Jump to content

Prosjekt: Ny trebåt i samlingen/worklogg


Toivo

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

En god stund siden oppdatering her.. Har fått båten ut igjen, den har ligger på vannet i 1 uke og en dag nå.

Fredag for to uker siden kom eieren av slippen jeg låner og sa at imorra måtte båten ut for han skulle ha opp sin båt og ta av en motor:S Det første jeg tenkte var HJELP, hva gjør jeg? Båten stod uten aksling (denne var til dreiing). Hun hadde da ligget på land i 4 uker i vær og ikke minst vind som hadde fått henne til og tørke ut. Noen steder var det noen heftige sprekker som det lyste igjennom.

Jeg tenkte, her er det bare å gnu på med fett. Hadde ikke tid til farm eller lignende.

Fikk båten akkurat uti, og da skal jeg love dere at hun var kjapt oppe igjen. tror ikke det hadde gått mye mer enn 20-30 min før hun hadde gått ned.

Måtte bare avtale med eieren av slippen at jeg hjalp han av med motoren hans, så det gikk greit.

 

Etter en gor uke med vanning, så bar det ut på vannet igjen med Toivo. Og da hadde pipa en annen lyd ja..

Nå i ettertid har jeg delvis fått tilpasset motoren til akslingen med tanke på vinkel og slikt. har enda noe å gå på der..

Iløpet av neste uka skal hun opp og inn i garasjen sin. tenker jeg setter igang med pussing av det som skal pusses. Etter det blir det nok lakking, også er hun så og si ferdig.

Må bare snekre nye skottvegger, også skal jeg lage en konsoll forran styreposisjonen med brytere og div annet..

 

Bilder kommer

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Fint med oppdatering...

Følger selvsagt ivrig med på alle trebåttråder.. :smiley:

 

Håper dere er litt heldigere med været en vi er her på vestlandet, så du kan få jobbet litt ute på båten.

Her har det regnet uten stans en uke, og det er meldt regn hver eneste dag til uken også :diving:

 

-vi slipper problemer med at båtene tørker ut her da... :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

joda, fint at folk følger med og ikke glemmer meg:P her har det vært rundt minus 10 grader i et par mnd. så har ikke blitt noe serlig pussing, men har tenkt mye på hva som skal gjøres, og det er jo en del av jobben det og.

Har liksom ikke helt fått ånden over meg enda og orket å gå ut i en mørk kald garage når jeg kommer hjem fra jobb kl 17 på ettermiddagen.

Blir nok et par fridager i vinterferien. Da er det meldt fint vær, så satser på litt vårstemning da:)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg endelig kommet igang med pussingen:) Igår fikk jeg pusset ned dekket igjen så det er klart til lakkering. neste blir og pusse dolbord og vindskjerm.

Nå merker jeg at jeg begynner og få ånden over meg igjen her, serlig med det været som er nå. og med tanke på at jeg skal ha fri i hele påska!

Bilder av pussingen kommer:)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Har som sagt fått pusset ned dekket, men må ha båndsliper til dolbordene. Et lite problem her er at både den og lakken ligger i Lyngør, og ut der kan jeg visst bare glemme og komme meg. siste båten går i 3-4 tiden, og isen er nå for tynn til og gå på. Men jeg skal gjøre et forsøk på søndag..

Kan nesten ikke vente med og begynne og lakke dekket:)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Ja, idag har jeg endelig fått tak i lakk og båndsliper:)

Fikk slipt ned, beiset mahognyen og lakket et strøk idag, og jeg må si det ser veldig bra ut så langt!

Litt vanskelig og se resultatet her på mobilbildene, men lover og ta flere bilder etterhvert.

Her kommer et par teasere:)

 

21032010262.jpg

 

21032010263.jpg

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, da er jeg tilbake etter en deilig påskeferie:)

Idag har jeg fått pusset ned den ene siden av vindskjermen på babord side og mesteparten av dolbordet på samme side.

Og med pussingen av mahogny så har endelig den riktige lukten kommet tilbake:)

Legger ved noen bilder av arbeidet som er gjort. + bildene av dekket som jeg har lovet.

 

_mg_9918.jpg

 

_mg_9920.jpg

 

_mg_9916.jpg

 

_mg_9921.jpg

 

_mg_9924.jpg

 

_mg_9925.jpg

 

Siste bildet er av lakken jeg har begynt og bruke. Kan anbefales på det sterkeste, nydelig og jobbe med..

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ikke for og mase eller noe, men burde ikke tråden min flyttes til prosjekt-delen av forumet?

 

Fikk forrige uke pusset ferdig dolbord og vindskjerm på innsiden + babord benk forran.

Skal ta vindskjermen på utsiden, deretter olje to strøk, så et strøk med beis, så lakk:)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

ikke skyt meg men liker ikke trebåter pga arbmengde å generelle flyteproblematikk :cheers: men det er ingenting å da mener jeg INGENTING som slår idyllen å kosen en slik skjermsnekke og eller helåpen taftøsnekke kan gi! LEKKERT LEKKERT LEKKERT :flag: hadde selv en 21/22" åpen taftø å aldrig hatt mer kos enn i den, men prob var at den ville være mer under enn over vann :diving:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

En liten update her. Idag har jeg fått pusset resten av vindskjermen på babord side, så her gjenstår to strøk med olje, et strøk med beis og 4 strøk med lakk.

Har også fått lagt 4. strøket på dekket, så da er det bare toppstrøket igjen her, hvis ikke jeg like godt skulle tatt to til når jeg først er igang?

Begynner nå og bli temmelig fornøyd med resultatet på dekk og dolbord, west-system beisen og Rylard lakken lager en fin gylden/rød mahognyfarge som jeg mener er finest:)

Skal også matte ned skriget og ha på to lag med lakk her pluss stoffing, så er den klar for vannet..

Skikkelig deilig ute nå med 20gr, radioen på og båtpuss, det er livet:)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...