Gunga Din Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Men både Skandiabanken og Handelsbanken har søkt om å bli medlem av Bankgarantifondet og regner med å ha dette på plass innen nyttår. I mellomtiden er man fortsatt dekket for noe, 250.000 svenske kroner per person hvis jeg husker riktig, og det er jo en start? är nu endret til 500 000/bank http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=132&a=449761 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Av svenske banker med filial i Norge er SEB allerede medlem av Bankgarantifondet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sun Flyer Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Heldigvis er det noen som konsentrerer seg om å gjøre jobben sin i stedet for å klage over dårlige tider: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=273894&cat=6027 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Heitman kan "butikk". Han kan "psykologien" rundt den tiden vi står/går inn i. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Capitaine Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Flere permitteringer - Ryds permitterer 30 ansatte og Marex har permittert 14. Windy har permittert 50 og det må bremses i produksjonen de fleste steder på grunn av nedgangen i markedet. Men Hos Heitmann Marin AS går alt som normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 (redigert) På Windy har man permittert 50 mann, og man vurderer markedet fortløpende, sier dagli leder Morten Haakstad. Det selges fortsatt båter, men folk er noe mer avventende, og flere som har signalisert at de ønsker å kjøpe forsøker først å selge sin nåværende båt før de signerer kontrakt om ny båt, sier Haakstad Dette er ganske interessant. Kan se ut som om forhandlerne nå er mer forsiktige med å ta innbytte/garantere for en minstepris ved kjøp av ny båt. Da vi kjøpte vår Windy 37 fikk vi en kontraktsfestet garantert minstepris for vår Nidelv 300. Dog solgte vi båten selv til en noe høyere pris. uten å vite konkret kan jeg tenke meg at det er en del forhandlere som sitter med et lager av båter de har måttet kjøpe for slik minstepris eller som de har tatt i innbytte - og at de nå bremser opp innbytte for ikke å få for stort lager. Er nok mulig å få gode priser på relativt nye båter nå (så at det feks ligger en Windy 37 2004 modell til "2,090 mill - bud ønskes" - på Finn. Det er billig da båten ny kostet rundt 2,7 mill) Windy reduserer bemanningen i Västervik også der de bygger de store båtene sine Redigert 7.Oktober.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Vi har ikke ”overliggere”, og brukte Jeanneau båter er fortsatt lett omsettelige, sier Peter Heitmann. Tja, dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Hadde han ennå sagt "omsettelig" . Har fulgt med på Finn ganske lenge nå og kan vel ikke si at jeg har noe inntrykk av at Jeanneu er mer lettsolgt enn andre merker. I år har jeg sett opptil flere SO 35, 37 og 40 som jeg kjenner igjen fra i fjor. Årsaken kan selvfølgelig være at prisen er urealistisk høy i dagen marked, men det gjelder vel alle merker. Her er forresten et eksempel som motsier dette: En tilsynelatende pen SO 37 fra 2005 til 1.010.000 som ikke er solgt forteller vel det motsatte av hva Mr. Heitmann sier. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Ansatte hos Askvik fikk ikke lønnen. I går var det lønningsdag ved Askeladden-fabrikken i Os. Men ingen av de ansatte fikk lønnen de har krav på. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Ser ikke lovende ut for Askeladden. Det er "imponerende" å se hvilke korthus bedrifter i den norske båtbransjen egentlig er. En liten justering i markedet så faller de en etter en. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
nimbuster Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Dessverre er det ikke bare bedirfter i båtbransjen som sliter. Korthuset kan rase sammen på relativt kort tid, hvis inntektene uteblir. Dersom lederne ikke leser markedet, og tar signalene vil de gå over ende. Å ta signalene betyr bare 1 ting, nemlig å redusere sine faste kostnader...og det betyr som regel oppsigelser og permitteringer. Klarer man ikke å omstille driften raskt nok, går man over ende...så enkelt er det. Vi har nok ikke sett alt ennå... Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Hørte fra en daglig leder hos en båtimportør at Askeladden i praksis var konkurs. Jeg kjenner vedkommende privat og jeg skal heller ikke kjøpe båt av han så det var nok ikke "drittslenging". Men noen som har mer info om disse ryktene? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Det er riktig at Askeladden "i praksis er onkurs". Det er jo nettopp derfor de har innledet offentlige gjeldsforhandlinger med sine kreditorer. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sequoia Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Ok. Har ikke fått lest bt.no om det står der. Sliter litt med enkelte sider i kveld visstnok. Sitér dette innlegget Link to post
