Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

For de som tror at fritidsbåt-mekanikere blir permitert på vinter`n så kan jeg si at storbåt-folk har liten tiss og nei, seriøse båtfirmaer jobber året rundt med full bemanning. :lol:

 

Huff, da er det som jeg fryktet :nonod:

Nårtid er det forresten at en fritidsbåt blir stor :confused:

 

Er det bare basert på lengde (på båten)? størrelsen på bølgene?

Eller muligens bølgenes intensjon :confused:

 

Hørte om en (må ha vert en snekke-eier), han hadde så stor tiss at han ble sykemeldt :cryin:

 

Han fikk sånn langtissykemelding :lol::lol:

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg deler ut en ti liters kanne diesel til hver i starten.
Hyggelig det :smiley:

Men hva skal jeg med den :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

...Jeg forsøker å bedømme avstander ut i fra huskeregelen om at man kan skjelne detaljer i et ansikt som er mindre enn 50 meter unna. For meg er det minsteavstand når vi passerer i høy fart

 

Ja, det er en god regel som jeg selv bruker. Og, er jeg i tvil, tar jeg bare av meg brillene :rolleyes:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

båte omkring i fem timer, eller mere
Da må jeg låne en motor også.

36 hk diesel utenbords. da kan jeg nok glemme kappkjøringen og ikke tror jeg det er lett å få tak i en slik heller :nonod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

:sailing:

Smart å tenke på for å redusere virkning fra din hekksjø:

Objekter mellom du får inn mellom 30 og 60 grader fra baugen din, treffes av hekksjøen.

Du kan enten sørge for å holde objektet utenfor denne sektoren, eller redusere farten før du har objetet 30 grader på baugen din. Du kan gå opp med farten når objektet har passert 60 grader.

Reduserer du farten etter 60 grader har det ingen virkning.

 

Vil du unngå andres hekksjø på nært hold, legger du roret hardt over idet hekken på den andre båte passerer deg, når du er nesten i kjølevannet legger du roret hardt over igjen seiler inn i båtens kjølvann og inn aktenfor. Du vill passere hekksjøen "head on" Det reduserer virkningen av hekksjøen betydelig. (pass på at du ikke kjører ut igjen i hekksjøen på andre siden)

 

"Båtførere som generer andre med sin hekksjø og vet det, hilser ikke"

Link to post
Share on other sites

:sailing:

Smart å tenke på for å redusere virkning fra din hekksjø:

Objekter mellom du får inn mellom 30 og 60 grader fra baugen din, treffes av hekksjøen.

Du kan enten sørge for å holde objektet utenfor denne sektoren, eller redusere farten før du har objetet 30 grader på baugen din. Du kan gå opp med farten når objektet har passert 60 grader.

Reduserer du farten etter 60 grader har det ingen virkning.

 

Vil du unngå andres hekksjø på nært hold, legger du roret hardt over idet hekken på den andre båte passerer deg, når du er nesten i kjølevannet legger du roret hardt over igjen seiler inn i båtens kjølvann og inn aktenfor. Du vill passere hekksjøen "head on" Det reduserer virkningen av hekksjøen betydelig. (pass på at du ikke kjører ut igjen i hekksjøen på andre siden)

 

"Båtførere som generer andre med sin hekksjø og vet det, hilser ikke"

 

Fasit.

Link to post
Share on other sites

kopi fra båtmagasinet

 

 

 

Hørte i sommer at Redningsskøyta måtte kjøre i to timer for å berge en 40 foter som lå og drev ute i havet. Han fikk ikke start og alt var dødt. Grunnen til dette var at hovedstrømsbryter var plassert i nærheten av førerstolen, og han hadde kommer borti denne da en bølge ble for stor og tung. Si meg folkens, ikke kall dere sjøfolk med eller uten D motorer. Med allverdens duppeditter kan hvermansen kjøre hvor pokker han vil, men ikke fan om disse brave menn kan foreta det minste feilsøk eller aller mest få olje på fingrene. Og når de først skal krysse et havstykke så må de jaggu meg gå i konvoi... Nei, sitte og se på det forbanna slepstreket tror jeg faktisk en apekatt kan lære seg. Sjøfolk, det var de som fant fram i rokk og føyk det, bl.a. Hurtigruta!!!! Ha en fantastisk høst Dere med blankskjermlue og hvitvin i kjøla!!!!!

 

 

Heyyy er det noe galt med hvitvin i kjøla også nå??? makan.. Hva med Champis da?? Er man ikke kvalifisert til å føre en båt da eller?? HØ..

 

Mvh

Pjolter som vet hvor hovedstrømsbryterene hans er og har hvitvin i kjøla avogtil :lol:

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Fint om du kan forklare rådet litt mer inngående onkelmusa. Å møte hekkbølger "head on" skal jeg ikke si så mye om. Jeg førsøker å møte den ca 30 - 15 grader om jeg har mulighet for det. Jeg synes det passer best for vår båt. Jeg synes det er fint om du kan skrive litt mer om 30 - 60 graders rådet. Gjelder dette når man innhenter eller møter? At jeg deretter kan øke farten etter å ha annen båt mer enn 60 grtader for baugen funderer jeg også litt på.

