joshua Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Okey det e inte tjockare plater alltså. Jag trodde i alla fall det var 6-8mm i skrovet. Min 40fotare har 8 mm i botten som övergår till 6 mm och friborden är 4 mm. Även om det är en fortgående process att måla och måla och måla så är det väl värt besväret att ha en stålbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 11.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Som stålbåteier har jeg funnet det fornuftig å gå til innkjøp av et sveiseapparat. "Kjekt å ha" hvis man skal reparere noe, eller f.eks. feste en vimpelholder i baugen, som blir min første sveisejobb. Men jeg har aldri sveiset noe, og har ikke peiling på hva slags apparat jeg har bruk for. Det finnes en mengde forskjellige apparater på markedet, til forskjellige priser, noen veier bare 2-3kg. andre 10-20kg. Det finnes 3 forskj. metoder, MIG, MAG og pinnesveis Er det nok å bare kjøpe et enkelt pinnesveiseapparat på BT, eller skal jeg gå for et mer avansert? Det er vel noen her som har sveiset før som kan gi meg et råd? Selve sveisingen må jeg lære meg etterhvert. Får øve meg på noen jernplater før jeg går løs på "skipet" Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
index Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Elektrisk pinnesveis er helt OK til ditt bruk! MIG/MAG er mer for tynnplater, som i bil for eksempel. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Til småjobber bruker jeg en vanlig sveiselikeretter med sveisepinner. Ikke kjøp vekselstrømapparat. Disse billigapparatene har som regel for lav tomgangsspenning. Skroget til Hulda sveiset jeg med Innershield, det er tråd som kommer på spole med flussmiddelet inne i tråden. Eller en gassløs MIG om man vil. Både MIG og TIG krever at du har gass i tillegg. Nå er det ikke helt riktig som index hevder. MIG og TIG har ikke problemer med å sveise 10 mm tykke plater/rør. MIG gir dessuten en hard sveis som kan være vanskelig å slipe. Pass også på elektrodene du kjøper. Jeg bruker pakker med så få pinner som mulig. Det er viktig at elektrodedekket ikke trekker til seg fuktighet. Selv kjøpte jeg en liten sveiselikeretter for mange år siden. Tror den kostet 2500 kroner. Den lille stakkaren har blitt dratt rundt i alle mulige hull, ramlet ned, stått i spruten fra vinkelsliperen i uoppmerksomme øyeblikk. Fremdeles virker den helt utmerket. Etter alle solemerker burde den ha avgått ved døden etter et par år. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 12.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Da blir det nok pinnesveis. Jeg skal jo bare feste ting og tang til skroget, og ikke sveise en hel båt, som Hulda har gjort De har noen tilbud på Jula som jeg skal se på. Små lette apparater på 2,5 kg. og automatiske sveisehjelmer til 900kr. (blir autom. svarte når sveisebuen begynner) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Hulda Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Jeg tror du gjør et godt valg. Sveisepinnene du får kjøpt hos Jula er noe dritt, men går an til nød, bruker dem selv. Du vil aldri få bruk for større enn 2,5 mm, vanligvis holder 1,5 mm. Sitér dette innlegget Link to post
islandeagle Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Hei. Har en stålbåt for salg. Stålskrog / Aluminium overbygg. Ligger på til salgs ann. Ta gjerne kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Til dere som har stålbåter. Når dere skal henge el-kabler i tak rett på stål, hva fester dere dem med? Jeg forutsetter å ikke skru fast kabler..... Det er på ute-området det er snakk om, dvs større variabler på temperaturen. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Til dere som har stålbåter. Når dere skal henge el-kabler i tak rett på stål, hva fester dere dem med? Jeg forutsetter å ikke skru fast kabler..... Det er på ute-området det er snakk om, dvs større variabler på temperaturen. Bruke jo trådløst system då Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Sir Limmerick Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Når vi gjør dette på jobben ,sveiser vi opp perforert vinkel og skrur fast kabel skinner til disse, eller vi bøyer til rør sveiser de fast og trekker kabelen . Sitér dette innlegget Link to post
