Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

..................eller ordnet nytt feste til moringen. altså ingen skade for eieren av bøyen.

 

Har du dykkersertifikat og alltid dkkerutstyret med deg?

 

hehe hvordan vet du hvor mye pulleren i båten min tåler da Mouche ? Eller hvor mye vekt dekket er beregnet på eller om du har sand under skoen når du går på teaken min? Folk blir jo tyngre med tiden også..hehe

 

Det er tydelig at du har kjøpt deg en kvalitetsbåt! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

hallo , jeg holder pusten.:-)

men dette blir utrolig hypotetisk. blir omtrent som å stå og støtte seg til ett gjerde som kneler . ingen forventer at man har med seg hammer, sag og spiker for å fikse det. hva da ?? jo, da får man ordne opp i etterkant etter beste evne .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er tydelig at du har kjøpt deg en kvalitetsbåt! :lol:

 

Joda er fornøyd. Men båten min skal vel ikke brukes som brygge for hyttefolk. Det vil gi unormal slitasje når båter gnikker på siden eller hyttefolk tramper på teakdekket . Det skulle ikke forundre meg om de kaster søppel , sigarettsneiper , sjokoladepapir , engangsgriller i båtene våre slik det påstås at vi båteiere gjør på hytteeiendommene eller i strandsonen.

 

Da kan vi jo samtidig spørre hvordan det er med kvaliteten på bøyene ,bryggene , svabergene , plenene, krakkene, plattingene, terrassene , grillene som vi finner i strandsonen som er der for at vi skal forstå at noen eier stranden..... For er ikke stranden min er det noen andre som eier den. Hvis jeg har skjønt budskapet riktig er dette forbudt område selvom ingen hytteeiere sier det rett ut :smash:

Link to post
Share on other sites

For er ikke stranden min er det noen andre som eier den. Hvis jeg har skjønt budskapet riktig er dette forbudt område selvom ingen hytteeiere sier det rett ut :smash:

 

Du skal se at denne tråden har sin misjon, når alt kommer til alt.. :lol::wflag:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne strengen går inn i historien over de mest merkelige her på båtplassen.

 

Hvordan kan folk i fullt alvor tro at de kan bruke private bøyer rett utenfor hytter slik som de finner det for godt?

Trådstarteren endte med å hive anker et stykke utenfor brygga til denne "grinete" hytteeieren, men spørsmålet er hvorfor han ikke heiv ankeret i utgangspunktet fremfor å ta seg til rette på en privat bøye? Han visste jo utmerket godt at bøya slett ikke var der for ham.

 

Hvordan kan folk tro at de uten videre kan fortøye på første og beste private brygge for så å ta seg til rette? Eier de ikke skam i livet? Slik gjør man bare hvis man har en presserende situasjon eller først har spurt eieren om lov.

 

Vet ikke folk forskjell på innmark og utmark? Loven er krystallklar, men fordrer at folk skjønner hva de forskjellige ordene betyr.

 

Mener virkelig noen i fullt alvor at de kan ta seg til rette på en privat hytteveranda bare fordi verandaen ikke er i bruk for øyeblikket??? Da gjelder kanskje slike ting deres egen veranda hjemme også? Vet ikke folk forskjell på mitt og ditt? Jo det vet de utmerket godt, men de ser ut til å drite i det. Når de har krabbet opp på brygga eller verandaen, så er det plutselig greit, men samme type oppførsel på sjøen med brudd på de lover og regler som gjelder, ja da er plutselig personene som gjør dette definert som bøller.

 

Forstå det den som kan. Jeg forstår det ikke, men jeg forstår at det er en del her som enten må mangle antenner eller alternativt bare er ute etter å lage støy i diskusjonen.

 

Hilsen

Lotus

(båteier uten hytte)

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mener virkelig noen i fullt alvor at de kan ta seg til rette på en privat hytteveranda bare fordi verandaen ikke er i bruk for øyeblikket???

 

Som nevnt tidligere i tråden. Enkelte plasser i verden, og Norge, går folk på fremmede utedoer, med hytte-eiers tillatelse, og bæsjer. Enkelte plasser i Norge går man inn i fremmede hytter, med hytte-eiers tillatelse, og spiser matpakka. Enkelte plasser sitter man på fremmede hytter sin terrasse og spiser matpakka (veranda er tvilsomt, det er som regel 2. etg.). Enkelte plasser er sånt greit, andre plasser er det ikke greit.

 

Du virker å tro att det er ett bruksmønster som er det rette i Norge, det er det ikke. På samme måte som mennesker er forskjellige så gjøres ting på forskjellige måter rundt om kring i landet.

 

Noen plasser er det grinete hytte-eiere, med god grunn. Andre plasser er det ikke grinete hytte-eiere, med god grunn.

 

Er det en grei oppsummering?

 

Man kan sikkert bytte utedo med bøye, hytte-eier med bøye-eier osv så blir det gledende der også.

