Jump to content

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?


nilsht

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?  

451 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Har vi ikke alle ett ansvar for å tilegne oss den nødvendige kunnskap for å kunne ferdes trygt på sjøen?

 

Jo, det er sågar lovbestemt og et brudd på lover og regler og det å påføre andre fare ved sin ferdsel på sjøen kan du dømmes for, både til bøter og sågar fengsel, men det kjente du vel til før du skrev ditt innlegg også? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jo, det er sågar lovbestemt og et brudd på lover og regler og det å påføre andre fare ved sin ferdsel på sjøen kan du dømmes for, både til bøter og sågar fengsel, men det kjente du vel til før du skrev ditt innlegg også? :rolleyes:

Hvor finner man tilstrekkelig informasjon om dette til selvstudie slik at man kan bevise å være i besittelse av denne kunnskapen hvis det skulle bli nødvendig?

Link to post
Share on other sites

Lovverket er klinkende klart på dette område, men det praktiseres bare i ekstreme tilfeller. Vi har jo vært innom dette i flere tilsvarende tråder og dette burde nå være kjent blant båtførere på BP.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Synes vi klarer oss fint sånn det er pr idag, jeg. De med interesse for det kan ta frivillig båtførerprøve, men alle har likevel muligheten til å ferdes på fjorden. Og sånn synes jeg det bør fortsette å være.

 

Skal båtførerprøven være obligatorisk, kan det være en tidshorisont på -la os si- to år etter første båtkjøp som overskrider 16-års-begrensningenn vi har i dag.

 

Hvordan byråkratisere dette? Aner ikke...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hva heter lovverket og hvor finner man det?

Ligger det på net?

 

Det er like tilgjengelig som stort sett alle andre lover og regler vi må forholde oss til i samfunnet (jakt, hundehold, forhold til naboer, byggesaker, friluftslov osv osv osv) . I tillegg ligger det også en masse informasjon og tester ute på nettet som gir en kunnskap, og muligheten til å kontrollere ens kunnskap, om trygg ferdsel til sjøs. Det finnes en rekke tråder på dette forumet hvor disse tingene har vært diskutert, opplyst om osv så; "Den som leter finner om ikke nødvendigvis det han leter etter!" :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Etter noen dager uten intrenett tilgang gleder det meg å lese denne tråden, vel jeg sikter da mest til resultatet på avstemmningen. Det er godt å se at majoriteten av båteiere synes det er en fordel med obligatorisk båtførerbevis.

 

(da er jeg ikke helt på jordet alikevel da....)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

"Den som leter finner om ikke nødvendigvis det han leter etter!" :wink:

Ja det har du helt rett i. Om man kan stole på den informasjonen man finner er også et relevant spørsmål.

Jeg hadde allikevel håpet at i det minste en av de som hevder dette er enkelt hadde noe kortfattet å meddele.

Link to post
Share on other sites

Når får vi prikkbelastning som i bilverdenen ? Det kommer nok. Da blir det kortere ventetid på å få båtplass og bedre plass i naturhavn når alle verstingene blir landkrabber eller må få seg båtplass i Strømstad....

 

Når beslagene øker er vel eneste løsning med bøyeplass i internasjonalt farvann.....for friheten finnes vel fortsatt et sted der ute på de 7 hav langt unna norske moralske pekefingre..

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man trenger å "male fanden på veggen". Her er det snakk om å gi alle som ferdes på sjøen en liten insikt i hva det vil si. Dette er til glede og nytte for alle som oppholder seg der. (nevner tråden om hekkbølger...her er det mye å vinne da disse "hekkbølgegeneralene" som regel er uvitende, ikke onde.....)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det var etter mitt syn rett og slett er vanvittig dumt

 

 

at lakeiene hiver seg på...

 

Flott at det ikke er så mange som bruker slike karakteristikker om motdebattantenes meninger, eller slik personkarakteristikk om andre medlemmer her på forumet. Det ville nok blitt for mye støy dersom alle her hadde samme grad av

folkeskikk ... som ballast fra heimen...
Link to post
Share on other sites

....Her er det snakk om å gi alle som ferdes på sjøen en liten insikt .....)

 

Dette har ingenting med kunnskap og innsikt å gjøre (det ønsker vel alle)....dette har med tilatelse til å ferdes på sjøen og hvem som skal ha myndighet til å gjøre folk til landkrabber.

Korriger meg hvis jeg er ar feil, men det er da ikke mulig å indra innsikt......ja trekke tilbake lærdommen fra et båtkurs.....så når sertifikatet konfiskeres sitter man igjen med innsikten.....men uten tilatelsen....men med båtplass i Strømstad..forvist til Veskusten for alltid....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde allikevel håpet at i det minste en av de som hevder dette er enkelt hadde noe kortfattet å meddele.

 

Nå kan jeg ikke huske at jeg noen gang har hevdet at det er lett å finne frem i alle gjeldende lover og rgler i vårt samfunn? Kanskje man burde innføre et obligatorisk kurs i dette også? Hva konsekvensen av å ikke bestå denne prøven i så fall skulle være overlater jeg til ekspertisen å finne ut av! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fulgt med så veldig på hvem som hevder hva og du kan sikket sjekke deg selv ut av saken med ryktet i behold Muche.

 

Men hvis ingen av motstanderne av obligatorisk båtførerprøve og som da samtidig har insinuert at reglene allerede er klinkende klare, ikke klarer å vise til hvor man finner reglene, ja da vil jeg si at man på vegne av alle båtfolkene har garantert for noe man ikke kan stå ved.

 

Hvis en obligatorisk båtførerprøve i det hele tatt skal ha muligheten for å være overflødig, ja da må jo nybegynnerne få en mulighet på lik linje med alle de andre som ikke har tatt båtførerprøven under ordnede forhold.

