Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Jeg synes faktisk alle dere som synes disse hekkbølgene er så uvesentlige skulle prøve en 20-25 fot snekke i 5-6 knop. Opplevelsen og tankene rundt disse bølgene ville nok i så måte endre seg. Disse snekkene ruller så mye i sjø at selv en GH 14 ville føles stabil i forhold !!!

Når vi kjører vil det være svært krevende å ta hensyn andre båters antatte sjøegensskaper. Jeg tar generelle hensyn og forsøker uten å sette egen båt på land eller å bare gå utenfor Færder å ha tilstrekkelig avstand til andre. Jeg velger å være på den sikre siden og slakker heller av for joller og små farkoster. Og passerer vi sørger jeg for at det er avstand nok til at folk i god tid kan dreie mot bølgene våre

 

Men at andre klager på hekkbølger FORDI de har en båt som ruller - da får de enten dokksette rullebåten sin eller finne seg i at andre også er ute på vannet. Om de er så ille er jeg ikke sikker på om båtene overhode er egnet til å være på sjøen. Eller at båtfører overhode er egnet til å være på vannet

 

Jeg forstår at det reageres på idiotkjøring der store båter passerer på kort avstand. for meg ser det ut til at dette blir et sytekor over at det er bølger på sjøen. Da får heller folk holde seg på land.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, der går grensen! :smash:

Hehe :-)

 

Men i all verden hvor er det blitt av mannfolka Mouche. Skal den nye genrasjonen båtfolk putre rundt på en andedam og sutre hver gang det blir litt kuppert og båten er ute av vater. Skal man ikke stampe i sjøen, navigere mellom brottene , få en hekkbølge i siden ,fikse motoren nå den stopper , legge til uten pysevisp, trekke dreggen med håndmakt , fortøye for storm, osv osv osv

Pysevisp? Hahahahaha! Beste uttrykket til nå! :lol:

 

Når vi kjører vil det være svært krevende å ta hensyn andre båters antatte sjøegensskaper. Jeg tar generelle hensyn og forsøker uten å sette egen båt på land eller å bare gå utenfor Færder å ha tilstrekkelig avstand til andre. Jeg velger å være på den sikre siden og slakker heller av for joller og små farkoster. Og passerer vi sørger jeg for at det er avstand nok til at folk i god tid kan dreie mot bølgene våre

 

Men at andre klager på hekkbølger FORDI de har en båt som ruller - da får de enten dokksette rullebåten sin eller finne seg i at andre også er ute på vannet. Om de er så ille er jeg ikke sikker på om båtene overhode er egnet til å være på sjøen. Eller at båtfører overhode er egnet til å være på vannet

 

Jeg forstår at det reageres på idiotkjøring der store båter passerer på kort avstand. for meg ser det ut til at dette blir et sytekor over at det er bølger på sjøen. Da får heller folk holde seg på land.

Selvfølgelig er det sytepaver på sjøen og men generellt så er det mye viktigere å ta hensyn på sjøen. Det er det noen ikke skjønner. Man kan ikke holde samme oppførsel på sjøen som på veien. Marginene er så mye mindre. Capiche?:-)

Link to post
Share on other sites

Jeg vil spørre disse store (manfolk alla Jan Tommas) guttene som ikke klarer å fortøye båten på andre steder en der det er flytebrygge og andre tilrettelakte båtplaser , som synes motor er farlig og mekkanikere er tapere i samfunnet for de de ikke vil jobbe 25 timer i døgnet i mai, juni, juli, for å gå permitert i jannuar og mars . og snekke eiere , er sytekopper for de ikke vil ha båten om møbelert av en som ikke klarer å holde stor nok avstand til andre.

 

Spørsmål: Hvor langt tror dere vi vil dere skal kjøre unna? 5m 10m 15m eller 20m

Link to post
Share on other sites

Jeg vil spørre disse store (manfolk alla Jan Tommas) guttene som ikke klarer å fortøye båten på andre steder en der det er flytebrygge og andre tilrettelakte båtplaser , som synes motor er farlig og mekkanikere er tapere i samfunnet for de de ikke vil jobbe 25 timer i døgnet i mai, juni, juli, for å gå permitert i jannuar og mars . og snekke eiere , er sytekopper for de ikke vil ha båten om møbelert av en som ikke klarer å holde stor nok avstand til andre.

 

Spørsmål: Hvor langt tror dere vi vil dere skal kjøre unna? 5m 10m 15m eller 20m

 

Dette var en nesten fasinerende stigmatisering, det mangler vel bare at de med stor båt har liten tiss :yesnod::yesnod::lol:

 

Har ellers forstått av tråden at passe avstand er så langt som en snekkeeier kan kaste en tom pilsflaske :lol:

Gjelder samme formel hvis snekkeføreren drikker fra boks mon tro :wink:

Kan gjerne også ta med i betraktningen hvor mye pils som er konsumert, skulle være lett å telle tomflasker på det holdet det her er tale om :yesnod:

 

Eventuelt kan en følge rådet fra sydvesten om stå tidligere opp :lol::lol:

 

Støtter forøvrig Bitteliten

Link to post
Share on other sites

Spørsmål: Hvor langt tror dere vi vil dere skal kjøre unna? 5m 10m 15m eller 20m

Jeg håper da at du vil ha meg enda lenger unna - med mindre du inviterer oss ombord da :smiley:

Jeg forsøker å bedømme avstander ut i fra huskeregelen om at man kan skjelne detaljer i et ansikt som er mindre enn 50 meter unna. For meg er det minsteavstand når vi passerer i høy fart

Link to post
Share on other sites

Hold så god avstad at passert båt har god tid til å vende baugen mot hekkbølgene dine samt aldri ha over 5-7 knop i trangt farvann så blir det så fint for alle sammen atte....

