Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Ikke stort mer å grave i, Hetten på toppen av brenstoffventilen har en kopperring.

Hvilken Ford modell  og mange Simms/Bosch HT-pumper har egen oljetro. sjekk at nivået ikke er for høyt, mange har grisehale for overløp.

bilde

bilde

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei. Har gått til innkjøp av 2005 modell stålbåt 38 fot, skal hentes i Porsgrunn til helgen. Noen som har tips til hva slags belegg/teppe som jeg kan ha på taket på akterdekk /flybridge? Slik at det ikke blir så glatt? Det er slags teppe der i dag, men det er fullt av mose. Hilsen rykende fersk stålbåteier

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Det gikk raskt med den båten i Porsgrunn, fortell gjerne om hvordan det blir å bruke båten og om alt fungerer som det var beskrevet. Kan jo gi en pekepinn om mekanikern (som trakk seg fra å selge Alicraften som jeg nesten kjøpte) leverer kvalitet til lavpris.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det gikk veldig fort med det bårkjøpet deg ja, han som selger båten hjelper en kompis med salget, siden han bor i Sverige. Selger virket som en ok kar. Har fulgt med på slik stålbåt i noen måneder nå, og siden jeg er 186cm høy så var det viktig med ståhøyde overalt. Trengte også flere køyer pga 2store barn. Bonus var jo kjempe stor flyebridge og extra uteplass over aktercabin. Må nok bygge om kjøkken (hater at alle båter har kjøleskap på gulvet) og bygge om badet litt. Noen som har erfaring med dieselovn fra maritim type alaska by dikingson? Og radiatorer. Men all ballast var tatt ut i sommer og følger ikke med, båten ble veldig vinglete og ustødig, eier mente det går fint og kjøre fra Porsgrunn til sande uten ballast, bare jeg fylte 500liter vann og 500liter diesel. Har noen meninger om dette? Er det utrygt? Båten var bygget av skipsplater, er det bedre enn svartstålplater? Spent hilsen fra nybakt stålbåtfantast

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Jeg var i kontakt med samme selger angående en Alicraft 31 som til slutt ikke ble solgt siden mekanikern (som er selger) fortalte at kameraten som skulle selge ombestemte seg og gav båten til barna i stedet. Den var også priset til en kanonpris synes jeg i hvert fall da. Stålbåten var jeg ikke interessert i siden den er i overkant sakte som for min smak.

 

Takk for foreløpig svar og si gjerne ifra etter litt bruk om båten & motor fungerer som opplyst om av selger. Da går jeg for neste båten han lyser til salgs dersom den kommer også til kanonpris og er av interessant størrelse og type for meg da :D

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratiis med stålskip! Denne blir du fornøyd med, hvis du ikke skal "råne" rundt i 20 knop. For oss med deplacementbåt er 7-8 knop passe fart:-) Jeg har en Dickinson ovn i min, + Webasto dieselvarmer. Dickinson varmer fra 2-4000w, så det holder selvom det er - grader ute. Min Dickinson brenner på parafin fra egen tank, som ikke soter så mye som diesel. Mht. ballast går det sikkert fint å fylle alle tanker med diesel/vann før du legger utpå. Særlig hvis det er "nogenlunde" stille vær. God tur. Hvor skal du ha båten?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Det gikk veldig fort med det bårkjøpet deg ja, han som selger båten hjelper en kompis med salget, siden han bor i Sverige. Selger virket som en ok kar. Har fulgt med på slik stålbåt i noen måneder nå, og siden jeg er 186cm høy så var det viktig med ståhøyde overalt. Trengte også flere køyer pga 2store barn. Bonus var jo kjempe stor flyebridge og extra uteplass over aktercabin. Må nok bygge om kjøkken (hater at alle båter har kjøleskap på gulvet) og bygge om badet litt. Noen som har erfaring med dieselovn fra maritim type alaska by dikingson? Og radiatorer. Men all ballast var tatt ut i sommer og følger ikke med, båten ble veldig vinglete og ustødig, eier mente det går fint og kjøre fra Porsgrunn til sande uten ballast, bare jeg fylte 500liter vann og 500liter diesel. Har noen meninger om dette? Er det utrygt? Båten var bygget av skipsplater, er det bedre enn svartstålplater? Spent hilsen fra nybakt stålbåtfantast

Grattis! Hva slags båt er dette, legge ut bilde?

