Jump to content

Dystre tider i båtbransjen


Jan Rune

Recommended Posts

  Mouche skrev:
Men både Skandiabanken og Handelsbanken har søkt om å bli medlem av Bankgarantifondet og regner med å ha dette på plass innen nyttår. I mellomtiden er man fortsatt dekket for noe, 250.000 svenske kroner per person hvis jeg husker riktig, og det er jo en start?

är nu endret til 500 000/bank

 

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=132&a=449761

S/Y Gunga Din

Link to post
  Sitat
På Windy har man permittert 50 mann, og man vurderer markedet fortløpende, sier dagli leder Morten Haakstad. Det selges fortsatt båter, men folk er noe mer avventende, og flere som har signalisert at de ønsker å kjøpe forsøker først å selge sin nåværende båt før de signerer kontrakt om ny båt, sier Haakstad

Dette er ganske interessant. Kan se ut som om forhandlerne nå er mer forsiktige med å ta innbytte/garantere for en minstepris ved kjøp av ny båt. Da vi kjøpte vår Windy 37 fikk vi en kontraktsfestet garantert minstepris for vår Nidelv 300. Dog solgte vi båten selv til en noe høyere pris.

 

uten å vite konkret kan jeg tenke meg at det er en del forhandlere som sitter med et lager av båter de har måttet kjøpe for slik minstepris eller som de har tatt i innbytte - og at de nå bremser opp innbytte for ikke å få for stort lager. Er nok mulig å få gode priser på relativt nye båter nå (så at det feks ligger en Windy 37 2004 modell til "2,090 mill - bud ønskes" - på Finn. Det er billig da båten ny kostet rundt 2,7 mill)

 

Windy reduserer bemanningen i Västervik også der de bygger de store båtene sine

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Vi har ikke ”overliggere”, og brukte Jeanneau båter er fortsatt lett omsettelige, sier Peter Heitmann.

 

Tja, dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Hadde han ennå sagt "omsettelig" .

 

Har fulgt med på Finn ganske lenge nå og kan vel ikke si at jeg har noe inntrykk av at Jeanneu er mer lettsolgt enn andre merker.

 

I år har jeg sett opptil flere SO 35, 37 og 40 som jeg kjenner igjen fra i fjor. Årsaken kan selvfølgelig være at prisen er urealistisk høy i dagen marked, men det gjelder vel alle merker.

 

Her er forresten et eksempel som motsier dette: En tilsynelatende pen SO 37 fra 2005 til 1.010.000 som ikke er solgt forteller vel det motsatte av hva Mr. Heitmann sier.

Link to post

Dessverre er det ikke bare bedirfter i båtbransjen som sliter. Korthuset kan rase sammen på relativt kort tid, hvis inntektene uteblir. Dersom lederne ikke leser markedet, og tar signalene vil de gå over ende. Å ta signalene betyr bare 1 ting, nemlig å redusere sine faste kostnader...og det betyr som regel oppsigelser og permitteringer. Klarer man ikke å omstille driften raskt nok, går man over ende...så enkelt er det. Vi har nok ikke sett alt ennå...

Link to post
  Sun Flyer skrev:
Heldigvis er det noen som konsentrerer seg om å gjøre jobben sin i stedet for å klage over dårlige tider: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=273894&cat=6027
Kannskje jeg har fått feil inntrykk av Jenneau men jeg har trodd hele tiden å dem lager billigprodukter i glanspapir. Heitmann har ikke sericeavdeling eller noen tjeneste til kunden, hele avdelingen er basert på innleid mannskap. Sikkert god grunn til å kjøre butikken forstatt med full besetning.
Link to post
  Servicemannen skrev:
Kannskje jeg har fått feil inntrykk av Jenneau men jeg har trodd hele tiden å dem lager billigprodukter i glanspapir.

Kan du utdype dette litt? Mener du at de billige båtene ser bedre ut enn de er; eller at de dyre(?) jeanneaubåtene har dårligere kvalitet enn prisen antyder.

  Servicemannen skrev:
Heitmann har ikke sericeavdeling eller noen tjeneste til kunden, hele avdelingen er basert på innleid mannskap. Sikkert god grunn til å kjøre butikken forstatt med full besetning.

Tja, de har da en service/reklamasjonsavdeling. ( http://www.sailboat.org/VideoPage.aspx?Page=Presentasjon ) Men den er ikke stor. Å benytte seg av innleide krefter i de travleste periodene høres fornuftig ut i min verden. Mener du det er juks? Må jo være bedre enn å ansette en hel haug med folk og gi de fyken med en gang det butter i mot.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Selve båtene er bygget helt likt og Beneteau med litt anderless innretninger. Når man skrur dem fra hver andre er forskjellen ingen. Hvorfor tror du jeg kritiserer Heitmann? Han har altid vært smart og selger båter men ikke tjeneste. Service/reklamasjonsavdelingen har ansatt mann som tar i mot ønsker og klager fra kunden men resten i de systemet er innleid. Heitmann har altid likt enkel drift uten hel haug av ansette som mange konkurentene har.

Link to post
  Sun Flyer skrev:
Forstår ikke at du kritiserer heitmann fordi han er smart/erfaren og driver på en måte som gjør bedriften mer lønnsom og mindre sårbar for varierende økonomi.
Jeg kritiserer han ikke, jeg forteller hvorfor han permiterer ikke mannskap som mange andre gjør. Normar har ansatte i sin serviceavdeling men permiterer heller ikke noen. Serviceavdelingen hos dem har altid vært litt begrenset og dem leier inn del oppdrag hvert år.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...