 

Husk det er stor forskjell på å gå utaskjærs i kuling når man er forberedt og det å blir passert i trangt farvann (Svelvikstrømmen har vært nevnt i denne tråden) en godværsdag. Det er faktisk mange som tar kaffekoppen sin der hvor det er fartsbegrensning nettop fordi man ikke forventer store bølger der !

 

(Bitteliten: 50 meter kan bli i knappeste laget)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tror det er mange her som hadde hatt mye større glede av campingbil :smiley:

 

Forøvrig vurderer jeg å mye heller kjøre over snekkeføreren som kaster flasker...

enn de flaskene han kaster :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

kopi fra båtmagasinet

 

 

 

Hørte i sommer at Redningsskøyta måtte kjøre i to timer for å berge en 40 foter som lå og drev ute i havet. Han fikk ikke start og alt var dødt. Grunnen til dette var at hovedstrømsbryter var plassert i nærheten av førerstolen, og han hadde kommer borti denne da en bølge ble for stor og tung. Si meg folkens, ikke kall dere sjøfolk med eller uten D motorer. Med allverdens duppeditter kan hvermansen kjøre hvor pokker han vil, men ikke fan om disse brave menn kan foreta det minste feilsøk eller aller mest få olje på fingrene. Og når de først skal krysse et havstykke så må de jaggu meg gå i konvoi... Nei, sitte og se på det forbanna slepstreket tror jeg faktisk en apekatt kan lære seg. Sjøfolk, det var de som fant fram i rokk og føyk det, bl.a. Hurtigruta!!!! Ha en fantastisk høst Dere med blankskjermlue og hvitvin i kjøla!!!!!

Link to post
Share on other sites

Skal jeg inn Svelvikstrømmen må jeg mange ganger opp i 7-8 knop for å komme gjennom. Vrient å holde seg 50m unna også om snekka skal ligge midt i strømmen på koseturen sin. "Containeren" min produserer, for noen, irriterende sjø allerede på langt lavere fart enn det. Jeg ser det er fare for flaskekasting fra lokalbefolkningen, men det får stå sin prøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at det reageres på idiotkjøring der store båter passerer på kort avstand. for meg ser det ut til at dette blir et sytekor over at det er bølger på sjøen. Da får heller folk holde seg på land.

 

Med de dårlige veiene i dette landet, så foretrekker jeg faktisk hekkbølgene til Fredriko. (Altså, bare rent hypotetisk da, hvis han noensinne hadde greid å ta meg igjen) :smash::lol:

 

Kjører den nyåpnede 4 felts E18 i Kristiansand hver dag.

Det humper mer på den nylagte asfalten der enn det gjør i boligfeltet der jeg bor...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Skal jeg inn Svelvikstrømmen må jeg mange ganger opp i 7-8 knop for å komme gjennom. Vrient å holde seg 50m unna også om snekka skal ligge midt i strømmen på koseturen sin.

 

Det er ikke uvanelig å måtte holde slik fart på grunn av strøm nei, men i tilfellet nevt tidligere i tråden gikk snekka helt på vestsiden av den røde staken, på innsiden faktisk..... Passerende båt som grunnstøtte gikk vestenfor snekka, altså helt på ville veier i tilegg til alt for stor fart !

 

Forøvrig Sigurd, jeg har også en container som jeg kan droppe trimflaps på, men bade du og jeg er klar over hva vi forårsaker og SÅ ømfiendlige er ikke disse snekkene. Her snakkes om skikkelig tulling-kjøring, ikke den ferdselen som du beskriver....

 

Kodvaag: Vi har fått med meg at snekka di er rask nå, bare husk at du får laang bremsestrekning.... :crazy:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Med de dårlige veiene i dette landet, så foretrekker jeg faktisk hekkbølgene til Fredriko. (Altså, bare rent hypotetisk da, hvis han noensinne hadde greid å ta meg igjen) :smash::lol:

 

Må ikke mobbe balticen min.. med tomme vanntanker og blank propell holder jeg ihvertfall følge med deg :smiley: - har jo en Steyr under dørken!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil spørre disse store (manfolk alla Jan Tommas) guttene som ikke klarer å fortøye båten på andre steder en der det er flytebrygge og andre tilrettelakte båtplaser , som synes motor er farlig og mekkanikere er tapere i samfunnet for de de ikke vil jobbe 25 timer i døgnet i mai, juni, juli, for å gå permitert i jannuar og mars . og snekke eiere , er sytekopper for de ikke vil ha båten om møbelert av en som ikke klarer å holde stor nok avstand til andre.

 

Spørsmål: Hvor langt tror dere vi vil dere skal kjøre unna? 5m 10m 15m eller 20m

 

For de som tror at fritidsbåt-mekanikere blir permitert på vinter`n så kan jeg si at storbåt-folk har liten tiss og nei, seriøse båtfirmaer jobber året rundt med full bemanning. :lol:

Link to post
Share on other sites

Må ikke mobbe balticen min.. med tomme vanntanker og blank propell holder jeg ihvertfall følge med deg :smiley: - har jo en Steyr under dørken!

 

Husk at skryteknopene i signaturen min er med fulle tanker, 4 lag ujevnt bunnstoff, tre mann ombord og 5300 timer gammel turbo som lugger i opplagringen. Ny turbo er allerede innkjøpt.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Før i tiden arrangerte man "Snekke-race" i Arendal. De snekkene var raske......lurer på om ikke Helge Duus(Ibiza) var en av de ivrige deltagerne der.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...