Jump to content

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?


nilsht

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?  

451 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Nå får du slutte å være sår og heller stå for dine meninger i stedet for å påstå at jeg vet hva fremtiden vil bringe.

Kan du forklare hva man skal gjøre når man ikke kan tro om fretiden da? Enkelt og greit.... Jeg leser det du skriver og at du mener at det jeg tror om fremtiden ikke holder, det rekker ikke å tro... Da forventer jeg at man må vite om fremtiden.... så når du kritisere mine meninger om fremtidstroen, så forventer jeg at du kommer fasiten...

 

Du har sagt at det ikke holder å tro, men det er nettop det du selv gjør... Du tro og synser om fremtiden... Dette er rett og slett latterlig etter mitt syn... du stiller større krav til dine motdebanater enn du gjør til deg selv...

 

Dett blir for dumt Lotus, kom på bordet med fakta siden min tro ikke holder... Jeg mener du må stille samme krav til deg seg, som du stiller til andre om du ønsker å opptre som er seriøs debatant her på forumet...

 

Tolker jeg dine vei bevilgninger rett, så mener du at vi skal bruke to milliarder kroner på vei gjennom Telemark, som trenges siden jeg bor der.. Men du mener da at bårfolket skal finansiere denne veien... siden det er de som skal finansiere båtførebeviset... her må jeg si at jeg er grunnleggende uenig med deg... La bilistene finanisere veien og ikke båtfolket. Det er in mening... Jeg regner med at du forsøker deg med å ro deg i land her, men jeg er litt i tvil på årene dine rekkeer i sjøen..

 

Likevel hadde det vært greit med litt mer enn synsing når samfunnet skal bruke 2 milliarder på dette og i tillegg 100 millioner hvert eneste år deretter.
Dette er hva du skirver ordrett, og det kan ikke tolke på noen annen måte enn at du vil at båtfolket skal betele for vei utbyggingen... Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ingen er vel mot opplæring. Det er tvangen vi ikke liker.

Nå ja, det er vel mye et lands myndigheter må bestemme skal gjelde for alle, uten at det behøver å møtes med tvangsfølelse av befolkningen.

 

Bare noen helt almenne tanker om dette:

 

Endel ting er det ganske lurt at vi gjør på samme måten alle sammen, og mange ting er det lurt at vi alle gjør innenfor visse rammer - som regel uttrykt som lov, forskrift osv.

 

I alle systemer der mennesker agerer i et teknisk miljø, vil det kunne gå an å matche menneskelige feil med smarte tekniske løsninger. Men der det viser seg å avhenge veldig av den menneskelige faktoren hva som skjer, er det jo vanlig da, å lage prosedyrer som skal følges - og hvor det funker etter hensikten hvis absolutt alle følger prosedyrene.

 

Og hvis de ansvarlige vil sikre seg at alle har inne en viss mengde kunnskap, tyr man ofte til obligatorisk opplæring og obligatoriske sertifikater. Dette gjelder selvsagt i ennå større grad der det gjelder at alle har bestemte ferdigheter.

 

Jeg synes ikke det er lurt å være veldig triggerhappy når det gjelder å skru på tvangsfølelsen i sånne tilfeller.

 

Men parallellt med dette kan det godt hende at obligatoisk båtførerprøve egentlig er "løsning uten problem", som mange er inne på i diskusjonene her. Båtulykker kanskje mest av kategorien jæ..lige, men jæ..lig få.

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Vi vet hvem som drukner.

Vi vet når de drukner.

Vi vet om de bruker flytevest eller ikke.

Vi vet hvor mange av de som drukner som er alkoholpåvirket.

Vi vet aldres- og kjønnssammensetning.

Vi vet fra hvilken type og størrelse båt de drukner

osv, osv.

 

Vi vet bruksmønsteret til båtfolk.

Vi vet fordelingen av type båter.

Vi vet fordelingen av båtstørrelser.

Vi vet hvor mange som er forsikret og hva de forsikrer.

Vi vet hvor stor skadeprosent som finnes og hvilke type båter som har høyere skadefrekvens enn andre.

