Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Jeg har stor forståelse for synspunktet ditt kimosabi.

Jeg var i dag i en situasjone hvor jeg kunne vurdere forskjellige seilingsforløp.

Utgangspunktet var at jeg seilte i Oslofjorden fra Drøbak mot Son.

Jeg hadde fart på ca 7 knop.

Mot meg kommer hurtiggående båt med høy hastighet (mer enn 20 knop) men noe ubestemmeliog kurs idet vedkommende stadig justerer kursen.

På 5 kabellengders avstand (MARPA måling) markerer jeg kursen bestemt med 30 grader endring (3 trykk på 10 grader autopilot).

I løpet av en 3 minutters periode justerer møtende fritidsbåt retning mer og mer mot vår båt.

Jeg har mange muligheter i denne brede farleden.

Jeg endrer fartsretning ytteligere 45 grader fra møtende båt og stopper nærmest opp.

Møtende båt kommer nærmere og nærmere - deretter avviker møtende kurs og skaper endel hekkbølger ca 10 - 15 meter unna vår båt.

Hva ville dere ha gjort i mitt sted?

Link to post
Share on other sites

Jeg har stor forståelse for synspunktet ditt kimosabi.

Jeg var i dag i en situasjone hvor jeg kunne vurdere forskjellige seilingsforløp.

Utgangspunktet var at jeg seilte i Oslofjorden fra Drøbak mot Son.

Jeg hadde fart på ca 7 knop.

Mot meg kommer hurtiggående båt med høy hastighet (mer enn 20 knop) men noe ubestemmeliog kurs idet vedkommende stadig justerer kursen.

På 5 kabellengders avstand (MARPA måling) markerer jeg kursen bestemt med 30 grader endring (3 trykk på 10 grader autopilot).

I løpet av en 3 minutters periode justerer møtende fritidsbåt retning mer og mer mot vår båt.

Jeg har mange muligheter i denne brede farleden.

Jeg endrer fartsretning ytteligere 45 grader fra møtende båt og stopper nærmest opp.

Møtende båt kommer nærmere og nærmere - deretter avviker møtende kurs og skaper endel hekkbølger ca 10 - 15 meter unna vår båt.

Hva ville dere ha gjort i mitt sted?

 

Tja, man kan jo som Sailorboy skriver: gi 5 støt med hornet. Om det får nissene til å skjønne noe vet man aldri. Størst mulighet er det vel for at de sier:"f**n a` drive å tute sånn a!":-) Mange som ikke er klar over hvor mye de påvirker andre på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Jeg endrer fartsretning ytteligere 45 grader fra møtende båt og stopper nærmest opp.

Møtende båt kommer nærmere og nærmere - deretter avviker møtende kurs og skaper endel hekkbølger ca 10 - 15 meter unna vår båt.

Hva ville dere ha gjort i mitt sted?

 

Tatt bilde av båten og lagt det ut i denne tråden! :boxing:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Tatt bilde av båten og lagt det ut i denne tråden! :boxing:

Betviler på ingen måte roaldbj sin bedømmelse av sin situasjon, men å bruke baatplassen som gapestokk er vel kanskje ikke noen OK løsning. Jeg er redd det vil medføre at enhver synser her på forumet, og dem er det mange av, kommer med sitt bidrag og bilde.

Link to post
Share on other sites

Betviler på ingen måte roaldbj sin bedømmelse av sin situasjon, men å bruke baatplassen som gapestokk er vel kanskje ikke noen OK løsning. Jeg er redd det vil medføre at enhver synser her på forumet, og dem er det mange av, kommer med sitt bidrag og bilde.

 

...og da hadde vel jeg havnet her selv neste sommer, i et uheldig øyeblikk. :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

jeg nevte tilfellet mest for å høre hvordan andre kollegaer her på BP forholde seg til saken.

Jeg har ved et par anledninger i sommer kallet opp vedkommende på VHF. Ingen svar, men positivt resultat.

 

Når sjøen ligger speilblank, hender det jeg ligger stille mange nm fra land og led. Da kan det virke som om noen bruker en som siktepunkt i mangel av noe annet å feste blikket på. Det kan være nokså plagsomt når de må kline seg innpå med 15 meters klaring og hele havet er ledig.

Link to post
Share on other sites

På vei hjem fra ferien i sommer ble jeg forbikjørt av en V-65 i Larkollsundet, min fart var ca. 7 knop, hans fart var vel rundt 20 og avstanden var kanskje 15-20 meter, de vinket og smilte og var veldig fornøyde selv. Jeg med min sinte kone og store opprydningsarbeid var ikke like blid. MEN... tilbake på jobb (på slepebåt)noen uker etterpå tok jeg igjen samme båt med samme mannskap da jeg rundet Arisholmen på vei ut Kjøkøysundet, da hadde de vel rundt 5-6 knop. Jeg er kanskje ikke stolt av det men jeg ga absolutt "fullt jern" ved passering (og vi lager myyyye sjø) å ba mannskapet gå ut på brovingen og vinke og smile. Jeg tror nok de rydder ombord der ennå, som sagt er jeg ikke stolt av handlingen, men det var som balsam for sjelen å gjøre det.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

ikke stolt av handlingen, men det var som balsam for sjelen å gjøre det.

