Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

Jeg har lagt merke til at det ofte er rikfolk fra primitive miljøer eller pensjonister som ofte opptrer som strandbaroner. De har både tid og penger til å sette makt bak sine krav om privat eiendom i strandsonen. Går vi noen tiår tilbake kunne vi lese på fjellet svært mange steder ADGANG FORBUDT , BADING FORBUDT, ANKRING FORBUDT , ILANDSTIGNING FORBUDT ,PRIVAT OMRÅDE osv . Heldigvis er malingen på svabergene iferd med å viskes bort og allmenheten gis i større grad tilgang til sjøen og strandsonen. På svenskekysten er det knapt en hytte å se langs kysten og det samme i Danmark.

Link to post
Share on other sites

På svenskekysten er det knapt en hytte å se langs kysten og det samme i Danmark.

........og det samme i Nederland, Belgia, Frankrike, England, Irland og det meste av middelhavsområdet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg legger merke til at noen av de som roper mest og høyest om grinete hytteeiere her, velger å glatt overse saklige og gode argumenter og eksempler fra meningsmotstandere og da i steden snur seg vekk fra denne mostanden, unngår å kommentere akkurat det og begynner å kverne på nye kommentarer og synspunkter.

 

Jeg synes Honduras sitt eksempel på hvordan normale mennesker anskaffet seg en slik eiendom i strandsonen for mange år/generasjoner siden var å treffe spikeren på hodet for hvordan flere av de jeg kjenner har kommet i eie av sine tilsvarende eiendommer. De har gjerne arvet gamle eiendommer etter helt vanlige og hardt arbeidende mennesker. Dersom disse nye eierne ikke "tar seg til rette" og utvider husmassen kraftig eller setter opp gjerder osv osv kan jeg ikke skjønne hva dette er å være så irritert og forbannet over. Dette kan eksempelvis være en familie som har lagt masse innsats ned å i bevare gamle flotte verneverdige bygninger (eksempelvis fra 1800-tallet) og hagen/tomten rundt. Staten burde være takknemlige for at de har tatt vare på hus som må anses som kulturminner. Man kan da ikke med alvor mene at myndigheten skal ta i fra disse deres eiendommer mot deres vilje (ekspropriere) og sannsynligvis da også til relativt beskjedne kjøpesummer. Nå sier ikke jeg at dette gjelder alle eiendommer i strandsonen, men at det er stor variasjon her og at man ikke kan skjære alle over en kam, hverken mht eiendommen i selv selv, hvordan folk har fått/anskafffet eiendommen eller om folkene som nå eier dem er skikkelige og hyggelige folk eller ikke.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På svenskekysten er det knapt en hytte å se langs kysten og det samme i Danmark.

 

........og det samme i Nederland, Belgia, Frankrike, England, Irland og det meste av middelhavsområdet.

 

Nå er det vel bare Sverige vi i en viss grad kan sammenligne oss med, og der er det masse bebyggelse jfr egen tråd om Svenskekysten. Danmark har definitivt bebyggelse på første "sandbanke", ellers er det naturstridig og kortsiktig! å bygge rett på sandstranden....

Ingen europeiske land har sammenlignbar skjærgård med Norge.

Link to post
Share on other sites

Enig med Helge.

 

Denne debatten var i beste fall underholdende. Mye misunnelse ute og går?

 

Jeg synes det er mer irriterende med alle båteierne som rigger seg til i samme uthavn i ukesvis. De bruker jolla for å handle, og de kjører på tomgang for å lade! De virker livredde for å flytte båten. Kanskje de egentlig ønsker seg en hytte????

Link to post
Share on other sites

Vi har et særdeles flott land å ta vare på og jeg synes vi forvalter dette bra både til fjells og langs kysten. I motsetning til fjellheimen er mange steder langs kysten lett tilgjengelig, og derfor vil man også oppleve flere grinebitere her enn på de mer forlatte stedene.

 

Vi må vel bare innse at en viss prosent av befolkningen er grinebitere og at noen av dem kjøper hytte mens andre av dem kjøper båt.

 

Problemet er vel at vi alle bruker oss selv som utgangspunkt i vurderingen av andres væremåte og merker ikke selv at vi er grinebitere selv når det passer seg slik.

 

Hytta står nå en gang der og jeg skjønner jo med litt godvilje at hytteeierne ikke liker når for mange driter i svømmebassenget demmes.

