Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Kjære Bjerknez.

90 hesteren har annen giring enn din 115 hester (2,07:1 (115) vs 2,33:1), så den vil oppnå høyere turtall på samme fart med lik propell.

Som jeg og stort sett alle andre har sagt til deg i denne tråden, så er 19" midt i blinken for deg.

Jeg vet snart ikke hva som skal til for at du skal skjønne det, men en 21" vil bli for tungdrevet. Ja, også den vil kunne hamre på turtallsperra bare du trimmer den høyt nok, men med riktig trim vil den jobbe mye tyngre, bli vesentlig tregere i plan. Spes. med last ombord hvor den vil slite mye hardere enn før. Og det er i hvertfall ikke sundt for en båtmotor.

 

Til sammenligning kjører jeg 19" Ballistic på en båt som går 45 knop med 2,00:1 giring. 21" ville blitt for tungt selv for den. Ja, det ville muligens gått litt fortere med fjærlett båt når man ligger på maks tyn (som er ca 0,01% av tiden), mens de andre 99,99 prosentene av tiden vil det stort sett bare være ulemper med det oppsettet...

 

Som sagt så vet jeg ikke hva som skal til for og overbevise deg lenger, så du får bare prøve. Men stusser litt over at du gang på gang ber om råd ang propell og heving, selv om du på tross av hva "alle" sier enten tviler eller til slutt velger å se bort i fra rådene som gies her ang propellvalg (samt av din forhandler om jeg husker rett) på tross av at du selv ikke har filla fletta peiling på hva du driver med.

Lykke til med 21 tommeren!!

 

PS: ikke meningen og være krass, bare veldig, veldig oppgitt :crazy::yesnod::sweat::wflag::lol:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kjære sap_2000:

I og med at jeg spør og graver såpass som jeg gjør, har jeg nok mer peiling enn den vanlige mann/jente som lurer på det samme. Ikke like mye peiling som de fleste her inne kanskje, for det er vel kun entusiaster som er medlemmer her i forumet og vertfall de som velger og svare på spørsmål av den typen.

 

Jeg er ikke en person som er bygget for å kjøpe og bruke. Jeg vil også forstå hvordan ting funker. Jeg er klar over at du og andre her inne muligens har gjentatt seg selv flere ganger.

Det er også noen her inne som ikke har vært helt enig med deg. Mener det var Stevens som ville prøve flere ti-talls propeller for og få best mulig resultat og prestanda. Er det noe galt med å være litt nyskjerrig, samt det og ville få båten til å yte det maksimale?

 

Om jeg vil kjøpe 50stk. propeller og henge på bryggekanten, slik at jeg kan plukke ut den jeg tror vil fungere best for dagens etappe, så kvalifiserer vel ikke det meg til settningen "filla fletta peiling på hva jeg driver med"?

Greit at jeg ikke har peiling... men for og få peiling, så må man vel spørre og teste selv?

 

Selv om noen tilsynelatende glupe mennesker angående båtmotorer og oppsett her inne sier en ting, så er det vel ikke dermed sagt at det nettopp er det dere sier som er 100% riktig?

 

Ja, siden det ikke koster meg filla fletta og teste en 21" Ballistic så skal dette testes ja. Tar jeg feil, så innrømmer jeg det lett. Tar jeg ikke feil, så skal jeg sørge for og gjøre dere oppmerksom på det også.

 

Problemet er vel kanskje at du missforsto spørsmålet mitt?

Når baatmagasinet skriver følgende:

 

Sitat:

Planingsterskelen er knapt merkbar når vi øker gasspådraget og Mariner Optimax-motoren på 90 hk får mat. Skroget smyger seg elegant opp i plan. På det viset beholder man sikten i hele fartsregisteret. Med motoren riktig trimmet målte vi en toppfart på 37 knop, men da slår turtallssperren inn på 6.000 omdreininger. Et sted rundt 35 knop er derfor rimelig å forvente som toppfart med denne motoren. For normal bruk mener vi at 90-hesteren gir mer enn tilstrekkelig kraft til denne båten, også med litt last. Vi merket oss at båten er meget velbalansert, og lar seg kaste inn og ut av krappe svinger uten å ta over styringen selv.