 

Så her kommer fasit :-)

Stabilitet er naturligvis linket til vekt i bunn av båten kontra vekt over vann (enkelt uttrykt). Det er ikke mulig for en som ikke aner hva båten er for noe å kunne gi spesifikke råd. En pekepinn kan kanskje være å ta rede på hvor stor vekt det var på den ballasten som ble fjernet. Om tankene er i bunnen av båten og fordelt langs kjølen, så kan væskeballast være OK. Men da skal det være smekkfullt. Fri væskeoverflate reduserer stabiliteten. Velg dag for transport med lite vind og sjø. Du skal tross alt passere en nokså beryktet kyststrekning over noen timer. Går sikkert greit.

 

Skipsplater er ingen entydig betegnelse. Skipsplater er sort stål. Betegnelsen gir ingen mening. Om man er redd for rust, så er det overflatebehandlingen som er greia. Ikke så mye hvilken stålkvalitet båten er bygget av. Det er større betydning hvilken holdfasthet stålet har. Her er det en avveining mellom platetykkelse og holdfasthet. Og høy holdfasthet setter større krav til sveiseprosedyre og sveiseren som har vært på jobb. Det er altså pro og kontra hele veien. En kan ikke si at en ting er bra uten å vurdere hele spekteret i sammenheng.

Link to post
Share on other sites

. Bonus var jo kjempe stor flyebridge og extra uteplass over aktercabin. Må nok bygge om kjøkken (hater at alle båter har kjøleskap på gulvet) og bygge om badet litt. Noen som har erfaring med dieselovn fra maritim type alaska by dikingson? Og radiatorer. Men all ballast var tatt ut i sommer og følger ikke med, båten ble veldig vinglete og ustødig, eier mente det går fint og kjøre fra Porsgrunn til sande uten ballast, bare jeg fylte 500liter vann og 500liter diesel. Har noen meninger om dette? Er det utrygt? Båten var bygget av skipsplater, er det bedre enn svartstålplater? Spent hilsen fra nybakt stålbåtfantast

Gratulerer med båten.

OBS. OBS.  Hvor mange kilo ballast ble tatt ut og hvorfor er den ikke lagt til bake.

Her bør en sakkyndig sjekke om det er forsvarlig å seile uten.

 

Er det aluminiums vinduer,  sjekk at de ligger i gummilister det skal ikke være kontakt mellom aluminiums-listen og stålet. 

Har den ligget i ferskvann  med sinkanoder er det feil anoder?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

@hulda: Det er denne han kjøpte: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86838529 av samme selger som jeg nesten fikk kjøpt Alicraft 31 fra. Han har kun råe priser (men jeg ønsket meg ikke stålbåt da) så blir spennende å høre kjøper om alt er med båten som det skal være. Da er det vel bare å vente for meg til selgern annonserer noe jeg vil ha til en like rå pris :D

Link to post
Share on other sites

Takk takk. Får ikke lagret bilde fra finn og lagt ut. Kan ta bilde i morgen når jeg overtar skuta. Forrige eier så de hadde ca 500 kg ballast. Dette er en flybridgebåt med akterkabin, så regner med den har litt høyt tyngdepunkt. Men leste her på forumet at ballast ikke bør være kun i bunn av kjølen , men litt opp på hver side for og motvirke krenging. Da vil motsatt side presse nedover hvis båten legger seg over til siden. Nødløsning på ballast (siden jeg skal hente båten på fredag) var og hente 500 kg med sand i grustaket. Så skal jeg spa det over i dobble søplesekker og tape igjen. Og legge det på hver side i kjølen ca der motoren er, på antisklimatter. Da får de jo litt luft under seg også. Der ballast har ligget før, har det blitt rust (sikkert pga kondens og slitasje på maling) .

