Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

Du finner mye bra info om Maxi-modellene her:

http://www.maximalt.dk/

http://www.maxisidorna.com/maxibatarna/modellfakta.jsp

 

Norsk Maxiklubb:

http://www.norskmaxiklubb.no/d_index.html?...ml/kontakt.html

 

Fenixen er en livligere og raskere seiler enn 84-en. Den selvslående fokken gjør det også enklere å håndtere båten alene. Den gir også en bedre "vannfølelse" enn 84-en, siden cockpiten er lavere slik at du får følelsen av å sitte nærmere vannet. Eneste ulempen er kanskje at den har en tendens til å slippe litt tidlig på roret når den krenger. Dessuten er toalettet i forpiggen, og ikke i et separat rom, som kan være en ulempe hvis du skal seile med hele familien om bord. Men i motsetning til mindre båter som f.eks. Maxi 77 så er det i hvert fall ikke begravd under madrassene. Absolutt et meget bra alternativ til 84-en. Tatt i betraktning at denne Fenixen har en ny motor så er vel ikke prisen helt på jordet, men det burde absolutt være mulig å snakke prisen ned.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Har lest det meste på "maxisidorna.com" og jeg lurer på er om det er sandwich med balsa eller med f.eks. divinylcell. Kunne ikke finne noe om det. Toalettet i forpiggen kan jo sikkert ganske enkelt deles av med en vegg til inn mot forpiggen. Er jo snekker så det kan jo ikke være umulig :)

 

Hva betyr: å slippe tidlig på roret når den krenger? Jeg skjønner "krenger", men ikke "slippe på roret".

 

Jeg skal stort sett seile alene eller med en sjørøver til eller to.

Link to post
Share on other sites

Dvs at roret "mister grepet" i vannet slik at det ikke lenger styrer, og båten svinger ukontrollert opp mot vinden og retter seg opp. Alle seilbåter gjør forsåvidt dette hvis de presses lang nok over, men Fenixen gjør det tidligere enn f.eks. 84-en. Nå skal du jo strengt tatt reve i tide slik at dette ikke skjer, men det blir ikke alltid slik i praksis...

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Skroget er vel sprøytet enkeltlaminat. Oppunder dekk i 84-en er det en støpt innerliner. Om det er noe distansemateriale mellom denne og dekket er jeg pinadø usikker på. Jeg må nesten skru av noen plater og kikke neste gang jeg er i båten.

 

Fordelen med den støpte innerlineren er at den ser like fin ut etter 30 år, i motsetning til diverse skaitrekk som før eller siden løsner og faller ned. Fiberpelsen på skroget er en annen sak. Den skal byttes ut med skai ila vinteren (håper jeg...)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Hehe, skjønner alt utenom innerliner og fiberpels :) Noen bilder hadde jo vært både informativt og artig å se!

 

Har du hatt båten lenge? Har du fått prøvd den ut i litt ruskevær?

 

Sånne "ila. vinteren"-prosjekter vet jeg alt om, for jeg har tresjark fra 1978...... Men det blir alltid veldig fint og godt når man er ferdig :D

 

Bottom-line med luring på slikt distansemateriale er om det er faremomenter som delaminering osv. i Maxibåtene. Slik det er i båter som har sandwichkonstruksjon med balsa mellom. Det skal visst være lumske greier hvis det kommer vann inn.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte båten for et par år siden. Har gått Fensfjorden et par ganger i SW kuling - tildels stiv kuling. Det funket greit det :smiley:

 

Innerliner vil si at hele eller deler av innredningen er støpt i glassfiber, som så settes på plass nede i skroget før dekket settes på. Dette i motsetning til å bygge hele innredningen opp av kryssfiner. I 84-en er innredningen som sagt basert på en slik innerliner, mener at dette også gjelder Fenixen. For verftet er det vel først og fremst kostnadsbesparende. For deg som eier er det en fordel er at det gir en veldig sterk konstruksjon i innredningen, samt at glassfiberen faktisk ser like fin ut etter 30 år :smiley: Treverk har jo en tendens til å bli oppskrapt og stygt etter hver. Noen vil nok mene at det gir et plastpreg, og at "hel ved" i innredningen er penere. Personlig liker jeg at treverket brytes av hvite flater, og det er samtidig nok tre nede i båten til at den ikke får noen "plastikkfølelse". En annen fordel med denne løsningen, på en gammel båt, er at det ikke er noe treverk som står i kontakt med områder som gjerne er fuktige som f.eks nede i kjølsvinet. Jeg har hørt at dette kan være et problem på f.eks. Albin Vega.

 

Oppunder dørk - eller i taket om du vil - er det også lagt på en slik støpt glassfiberplate. Det gir en slett og fin overflate som også er like fin etter 30 år. Jeg tror ikke at det er noe annet enn luft mellom denne "takplaten" og dekket på 84-en, men jeg skal ikke si det sikkert. Jeg har i hvert fall aldri hørt om noen problemer med dekkskonstruksjonen eller delaminering av noe slag på Maxibåtene.

 

Fiberpels er et sånt syntetisk, langhåret "teddyfor". Det ble limt på innsiden av skroget som isolasjon og støydemping og var ganske vanlig i båter på 70-tallet. Med tiden så smuldrer skumgummien på baksiden opp slik at det løsner og faller av. Så ett av vinterens prosjekter er å rive av det som fortsatt henger på, skrape vekk gamle limrester (Fein Multimaster må være en av båteierens beste venner :yesnod:) og lime opp ny skai.

 

18_143713385.jpg

Her ser du hvordan benkene og dørken er laget av en stor, sammenhengende glassfiberdel - innerlineren. Min båt har i tillegg tredørk á la Maritim i stedet for tepper. Om dørken min er original eller ettermontert vet jeg ikke, men det er pent utført og ser ganske OK ut.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Siden vi først diskuterer alle typer billige båter, hva tror folk her inne om denne båten?

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14184579

(Oksø 32, 1975).

 

Jeg har hatt denne i kikkerten en god stund, og har sett at den har gått ned ca 30.000 i pris de siste 3-4 månedene. Skal investere i en båt som kan brukes til langtur. I beste fall jordomseiling. Duger Oksø 32 til slikt? Det virker å være mye båt for pengene.

Link to post
Share on other sites

Joda,

 

Oksø 32 duger til langtur. Sjekk ut om du syns de relativt store vinduene er solide nok. Tror man skal lete lenge for å finne bedre langturbåt til samme pris. Den du linker till må du nok anse som et prosjekt. Men det er mye båt for pengene, da...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du kan gå mye feil med den 84en der, og i hvert fall ikke hvis du klarer å få den ned i 150'. Det virker som en velholdt båt, og du får mye bra ekstrautstyr med på kjøpet. Det tar deg vel ikke lang tid å svippe en tur bort til Risør og se på den?

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...