Jump to content

Ny bil som trekker båthenger


ADNOH

Recommended Posts

ADNOH lurte på drivstofforbruk på CRV - har selv en 2,2 diesel med manuelt gear fra jan.08. De første 16000 km har vi logget et gjennomsnitt på nøyaktig 0.6 l/10 km. På "tur" med 2 unger og 2 voksne har vi aldri klart å "true" forbruket over 0,5l/10 km til tross for "ikke drivstoffsparende kjøreadferd". Fra Gøteborg til Oslo kjørte vi i sommer med et forbruk på 0,43. På "bykjøring"/kortere turer/til/fra arbeid" bruker bilen rundt 0,7l/10 km. Har aldrig problemer med å få opp tempen inne i bilen, men synes den bruker litt lenger tid en tilsvarende med bensinmotor. Har brukt den lite som trekkvogn, men har hjulpet noen båteiere i sommer med. bla. å trekke opp/ned på rampe, bl.a. en Draco 2000 noen ganger. Kan ikke si at CRV-en er noen "traktor", men til tross for sitt "enkle" 4.hjulstrekksystem er det å bruke denne typen bil en "annen verden" jmfr. en vanlig "stasjonsvogn". Og dette kan sansynligvis sies om andre tilsvarende biler, som Outlander/Tiguan/X-trail osv. uavnehgig av "system". Samtidig - Man bør alltid tenke på --> hvor mange minutter av totaltiden trenger man egentlig drift på alle 4 - for veldig mange kun noen få pr år..... og da er det jo bare tøys å "dra med seg et system" unødvendig som både fører til høyere drifstofforbruk og støy. Kjører forøvrig ca. 60000 km i året med firmabil - denne av tysk fabrikat - et merke som jeg som privateier ikke engang ville valgt om de kastet en modell etter meg - grunnet både driftsproblematikk og ikke minst "ræva"service.

Link to post
Husk å lese bruksanvisninga med tanke på (å unngå) hengerbruk i innkjøringsperioden. Hvis du har henger på tidlig er det visst nok ekstra viktig å la motoren (og turboen) gå seg kald før du stopper den.

Det med å la turboen få tid til å kjøle seg ned før stopp gjelder vel det meste av turbomotorer...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

En liten chiptuning skulle vel gjøre susen når den er innkjørt kanskje :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er vel en drøy overdrivelse, så fremt motoren ikke brukes til løpskjøring :lol:

http://www.tsracing.no/honda.htm

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det kan jeg ikke på sparket men http://www.diesel-power.no/ tilbyr følgende:

 

"Markedets beste garantier på både produkt, motor og drivlinje. I tillegg får du 10 dagers fornøydgaranti.

2 års motorgaranti

2 års drivlinjegaranti

3 års produktgaranti"

 

Når chiptuning funker på båtmotorer under konstant stress så ville jeg ikke være så skeptisk til bilverdenen. Går vel noen millioner tunede biler rundtom i verden.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg synes 340nm passer denne bilen helt greit. Kan egentlig ikke skjønne hvorfor man skal tyne ut mer enn det produsenten mener er konfortabelt med tanke på at den skal holde ut garantitiden og ha en kvalitet i livslengden som støtter opp om ryktet til bilen. Så lenge man kjører forbi i 5-gear i rundt 2000 omdreininger uten å føle behovet for å nedgearing holder det for meg.

 

Hvis produsenten mente 410nm/170hk var et hensiktsmessig effektuttak ville de i Hondas tilfelle kunne selge dette som 'toppmodell' av cr-v/akkord/etc. uten at det på noen måte fikk negative konsekvenser og intern konkurranse. De har jo ikke noen modeller med mer trøkk i i vårt marked. Når de så har latt det være tolker jeg det som et tegn på at det ikke behøves eller er spesielt hensiktsmessig med tanke på levetid og kvalitet.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post

Det er gammelt nytt at fabrikkene ikke tar ut maksimalt av det som kan være tilrådelig under gunstige driftsforhold.

Fabrikantene må ta hensyn til motoren må takle at både sjåfør/kjøremåte, drivstoffkvalitet m.m. kan være utenfor "normalen".

Videre har vi CO2-utslipp og miljøkrav som må tas hensyn til.

Så chiptuning med garanti kalles motor-optimalisering rett og slett :wink: Derfor tar de ikke ut mer enn 15% økning selv om mere skulle være mulig for den effektkåte.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ingen over, ingen ved siden (om man tar prisen også i betraktning): Jeep Wrangler Unlimited Rubicon varebil.

Tøffere enn dette blir det sjelden.

3500 kg hengervekt, automat, lavserie, sperrer på alle differ, utkoblingsbare stabstag, spiralfjærer, stive aksler foran og bak som tåler en atomkrig osv.

Fra omkring 400 båtpenger på grønne skilter (fås også uten diffsperrer m.m til litt lavere pris). Taket kan også taes av bl.a.

Prøvde en sånn i snøskauen her en kveld. FUN :lol: King of the off-road.

 

2008-jeep-wrangler-01.jpg

2008-jeep-wrangler-06.jpg

2008-jeep-wrangler-i0007A.jpg

2008-jeep-wrangler-03.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Et landroverforum er vel ikke helt partisk når det gjelder å teste Jeep :wink: Fant flere feil bare ved rask skumlesing.

Roret har høydejustering, ikke inn/ut som det står. Det var dessuten Sport og ikke Rubicon de testa. Sport har ikke så bra terrengegenskaper.

 

Wranglern er hverken luksuriøs eller hyperkomfortabel og det er slett ikke meningen heller. Da har man jo Jeep Commander eller Grand Cherokee.

Men jeg syns den var helt OK å kjøre tatt i betraktning at den er nærmest skuddsikker utenfor veien. Den har ikke hyperavansert 4-hjulsdrift men er bygd som en traktor for å holde ut de tøffeste påkjenninger.

Slett ikke noe fornuftig bilkjøp men allikevel har jeg svært så lyst på en :lol: Aner ikke hvorfor...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...