 

 

Vil ikke det si at denne båten egentlig er kjappere, men må strupes forde turtallsperra slår inn?

JEG ser for meg følgende (mulig jeg tar feil):

 

En 21" propell i dette tillfelle vil gi ca. 2-300rpm mindre og samme eller muligens litt forbedret toppfart, siden det virker som om motoren hadde mer og gå på, da det ikke skrives noe om at propell får luft eller kaviterer. Jeg er også klar over at 21" propell vil gi svakere akselerasjon og spesielt med fler i båten. Spørsmålet er HVOR mye dårligere aksellerasjon det er snakk om og hvor merkbart det blir i praksis. Hvis aksellerasjonen skulle bli 1 sek. svakere mot at rpm på toppfart ble forminsket (samt mulig økning av toppfart) så kan det vel hende at det er det som er riktig for meg og mitt bruk?

 

Det er jo tydelig at Optimax ikke har godt av for høye turtall, siden min motor havarerte grunnet dette. Mulig jeg var litt hard med den, men tåler den ikke mer en dette, så er jeg heller villig til å gardere meg med en større propell.

 

Kall meg gjerne uvitende og at jeg ikke har filla fletta peiling.

Selv om jeg ikke har all verdens peiling på båtmotorer og dens oppsett, så har jeg en viss mengde sosial intligens, og den forteller meg kun en ting. Nedlatende innlegg fra din side gir ikke akkurat pluss i boken fra min side. Mulig du ikke er ute etter gode karrakterer fra andre og kanskje meg spesielt, men det skader da ikke å være litt hyggeligere?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel kanskje at du missforsto spørsmålet mitt?

Når baatmagasinet skriver følgende:

Sitat:

Planingsterskelen er knapt merkbar når vi øker gasspådraget og Mariner Optimax-motoren på 90 hk får mat. Skroget smyger seg elegant opp i plan. På det viset beholder man sikten i hele fartsregisteret. Med motoren riktig trimmet målte vi en toppfart på 37 knop, men da slår turtallssperren inn på 6.000 omdreininger. Et sted rundt 35 knop er derfor rimelig å forvente som toppfart med denne motoren. For normal bruk mener vi at 90-hesteren gir mer enn tilstrekkelig kraft til denne båten, også med litt last. Vi merket oss at båten er meget velbalansert, og lar seg kaste inn og ut av krappe svinger uten å ta over styringen selv.

 

Vil ikke det si at denne båten egentlig er kjappere, men må strupes forde turtallsperra slår inn?

JEG ser for meg følgende (mulig jeg tar feil):

 

JO, her har du rett. Denne testede båt/motor kombinasjonen kunne nok med fordel hatt større stigning på propellen. Reagerer også på journalisten som skriver at rimelig toppfart er 35 knop fordi turtallsperra slår inn ved 37.... Her burde de skrevet at grunnet litt liten propell fikk de ikke testet ut toppfarten riktig da turtallsperra slo inn.

 

NÅr det gjelder din kombinasjon er jeg litt usikker; slår turtallsperra inn fordi du trimmer ut motoren veldig mye, men at du oppnår oomtrent max anbefalt rpm med motoren i normal posisjon? I så fall ville jeg beholdt den propellen du har. Ser for meg muligheten at du får så høyt turtall fordi propellen er i ferd med å kavitere?

Link to post
Share on other sites

JO, her har du rett. Denne testede båt/motor kombinasjonen kunne nok med fordel hatt større stigning på propellen. Reagerer også på journalisten som skriver at rimelig toppfart er 35 knop fordi turtallsperra slår inn ved 37.... Her burde de skrevet at grunnet litt liten propell fikk de ikke testet ut toppfarten riktig da turtallsperra slo inn.