Link to post
Share on other sites

Og måker bør utryddest, for de driter i svømmebassenget mitt og på den rene fine sandstranda jeg fått tilkjørt på lekter fra Larvik.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

hyttene var der først Mouche. Virkelig.

 

Skal prøve å presisere, og gjenta det, en gang til; min "virkelighetsbeskrivelse" er i stor grad basert på skjærgården i Kragerø! Jeg tror forsåvidt at den er omtrent lik på hele strekningen Telemark, Aust-og Vest-agder og videre. Indre Oslofjord, begge sider, er som du jo også påpeker tett befolket og i Norge har vi tradisjon for å bo ved sjøen og bruke sjøen for transport. Ser at du sammenligner med alle andre land, men tror faktisk ikke det er så mange andre land man naturlig kan sammenligne med. Vi har alltid bygget et hus på hvert eneste nes i det ganske land, mens i de fleste andre land har man klumpet seg sammen i landsbyer og brukt landområdet rundt for produksjon. Man finner ikke landsbyer i Norge, til det er vi for sære og egenrådige noe også denne tråden viser til fulle!

 

Alle hyttene i denne skjærgården (Kragerø) ble bygget før 1965 da strandloven ble innført. At mange av disse er både ombygget og utvidet, fasader endret osv osv (og det er her disp. kommer inn) er saken helt uvedkommende. Dine gjentatte påstander om alle disse nye hyttene lovlige såvel som ulovlige er med respekt å melde bare tull og vitner om mangel på kjennskap/kunnskap! Som det så ofte sies rundt valgtider; en løgn blir ikke sannere om den gjentas oftere! Før 1965 var det svært svært få fritidsbåter i skjærgården, knapt nok noen. Vi vet alle i dag hvordan utviklingen har gått. Folk har blitt noe flere, økonomien mye bedre og grunnet mangel på eiendommer ved sjøen (som har medført sterk prisstigning på disse) så har mange kjøpt seg båt for å kunne nyte sjølivet. Noen feil så langt?

 

At du ikke har dratt nordover fra Asker for å nyte båtlivet er vel ikke så vanskelig å forstå da Middagsbukta kan man oppleve både vår og høst og vannet er langt fra så friskt som lenger syd.

 

Ser at du også glemmer at Norge består av mere enn Oslofjorden og nevn det landet som har flere meter, ja sågar kilometer, med tilgjengelig strandlinje per innbygger i dag! Kanskje en ide å vise dine utenlandske venner noe mere enn Aker Brygge og Asker sentrum?

Har selv tatt f.eks Hurtigruta kysten rundt et par ganger og er det noe som slår utlendinger så er det hvor fantastisk natur vi har, hvor flott og åpen kyst vi har, men også at de er "imponert" over alle de merkeligste stedene hvor noen har bygget seg et hus. Jeg snakker da om Nord-Norge!

 

Kan du fortsatt ikke nevne det stedet hvor det har blitt bygget en ny hytte, lovlig eller ulovlig, på kysten av Sør-Norge hvor du tidligere kunne legge deg til for natten på en attraktiv plass, men ikke lenger kan dette? Ikke en eneste en en gang?

 

Ser ellers at noen også skal ha meninger på andres vegne om vits, eller ikke, med å ha svømmebasseng på hytta, for andre er det uforståelig at noen vil ha hus ved Glomma, kjøre en Skoda, spille bridge, men hva bryr det meg?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og måker bør utryddest, for de driter i svømmebassenget mitt og på den rene fine sandstranda jeg fått tilkjørt på lekter fra Larvik.

Katter liker å drite i sand og derfor finnes det noe i butikkene som kalles kattesand. Hvis du stjeler noen måketoalett på Larvik og frakter dem til hytta så blir de gjenværende toalettene overfylt. Skulle derfor bare mangle om ikke noen av måkene følger etter til den nye lokaliteten. Må man så må man :smiley:

Vi har jo det Svenske utsagnet: Før jeg driter i min fritid så skal jeg sprenge en tarm. Måkene har tydeligvis ikke den samme egenskapen.

Link to post
Share on other sites

Personlige meninger og udokumenterte påstander... både at veldig mange er grinete og at det blir værre jo nærmere strandsonen man kommer. Man skal man være varsom med å generalisere og stigmatisere en hel gruppe som "heslige" mennesker når mange i denne gruppen garantert er hyggelige og tolmodige mennesker!!!!!!