Vi vet hvilke aldersgrupper som har flest skader.

Vi vet hvem som får rabatt på forsikringen grunnet innehav av båtførerbevis.

Vi vet hvem som er bøtelagt og hva de er bøtelagt for.

osv, osv.

 

Vi vet at båtførerbevis gir 5-10% rabatt på forsikringen. Kanskje har folk med båtførerbevis da 5-10% færre skader?

Vi vet at forsikringsselskapene gjerne gir 5-10% på alarm. Kanskje har folk med alarm 5-10% færre tyverier?

Vi vet at sporingssystem gir 10% rabatt.

Vi vet og vi vet. Fakta i bøtter og spann.

 

Hvor mange grunnstøtinger har folk som får rabatt for innehav av båtførerbevis?

Har båter med alarm færre tyverier?

Hvorfor druknet ingen kvinner i første halvår i år, mens 16 menn druknet?

 

Egentlig vet vi det meste. Så er det bare å kjøre litt datamining og finne sammenhenger i alt det vi vet.

Da slipper vi å tro noe som helst for da vet vi egentlig alt vi trenger å vite for å sette inn nødvendige tiltak.

 

Eneste problemet er at man må gjøre en skikkelig forundersøkelse i stedet for å synse vilt og uhemmet.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen er vel mot opplæring. Det er tvangen vi ikke liker.

Nå ja, det er vel mye et lands myndigheter må bestemme skal gjelde for alle, uten at det behøver å møtes med tvangsfølelse av befolkningen.

 

Bare noen helt almenne tanker om dette:

 

Endel ting er det ganske lurt at vi gjør på samme måten alle sammen, og mange ting er det lurt at vi alle gjør innenfor visse rammer - som regel uttrykt som lov, forskrift osv.

 

I alle systemer der mennesker agerer i et teknisk miljø, vil det kunne gå an å matche menneskelige feil med smarte tekniske løsninger. Men der det viser seg å avhenge veldig av den menneskelige faktoren hva som skjer, er det jo vanlig da, å lage prosedyrer som skal følges - og hvor det funker etter hensikten hvis absolutt alle følger prosedyrene.

 

Og hvis de ansvarlige vil sikre seg at alle har inne en viss mengde kunnskap, tyr man ofte til obligatorisk opplæring og obligatoriske sertifikater. Dette gjelder selvsagt i ennå større grad der det gjelder at alle har bestemte ferdigheter.

 

Jeg synes ikke det er lurt å være veldig triggerhappy når det gjelder å skru på tvangsfølelsen i sånne tilfeller.

 

Men parallellt med dette kan det godt hende at obligatoisk båtførerprøve egentlig er "løsning uten problem", som mange er inne på i diskusjonene her. Båtulykker kanskje mest av kategorien jæ..lige, men jæ..lig få.

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Vil jeg at båtfolk egenhendig skal betale for veiutbyggingen??? Er du helt på bærtur?

Eneste jeg skriver er at det hadde vært greit med litt mer enn synsing når samfunnet skal bruke 2 milliarder på dette og i tillegg 100 millioner hvert eneste år deretter. Det er nemlig prisen for innføring av obligatorisk båtførerbevis og drifting av registeret.

 

Hvordan i alle dager får du det til at fordi jeg mener det bør stilles visse krav og ikke bare synsing når man skal bruke så vannvittig mye penger på obligatorisk teoretisk tvang, så skal plutselig båtfolket finansiere veiutbyggingen i Norge.

 

Kan du forklare hvordan du klarer å komme til dette resultatet?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aldri hørt om et retorisk spørsmål Ole Petter? Jeg gjentar jo i andre setning det Sydvesten klart sier. Han tror det blir bedre. Er det noe som er dumt er det ditt innlegg Ole Petter. For det er fryktelig dumt.

Siden jeg har vært inne på noe av den samme problemstillingen hvor du bruker veiutbygning i din egen argumentasjon for eget synspunkt så kan jeg svare for meg.