 

NÅr det gjelder din kombinasjon er jeg litt usikker; slår turtallsperra inn fordi du trimmer ut motoren veldig mye, men at du oppnår oomtrent max anbefalt rpm med motoren i normal posisjon? I så fall ville jeg beholdt den propellen du har. Ser for meg muligheten at du får så høyt turtall fordi propellen er i ferd med å kavitere?

TAKK! :cheers:

 

Får at jeg skal få min båt opp i rundt 40 knop, er maks tillatte turtall nødt til og overstiges. Jeg må neeesten til grensen der turtallsperra setter inn (6.000rpm) for at nåla så vidt bikker 40-tallet. Siden farten øker fra 5.750rpm til 6.000rpm så regner jeg da med at ikke propellen kaviterer eller får luft? Høres vertfall ikke slik ut.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jøss

 

Du bør nok definitivt kjøpe en til propell og få testet. Gir sikkert mellom 0,5 og 2 knop i mer toppfart. Men det er det definitivt verdt siden du da slipper å ta vurderingene her for god fisk.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Synes det er vanskelig å gi gode råd uten å vite hvordan du kjører.

 

Dersom du ikke stanger i turtallssperra vil jeg si at du har riktig propell idag. Da forutsetter jeg at Mercury har vett nok til å legge turtallssperra slik at man ikke skader motoren ved å kjøre f.eks 6.000 omdreininger.

 

Hvis du kjører mye alene kan en større propell være greit. LItt høyere toppfart, lavere støy (som følge av at motoren da jobber på lavere turtall) og lavere forbruk i samme marsjfart. MEN, dersom du ofte har med folk i båten vil den bli merkbart tregere, få lavere toppfart og generelt slite mer. Det er ikke ønskelig.

 

Jeg hadde en F100 med 19" som stanget i turtallsperra på 6100 omdr når jeg kjørte alene. Jeg byttet til en 21" propell, og turtallet sank 600 omdreininger, og toppfarten økte 1 knop. MEN når vi hadde båten full av folk sank toppfarten med minst 3-4 knop. Jeg beholdt likevel 21 tommeren fordi jeg kjørte mest med lite last i båten. Begge propellene var Yamaha original stål.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Det er også noen her inne som ikke har vært helt enig med deg. Mener det var Stevens som ville prøve flere ti-talls propeller for og få best mulig resultat og prestanda.

 

Nei, jeg vil ikke bli tatt til inntekt for et slikt syn. Jeg har vel bare forsøkt å advare om at det er vrient å forutsi eksakt hvilken propell som er riktig før man systematisk har prøvd i praksis. Selv har jeg prøvd ut flere titalls propeller på ialt 3 båter/4 motorer, og har landet på 2 stk propeller som er riktig til min nåværende båt & motor, men hver av disse til sitt bruk.

 

Propell-optimalisering kan lett bli en tidkrevende og dyr hobby, men forskjellen mellom den ene og den andre propellen er ofte marginal, og ofte må man trade en egenskap for en annen (eksempelvis toppfart mot aksellerasjon, drivstoff-forbruk ved marsjfart kontra grep, osv.).

 

I ditt tilfelle tror jeg du har en propell som er så nært optimal som den kan bli, så jeg ville latt det bli med det. Kos deg med den båten & motoren du har og bruk pengene du sparer på en date med kona istedet.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg bryter litt med forumets siterings-regler her nå, men håper det er ok for jeg mener det er på sin plass med en oppsummering.

 

Går du opp på 21" KAN undertrykket i veiva bli akkurat litt for høyt på marsjfart og dermed kan oljeforbruket bli litt for høyt ifht hva som er normalt (med de ulemper det medfører). Jeg hadde dette problemet da jeg hadde 23" på min.
Det klart ett poeng og en realitet, men treffer man "blink" på manual/motors wot med gitt propell.. så skal det egentlig ikke være noe problem med dette. Da skal motoren jobbe pent og uanstrengt på marsjfart.

 

*snip*

90 hesteren har annen giring enn din 115 hester (2,07:1 (115) vs 2,33:1), så den vil oppnå høyere turtall på samme fart med lik propell.