Sir Limmerick Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 (redigert) dobbel post. Redigert 30.November.2009 av sawadee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Skrev kanskje noe klønete. Skal henge opp ledninger til lamper rett på stål, under tak på akterdekk. Jeg har forsøkt diverse limprodukter innen klammer, men de løsner. Jeg har ikke tenkt å sveise fast noe der, idet dette ødelegger utseendet. Andre forslag ? Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 30.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Hei, Feste en plast kabelskinne med Tec7 og føre ledningene gjennom denne? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Wasco Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Hei.. Dette må vel være noe for dere stålbåt entusiaster... En del arbeid må påregnes. Men så kan du i hvert fall være sikker på at du har en båt som naboen ikke har maken til... http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20036851 Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Artig klenodium Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 30.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Den ser jo ut til å tåle en støyt Mini isbryter? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
M/S Bastard Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Trenger ikke være så nøye med fendringa heller Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Ute etter et prosjekt, Bastard? Hulda har en sveis tilsalgs. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Huff nei, har nok med plastikkbåt Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 3.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 (redigert) Hei hjalmar 2. Tok bilde i Tønsberg. Er det ikke fint taubåten der?? At-le Bildet av dette "prosjektet" ble tatt av At-le i 07 (se innlegg 114) Redigert 3.Desember.2009 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
succes 42 1980 Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 Her på ståltråden var det ikke stor aktivitet,er det få av dere med stålbåt her på bp?Kan si litt om min båt succes 1250 kjøpte den i september2008. Har pusset den opp fra a til å, er nå den strømmen i båten jording der er det mange svar ene sier det . den andre sier noe annet mvh succes Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 der er det mange svar ene sier det . den andre sier noe annet Helt normalt blandt båtfolk det der! Sånn er det her på baatplassen.no også... Høres ut som en kjekk båt du har fått deg! Hadde vært artig å se bilder av den. Jeg har en hemmelig drøm om en hollandsk stålbåt en gang i tiden, men om jeg skal lytte til fornuften så er det vel enklere å holde seg til plast. Men drømme kan man jo... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
succes 42 1980 Svart 4.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2010 hei ja va skal jeg si plast,tre,eller stål velg det du føler du mestrer vedlikehold på. Jeg valgte stål den er bygd på verft i holland di driver den dag i dag. Det er stort sett norge som er skeptiske til stål båt. I europa er brukte stål båter mye dyrere en her i Norge,ogmange av dem.Rust er ikke så stort problem vis du tar det normale vedlikeholdet .Jeg har en båt som skal brukes og ikke vere redd for og få riper.Bilder ja der er jeg en kløne data er ikke min sterke side.Skal se om jeg får det til mvh succes Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 5.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 (redigert) Her kan man se litt av utvalget i stålbåter fra Holland og resten av Europa. www.botenkoop.nl Noen er fra 60-70 tallet, og uten rust! Redigert 5.Januar.2010 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
index Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Jeg snakket med en kar for noen år siden som hadde tenkt å kjøpe stålbåt. Han utrustet seg med utstyr for tykkelsesmåling før han begynte å se på båter. Og i følge ham var samtlige båter han hadde sett på såpass korrodert i bunnplatene at strukturen var betydelig svekket og store utskiftninger var relativt nært forestående. Så at korrosjon ikke er et problem er vel en sannhet med modifikasjoner. Nye båter er vel nå epoxybehandlet inn og utvendig og ruster derfor mindre. Men ved kjøp av eldre båt kan man lett få seg en overraskelse! Han karen jeg snakker om her endte forøvrig opp med å kjøpe seg en trebåt, da han ikke fant noen stålbåt i sin prisklasse som var god nok i skroget... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.