 

De fleste mennesker er i stand til å holde seg til sak og klarer selv å holde orden på hva de mener er relevant for diskusjonen. Når du trekker utbygging av vei inn i diskusjonen for å fremme ditt eget synspunkt må du forvente at det også kan bli brukt mot deg.

 

Jeg er for obligatorisk båtførerprøve fordi jeg tror det er en bra løsning på sikt. Dette betyr ikke at jeg tror det gir en umiddelbar positiv og målbar effekt, men at det er et godt forebyggende tiltak.

 

Dessuten synes jeg båtlivets gleder er kjært og verdt å investere noen kroner i. Kall det en kvalifisert gjetning om hva som vil være bra for fremtiden. I dag har vi regler som gjelder for de som fører større båter, og disse sertifikatene kan utvides for de som ønsker å føre båter i utlandet.

Stadig flere mindre båter reiser nå på langtur og et båtførerkurs vil være en viktig plattform for videre harmonisering av regler internasjonalt.

 

Hvis man skal dokumentere alle meningene så tror jeg ikke dette er mulig. Men man kan lytte til de som ferdes på sjøen og som har sjøen som sitt yrke. Alle styrmennene jeg har snakket med mener at trafikkøkningen og manglende navigeringskunnskaper forverrer trafikkbildet.

 

At noen vil investere noen milliarder på båtfolket ser jeg på som positivt og kan bare takke og bukke, så får vegvesenet og sykehusene kjempe for sin egen sak.

 

At oljefondet har fått redusert sin verdi i det siste på grunn av svingninger i aksjemarkedet har heller ikke noe med denne saken å gjøre mener da jeg.

 

Jeg hører gjerne hva du mener er et retorisk spørsmål Lotus. Kanskje du samtidig kan gi en god forklaring på hvorfor du bruker et retorisk spørsmål i denne sammenhengen?

Link to post
Share on other sites

Mye rart i denne tråden nå, syns jeg.

Jeg er for obligatorisk opplæring av en eller annen form for å bruke båt.

Mye har forandret seg de siste 10-20 år på sjøen.Sikter her til brukerne av sjøen, selvfølgelig.

Selv om jeg sikkert får motbør nå så våger jeg å påstå at det aldri har vært så mange med så lite peiling på sjøen før.

Mange mangler helt elementære kunnskaper om f.eks sjøveisregler og manøvrering.

Burde sammen med svømmeundervisning vært skolefag. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

De fleste mennesker er i stand til å holde seg til sak og klarer selv å holde orden på hva de mener er relevant for diskusjonen. Når du trekker utbygging av vei inn i diskusjonen for å fremme ditt eget synspunkt må du forvente at det også kan bli brukt mot deg.

Hæ ? :crazy:

Det må da for f**n kunne gå an dra frem et godt eksempel på hva 2 bortkastede milliarder kroner kunne

vært brukt fornuftig til uten å dra fullstendig på bærtur i diskusjonen. Makan !

 

Eksempelet burde nok heller vært psykiatrisk helsevern, slik som denne tråden har utviklet seg.

 

Stå på Lotus !

Argumenteringen din har tydelig glidd inn hos ansvarlige politikere allerede.

Og godt er det !

 

 

Link to post
Share on other sites

Du er håpløs Lotus. Havneavgiftene er for deg komplett uforståelig , båtbøller kan du tenke deg å slå ned og du er mot at man stiller offentlig krav til kompetanse for båtførere som fører båter over en viss størrelse.

Du er ikke på linje med allmenheten . Båtorganisasjoner ,politiet,ungdom og stort sett alle som har fritidsbåt er for at man skal ha et båtførerbevis for å føre en båt. Tiden går Lotus og du står på stedet hvil.

Link to post
Share on other sites

Vil jeg at båtfolk egenhendig skal betale for veiutbyggingen??? Er du helt på bærtur?

Eneste jeg skriver er at det hadde vært greit med litt mer enn synsing når samfunnet skal bruke 2 milliarder på dette og i tillegg 100 millioner hvert eneste år deretter. Det er nemlig prisen for innføring av obligatorisk båtførerbevis og drifting av registeret.

