Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

Maxi 95 er en generasjon eldre enn nova og comfortina. Det er en kjekk båt. Løsningen med seperat akterlugar passer best for barnefamilier. Så vidt jeg kan huske hadde ikke du så mange barn; enda... :wink:

 

Nova og comfortina var datidens performance-cruisere og er vesentlig raskere og morsommere å seile. I tillegg har de begge brøkdelsrigg og kan settes opp med selvslående fokk. Tilsvarende maxi er maxi mixer og maxi 999. Ta også med x-102 i denne gruppen. Og contrast 33.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Akkerat! Neida, det stemmer, ingen barn!

 

Det jeg tenker generelt i disse tider hvor markedet er tregt og alt er tungsolgt, er at man bør velge en båt (bil også, og alt annet) som man kan HA en god stund. F.eks. 5-10 år. Jeg tenkte først at ok jeg kjøper en rimelig båt, 50-100k, og har den et par par år og så klinker jeg til med en skikkelig skute. Men, så tenker jeg: da blir jeg garantert plaget av at markedet er tregt og at folk pruter akkurat like kraftig som jeg har tenkt å gjøre osv..... Så jeg har mest lyst å kjøpe en båt som er mer enn nok båt i mange år fremover. Så trenger jeg ikke å bekymre meg for byttingen....

 

Derfor ser jeg nå på disse litt større båtene. Tenker at jeg bør/må over 32 fot, med dusj, bra bysse og bra senger. Og så må selvfølgelig båten være bra og morsom å seile, og så videre. Derfor tror jeg Novaen er bra - ut fra det jeg hører nå.

 

Er X-båtene også egnet til tur altså? Ikke bare til regatta og slikt? Maxi 999 ser jo utrolig bra ut da... Mixeren har jeg lest litt mer ymse meninger om.

 

J.

Link to post
Share on other sites

Jada x-båtene funker fint til tur, men de eldre modellene har rigg m lensertakler. Slik som han du seiler regatta med på karmøy. Hvis du syns det er pes bør du velge noe annet. Scanmar 33 og omega 34 er også noe å kikke på i den klassen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=1142

 

en bit ned i denne artikeln er det beskrivet

 

http://209.85.229.132/search?q=cache:6SbRu...;cd=1&gl=se

 

ser ut så her......(fast dette er ikke en Scanmar!)

 

 

o riktigt illa blir det som denne

 

 

litt mer om svajköl

http://www.arneolsenab.se/segelbatar.html

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Denne har jo en Yanmar 15 (står ikke noe mer om modell), som sikkert er fra 1985. Har jo forstått at eks. gamle VP er til å styre unna. Er Yanmar bedre? Eller bør man innstille seg på å skifte denne også rimelig snart? I så fall er båten altfor dyr... Ser at det er et par andre relativt godt utstyrte Novaer til salgs for nest 100k mindre, men de er også eldre. I 85 kom det som sagt oppgraderinger på båten. Ikke at jeg vet om det er oppgraderinger som egentlig har noe å si...

 

Hvor mye bør man vektlegge at vantene står helt ut kontra lengre inn slik at man får "plass til" mer genoa eller hva det nå heter? Ser at Novaen har vant helt ut.

Link to post
Share on other sites

Der er sikkert noe å gå på ang. prisen.

Jeg har ikke seilt Novaen, men 15 HK må være nokså lite i denne båten. Tipper at en kan ikke holde den mot vind og sjø i en kuling med motor dersom den har vanlig foldepropell. Det har et sikkerhetsmessig aspekt for en familiebåt.

Link to post
Share on other sites

Er 250-270 mer realistisk?

 

Seilene er jo ikke akkurat splitter nye heller, unntatt storseilet som er fra 2005.

Får du den såpass ned har du veldig mye båt for pengene. Ser den ligger på karmøy. Skal du se på den? Ser også at seilene er gamle, men sikkert gode nok for turbruk og trening.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ja, har tenkt å se på den. Var nede hos noen som lå for kai ved Lanternen i Skudesnes i går kveld, med sine Dufour og Jeanneau. Skimtet skuten som lå på andre siden av havnen. Det var denne. Men jeg kom meg ikke bort til den pga. slik den lå til. I tillegg var det mørkt.

 

Seilene er gamle ja. Så det er jo noen 10ere for evt. nye seil, og en liten 100-lapp for motoren, så da må man jo kunne argumentere båten en god del ned.

 

Jeg synes den samme båten "Stitch", som ligger ute til 295' også er fin. Den er av den første versjonen (tror jeg) men er også godt utstyrt. Klarer ikke å finne ut av om disse modellendringene på Novaen har noe å si. Annet enn at fra 89 ble den sandwich med balsa. Og det er ikke noe særlig på en gammel båt.

Link to post
Share on other sites

Foldepropell er et stort pluss når man seiler. Gamle tobladede foldepropeller bakker dårlig, men det blir man vant med.

 

Mener du lensetaklene? De trenger du ikke bruke på en nova når du er på tur. Men de er kjekke å ha på en real bankekryss og på regatta. Det er en generell regel at man ikke trenger bruke disse hvis båten har bakovervinklede salingshorn.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Neida, jeg mener de wirene som holder masten sideveis. De er jo festet til dekket ca midtskips i lengderetning og helt ute ved rekkestøttene. På noen båter er de festet litt lengre inn mot senter av båten for at genoaen (tror jeg det heter) skal kunne "passere" de på utsiden. Slik at man kan bruke et større seil eller noe sånt. Ser at Novaen har disse wirene (heter det ikke vant?) så langt ut at seilet ikke kommer forbi.

Link to post
Share on other sites

Se her dukker "blur" opp i andre sammenhenger og.

En malapropos: i vår nett-regatta satsing (se tråden Seil regatta på nett ) er blur en meget farlig konkurrent.

 

For å bli med på virtuell regattaseiling, registrer deg på http://www.sailonline.org . velg et båtnavn som begynner med NOR_ - la meg foreslå NOR_JRO :smiley: og send deretter en IM til SamH for å få tilgang til chattesiden area51. Dette er den norske "landslags"-siden :flag:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...