Jump to content

Prosjekt: Ny trebåt i samlingen/worklogg


Toivo

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Ja da har jeg fått gjort ganske mye de siste dagene, har fått halve dagen fri fra jobb igår og idag for og jobbe på båten, snakk om snill sjef:)

Er ferig med og pusse, olje beise og lakke 2 strøk på babord vindskjerm og dolbord.

Har endelig fått på siste strøket på dekket forran. har hatt et par strøk som jeg trodde skulle bli det siste, men ble ikke fornøyd med resultatet. Så nå kan jeg speile meg i lakken:) 6 strøk ble det til slutt på dekket forran! Jeg pusset først over med eksentersliper med 240 papir og deretter våtslipte jeg med 400, og nå er det strøkent:)

stolene og benkene er også ferig pusset beiset og lakket (mulig et strøk til med lakk). på stolene gjenstår spilene på babord stol.

Så da er det heldig vis ikke så mye som gjenstår før den er klar for og komme ut av garasjen. Skraping av skrog innvendig tar jeg når den ligger på vannet, må jo ha noe å gjøre i ferien:P

Bilder kommer imorgen når alt har tørket.

Redigert av Toivo (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Lekkert arbeid! Men er du sikker på at du tør å ta denne båten ut i dagslys etterpå da? Når det ser såpass strøkent ut er det vel nesten sånn at man lar være å bruke båten for å slippe å risikere å ripe den opp.. :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

_mg_9925.jpg

Siste bildet er av lakken jeg har begynt og bruke. Kan anbefales på det sterkeste, nydelig og jobbe med..

 

Hyggelig å se at du også liker Rylard's produkter Toivo!

 

Nydelig arbeid du gjør, følger med fra sidelinjen her.

 

 

Mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

En liten oppdatering her..

Er nå ferdig med det meste som skal gjøres før sjøsetting.

Har fått lagt på black varnish for sikkerhets skyld, så satser på at det blir temmelig tett denne gangen:)

Gjenstår bare og stoffe babord side, så er den klar for vannet.

Bilder kommer etter sjøsetting:)

Gleder meg som en unge!

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Ble ferdig med stoffing igår, fikk henne ut av garasjen og fyllt opp med vann. ser så langt meget bra ut. bare såvidt det drypper litt langs kjølen.

Skal bestille kranbil idag, så satser på og få den på henger imorra, og ut på fredag/imorra..

Og ja, lensepumpe er kjøpt inn:)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Toivo du må ikke fylle båten med vann på land, det blir alt for hard belastning på bordgangene og innfestning av disse. De er konstruert for å holde vanntrykk utenifra ikke innenifra og ut. Det er forsåvidt greit å vete borgangene men man bør ikke la det stå vann i båten mens hun ikke har noe vanntrykk til å motvirke dette utenifra.

 

 

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Det er selvfølgelig et godt poeng, Chamagne. På den annen side hadde ikke jeg reist utpå i en båt som ikke tåler å bli fylt opp med vann et par bordganger opp. Da er klinken, eller hva enn som må være brukt, etter mitt skjønn i så dårlig forfatning at noe må gjøres uansett. Jeg for min del spyler den innvendig med bunnproppen ute for da legger det seg vann i trinnene mellom bordgangene. Har mange bekjente som velger å fylle opp en del med proppen i og har aldri hørt at de har problemer med det. Bare tett båt.

Redigert av Ludde30 (see edit history)

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Har snakket med mange og har selv fyllt opp tidligere sjekter i alle år. Hvis man regner på det, så er det ikke mye trykk som skapes et par bordganger opp..

Fikk hvetfall bestillt kranbil nå. så da kan det hende jeg får satt den ut imorra ettermiddag:)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Endelig! Etter litt knot med et par ventiler som hang, og litt tvil rundt timing, så våknet marnaen til liv igjen idag! Har ikke koblet kjøling enda, så ble bare ca 10 sek på tomgang. Må være den peneste lyden jeg har hørt fra en sjekte:) så rolig og pen gange.. Gleder meg til og få ferdig kjøling og ut å ta jomfruturen:)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått testet litt og hatt noen turer med henne.

Fant ut av at det lekker en del fra helen, der som hylsa/akslingen går igjennom. Noen som har forslag til hva jeg kan bruke eller gjøre for og få dette tett. regner med og ta henne opp på land og ta ut den utvendige pakkboksen, og sprute noe tettende inn i helen fra utsiden, men hva kan jeg bruke her?

 

Også lurer jeg på om det er noen som har en genial måte og få motoren heelt rett iforhold til akslingen, er bittelitt kast sånn som den er nå..

 

Håper noen kan hjelpe meg her:)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

For å begynne med opprettingen. Jeg hadde det samme problemet med min motor da jeg hadde ho ut. For å få ho rett må motoren som regel shimses. Shimsene lager du av blekk eller tynne stålplater, som du klipper til og legger under motorlabbene. Har du ikke noe utstyr kan du bruke en saks og klippe opp noen brusbokser :smash: Motoren lar seg regel vippes opp med litt muskelkraft :wink: Vær litt nøye med opprettingen, da kast i akselen kan føre til tretthetsbrudd.

 

Over til lekasjen i hælen. Lekker det i selve pakkboksen?

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

I såfall kliner du bare litt farm inn i alle kriker og kroker der du tror lekasjen kommer fra, da blir det garantert tett. For å rette opp båten bør du løsne akselen fra motoren. Da ser du lettere om akselen står i sentrum, eller om den er usentrert.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Har desverre kommet frem til et ganske stort problem.

Det er kast i akslingen.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå.. Er vel ikke mulig og få rettet opp noe sånt?

Må vel satse på og få skaffet en ny en..:(

 

 

 

Veldig kjedligt da. Vet du hvor den er skjev?

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...