Selvsagt skal jeg forklare, siden det åpenbart er nødvendig... "Samfunnet" er hva du og jeg er medlem av enten vi vil eller ei, og vi betaler via felleskapet og det er ikke hva den enkelte betaler frivillig...

 

Det å ta båtførerbevisert er og blir frivillig enten det er obligatorisk eller ei... Det er det samme som for førerkort for motorkjøretøy, som også er obligatorisk men likevel frivillig og ikke noe oppgave for samfunnet... Grunnskoleopplæring er derimot en oppgave for samfunnet som vi alle betaler(forutsetter selvsagt at en er bosatt i Norge og med skattbar inntekt, baatplasen kryr av kverulanter så en må ta de forbehold en husker på)..

 

Det er ikke samfunnet som skal betale for båtføreropplæring så vidt meg bekjent, men den enkelte båtfører... Ærlig talt Lotus, men dette trodde jeg faktisk du var klar over, men det er mulig jeg tar feil her også.. hvilket ikke skulle forundre meg..

 

Hverken min gamle mor eller mine barn skal betale for min båtføreropplæring, det skal jeg selv betale for, hvilket er helt naturlig etter mitt syn.. 500 kroner kan jeg avse til en eksamen..

 

Jeg er selvsagt klar over at dette muligens er noe vanskelig for deg å skjønne dette med hva som er samfunnets ansvar og hva som er en privatpersons ansvar, så vi kan selvsaget fortsette å diskutere hva som er samfunnets oppgaver og hva som er mine og dine opgaver... både i samfunnet og ellers..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hæ ? :crazy:

Det må da for f**n kunne gå an dra frem et godt eksempel på hva 2 bortkastede milliarder kroner kunne

vært brukt fornuftig til uten å dra fullstendig på bærtur i diskusjonen. Makan !

Formoder du også i likhet med Lotus mener at en båtfører skal betale for veiutbygging.... men jeg er fortsatt sterkt uenig i at de de kronene som båtførere eventuelt skal betale for å avlegge en eksamen kunne gått til veiutbygging... Dette er en form skattlegging som jeg ikke kan være enig i.... selv om du og Lotus mere dette åpenbart er greit...

 

Til kverulantene: Jada jeg ser at Lotus forsøker å ro, men etter mitt syn så rekker ikke årene i sjøen engang....

 

Det var etter mitt syn rett og slett er vanvittig dumt eksempel Lotus tok frem her, men morsomt er det jo uansett....... kunne vel med fordel valgt et noe bedre eksempel som ikke ga andre muligheten til kommentere dette.. men du verden som jeg koser meg... Ennå morsommere er det jo at lakeiene hiver seg på... og applauderer kommentarern fra Lotus..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mine synspunkter er basert på at samfunnet i stor grad utvikles som følge av planlagte tiltak og at tilfeldigheter er vanskelig å ha kontroll på. De fleste av oss er ordentlige mennesker og derfor har regler generelt en positiv effekt.

 

Å insinuere at et båtførerbevis ikke virker på grunn av at politiet ikke har resurser til kontroller blir litt feil i så måte for de fleste av oss er tross alt allerede lovlydige eller kan bli det med litt hjelp.

 

Jeg diskuterte dette med en kollega i Australia for ikke lenge siden og ble litt overrasket over hvor strengt de har det der nede. Jeg har alltid trodd de ikke brydde seg så mye om å lage for mange regler.

 

Den første overraskelsen var at de allerede har innført krav til det de kaller båtførerlisens. Det andre var at denne lisensen kunne inndras.

Det tredje var at grensen for å kjøre båt påvirket av alkohol var 0,5 for fritidsbåt og 0 for yrkesfartøy. Like overraskende var det at alkoholinntaket ikke kunne foregå når båten ble brukt for ”drink and drive” var forbudt.

Føreren av båten hadde også et ansvar for å påse at passasjerene ikke ble overstadig beruset.

