Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Måtte jo sjekke Maxi 1300 nærmere i sømmene. Den har faktisk mindre seilareal std enn vår Bav 42. Den har ca 89 kvm. Selvfølgelig fordi den har en 108% fokk/genoa, mens vi har en 140%.

 

Men ser vi på Sun FLyers båt har den nærmere 23 kvm mere seil

 

Uansett, det er ingen tvil om att det er en vakker båt. Men ikke så vakker i mine øyne som en X42xc. Det er ulv i fåreklær.

Snakket med Otto Backe, og han fortalte att i enkelte vindområder(mye vind) seilte faktisk X45xc fra X46. Mens X46 var kjappest i lite vind.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bare som en liten avsporing(en fra eller til?)Stipulert Lys Maxi 1300 1.35.

 

Sammenligner ikke LYS med vår campingvogn, men stusset på kvm. Men den har noe jeg savner og det winch rett ved siden av pidestallen. Ett sikkerhetsmoment som jeg mener er svært viktig ved seiling i indre leier.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Måtte jo sjekke Maxi 1300 nærmere i sømmene. Den har faktisk mindre seilareal std enn vår Bav 42. Den har ca 89 kvm. Selvfølgelig fordi den har en 108% fokk/genoa, mens vi har en 140%.

 

Men ser vi på Sun FLyers båt har den nærmere 23 kvm mere seil

Sun Flyers genoua 1 er 65 kvm. Kryssfokka er ca 43. Maxi 1300 og SF 43 omtrent like mye seil. Jeg har lys-tall 1,37, men håper på å få satt det litt ned etterhvert.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det å bli intressant. Handycap og stabilitet?? :smiley:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Se båtene Siw Bonita og Casita hva de har oppnådd. Det Casita har oppnådd er

en drøm for veldig mange regattaseilere. Båtene har i tilegg eiere som har vist att de behersker seiling under de rådene forhold.

 

Får lyst til å si at Casita er den mest perfekte Tuna up Cruiseren. Noe dekksutstyr og moderne seil. Med seil sett oppsatt for flere mannskap?

 

Siw Bonita er tunet up for Shorthanded, med nesten samme tuningen på dekk og båt. Men med annen seilsetting, og som krever baugspyd.

 

Båtene er litt forskjellige, og på årsmodell.

 

Hva dette koster? Dekksutstyre klarer en med en forsiktig innvistering når en ser bort fra seilene.

 

Se bare på f.eks det uforskammet lave Lystallet til den eldste, og enda har den masse seil oppe.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Lest litt i denne tråden og må komme med en rettelse angående trådtittel;

 

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?

 

Denne påstanden er feil,

det er ytterst få som hetser disse, her inne er det ikke en håndfull engang, statistisk burde det vært langt flere når man ser på antall solgte båter.

Link to post
Share on other sites

Og det virker som de svært få her inne har satt seg som mål og gjøre det til gangs, det virker som de ikke har helt oversikt på hva de skriver mer. Noen er jo stadig ute og flyer med tallene sine, hva har det med tråden og gjøre, og de klae jo ikke og stoppe heller. Dette er vikelig synd for forumet vårt, muligens at derfor har også flere gitt seg her inne.

 

Det er jo ikke bare denne Bavariatråden de holder i gang heller, aktive med tullet sitt på flere områder. Prøv heller og gled seg over hva dem selv har og andre har, om de da klarer det.

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lest litt i denne tråden og må komme med en rettelse angående trådtittel;

det er ytterst få som hetser disse, her inne er det ikke en håndfull engang, statistisk burde det vært langt flere når man ser på antall solgte båter.

 

Det er vel mitt inntrykk også - og etter hvert har jeg skjønt at mange henter energi på å ha et sted der de kan "briljere" med mer eller mindre velfundert synsing. Siden spørsmålet i tråden er formulert som det er, ville det vært en smal sak å finne ut hvor mange av forumets aktive brukere som faktisk har et så negativt syn på Bavaria at de finner grunn til å hetse dem. En poll med spørsmål som dekker egen kjennskap til produsent, holdning til produsent og erfaringsgrunnlag ellers burde vel gi nyttig info.

 

For egen del leser jeg videre på den langt mer konstruktive tråden om cruiser-modifisering.