 

Bør jeg ha ballast kun ved motor? Eller litt foran i skuta også?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båten.

OBS. OBS. Hvor mange kilo ballast ble tatt ut og hvorfor er den ikke lagt til bake.

Her bør en sakkyndig sjekke om det er forsvarlig å seile uten.

 

Er det aluminiums vinduer, sjekk at de ligger i gummilister det skal ikke være kontakt mellom aluminiums-listen og stålet.

Har den ligget i ferskvann med sinkanoder er det feil anoder?

Ballastkanner i plast med jernstøv var blitt så sprøe ,så de gikk på havet.

 

Aldri hørt om aluminiumsvinduer . Men det er aluminiumsramme , vet ikke om de ligger innat stålet. Høres ut som mye jobb og ta de ut og sjekke.

 

Sakkyndig lukter kun mye penger ut. Her i gården brukes sunn fornuft. Kan gi deg beskjed hvis jeg har gått ned med mann og mus , hører du ikke noe så fikk du rett. ??

Redigert av bayliner 285 (see edit history)

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Grattis! Hva slags båt er dette, legge ut bilde?

 

Så her kommer fasit :-)

Stabilitet er naturligvis linket til vekt i bunn av båten kontra vekt over vann (enkelt uttrykt). Det er ikke mulig for en som ikke aner hva båten er for noe å kunne gi spesifikke råd. En pekepinn kan kanskje være å ta rede på hvor stor vekt det var på den ballasten som ble fjernet. Om tankene er i bunnen av båten og fordelt langs kjølen, så kan væskeballast være OK. Men da skal det være smekkfullt. Fri væskeoverflate reduserer stabiliteten. Velg dag for transport med lite vind og sjø. Du skal tross alt passere en nokså beryktet kyststrekning over noen timer. Går sikkert greit.

 

Skipsplater er ingen entydig betegnelse. Skipsplater er sort stål. Betegnelsen gir ingen mening. Om man er redd for rust, så er det overflatebehandlingen som er greia. Ikke så mye hvilken stålkvalitet båten er bygget av. Det er større betydning hvilken holdfasthet stålet har. Her er det en avveining mellom platetykkelse og holdfasthet. Og høy holdfasthet setter større krav til sveiseprosedyre og sveiseren som har vært på jobb. Det er altså pro og kontra hele veien. En kan ikke si at en ting er bra uten å vurdere hele spekteret i sammenheng.

Selger mente skipsplater hadde bedre legering og tålte derfor mer rust. Håper han har rett.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Ballasten, på grunn av skrogets utforming, bør ligge aktenfor nullspantet. Og det kan hende at det er aktenfor motoren. Det er viktig at baugen har nok flytekraft til å løfte seg ut av sjøen. Ballast ut på sidene har noe med treghetsmomentet å gjøre. Medfører at båten blir langsommere i bevegelsene (mer sedat/behagelig). Noe du kan prøve deg frem til etter hvert. Merk a ranke båter tenderer til å ha meget langsomme bevegelser.

 

Regnet med at det var en korrosjonsfilosofi innom her. Derfor skrev jeg det jeg skrev. Blant annet er det et stål ved navn 'Cortin' som skal ha høyere styrke og høyere korrosjonsmotstand. På den andre siden er Cortin mer krevende å sveise og mer krevende å sandblåse til korrekt ruhet. Altså, ofte nuller det ene ut det andre- mer eller mindre. Og ofte er det over vannlinjen man kan hente ut effekten. Og farlig rust utvikler seg som oftest innvendig på vanskelig tilgjengelige plasser og der det over tid har vært lekkasjer.