*snip men en 21" vil bli for tungdrevet.

Ja, også den vil kunne hamre på turtallsperra bare du trimmer den høyt nok, men med riktig trim vil den jobbe mye tyngre, bli vesentlig tregere i plan. Spes. med last ombord hvor den vil slite mye hardere enn før. Og det er i hvertfall ikke sundt for en båtmotor.

*snip*

Gearet er forskjell som sap_2000 sier, og dette er vesentlig.

En annen ting som ikke står i artikkelen.. Hvor stor propell det er montert.

Jeg tror også at 21” blir for tung

Og ja den vil også hammre turtall-sperra ved å trimme høyt nok.

Min båt.. er sertf, for 6personer, ved 5-6 pers. Som har vært kjørt med noen ganger, så er det tungt å plane.

21” hadde jeg ikke kunnet hatt, ikke bare av den grunn.. men også at turtallet hadde kommet til å droppa for mye til at jeg hadde klart å nå 5750WOT ved korrekt trim/tilting. Rekner med det hadde droppa 200-300 rpm ved å endre fra min nåværende 19” til 21” ballistic.

I dag 5740rpm minus 200-300rpm, så ville den nok havnet på ca 5500-5400, som er for lavt.

Da havner vi på pkt som er nevnt øverst i innlegget mitt her, og det er ikke bra.

 

JO, her har du rett. Denne testede båt/motor kombinasjonen kunne nok med fordel hatt større stigning på propellen. Reagerer også på journalisten som skriver at rimelig toppfart er 35 knop fordi turtallsperra slår inn ved 37.... Her burde de skrevet at grunnet litt liten propell fikk de ikke testet ut toppfarten riktig da turtallsperra slo inn.

 

Når det gjelder din kombinasjon er jeg litt usikker; slår turtallsperra inn fordi du trimmer ut motoren veldig mye, men at du oppnår omtrent max anbefalt rpm med motoren i normal posisjon? I så fall ville jeg beholdt den propellen du har. Ser for meg muligheten at du får så høyt turtall fordi propellen er i ferd med å kavitere?

Nevner det igjen.. Gearet er forskjell 90`n vs 115`n dette er vesentlig.

Samt det ikke står i artikkelen.. Hvor stor propell det er montert.

Også ikke hvor høy motor er montert, går ut i fra at det standard laveste pos..

Journalisten burde skrevet dette annerledes mener jeg også.

 

Jeg sitter med en følelse at det er 19” som er rett for din også Mr_O, for kan ikke fatte at den lille forskjell som er i skroget på våre båter skal utgjøre dette så voldsomt på din at det behøves 21”.

Tror ikke jeg har lest/sett noen med samme båt og motor som har 21”

Men jeg kan jo ta feil jeg også.. For virkelig å finne det ut så hadde jeg måttet hatt en test tur egentlig

Men prøv gjerne 21”

Jeg sitter egentlig med følelsen av at trim/tilt er for aggressivt brukt eller uvitenhet.

 

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Det er jo tydelig at Optimax ikke har godt av for høye turtall, siden min motor havarerte grunnet dette. Mulig jeg var litt hard med den, men tåler den ikke mer en dette, så er jeg heller villig til å gardere meg med en større propell.

 

Vil bare kommentere dette også. Ingen motor, hverken Optimax eller andre, har godt av for høyt turtall, spesielt i innkjøringsfasen. Det optimale er nok oftest å ligge rett i overkant av fabrikkens anbefalte max turtall, som i ditt tilfelle er 5750 RPM. Stanger man i turtallssperren så er enten stigningen for lav, motoren montert for høyt eller den er trimmet for langt ut.

 

En for høy propellstigning er like galt som for lav fordi motoren da må jobbe tyngre, ikke bare ved toppfart men ved alle turtall. En for høy stigning gir hverken bedre drivstofføkonomi, beskyttelse mot overbelastning eller høyere toppfart.