Link to post
Share on other sites

Eller selge båten og heller leie en hytte ved sjøen i ferien, siden det har blitt så vanskelig å legge til på egen hånd der det ikke er ferdig brygge, med tilhørende hytte, terrasse, utegrill og hagemøbler som man bare kan låne når det passer seg? :cool: Ooopps, glemte hvis utedoen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan folk tro at de uten videre kan fortøye på første og beste private brygge for så å ta seg til rette? Eier de ikke skam i livet? Slik gjør man bare hvis man har en presserende situasjon eller først har spurt eieren om lov.

 

Mener virkelig noen i fullt alvor at de kan ta seg til rette på en privat hytteveranda bare fordi verandaen ikke er i bruk for øyeblikket??? Da gjelder kanskje slike ting deres egen veranda hjemme også? Vet ikke folk forskjell på mitt og ditt? Jo det vet de utmerket godt, men de ser ut til å drite i det. Når de har krabbet opp på brygga eller verandaen, så er det plutselig greit, men samme type oppførsel på sjøen med brudd på de lover og regler som gjelder, ja da er plutselig personene som gjør dette definert som bøller.

 

 

 

Hilsen

Lotus

(båteier uten hytte)

 

Du har vel ei skarve hytte Lotus.

 

Det finnes ingen fremmede på hyttetrappa, terrassen ,plenen eller i hagemøblene. Derimot kan det hende at noen går over tomta eller går iland på brygga.

 

En hendelse for et par år siden. Vi skulle slippe av noen som skulle opp i en hytte på Hvaler. Vi kjørte inn til nærmeste brygge og slapp iland et par passasjerer. Ned fra stien kommer en oslodame skrikende at brygga er privat og vi lurte et øyeblikk om det klikket for damen. Slike bagetellmessige hendeleser kan virke opprivende for folk som ikke har vært vant til å eie noe. Jeg tror det gjør noe med folk å få en brygge på Hvaler og være fra en by innerst i Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

uansett bør de ha hode til å ikke hudflette den 20 stakkaren som skulle være uheldig å forvirre seg inn på en annen manns eiendom.

de bør jo skjønne at det blir noe feil å ta en ,som da må ta skylden for alle andre. nei , sett opp ett skilt hvis man ikke vil ha ubudne gjester er mitt tips. og i værste fall be folk på en høflig , ok måte ,om å bruke andre tilleggingsteder en deres brygge av aluminiumsfolie.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligere i tråden. Enkelte plasser i verden, og Norge, går folk på fremmede utedoer, med hytte-eiers tillatelse, og bæsjer. Enkelte plasser i Norge går man inn i fremmede hytter, med hytte-eiers tillatelse, og spiser matpakka. Enkelte plasser sitter man på fremmede hytter sin terrasse og spiser matpakka (veranda er tvilsomt, det er som regel 2. etg.). Enkelte plasser er sånt greit, andre plasser er det ikke greit.

 

Man kan sikkert bytte utedo med bøye, hytte-eier med bøye-eier osv så blir det gledende der også.

 

Det er alltid en god regel å spørre først, Pinkvin.

Mulig det enkelte steder i Norge er som du sier, men det er ytterst tvilsomt om dette gjelder strandeiendommer. På en og annen innlandshytte kan jeg tenke meg at det er slik, men dit kommer du ikke med båt og trafikken er ikke spesielt stor. Og så er jo spørsmålet: kan du ta det for gitt at eieren synes det er greit? Nei, det kan man ikke, så derfor tar man seg ikke til rette på annen manns eiendom.

 

 

Ellers kan jeg sitere forskjeller på terrasse, veranda, balkong og altan:

 

 

Altan

er en ikke-overbygd oppholdsplass på tak. Den er forsynt med rekkverk eller balustrade. Altanen kan også være understøttet av søyler eller stolper.

Balkong

er en oppholdsplass på husfasade. Golvet på balkongen ligger i samme plan som golvet innenfor, og er en fortsettelse av dette. Balkongen kan bæres av bjelker som er utkraget fra golvet innenfor eller av konsoller.

Terrasse

er en avsats foran bygninger. Fra terrassen er det vanligvis inngang til stua (stueterrasse) og trapp til nedenforliggende hage. En terrasse ligger oftest på bakkeplan.

 

 

Veranda

er en åpen eller overbygd (med tak) oppholdsplass som tilbygg til hus. Taket på verandaen kan være understøttet av stolper. Fra verandaen kan du som regel gå rett inn i stuen eller gå ned trappen til hagen. Andre ordbøker, som Norsk landbruksordbok, Samlaget 1979, har liknende, men ikke helt sammenfallende definisjoner.

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke så enkelt å bevege seg fritt hvis man skal spørre hyttebaronene om man lovlig kan sole, bade, grille , spasere, kjøre bil , parkere eller gjøre et kort anløp ved en eller annen brygge ute i havgapet . Man ser ikke alltid den grense over vann. Hva er forresten straffen for slike alvorlige lovbrudd ?

 

Ønsker hyttebaronene at vi skal komme med lua i handa og spørre pent om lov og da nikke bekreftende at det er iorden for denne gang? hehe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...