 

Du skal være obs på det roger-jo skrev om sinkanoder i ferskvann. Sink har lav virkningsgrad grunnet lav drivende spenning, og har lett for å passivere seg. Det vil si at den ikke vil virke selv om den kommer i saltvann. Det er ikke noe stress, regner med at du skal på land en tur i 2017 uansett.

 

Ble nettopp gjort oppmerksom på at dette er mitt innlegg nr. 10 000. Bruker for mye tid på dette her :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ballasten, på grunn av skrogets utforming, bør ligge aktenfor nullspantet. Og det kan hende at det er aktenfor motoren. Det er viktig at baugen har nok flytekraft til å løfte seg ut av sjøen. Ballast ut på sidene har noe med treghetsmomentet å gjøre. Medfører at båten blir langsommere i bevegelsene (mer sedat/behagelig). Noe du kan prøve deg frem til etter hvert. Merk a ranke båter tenderer til å ha meget langsomme bevegelser.

 

Regnet med at det var en korrosjonsfilosofi innom her. Derfor skrev jeg det jeg skrev. Blant annet er det et stål ved navn 'Cortin' som skal ha høyere styrke og høyere korrosjonsmotstand. På den andre siden er Cortin mer krevende å sveise og mer krevende å sandblåse til korrekt ruhet. Altså, ofte nuller det ene ut det andre- mer eller mindre. Og ofte er det over vannlinjen man kan hente ut effekten. Og farlig rust utvikler seg som oftest innvendig på vanskelig tilgjengelige plasser og der det over tid har vært lekkasjer.

 

Du skal være obs på det roger-jo skrev om sinkanoder i ferskvann. Sink har lav virkningsgrad grunnet lav drivende spenning, og har lett for å passivere seg. Det vil si at den ikke vil virke selv om den kommer i saltvann. Det er ikke noe stress, regner med at du skal på land en tur i 2017 uansett.

 

Ble nettopp gjort oppmerksom på at dette er mitt innlegg nr. 10 000. Bruker for mye tid på dette her :-)

Takk for info. Båten skal flytte til saltvann om par dager, da blir zinken glad. Usikker på hvordan fikk fungerer i ferskvann. Men dette er ikke noe jeg får plunder med fra nå. Blir nok opp på høsten 2017 for og sjekke over litt.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Gratiis med stålskip! Denne blir du fornøyd med, hvis du ikke skal "råne" rundt i 20 knop. For oss med deplacementbåt er 7-8 knop passe fart:-) Jeg har en Dickinson ovn i min, + Webasto dieselvarmer. Dickinson varmer fra 2-4000w, så det holder selvom det er - grader ute. Min Dickinson brenner på parafin fra egen tank, som ikke soter så mye som diesel. Mht. ballast går det sikkert fint å fylle alle tanker med diesel/vann før du legger utpå. Særlig hvis det er "nogenlunde" stille vær. God tur. Hvor skal du ha båten?

Takk takk. Har blitt fortalt at jeg har blitt"voksen" og da selger jeg råneskuta captain Morgan (bayliner 285 med tørst 300 hk bensinmotor) og går over til mer bokomfort og sakte gange. Bruker båten mye(65 overnattinger i år) og da trenger jeg litt mer plass. Ovnen i skuta mi (dikingson) går fra dieseltanken,k an det bli plunder med sot? Har lyst og bytte til eber d4 , men usikker på om dette vil gi nok varme til hele båten? Har kun brukt plastbåten fra mai-september med eberen , mulig det blir lenger sesong med isolert stålbåt, synes jo det fort kan bli litt kjedelig i huset mitt og savner sjøen.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Ballasten, på grunn av skrogets utforming, bør ligge aktenfor nullspantet. Og det kan hende at det er aktenfor motoren. Det er viktig at baugen har nok flytekraft til å løfte seg ut av sjøen. Ballast ut på sidene har noe med treghetsmomentet å gjøre. Medfører at båten blir langsommere i bevegelsene (mer sedat/behagelig). Noe du kan prøve deg frem til etter hvert. Merk a ranke båter tenderer til å ha meget langsomme bevegelser.