 

Det beste er altså å finne den stigningen som gir riktig turtall på max pådrag. Om man deretter ønsker å finne den propellen som så effektivt som mulig omsetter disse omdreiningene over i faktisk fart, sett opp mot alle de andre egenskapene, så må det litt praktisk eksperimentering til, men da hele tiden innenfor rammen av at toppturtallet skal ligge i riktig område.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg stiller meg i skeptikernes rekker her..

 

Bjerknez: Finn roen og kos deg med det oppsettet du har nå. Som sagt så har jeg nesten samme båt som deg men ytterligere tre sylindere, 20 hester ekstra, og litt lettere båt. Jeg har 21" Ballistic på min og den fungerer akkurat perfekt. Dersom 20" Ballistic hadde eksistert så hadde jeg muligens vurdert denne. (Momentene kan sikkert flyttes frem og tilbake for å finne 100rpm eller 0,5 knop, men det er ikke poenget her)

 

Som jeg har advart om tidligere så blir lett oljeforbruket uvanlig høyt og det oppstår soting, med den konskvens at motoren går dårligere og over tid vil det være veldig uheldig.

 

Det får bli siste ord fra meg. Så får du bare kjenne på hvor du vil gå. Jeg har litt inntrykk av (med fare for å være frekk) at du tror at stålpropell er som rene chiptrimmingen av en turbodiesel å regne.

 

Lykke til med sommeren og båten!

Link to post
Share on other sites

En annen ting som taler for 19" , er at båten vil bli tyngre etterhvert som man drar ombord mer stash og utstyr. Samt at groe m.m vil hemme farta. (selv med bunnstoff så kan det legge seg en sleip hinne på båten, nok til å bremse en halv til en knop, mer dersom bunnstoffet er gammelt.

 

Du får teste 21" , og rapportere hvordan den funker....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg ikke har all verdens peiling på båtmotorer og dens oppsett, så har jeg en viss mengde sosial intligens, og den forteller meg kun en ting. Nedlatende innlegg fra din side gir ikke akkurat pluss i boken fra min side. Mulig du ikke er ute etter gode karrakterer fra andre og kanskje meg spesielt, men det skader da ikke å være litt hyggeligere?

 

Var ikke meningen og være nedlatene, og jeg skrev det jeg gjorde etterfulgt av endel smileyer for og understreke dette.

Men du sier selv at ikke har spes mye peiling på båt og motor. Og det skjønner jeg når jeg leser endel av det du spør om, f.eks. når du lurer på hva en blokk er for noe... Ikke noe galt i og ikke ha peiling på alt... Du er sikkert flink på mange ting jeg ikke kan en drit om...

Men du spør her inne,og omtrent 9 av 10 mener du har et nær perfekt oppsett i dag og at 21" blir for tungt (ref. innleggene over her).

Det er der frustrasjonen kommer inn i bildet. Mulig jeg/ andre rett og slett ikke er flinke nok til og forklare hvordan dette henger sammen på en god nok måte...

Nesten som en god reklame på tv'en sier: Jeg er ikke sinna, bare veldig veldig frustrert :crazy::headbang::diving::sailing::wflag::flag:

 

Igjen, vil jeg si at det ikke var meningen at du skulle ta deg nær av innlegget mitt, og gjorde du det, så vil jeg beklage på det sterkeste...

Lykke til med båten i sommer! -Uansett om det blir med 19 eller 21 tommer i hekken. :smiley:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Får at jeg skal få min båt opp i rundt 40 knop, er maks tillatte turtall nødt til og overstiges. Jeg må neeesten til grensen der turtallsperra setter inn (6.000rpm) for at nåla så vidt bikker 40-tallet.