 

Sånn jeg og føler det av og til. Ikke pent, ikke lurt, men av og til velfortjent og gøy.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Vel,..... jeg tåler noen mindre hekkbølger i Oslofjorden når det ellers er lite bølger forårsaket av vind - jeg nevte tilfellet mest for å høre hvordan andre kollegaer her på BP forholde seg til saken.

Ikke ta det personlig, tror neppe du er typen til å henge ut andre med bilder...heldigvis. Det jeg ser faren i er at det fort kunne bli ett ras av kanskje urettmessig uthenging om en seriøs starter. Ville absolutt ikke likt å fått noe bilde av min båt her. Typiskt eksempel: Jeg er på jobb, båten er i bruk av andre. Jeg sitter igjen som Svarteper.

Link to post
Share on other sites

----------------------

Møtende båt kommer nærmere og nærmere - deretter avviker møtende kurs og skaper endel hekkbølger ca 10 - 15 meter unna vår båt.

Hva ville dere ha gjort i mitt sted?

 

Nå har disse to hekksjøgeneralene blitt takket så mange ganger at jeg har mistet tellingen.

Holder det ikke nå?

 

ROALDBJ sine betraktninger nå har bare akademisk interesse. Ikke allmen. Det kan man også lese av svarene som blir avgitt.

 

Vi her på BP kan sikkert tvære ut hendelsen(ene) i det uendelige men det vil ikke ha noen hensikt all den tid hele spørsmålstillingen er utdebattert. De eneste som har glede av en videreføring av tråden er de som noen vil kalle EKTE kverulanter. Noen her på forumet har jo kalt alle de andre for kverulanter så da er vi vel i den båsen vi også.

Link to post
Share on other sites

Nå har disse to hekksjøgeneralene blitt takket så mange ganger at jeg har mistet tellingen.

Holder det ikke nå?

 

ROALDBJ sine betraktninger nå har bare akademisk interesse. Ikke allmen. Det kan man også lese av svarene som blir avgitt.

 

videreføring av tråden er de som noen vil kalle EKTE kverulanter. Noen her på forumet har jo kalt alle de andre for kverulanter så da er vi vel i den båsen vi også.

 

Da føler jeg meg nesten forpliktet til å gi et siste svar . Hekkkbølger er sjelden problematiske , ja de kan nesten være morsomme. Vreng over rattet og gi full pinne. Bølgen blir som en fjert i et badekar. Blopp blopp og alt er som før...

Link to post
Share on other sites

På vei hjem fra ferien i sommer ble jeg forbikjørt av en V-65 i Larkollsundet, min fart var ca. 7 knop, hans fart var vel rundt 20 og tilbake på jobb (på slepebåt)noen uker etterpå tok jeg igjen samme båt med samme mannskap da jeg rundet Arisholmen på vei ut Kjøkøysundet, da hadde de vel rundt 5-6 knop.

 

Vi er tross alt bare mennesker, Kingsea. Jeg skjønner godt ditt tankesett. Du har en flott arbeidsplass ombord i din taubåt.

I vinter skal jeg trolig ha båten på Tofte og går stadig turer nedover mot Horten. Vi sees vel i dette området vil jeg tro?

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hehe.. Øystein Sunde si siste plate er helt genial.. og spesielt den ene sangen han har om "han hadde båt"..

Jeg syns den passet så fint til annledningen at jeg mekket i stand en liten filmsnutt..

 

Hva syns dere :) :

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
Det er nesten slik at dette innlegget fra vår kjære folkehelt bør ha en egen tråd?

 

Det bør i hvert fall bumpes regelmessig, sånn at alle kan lese om de store gutta i stor båt! :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Denne videoen går det jo ikke an å se Ulv 1. Får opp noe om "accept the senders friend request", men videoen vil ikke virke.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok de rydder ombord der ennå, som sagt er jeg ikke stolt av handlingen, men det var som balsam for sjelen å gjøre det.

 

Skulle ønsket meg muligheten selv iblant. Klarer vel å lage noe sjø med vår også, men mot en stoor båt hadde det vel blitt like patetisk som å forsøke å "burne" med en 2CV

;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg er kanskje ikke stolt av det men jeg ga absolutt "fullt jern" ved passering (og vi lager myyyye sjø) å ba mannskapet gå ut på brovingen og vinke og smile.

 

Det er deilig det.... like godt som å hente hammeren å kline te skapdørene på overskapa når man har skallet... jule på og få tatt igjen. :lol::lol: Hevn er eneste alternativ

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...