 

Regnet med at det var en korrosjonsfilosofi innom her. Derfor skrev jeg det jeg skrev. Blant annet er det et stål ved navn 'Cortin' som skal ha høyere styrke og høyere korrosjonsmotstand. På den andre siden er Cortin mer krevende å sveise og mer krevende å sandblåse til korrekt ruhet. Altså, ofte nuller det ene ut det andre- mer eller mindre. Og ofte er det over vannlinjen man kan hente ut effekten. Og farlig rust utvikler seg som oftest innvendig på vanskelig tilgjengelige plasser og der det over tid har vært lekkasjer.

 

Du skal være obs på det roger-jo skrev om sinkanoder i ferskvann. Sink har lav virkningsgrad grunnet lav drivende spenning, og har lett for å passivere seg. Det vil si at den ikke vil virke selv om den kommer i saltvann. Det er ikke noe stress, regner med at du skal på land en tur i 2017 uansett.

 

Ble nettopp gjort oppmerksom på at dette er mitt innlegg nr. 10 000. Bruker for mye tid på dette her :-)

 

Hvor er nullspantet?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Litt OT, men det som blir sagt om at Zinkanoden blir passifisert av ferskvann...

Grandezzaen med D6 motor lå i gjestehavna i Mandal, elv, i 4 uker i sommer. Kan Zinkanodene bli passifisert av det og bli uvirksomme resten av sesongen?! Jeg har forøvrig aldri sett anodene i varmevekslerene så nedtæret som i år.

Videre, dersom jeg kjører ferskvann inn på min saltvannskjølte yanmar 2gm20 jevnlig etter tur, slik at den stort sett ligger med ferskvann i seg, vil det da være uheldig mtp zinkanodene?

 

Dette er kanskje verdt en egen tråd, om det er tilfellet.

Link to post
Share on other sites

Hvor er nullspantet?

noe her.

http://www.ntnu.no/documents/14574940/d8c82b90-d273-4d58-a213-9051d41d5ff9

 

Som en lærer sa hvis styrmann finner ut etter lasting at tyngdepunktet er over metasentret  så

er det på tide og mønstre av.,

 

Diesel vet du om denne

http://energi1olje.no/batdiesel/stathelle/

 

 

Aldri hørt om aluminiumsvinduer . Men det er aluminiumsramme , vet ikke om de ligger innat stålet. Høres ut som mye jobb og ta de ut og sjekke.

 

 

Bruk er volrmeter " ohmmeter" og sjekk om det er kontakt mellom aluminiumsrammen og stålet.

 

 

Litt OT, men det som blir sagt om at Zinkanoden blir passifisert av ferskvann...

Grandezzaen med D6 motor lå i gjestehavna i Mandal, elv, i 4 uker i sommer. Kan Zinkanodene bli passifisert av det og bli uvirksomme resten av sesongen?! Jeg har forøvrig aldri sett anodene i varmevekslerene så nedtæret som i år.

Videre, dersom jeg kjører ferskvann inn på min saltvannskjølte yanmar 2gm20 jevnlig etter tur, slik at den stort sett ligger med ferskvann i seg, vil det da være uheldig mtp zinkanodene?

 

Dette er kanskje verdt en egen tråd, om det er tilfellet.

Dette får eksperten svare på.

 

her er noe om anoder

http://www.shipshop....?articles_id=28

Ballastkanner i plast med jernstøv var blitt så sprøe ,så de gikk på havet.

 

Aldri hørt om aluminiumsvinduer . Men det er aluminiumsramme , vet ikke om de ligger innat stålet. Høres ut som mye jobb og ta de ut og sjekke.

 

Sakkyndig lukter kun mye penger ut. Her i gården brukes sunn fornuft. Kan gi deg beskjed hvis jeg har gått ned med mann og mus , hører du ikke noe så fikk du rett.

 
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...