeg ikke har tid til å bry meg om hva andre bedriver..... :tongue:

 

Og jeg kommer i fremtiden helt sikkert til å fortsatt:

 

a) lage hekkbølger

b) krysse hekkbølger

c) sjøsikre colaen og potetgullet.

Link to post
Share on other sites

a) lage hekkbølger

b) krysse hekkbølger

c) sjøsikre colaen og potetgullet.

Æsj.............

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg synes faktisk alle dere som synes disse hekkbølgene er så uvesentlige skulle prøve en 20-25 fot snekke i 5-6 knop. Opplevelsen og tankene rundt disse bølgene ville nok i så måte endre seg. Disse snekkene ruller så mye i sjø at selv en GH 14 ville føles stabil i forhold !!!

 

Folkens, ta hensyn til ALLE på sjøen, det er ikke sikkert du vurderer dine egne hekkbølger riktig.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes faktisk alle dere som synes disse hekkbølgene er så uvesentlige skulle prøve en 20-25 fot snekke i 5-6 knop. Opplevelsen og tankene rundt disse bølgene ville nok i så måte endre seg. Disse snekkene ruller så mye i sjø at selv en GH 14 ville føles stabil i forhold !!!

 

Jo takk, har prøvd det og vel så det! Min svigerfar hadde en slik båt og den prøvde jeg bl.a. utaskjærs på en dag med litt sjø fra Homborsund til Lillesand og det eneste jeg fikk ut av det var at jeg avla et hellig løfte om at en slik båt skal jeg absolutt og definitivt aldri ha. Det løftet har jeg holdt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jo takk, har prøvd det og vel så det! Min svigerfar hadde en slik båt og den prøvde jeg bl.a. utaskjærs på en dag med litt sjø fra Homborsund til Lillesand og det eneste jeg fikk ut av det var at jeg avla et hellig løfte om at en slik båt skal jeg absolutt og definitivt aldri ha. Det løftet har jeg holdt!

dupern . Da har du vel lært og ta hensyn til sånne båter?? : :confused:

Link to post
Share on other sites

og den prøvde jeg bl.a. utaskjærs på en dag med litt sjø fra Homborsund til Lillesand og det eneste jeg fikk ut av det var at jeg avla et hellig løfte om at en slik båt skal jeg absolutt og definitivt aldri ha. Det løftet har jeg holdt!

 

Men i all verden hvor er det blitt av mannfolka Mouche. Skal den nye genrasjonen båtfolk putre rundt på en andedam og sutre hver gang det blir litt kuppert og båten er ute av vater. Skal man ikke stampe i sjøen, navigere mellom brottene , få en hekkbølge i siden ,fikse motoren nå den stopper , legge til uten pysevisp, trekke dreggen med håndmakt , fortøye for storm, osv osv osv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...