 

Hei, har forstått at du er fokusert på å nå den magiske 40 knop grensen, men å presse motoren til 6000 r.p.m. vil føre til tidligere slitasje og et muligens motorhavari. Nei, tenk heller på at motoren skal få det godt hos deg og du har en god venn i mange år. Se videosnutt: :lol::lol:

http://www.youtube.com/watch?v=J150HSB3ytY&NR=1

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke Mercuryene godt, men når det gjelder den F100 jeg refererte til over, så bør maks turtall ligge mellom 5500 og 6000 omdreininger. Med 19" fikk jeg 6100 og turtallssperre. Med 21" ble fet 5500, og helt i nedre grense for hva som er anbefalt. Det fungerte kjempefint for min bruk ihvertfall. Litt mindre slitsom lyd uten at jeg følte at motoren slet.

 

Kan jo være noe av det samme på den Mercuryen, at det er anbefalt maks turtall fra 5xxx til 5xxx. Det står vel i instruksjonsboken. Hvis du har maks turtall innenfor det anbefalte er nok det det beste valget. Hvis 6000 som du oppnår nå er mer enn anbefalt turtall kan det være greit å gå opp et hakk på propellen, og forhåpentligvis treffer du da i intervallet for anbefalt toppturtall (så nærme som mulig toppen er å anbefale).

 

Blir spennende å se resultatet etter at du har prøvd 21"

Link to post
Share on other sites

Fra manualen s. 30 til 2008 modell 115 Optimax: Full Throttle RPM Range 5000‑5750 RPM.

 

Nå er det ikke godt å vite om Bjerknez når 6000 RPM med sin 19" Ballistic fordi han er for aggressiv med trimknappen, om det var fordi motoren var for høyt montert, om han var uvanlig lett lastet, eller om det er fordi motoren faktisk har mer krefter å gå på.

 

Jeg tror han bør gi motoren en 30-50 timers normal innkjøring & bruk før han igjen systematisk sjekker hva max RPM blir under riktig trim og normale forhold. Om han fortsatt tror at det er rom for ca. 300-400 RPM reduksjon av max turtall så kan han jo alltids prøve en 21" Ballistic. Det er ikke galt om han til syvende og sist ender opp med et max turtall på ca. 5600, men det går ikke nødvendigvis så mye fortere av den grunn.

 

Om han evt. prøver en annen type enn Ballistic, så introduserer det nok en variabel som er vrien å forutsi hvordan eksakt vil slå ut på hans båt. Noen propeller er mer lettdrevne enn andre selvom de er påstemplet samme stigning. Noen propeller er også mer effektive enn andre i å få mest mulig fart ut av hver omdreining (som gir seg utslag i ulike slipp-prosenter, vanligvis fra rundt 8% til ca. 15% for denne type båt). I tillegg vil ulike propeller reagere ulikt på ulik monteringshøyde, ulik skrogbæring og -vekt, osv. og til sist, ulike propeller vil ha ulike egenskaper ved tung last (eksempelvis vannski), bølger, vind, marsjfart kontra toppfart, aksellerasjon, etc.

 

Det er mao. vrient å forutsi eksakt hvordan ulike propeller vil yte ift. til hverandre. Man havner fort på en galei (been there, done that)hvor man må prøve stadig nye propeller fordi det kan jo hende at den neste er 0,1 knop raskere enn den man pt. har. Nå som han har en propell som tilsynelatende fungerer bra er det nærliggende å anbefale at han sier seg fornøyd med den han har. Men, for all del, utprøving kan være gøy & lærerikt det også bare man er forberedt på å eksperimentere litt frem og tilbake.

Link to post
Share on other sites

Nå må dere ikke missforstå meg her folkens...

 

Jeg synes 40 knop er helt OK og er fornøyd med det.... Men når jeg må tilte helt til turtallsperra slår inn for og bikke 40 knop, så kan man jo ikke kalle dette toppfart?

Blir jo som å teste toppfarten på en bil i bratt nedoverbakke.... turtallet og farten vil jo helt klart ha oversteget toppfart beskrivelsen.

 

Toppfart må jo være den farten motoren kan kjøres på over lengre tid, uten at man ødelegger motoren?

 

Det eneste jeg vil er at toppfart (rundt 40 knop) skal befinne seg når turtallet er rundt 5750. Ikke at toppfarten bør bli noe høyere.