 

Det var ikke tillatt å være beruset i båten med mindre båten var forsvarlig fortøyd, og da mener jeg å forstå det slik at man ikke kunne være påvirket av alkohol hvis båten lå for eget anker på svai.

 

Hvis man ble tatt i promillekjøring med båt så mistet man lisensen for å kjøre både båt og bil.

 

De hadde sågar regler for hekkbølger. Man hadde blant ikke lov å passere en båt bakfra med en fart større enn 6 knop med mindre avstanden til båten var mer enn X antall meter. Husker ikke helt hvor mange meter dette var, men jeg reagerte på at avstanden var ganske betydelig.

 

Jeg bare nevner det i tilfelle noen mener at vi blir urettferdig hardt rammet av rettstaten Norge i denne saken. Det er vel heller slik som Poseidon tidligere har uttalt. Sjøen er det siste fristedet vi har.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke samfunnet som skal betale for båtføreropplæring så vidt meg bekjent, men den enkelte båtfører...

Jeg er ikke 100 prosent enig, Sydvesten, for jeg mener at skolen burde gripe anledningen til å tilby denne opplæringen. :yesnod:

 

Ut over det bør det være helt klart at samfunnet på ingen måte vil frigjøre et par milliarder som kan brukes på andre ting dersom vi ikke innfører obligatorisk båtførerbevis. Det er båtførerne som skal betale, og det er de som i så fall kan bruke pengene sine på andre ting - f.eks. å betale bomavgift på norsk veier eller kjøpe litt mer reker til sommerens båtturer.

 

Hvor mye penger båtførerbeviset vil koste den enkelte båtfører er det vel ingen som vet. Noen vil låne en lærebok og møte opp på prøven, andre vil bruke mer penger og gå på et kurs. Akkurat dette er faktisk frivillig slik ordningen er foreslått. Dersom det viser seg at svært mange nordmenn allerede har god nok kunnskap så vil færre velge å gå på kurs og den totale kostnaden blir lavere enn antatt.

 

Obligatorisk båtførerbevis vil bidra både forebyggende med bedre kunnskap og avskrekkende ettersom myndighetene kan inndra beviset. Behovet for båtførerbevis bør ikke kun måles opp mot alvorlige ulykker. Et eksempeler 40 grunnstøtinger på jeteen i Drøbaksundet. Det er helt klart et behov for at flere lærer at det er penger å spare på å ta en titt i kartet. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er noen ting jeg lurer veldig på, hva er det som fører til denne enorme motstanden mot obl. båtfører prøve? Har vi ikke alle ett ansvar for å tilegne oss den nødvendige kunnskap for å kunne ferdes trygt på sjøen?

 

Har selv D1 sert. Hva skal jeg med det? Har jo gps ombord!!!!! Er ikke noe problem da vel? Den vidunderlige lille prikken viser jo hvor jeg er!

Eller er det visse utfordringer utover det å bare vite hvor/tror en er?

 

Tror nok det! Uten den kunnskapen jeg har tilegnet meg gjennom skole og erfaring, både utenriks og gjennom fritidsbåt, hadde jeg ikke vært i stand til å foreta de enkelte vurderinger som under andre marginale forhold kunne ledet til en ulykke.

 

Det var en kjent mann som en gang sa: "Kunnskap er makt", la oss gjøre bruk av denne makten ved å ferdes tryggere på sjøen.

Kl D1 Sjøkaptein
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Windy 43 Typhoon

2x TAMD 73 EDC

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke 100 prosent enig, Sydvesten, for jeg mener at skolen burde gripe anledningen til å tilby denne opplæringen. :yesnod:

 

Skolen klarer desverre ikke å få til et fornuftig opplegg slik at alle kan lære å svømme. Ikke alle kommuner har eget svømmebasseng en gang. (Fylt med vann) :headbang:

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har vi ikke alle ett ansvar for å tilegne oss den nødvendige kunnskap for å kunne ferdes trygt på sjøen?

Enig, for "en ting er et soekart at forstaa, noget andet et skip at foere."

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...