Jump to content

Prosjekt: MS Kira II - mitt nye prosjekt!


Sleipner93

Recommended Posts

Seilaren likte ikke jakken ihvertfall.. :lol:

 

I en såpass stor by som vi bor i er det naturlig å bli litt skeptisk når det kommer selvlysende personer syklende med korgen full av fastnøkkler og skrujern :lol: (Ok, så sykler jeg også rundt med værtøy i korgen..)

 

Men for all del, jeg liker folk som skiller seg ut fra massen. Jeg lever jo etter den troen selv... :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
I en såpass stor by som vi bor i er det naturlig å bli litt skeptisk når det kommer selvlysende personer syklende med korgen full av fastnøkkler og skrujern :lol: (Ok, så sykler jeg også rundt med værtøy i korgen..)

 

Men for all del, jeg liker folk som skiller seg ut fra massen. Jeg lever jo etter den troen selv... :wink:

 

Haha, viktig og ha med verktøy vet du... :lol: :lol: Forøvrig er det bare morsomt og skille seg ut! :wink:

 

Ja ble jo en heftig diskusjon om jakken her. Men herved tar vi heller for oss det tråden skal handle om! :smiley:

Link to post

Du har nok rett, Diesel246 - tror også at det er en H-modell (8hk)...

 

00_277996222.jpg

 

...enkelt å se på at både svinghjulet er anderledes enn G-modellen sin og så har den tydeligvis trykksmøring - se på det svarte oljefilteret og oljetrykksmanometer foran. I tillegge er det den modellen med aller eldst lyddemper, den nesten helt runde typen. Topplokket over vippestellet med smørekoppen er også anderledes (mye høyere) enn på G-modellen.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Ja, og det er fire svinghjuls muttre/bolter, samt att G modelen har høgare sylinder.

H modellen har 90X90mm boring og slaglengde.

 

Eg synest det er fine motorar, og det er den einaste SABB DIESEL en som eg ikkje har vert med. Skulle ha hatt ein slik....

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Tilbake til spanten din...

Den bør du absolutt bytte, en knekt spant er et svakt punkt i skroget og kan være med å skape ytterliggere skader.

Har selv byttet noen spanter nå og det er egentlig ikke så vanskelig som mange forestiller seg :wink:

Link to post
  • 2 uker senere...

Har vært heller lite framgang med prosjektet i det siste. Har for det meste arbeidet med Sabben men jeg har enda ikke fått delene fra Sabb. Derimot har vi smått begynt og sette opp stilas rundt båten. Dette skal det da bli et presenningshus av etterhvert og vi får også løftet motoren som står i ut ved hjelp av dette! :wink:

 

Håper på og få gjordt noe i helga om været tillater det! :smiley:

 

dsc00111.jpg

Link to post

Inspirasjonen er der nok men har ikke vært så mye og gjøre før jeg for tak over hodet.. :wink: Det første jeg skal gjøre er og spyle rent innvendig.. Men jeg vil helst ha ut motoren før jeg begynner med dette..

 

Neste gang jeg skal gjøre rent blir det vel forhåpentligvis støvsuger! For og gjøre rent må jeg vel regne med og gjøre noen ganger.. :crazy::lol:

 

Får få me kompisene mine og piske dem til og gjøre rent.. :lol: :lol:

Link to post

Tja, skal ha to 3x8 eller 2x6 langsgående oppå stilaset. Disse vil stikke litt lenger enn stilaset (stilaset skal forlenges litt). Deretter kan jeg snekre et skråtak var planen.. Som Seilaren sier pleier det ikke å komme så mye snø men det skal nok bli solid nok etterhvert.. Litt vanskelig og forklare, blir lettere og forstå etter hvert når jeg kommer med bilder av det.. :lol:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...