 

Selvfølgelig er det personlige meninger (basert på erfaring) , og det ligger vel i sakens natur og trådens tittel at innlegggene må bli personlige meninger. Det finnes ingen måte å måle grinebiterfaktorer på eller kjenner du til noen?

 

Men vi kan godt skrive det om:

 

Er hytteeiere grinete?

Ja, (jeg synes at) veldig mange er grinete. Jo nærmere sjøen hytta ligger jo mer grinete (syens jeg)

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det personlige meninger (basert på erfaring) , og det ligger vel i sakens natur og trådens tittel at innlegggene må bli personlige meninger. Det finnes ingen måte å måle grinebiterfaktorer på eller kjenner du til noen?

 

Men vi kan godt skrive det om:

 

Er hytteeiere grinete?

Ja, (jeg synes at) veldig mange er grinete. Jo nærmere sjøen hytta ligger jo mer grinete (syens jeg)

Jeg synes også at jo nermere hytteeierne kommer sjøen jo mer grinete blir de. Stikk motsatt av båtfolket som blir mindre grinte jo lenger fra land de er. :lol:

Link to post
Share on other sites

Ser ellers at noen også skal ha meninger på andres vegne om vits, eller ikke, med å ha svømmebasseng på hytta,

 

http://www.aftenposten.no/forbruker/hyttem...cle2502679.ece#

 

Kongen av Viksfjord

At Unni og Morten Thøgersen hadde sett arkitektens verker tidligere, er ikke så merkelig. For i Viksfjord ligger Buran-hyttene som perler på en snor.

Han har tegnet mellom 20 og 30 av de hyttene som ligger på knauser og i viker inne i fjorden, både av de helt nyeste hyttene, men også ombygde og utbygde feriedrømmer.

 

 

Jeg forventet vel at du ikke skjønte det med bassenget Mouche. Hytteeiere legger beslag på mye areal i strandsonen . Store hytter med egne brygger, 2-3 båtplasser. Parkeringsplasser til 3-4 biler, vei vann , kloakk og strøm og reserverte bryggeplasser i byen . Egne bøyer til besøkende.

 

Hytten på det første bildet kan man godt passere uten at man forstyrrer privat område. Etter at hytten ble ombygd er det helt klart et privat område man ikke beveger seg inn på .

 

Før

 

Bilder Aftenposten

_viksfjord_gammel_b_795866a.jpg

 

Etter

 

_viksfjord_A_jpg_795872a.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, (jeg synes at) veldig mange er grinete. Jo nærmere sjøen hytta ligger jo mer grinete (syens jeg)

Sukk.... hele poenget her er ikke å flisespikke på alle nyanser i hvordan å ordlegge seg. Det blir bare VELDIG urettferdig når man svartmaler en HEL gruppe mennesker slik når det også er mange i denne gruppen som ikke er så håpløse. Det at du skrev "veldig mange er" som et faktum i stedet for "jeg synes...." bare bidro til det totale bildet sammen med å skrive veldig mange. For hva er veldig mange? Er det de aller fleste som 90% eller er det litt over halvparten 55 % eller er det 10 %? Er det mindre enn 10 % må vi vel være enige om at det ikke er "de fleste" som er grinete.

 

Men altså igjen - jeg for min del syntes bare dere som er så kritiske til hytteeiere i strandsonen og hauser opp stemningen mot hele3 denne gruppen... er j**la urettferdige mot den prosentandelen av disse som er hyggelige og tolmodige mennesker som ikke har tatt seg til rette i det området de har hus/hytte. Jeg er ikke så bråkjekk på egne vegne at jeg skal våge meg på synsing om de grinete kontra de greie hytteeierne utgjør 10 % vs 90 % 50 % vs 50 %. Det synes jeg er uvesentlig mht om det er råttent å svartmale hele gruppen inkludert også de som er greie.

Link to post
Share on other sites

http://www.aftenposten.no/forbruker/hyttem...cle2502679.ece#

 

Hytteeiere legger beslag på mye areal i strandsonen . Store hytter med egne brygger, 2-3 båtplasser. Parkeringsplasser til 3-4 biler, vei vann , kloakk og strøm og reserverte bryggeplasser i byen . Egne bøyer til besøkende.

 

Hytten på det første bildet kan man godt passere uten at man forstyrrer privat område. Etter at hytten ble ombygd er det helt klart et privat område man ikke beveger seg inn på .