 

I elektrofaget hadde man en lignende sak for noen år tilbake. Man skulle gå god for at man kjente systemene man arbeidet med. Men så viste det seg at man enkelt kunne misforstå kompleksiteten eller tro at man kunne det og gikk derfor god for noe man ikke hadde så god greie på allikevel.

 

Det ble da gjort en endring. I dag skal man ha en dokumentert kunnskap.

Link to post
Share on other sites

Men hvis ingen av motstanderne av obligatorisk båtførerprøve og som da samtidig har insinuert at reglene allerede er klinkende klare, ikke klarer å vise til hvor man finner reglene, ja da vil jeg si at man på vegne av alle båtfolkene har garantert for noe man ikke kan stå ved.

 

Jeg regner med at dette er et forsøk på ironi eller humor og ikke alvorlig ment! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

bare et sånt lite spørsmål....

 

Hvis det viser seg at de som forsikringsselskapene gir 5-10% rabatt på båtforsikringen fordi de har båtførerprøven har omtrent den samme skadefrekvensen som de andre uten båtførerprøven, hva da?

 

Er det fortsatt god samfunnsøkonomi å bruke 2 milliarder på å tvinge 400.000 båteiere på teorikurs?

Er det fortsatt god økonomi å ansette 102 byråkrater og bruke 100 millioner i året på administrasjon av ordningen?

 

Jeg bare spør, for hvis det ikke er noen særlig forskjell i skadefrekvens hos forsikringsselskapene, er det jo ikke fornuftig å spyle et par milliarder ned i dass? For ikke å snakke om all tid som blir brukt uten at det gir synlige resultater.

 

Er det noen her som vil snu i synet på obligatorisk teoretisk båtførerprøve hvis jeg klarer å fremskaffe tall fra et av Norges største forsikringsselskap som viser at det bare er marginal forskjell i skadefrekvens på de som har båtførerprøven og de som ikke har den?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk Mulligan.

Jeg har sett på denne før men var redd for at jeg kanskje ikke hadde funnet alt.

Jeg har klippet ut dette og kanskje noen kan fortelle om det er dette som er klinkende klart eller om jeg har oversett noe.

 

§ 26b. Krav til fører av fritidsbåt

 

Kongen kan gi forskrift om at fører av fritidsbåt må oppfylle krav til minstealder, helsetilstand, opplæring og andre kvalifikasjonskrav, herunder båtførerprøve. Forskriften fastsetter bestemmelser om kontroll med at kravene oppfylles, båtførerregister og om gebyr.

 

Tilføyd ved lov 16 feb 2007 nr. 9 (i kraft 1 juli 2007 iflg. res. 16 feb 2007 nr. 170), endret ved lov 27 juni 2008 nr. 72 (i kraft 1 juli 2008 iflg. res. 27 juni 2008 nr. 743).

 

Jeg er ikke sikker selv Mouche. Jeg forsøker bare å finne ut om det er så klinkende klart som noen påstår. Å klare seg uten båtførerprøven altså. Det er sikket flere enn meg somlurer på dette men jeg kan jo ikke snakke for andre enn meg selv.

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som vil snu i synet på obligatorisk teoretisk båtførerprøve hvis jeg klarer å fremskaffe tall fra et av Norges største forsikringsselskap som viser at det bare er marginal forskjell i skadefrekvens på de som har båtførerprøven og de som ikke har den?

Jeg tviler på at jeg kommer til å snu.

Jeg er ikke så opptatt av hva andre opplever av ubehageligheter men er opptatt av å kvalitetssikre meg selv. De siste inleggene mener jeg derimot har en viss innflytelse på min avgjøelse, for hvis det finnes noe klinkende klart i regelverket allerede så er det jo bare å følge dette.

Jeg har til nå hatt litt problemer med å finne ut hva som er klinkende klart, men jeg gjør regning med at det er noe hjelp å få.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker selv Mouche. Jeg forsøker bare å finne ut om det er så klinkende klart som noen påstår. Å klare seg uten båtførerprøven altså. Det er sikket flere enn meg somlurer på dette men jeg kan jo ikke snakke for andre enn meg selv.

 

Hvis man mener at man bør avlegge båtførerprøven for å oppfylle lovens krav til ferdigheter så er det vel bare å avlegge prøven? Personlig ville jeg synes det er en god ide, ja sågar meget god ide.

 

Flere spørsmål?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Flere spørsmål?

Anser du det som nødvendig å innføre pliktig båtførerprøve hvis det viser seg at gjeldende regler ikke er så klinkende klare som noen her gir uttrykk for?

Jeg bare spør fordi jeg er selv nermest oppvokst i båt men har vært fraværende en god del år. Mine barn er derfor ikke oppvokst i båt og jeg synes gjeldende regler kanskje er uklare eller utilstrekkelige for nybegynnere.

Mine barn kjører båt av og til uten noen nevneverdig opplæring fordi vi oppfatter det slik at det ikke stilles noen krav. Kanskje er dette en feil oppfatning fra vår side men jeg tror ikke vi er alene om å tro dette.

Link to post
Share on other sites

Hva skal en eventuell obligatorisk båtførerprøve inneholde? Innholdet er mer enn diffust mht hvem som skal ta det, faglig innhold mmm (med mye mer). Utredningen som ble foretatt tåkela saken etter min mening. Konsekvensanalysen var mer eller mindre fraværende. Jeg har ikke fått svar på hva som skulle bedre seg, og hvor mye sannsynligvis bedre det skulle bli.

 

Hvordan kan en gi et svar på noe en ikke vet innholdet av? Annet enn at kostnaden ville vært formidabel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...