 

:seeya:

HF: LB3GH

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Vi var ombord i 370 high line på messen i Dusseldorf. Må si at Bavaria imponerte meg her. Flotte trearbeider og fin finish. Fortsatt litt enkle løsninger sammenlignet med de dyreste - men ingen fuger, pen lakk og pene farger. Dog var det nesten totale fraværet av belysning ombord et problem. Ingen taklamper - så kjøp hodelykt :wink:

 

Morro å se av BMB kan svinge seg så bra.

 

Ute var det ingen store endringer - bortsett fra at bordet nå var i teakfiner i stedet for plast.

Link to post
Share on other sites

Gøy med tilbakemeldinger fra Düsseldorf Bitteliten. Båten du refererer til heter 37 Sport Highline. Bordet ute har alltid vært i tre som opsjon, noe jeg tror mange i Norge har valgt. Regner også med du kikket på 46 Deep Blue, noen tilbakemeldinger du vil dele fra denne?

 

Red. ser at du har postet her også.

Redigert av mhemil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror de er flere som hetser påstandene hos mange Bavariaeiere en selve båtene. Båtene er fine i forhold til prisen men man for aldrig meir en man betaler. :smiley:

 

Vi må skille mellom det å betale for mye, og det å få hva man betaler for. Ingen liker å kjøpe noe billig, som ser bra ut, for så å finne ut at det ikke virker slik man hadde håpet på. Da har vi en misfornøyd kunde. Ettersom Bavaria eiere i veldig stor grad er fornøyde, kan man si at produktet innfrir de forventninger man har skapt i forbindelse med kjøpet. Man kan altså si at bavaria innfrir.

 

Det finnes imidlertid båtmerker som befinner seg mer i "premium" segmentet enn hva Bavaria,Beneteau,Jeanneau,Hanse og Dufour gjør. Jeg vil derfor foreslå at man som i bilverden finner ut av hvilke merker som befinner seg i "premium" klassen, og heller vinkler slike diskusjoner i positiv retning, for å finne ut av hva vi som har en "billigbåt" og ønsker å se hva en "premiumbåt" er skal se etter.

 

Selv vil jeg begynne med å ønske Arcona 43 inn i klassen "Premium performance", og Najad 440 i klassen "premium cruiser" Så kan jo diskusjonen fortsette med spesifikasjoner, detaljer, lystall,krav til byggemetoder, etc for å tilhøre denne "premium" klassen. Pris alene bør ikke være et argument for å få tilhøre klassen "premium", fordi utrykket "Man får ikke alltid det man betaler for" egentlig burde vært erstatning for "Man får det man betaler for".

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel stort sett en liten "klikk" som uttaler seg.

 

Vanskelig å ikke kommentere om Bavarias fortreffelighet her på sidene når man da vitterlig treffer på en god del Bav.eiere som ikke synes båten er like god.

 

Tja nå er det vel slik at smaken er som baken, - delt. Du finner vel alltid et representativt utvalg av båteiere av et hvert båtmerke som ikke er fornøyd med båten eller elementer ved båten sin. Jeg har f.eks noen detaljer jeg absolutt ikke hadde valgt igjen på min. I det store og det hele trives jeg allikevel godt med båten ( selv om den er for liten selvfølgelig :lol: ) Jeg hadde sikkert trivdes bra med en av de andre merkene også forøvrig. , - men jeg er jo ingen garvet regatta seiler eller jordomseiler med 1000 vis av sjømil bak meg , så hva vet vel jeg.

 

Men igjen : Synes det er artig å eie et båtmerke som så mange ( som både har erfaring med båten og ikke) har så mange sterke meninger om. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kilden min for den uttalelsen er Lundebaat som har hatt en undersøkelse rundt temaet. Ettersom jeg ikke husket hvordan undersøkelsen var utført, valgte jeg kun å skrive at de fleste var fornøyde. Mener det var noe slik som at 94 eller 95% godt kunne tenke seg å kjøpe bavaria igjen, og at det var solgt 1600 båter i norge. Det finnes kanskje andre som har en link eller noe til den uttalelsen.

 

Men jeg har ingen grunn til å tro at tallet er noe dårligere for andre båtmerker. Båtfolk er jo gjerne godt fornøyd med de valgene de har gjort :cheers:

 

Hadde vi bare vært like tilfredse med alt annet i livet som med båten :lol:

 

En god båt forlenger livet :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...