Jump to content

Prosjekt: Ny trebåt i samlingen/worklogg


Toivo

Recommended Posts

er ikke helt sikker, den blir mer og mer skjev jo lenger vekk fra den innvendige pakkboksen jeg kommer.. Jeg skjønner ikke helt hvordan den kan ha blitt sånn..

 

 

Eg hadde satt på ein lagerbukk ca i midten kansje. ikke lett å rette opp ein aksling uten rette verktøyet. trenge masse drakraft og varme

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Har desverre kommet frem til et ganske stort problem.

Det er kast i akslingen.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå.. Er vel ikke mulig og få rettet opp noe sånt?

Må vel satse på og få skaffet en ny en..:(

 

 

Har du kontrollert settskruene på akslingen?

 

 

Og forresten: Du nevnte at du hadde noen ventiler som hang på Marnan; Jeg har en FM som jeg mistenker det samme på. Hva er den letteste måten å kontrollere dette på, uten å demontere manifold med innsuget osv?

Link to post
Share on other sites

jfw69: Når det gjelder ventilene dine så er det jo på de fleste motorer en kontrolluke inn til ventilfjørene og justeringen (hvis ikke det er åpne ventilfjører, den skal du komme til uten å ha av noe annet. Men ventilene pleier og komme seg etterhvert, hvis du får noen omdr. med tenning, da "sprenges" de på plass igjen..

 

Levind. hva mener du med å bevege akslingen med pakkboksen? Og når det gjelder settskruene, så har jeg en mistanke om disse selv. Har en skjøt på akslingen, og på den så er det ikke settskruer rundt hele, bare i en V form inn mot akslingen.. Er ikke 100% sikker på om det er akslingen eller muffa/skjøten som feilen ligger i, moffa var det forresten også kast i.

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, da kommer en oppdatering her.

Har skjedd en del siden sist jeg var her inne..

Har ikke en gang hatt tid til og oppdatere tråden på kveldene.

 

Det startet jo med at det var kast i den første akslingen jeg brukte.

Så fant jeg ut at kanskje jeg kan bruke den akslingen som egentlig hører til motoren jeg har i, men allerede da kom det første problemet. Den var 3mm tykkere enn den gamle akslen.. Jeg hadde heldigvis pakkboksene som hørte til den tykkeste akslingen, så da skulle det bare være å skru de rett på akselrøret som står i båten, men nei da. den som stod i båten fra før var ikke links gjenget..

Så da var det bort til han jeg kjøpte motoren av og få dreiet ut pakkboksene som stod i båten opp i 32mm. Dette ble veldig bra. Han er veldig dyktig og har jobbet som drreier på Aker Mek. så det ble strøkent.

 

Denne nye akslingen jeg puttet i er med reversering, som hang fast. Det passet jo greit for jeg hadde ikke montert reversering i båten.

Skulle ta første prøvetur etter akselbytte, og hun gikk i omtrent 5kn. på tomgang, altså alt for mye vridning.

X\+¨¨' tenkte jeg da..

Under prøveturen ga jeg på litt rundt øya her, kom inn i sundet og slakket ned, og vipps så hadde reverseringsrøret løsnet. Og gikk rett i revers:)

Ble tauet hjem, og begynte å tenke..

Så fant jeg jo ut at han jeg kjøpte motoren av hadde reverseringen liggende i bua.

Så idag har jeg fått forlenget beddingene til motoren og montert reversering. Så da får jeg vridbar propell:) Ingenting er bedre enn det.

 

Men det har vært noen slitsomme dager med mye problemer og hodebry, så imorra skal jeg ut og teste med reversering, og bilder skal tas:)

 

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

har du fått tettet runt akslingen? hadde samme problem men min, og har ikke lyst til og ta den på land føre høsten, så jeg presset inn litt hamp (gjengetetning) og det ble veldig fint og tett...

utrolig mye jobb du har lakt i båten , men resultatet ble jo strøkent

Link to post
Share on other sites

Ja. Nå nærmer det seg trebåtfestivalen i Risør med stormskritt:) jobber alt jeg kan hver dag før og etter jobb, i håp om å bli ferdig i tide.

Jeg skal blandt annet lage ny motorkasse. vil at denne skal være mest mulig lik den gamle, altså i mahogny. Så da lurer jeg på hvilke alternativer jeg har her.

Har mest lyst til å bruke en form for plate, da dette gjør det lettere enn å bruke panel e.l. Er beiset merantifinér et godt alternativ?

 

Igår deltok jeg og familigen med onkler og tanter på den årlige sjektesammenkomsten. Der var i 13 sjekter som kjørte i flokk bort til noen gårder der det var omvisning, skal ikke si mer om de. Her er hvertfall noen bilder fra båtturen.

Noe som var litt morsomt var at jeg fikk en liten oppmerksomhet rundt Toivo. Lederen i sjekteforeningen holdt en apell, og nevnte areidet jeg hadde gjort med henne. Jeg fikk til og med applaus for godt utført arbeide:)

 

dekk.jpg

 

Sjekta til far var også med på turen.

den_andre.jpg

 

lille_sval.jpg

 

En stolt skipper navigerer Toivo støtt i leia

skipper.jpg

 

toivo.jpg

Redigert av Toivo (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Dagens gode gjerning på Toivo er gjort. har fått laget ny benk bak i kryssfiner, samtidig lagde jeg et rom under benken. Lagde to luker i benken istede for en stor, så benken blir litt stivere..