Link to post
Share on other sites

Bare hold møtende eller forbiseilende båter utenfor 60grader av baugen. Har du 30grader eller mindre så kommer du for nærme og hvis ikke det lar seg gjøre å holde over 60grader pga. klaring i sund/innseiling etc. så senk farten. Regelen gjelder samme om du er forbiseilende eller møtende.:-) Altså, har du 60grader eller mer så har du god avstand. Se for deg baug-rettfrem=0grader. Dette med å redusere farten før du når 30grader har også med avstand å gjøre.

Hele regelen går egentlig på å gå klar i god tid. Har du under 30grader så er det fare på ferde uansett.:-)

Link to post
Share on other sites

Disse gradene du refererer til vil jo endre seg med avstanden til f. eks. møtende båt. Jo lengre det er til du møter båten jo færre grader har du......nei dette blir litt vagt....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fundert mye på dette - disse observasjonene er ikke i overensstemmelse med mine erfaringer i vår båt gjennom noen tusen nm - men jeg skjønner at jeg sannsynligvis tar feil.

 

Hmmm kan ikke si at den regelen falt så lett for meg heller...... :nonod:

 

Hvis heading er 0 grader og tvers er 90 grader, håper det blir rett så langt...

 

Så møter jeg eller tar igjen en båt, da blir det viktig å ikke beholden den i 0 grader...

Å beholde den der skulle vel føre til fysisk kontakt :wink:

 

Men så kommer disse gradene, 30 og 60 grader, sakke på og gasse på ...

Tja, skal den passeres så blir vel det hele skalen det.

Om avstanden er tomflaske-kast hold eller 100 meter :crazy::crazy:

 

Kan ikke helt se at det har noen videre betydning.

Link to post
Share on other sites

Regelen er en guide.;-) Skjønner at det er mange teoretikere her inne. Ikke tenk så mye folkens og isåfall, tenk enkelt. Jeg skjønte den ihvertfall. Båtfolk er rare. :flag:

Guide, som Guiden i frittgående Hope :lol::lol:

 

Nårtid, når du innhenter og passerer en båt, er det da at du ikke har den i peiling fra ca 0 grader til ca 180 grader :confused: Se nå bort fra flere mils avstand i "øpna landskap".

 

Når en fremsetter en teori på baatplassen, ja da kan det nok hende at den blir utfordret :yesnod::yesnod:

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guide, som Guiden i frittgående Hope :lol::lol:

 

Nårtid, når du innhenter og passerer en båt, er det da at du ikke har den i peiling fra ca 0 grader til ca 180 grader :confused: Se nå bort fra flere mils avstand i "øpna landskap".

 

Når en fremsetter en teori på baatplassen, ja da kan det nok hende at den blir utfordret :yesnod::yesnod:

 

Du forvirrer meg, min gode mann. Blir for mye grader. Liker meg best rundt 15-20grader C. 180grader tror jeg neppe vi overlever.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper at noen vil legge ut skisser med vinkler

1 ) hvor båter innhenter hverandre, og

2 ) møter hverandre

- i forhold til bølgeeffekter.

Jeg har fundert på dette i mange år og har kommet frem til en løsningen for meg med nåværende båt som er:

a) jeg bør redusere farten til omlag 7.5 knop ved innhenting av andre båter uavhengig av vinkel - da lager mitt 12 meter lange skrog relativt små bølger

b) ved møte av båt reduserer jeg farten ved 45 grader til 7,5 knop og øker turtallet etter at min hekkbølge har passert møtende båt.

Men jeg synder sikkert fra disse prinsippene.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser frem til at noen vil legge ut noen skisser av anbefalt fart i forhold til forskjellige vinkler mellom møtende og passerende båt. Når jeg blir forbikjørt av en båt med relativt stor vannfortregning (båt i området opp til ca 45 fot) og de seiler forbi mindre enn 10 meter unna og med fart over 10 knop, så forsøker jeg å dreie hardt mot hekksjøen slik at jeg får denne inn ca 15 - 30 grader i forhold til head up. Når jeg møter tilsvarende båter gjør jeg ikke så mye utover å øke farten litt over ca 8 knop slik at skrogstabiliteten tiltar i forhold til bølgedannelsen.

På Oslofjorden i dag, med et svært begrenset antall båter, seilte jeg i omlag 7 knop. Så hørte jeg et tiltagende motorbrøl og en Windu på ca 27 fot som passerte med bakfra retning nordover i over 25 knop (målt med MARPA), omlag 3 - 4 meter på BB side. 4 - 5 karer ombord hilste livlig. Lurer litt hva de tenke på? Jeg tror ikke de seilte slik av vond hensikt. Kanskje de tror de er ute og kjører bil?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...