Jan Rune Svart 8.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Siste om Askeladden: Redda i tolvte time 8/10: Askviks Sønner har fått på plass ei kredittramme som sikrar drift ut året. Sitér dette innlegget Jan Rune Link to post
Capitaine Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Investorhjelp til Scand Boats - Scand Boats får fem millioner kroner fra investorer for å komme seg tilbake i flytende posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Heldigvis er det noen som konsentrerer seg om å gjøre jobben sin i stedet for å klage over dårlige tider: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=273894&cat=6027 Kannskje jeg har fått feil inntrykk av Jenneau men jeg har trodd hele tiden å dem lager billigprodukter i glanspapir. Heitmann har ikke sericeavdeling eller noen tjeneste til kunden, hele avdelingen er basert på innleid mannskap. Sikkert god grunn til å kjøre butikken forstatt med full besetning. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sun Flyer Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 (redigert) Kannskje jeg har fått feil inntrykk av Jenneau men jeg har trodd hele tiden å dem lager billigprodukter i glanspapir. Kan du utdype dette litt? Mener du at de billige båtene ser bedre ut enn de er; eller at de dyre(?) jeanneaubåtene har dårligere kvalitet enn prisen antyder. Heitmann har ikke sericeavdeling eller noen tjeneste til kunden, hele avdelingen er basert på innleid mannskap. Sikkert god grunn til å kjøre butikken forstatt med full besetning. Tja, de har da en service/reklamasjonsavdeling. ( http://www.sailboat.org/VideoPage.aspx?Page=Presentasjon ) Men den er ikke stor. Å benytte seg av innleide krefter i de travleste periodene høres fornuftig ut i min verden. Mener du det er juks? Må jo være bedre enn å ansette en hel haug med folk og gi de fyken med en gang det butter i mot. Redigert 9.Oktober.2008 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Servicemannen Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Selve båtene er bygget helt likt og Beneteau med litt anderless innretninger. Når man skrur dem fra hver andre er forskjellen ingen. Hvorfor tror du jeg kritiserer Heitmann? Han har altid vært smart og selger båter men ikke tjeneste. Service/reklamasjonsavdelingen har ansatt mann som tar i mot ønsker og klager fra kunden men resten i de systemet er innleid. Heitmann har altid likt enkel drift uten hel haug av ansette som mange konkurentene har. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sun Flyer Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Da er vienige om båtene kvalitetsmessig. Forstår ikke at du kritiserer heitmann fordi han er smart/erfaren og driver på en måte som gjør bedriften mer lønnsom og mindre sårbar for varierende økonomi. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Bygges ikke jeanneu uten den vanlige innerlineren som er standard på de andre sammenlignbare båtene ? Enkeltlaminat istedet for sandwich osv som "alle" de andre har ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Tror det varierer. Min har ikke innerliner men langsgående og tverrgående avstivninger samt noen skott som er laminert i skroget. Som du sier er skrogene i enkeltlaminat. Dekket var i sandwich men er nå vakumstøpt. Tror at dette gjelder beneteau også. Husk at de har samme eier og mye til felles. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Servicemannen Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Forstår ikke at du kritiserer heitmann fordi han er smart/erfaren og driver på en måte som gjør bedriften mer lønnsom og mindre sårbar for varierende økonomi.Jeg kritiserer han ikke, jeg forteller hvorfor han permiterer ikke mannskap som mange andre gjør. Normar har ansatte i sin serviceavdeling men permiterer heller ikke noen. Serviceavdelingen hos dem har altid vært litt begrenset og dem leier inn del oppdrag hvert år. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Arnstein Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Saga Boats permitterer halve areidsstokken. De påstår at dette er på grunn av kollaps i båtmarkedet. Da er det vel et faktum da for dere som enda skulle tvile på det? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
alidal Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Noen som følger markedet nøye på Finn.no og lignende steder for å se hvor stor omsetning av båter er for tiden? Tror det må være noe tregt for øyeblikket. Er i alle fall glad jeg ikke må selge! Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Ifølge en av selgerne på seilbåtmessen på Sotra i helgen, var det nok av folk som ville kjøpe ny båt. Problemet var å bli kvitt den gamle. For forhandleren ville det være selvmord å ta brukte båter i innbytte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.