Beklager gaaaapet, men nå bidrar du selv til at jeg begynner å synes som Mouche mht masse klaging uten noe rettmessige konkrete eksempel. Her blir du vel tatt delvis med buksa nede...? Henter fram det du mener er et godt eksempel på hyttefolk I STRANDSONEN som bygger ut veeeeldig flott med vømmmebasseng og det hele og så blokkerer de i følge deg strandsonen mer etter utbyggingen.

 

FEIL.... denne hytta ligger nemlig som det står i artikkelen UTENFOR strandsonen sitat:"Tomten de har ligger rett utenfor strandsonen, men har fin utsikt over fjorden" Hadde eiendommen faktisk ligget i selve strandsonen hadde det vel vært vanskeligere å få tillatelse til å bygge om/bygge ut slik de har gjort.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager gaaaapet, men nå bidrar du selv til at jeg begynner å synes som Mouche mht masse klaging uten noe rettmessige konkrete eksempel. Her blir du vel tatt delvis med buksa nede...? Henter fram det du mener er et godt eksempel på hyttefolk I STRANDSONEN som bygger ut...

 

 

Nå tøyser du Helge ? Bildet illustrerer hva som skjer med hytter som oppgraderes og hvor innskrenket mulighetene blir for folk som vil fiske, bade sole grille eller bare gå en tur. Vi båteiere oppfatter dette vanligvis uproblematisk. Er man derimot uten båt bør man kjøre til en offentlig strand om man bor på østlandet.

Link to post
Share on other sites

For hva er veldig mange?

Du må huske på at dette gjelder hytteiere jeg har truffet, hørt om eller hatt direkte eller indirekte kontakt med på en eller annen måte, og at de nødvendigvis ikke er generelt grinete. De er grinete i rollen som hytteeier - en som skal passe på sitt domene, og ikke vil ha andre folk i nærheten.

 

Men jeg har jo bare truffet noen få i forhold til alle hytteierne som finnes så da må det presiseres ytterligere:

 

Ja, (jeg synes at) veldig mange (av dem jeg har vært borti) er grinete.

 

Ble det klarere?

Link to post
Share on other sites

Nå tøyser du Helge ? Bildet illustrerer hva som skjer med hytter som oppgraderes og hvor innskrenket mulighetene blir for folk som vil fiske, bade sole grille eller bare gå en tur. Vi båteiere oppfatter dette vanligvis uproblematisk. Er man derimot uten båt bør man kjøre til en offentlig strand om man bor på østlandet.

Jeg har stort sett alltid bare vært i Oslo området i forbindelse med jobb. Det er mulig du har rett i at folk må til offentlig strand for å bade i tigerstaden. Men så synes jeg det er ufattelig mange båtplasser i Osloområdet, som også tar opp mange fine badeplasser.

 

Her hvor jeg bor har vi plass til både hytter, båter og badeplasser.

Link to post
Share on other sites

Nå tøyser du Helge ? Bildet illustrerer hva som skjer med hytter som oppgraderes og hvor innskrenket mulighetene blir for folk som vil fiske, bade sole grille eller bare gå en tur.

Nei jeg tøyser ikke. Jeg finner det tvilsomt om bildene illustrerer hva som skjer med de aller fleste hyttene. Jeg er meget overbevist om at slike omfattende og totale "makeovers" til det avbildede "luksusnivået" (eller enda mer luksus for den del) gjelder en relativt liten prosentandel av alle de tusenvis av hyttene rundt omkring i dette landet, inkludert de nær og ikke minst de direkte i strandsonen. Så lenge de ikke ligger i strandsonen som dette eksemplet ditt heller ikke gjorde skal det i liten grad innskrenke mulighetene for folk som vil fiske, bade eller sole seg. Kanskje turgåere som i dette tilfelle går like innenfor strandsonen føler seg berørt.

 

Du må huske på at dette gjelder hytteiere jeg har truffet, hørt om eller hatt direkte eller indirekte kontakt med på en eller annen måte, og at de nødvendigvis ikke er generelt grinete. De er grinete i rollen som hytteeier - en som skal passe på sitt domene, og ikke vil ha andre folk i nærheten.

Ser at dette er dine erfaringer og de er meget forskjellige fra mine og det får vi vel bare tro hverandre på.

 

Ja, (jeg synes at) veldig mange (av dem jeg har vært borti) er grinete.