Brukte kosten som jeg hadde beiset med tidligere på dagen til å olje, så benken fikk en fin gylden farge

 

01082010433.jpg

 

01082010434.jpg

 

01082010435.jpg

Redigert av Toivo (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

ja, idag har jeg vært og fått tak i mahogny kryssfiner på sandøy trebåtbyggeri.

Satte igang med å bygge kassa idag, ble nesten ferdig. Synes det var greit å gi seg når kokka var halv elleve.. Så imorra blir det ferdigstilling av kassa, samt oljing, beising og lakking.. Etter det så er det bare en rute som mangler før båten er klar til trebåten på torsdag. God natt.

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Idag er jeg hjemme igjen etter å ha vært på trebåtfestivalen med toivo siden torsdag.

lang historie, men endte med at jeg måtte frakte båten på henger til risør pga. bølgehøyde på 3m over sild.

Masse fine båter og veldig god stemning frister til gjentakelse til neste år med ferdig båt.

 

Så forresten Chanpagne der også:)

 

Da har jeg planen klar på hva som skal gjøres til høsten/vinteren.

Skrape skrog ferdig innvendig

Klinke om det meste over vannlinje

Pusse ned skrog med båndsliper når jeg har av nagler.

Ny akterbakk

Kanskje bytte øverste bordgang

Bytte kjøl, hvis det går ann.

 

Kjølen er nok den største jobben, det er såpass rådten at jeg har lyst til å bytte den. Noen som kan komme med tips her?? Ser ikke for meg at det skal være så vanskelig å bytte kjølen..

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Bytte kjøl? Uffda, det er nok et lite prosjekt.. Problemet blir da å få den gamle ut uten å ødelegge spanta eller den nedeste bordgangen. Kjølen er den viktigste delen av båten, og er derfor godt festet til resten av skroget. Men når du først får den ut er det ikke så vanskelig å lage ny og sette den inn igjen. Hadde jeg vært deg hadde jeg hørt med et båtbyggeri eller noen fagfolk om råd.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Uten å påstå å være noen ekspert på emnet snekke/sjekte, vil jeg anta at båten er fra rett etter krigen. De breie borda i bakkene, den bua avslutninga av vindskjermen og at det bakre kantbordet står rett på sideborda (ikke i bue) tyder vel på det?

Oops! Trudde tråden var nystarta, men nå har jeg visst starta i feil ende av kabalen. Jaja, det får så være. Skal lese hele rekka nå!

Og det har jeg gjort. Oi! For et resultat! Hvordan får jeg sletta hele tullpratet mitt, er nok desidert havna i tranedans her!

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snakket med båtbyggeren jeg kjenner, og han hadde aldri hørt om at disse kjølene ble rådtene. Han mente at den hadde blitt så tørr en gang i tiden og sprukket opp, for så å bli vasstrukken senere. Og derfor blitt litt myk og sprekkete innenfra. Så med en gang jeg får henne opp, så pøser jeg på med linoplje i kjølsvinet, og håper på at det hjelper.

 

Imorra skal Toivo hjemover, Da kjører jeg henne hjem som er ca 1,5t herfra. Bg bestiller kranbil, får henne på land og inn i garasjen.

Må si jeg gleder meg til vinterens oppgaver.

 

Skrape skrog ferdig innvendig (allerede nesten ferdig med dette nå).

Klinke om my over vannlinje.

Mulig jeg pusser ned skrog med båndsliper når jeg har av nagler.

Ny akterbakk.

Kanskje bytte øverste bordgang.

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Idag kl 14.00 kom toivo på land for høsten, og alt gikk etter planen.

Nå gjenstår det og få trekt den inn i garasjen før jeg kan begynne arbeidet.

Sitter nå og bestiller kaldpresset linolje fra linolje.com, og lurer også litt på hvor lang tid jeg kan vente med å olje båten for og drive ut vannet, så den ikke skal sprekke opp..

Gjør det noe og vente en ukes tid, eller bør dette tas rett etter den er tatt opp?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

hei du flott båt, har kjøpt meg en lignende en selv Aanesen tror jeg.

 

interessant med den kassa foran akterskottet. Originalt.

 

Ja er ikke så vanlig den innredningen nei, men den er originalt sånn..

 

 

Jøss!! du er litt av en inspirasjonskilde!!! ser bra ut dette!! har akurat kjøpt meg et prosjekt selv.. du har gitt meg mange tips allerede!! :) https://baatplassen.no/bildearkiv/34/34027/img_2074.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/34/34027/img_2080.jpg

 

Så morro å høre. Har ikke vært så mye aktivitet i garasjen nå i det siste. ånden har ikke kommet helt over meg etter sommeren, men kommer nok:)

 

Hvilken beis brukte du på mahognyen?? oljetdu før eller etter beising??

 

Jeg oljet først 2 strøk med olje, slik at ikke beisen skal trekke så voldsomt fort inn. Så beiset jeg to strøk med West System mahogny beis, spritbasert sådan.. og så olja jeg etter det igjen for så og lakke

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...