Så lenge farten øker fra turtall 5700 til 6000rpm så kan vel ikke propellen kavitere/få luft?

For farten øker vel ikke når dette skjer.....eller?

 

sap_2000: Jeg vet i utgangspunktet hva en "blokk" er, men ikke hva som følger med. Feks. om stempler/veivaksler etc. følger med ny blokk i mitt tillfelle eller ikke. Jeg skjønner jo at "blokken" ikke er en del av gearet liksom.

Jeg tar meg ikke direkte nær av innlegget ditt, men man kan ikke slenge ut av seg allsens ulumskeheter og slenge på en del smileyer for å nøytralisere. Du vet jo hva du skriver, så det blir på en måte som å be om unskyldning før man sier noe dumt.

 

Fikk faktisk en slik sms fra en sjalu eks. en gang for noen år siden:

Hei, vil du komme til meg i dag? Vil så gjerne se deg!

Ops... sorry. Denne meldingen var ikke til deg.

 

Hun ville da altså gjøre meg sjalu tilbake ved å skrive en slik melding til meg.

For dere som ikke skjønte den, så skal jeg forklare:

 

Hvordan kan hun skrive "Ops... sorry. Denne meldingen var ikke til deg." så lenge hun skrev den i samme meldingen?

Da måtte hun liksom vist det...

 

Men... vi kan glemme dette nå Sap_2000! Nå er det sommer! :cheers:

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

ahh digger så jævlig den filmen der, men personlig så har det ikke noe med motorfabrikant å gjøre, det har med motor/båt interessen min.

Men det kunne likegodt vart jeg som var menneskelig aktør i filmen ja :lol:

Link to post
Share on other sites

Toppfart må jo være den farten motoren kan kjøres på over lengre tid, uten at man ødelegger motoren?

Nja, det er vel å strekke det litt langt. Om du ikke akkurat ødelegger motor over lengre tid ved å kjøre på toppfart så er det ikke heldig. Men hvorfor i all verden tenke slik? Hva er poenget med å presse motor over lengre tid på toppfart? Som jeg har sagt tidligere, om 40 knop er et hellig tall så kjøp heller en større motor og kjør med behagelig og motorvennlig turtall i 40 knop. Mye bedre det enn dette stresset. For min egen del så har jeg når jeg tenker meg om vel aldri testet skikkelig toppfart, men tror den går litt over 30 knop. Mitt standard turtall i vanlig turhastighet er ca 4000 og med det litt over 20 knop. Kjører nesten alltid rundt der. Men vi er alle forskjellige og bra er vel det, ellers hadde det vært lite med diskusjoner her.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker slik rett og slett for å få båten til og gå like fort som nå, men med lavere turtall. Så lenge det ikke påvirker aksellerasjonen i nevneverdig grad. Men det gjenstår jo og teste...

Er jo livredd for å overstige 5750rpm jeg nå....

 

Dessuten sa forhandler at jeg kunne prøve toppfarten under innkjøringen, men kun i veldig korte perioder og aldri den første timen.

Har ikke kjørt med toppfart mer enn maks 20 sek. under innkjøringen, og da var motor varm og det var ca. halveis i innkjøringsperioden. Rundt 4-5 timer.

 

Derfor jeg er litt skeptisk til høye turtall nå...

Mulig det bare var en svakhet med min motor, men det tar litt tid før man stoler på motoren igjen etter ett slikt tillfelle...

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hei, har forstått at du er fokusert på å nå den magiske 40 knop grensen, men å presse motoren til 6000 r.p.m. vil føre til tidligere slitasje og et muligens motorhavari. Nei, tenk heller på at motoren skal få det godt hos deg og du har en god venn i mange år. Se videosnutt: :lol::lol:

http://www.youtube.com/watch?v=J150HSB3ytY&NR=1

 

Artig videoklipp :lol: Men jeg ble litt forrundret over at han ikke brukte motoren til egnet bruk i det hele tatt.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...