 

Ble det klarere?

Tja, jeg skal kanskje ikke være vrang å si nei bliss. Men fremdeles er jo "veldig mange" et upresist begrep. But no need to go deeper

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

alle andre forsvarer enten sin rett til å være frekk båteier eller sur hytteeier. Noe her er så glefsete at de vel stiller i begge klassene.
Glefsete :confused:
Jeg har fem eiendommer, hvorav to har strand og en er på 150 mål i et attraktivt kultur/turområde. Klarer dette uten å krangle med folk, og jeg er kapitalist...

 

 

Men neida, det skal settes opp gjerder og alverdens stengsler for å sperre folk unna også de 358 dagene i året de ikke er på hytta.
Tar med familien og setter meg på akterdekket ditt og griller og bader og soler meg litt en dag du ikke bruker båten. Greit det vel?

 

 

Jeg legger merke til at noen av de som roper mest og høyest om grinete hytteeiere her, velger å glatt overse saklige og gode argumenter og eksempler fra meningsmotstandere og da i steden snur seg vekk fra denne mostanden,

Takk for påminnelsen.

Hadde tenkt til å kommentere mer her men jeg gidder ikke:)

 

Ellers er jeg enig i resten av innlegget ditt også :smiley:

 

 

Bildet illustrerer hva som skjer med hytter som oppgraderes
:yesnod: Det ble skikkelig fint :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det finnes sikkert en hel del "grinete" hytteeiere, som det finnes en hel del "grinete" buss-sjåfører, sosionomer, advokater, byråkrater, ingeniører, datateknikere osv, men synes faktisk at en del båteiere her "tar kaka" for makan til mageknip som kommer til uttrykk her ser man, gudskjelov, sjelden!

 

For egen del så stiller jeg i begge leire, hytteeier og båteier/bruker, men i det store og det hele så opplever jeg svært sjelden noen "grinete" mennesker på min vei (i år absolutt ingen!) det være seg hytteeiere eller båteiere. Kanskje det også har noe med en selv og ens egen oppførsel/holdninger å gjøre? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja det har vell mye med egen oppførsel å gjøre , så "Mouche" , du nå nok prøve å forbedre deg litt .

Jeg er og grinete, og med hus og hytte mindre en 10 m fra skjøen og som eier av fritids og yrkersbåt så er jeg litt kjent med alle nemte gruppers problemer.

Der finnes ingen gjerder eller hindringer på min eiendom , den frekkeste er kommunen som ønsker eiendomsskatt av dette så det må da bli naturlig å kunne kreve litt avgift-bommpenger slik att også de andre som bruker eiendomen, passerer over er med å betaler litt av denne skatten ?

Link to post
Share on other sites

Andre ønsker å la politikerne 'do the dirty work' og ekspropriere, så får man tilgang til herlighetene som andre møysommelig har kjøpt og vedlikeholdt gjennom mange år.

Kan være en god strategi dersom fellesskapet f.eks. trenger friareal. Det er ikke alltid det virker, f.eks. har det offentlige et lite problem dersom eiendommen de sikler etter i praksis kan brukes av allmenheten. (Ingen turgåere blir jaget bort, campere blir anvist plass med et smil, båter får legge til som de vil og så videre.)

 

Er hytteeiere grinete? Ja, veldig mange er grinete. Jo nærmere sjøen hytta ligger jo mer grinete :cool:

Har vært noen turer på en hytte i et område hvor enkelte hytteeiere med strandlinje har malt opp tomtegrensen på svaberget, og andre har satt opp et "hjelpemiddel" de kan holde seg i slik at de ikke skal falle og slå seg på det glatte fjellet. Andre steder har hyttefolket et svært avslappet forhold til at det finnes andre mennesker.

 

Ingen europeiske land har sammenlignbar skjærgård med Norge.

Selvsagt ikke (selv om det finnes enkelte områder i Sverige og Kroatia). På den annen side er det heller ikke alle land som har en allemannsrett til utmark som den vi har i Norge.

 

Alle hyttene i denne skjærgården (Kragerø) ble bygget før 1965 da strandloven ble innført.

Nå vel, min egen familie bygget ny hytte på ny tomt i 1969 og det er bygget flere nye hytter etter dette på samme øy. Flere av dem mindre enn 100 meter fra vannet, og et par av dem mer eller mindre i vannkanten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...