Jump to content

Tine III er solgt , hva nå ?


Tine IV

Recommended Posts

Da er det klart for tur innover til Tigerstaden imårra , er så heldig å får med meg en fra havna ( jugebua) og en herfra BP som møter meg der inne .Han har selv en P-35 med flere år's erfaring , det er jo gull verdt å ha med seg vil jeg mene. Økosjefen har gitt meg noe kroner xtra å rutte med ,kan være hun er dritt lei båtmas å prat nå og vil ha meg ombord igjen .Neida Øko er like iverig hun , men greit å ha litt xtra .Men ikke dermed sagt at jeg skal å må bruke mere enn mitt opprinnelige budsjett , så vi for se. Noe som jeg syntes i utgangspunktet er nok for en 1990 mod , men der har vi sikkert forskjellige meninger om det .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har aldri sett på maken til rakett i rompa....

Gjør du et godt kjøp med den farten du har så er det mye flaks.

Det virker som om du sover 10 cm over madrassen, tenker båtkjøp 24 timer i døgnet og går rundt med angst for at det gode kjøpet skal forsvinne rett foran nesen på deg.

Greit nok at du har sondert terrenget og vet hvordan din neste båt skal være, ja, til og akkurat hvilken båt du vil ha. Men makan til utålmodighet og lite is i magen er det lenge siden jeg har sett. Minner meg om småbarn som ligger våkne fordi de er redd for at legosettet de har sett seg ut skal være utsolgt.

Finner du drømmebåten så er det superflott. Men sjansen til å finne drømmebåten til drømmeprisen er langt større om du svelger et par isbiter og finner roen.

 

Om kjøpere flest er som deg så holder nok markedet for bruktbåter seg bra enda en tid :-)

Link to post
Share on other sites

Har da god tid jeg ,har holdt på i 6-7 mnd nu , så det blir sikkert noen til før alt er i box . Sitter ikke her å trur at båtprisane raser nedover nå eller til våren, ned går dem kansje .Men ikke mer enn jeg er villig til å gi idag :wink:

 

Takk foresten

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Når vi først er igang med å "tru" Folk kutter sydenturer, og ferierer istedet her hjemme fordi utenlandsturer blir dyre når krona er svak. Videre, renta er på vei ned og mange tror den vil ligge på 3-tallet innen sommeren. Hvordan vil dette slå ut på båtprisene?. Tja? Tar vi i tillegg med at dieselprisene igjen begynner å nærme seg 5 kroner er det vel ikke mye igjen som tilsier at båtprisene akkurat vil stupe utover våren?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Godt sagt REM , jeg trur heller ikke på det store fallet . Som andre sier så kansje det blir litt å velge i , derfor at renta blir lav å dem som har jobb kansje kan handle . Men i min prisklasse trur jeg ikke det blir store utslaget , men det å handla til dagens prisforlangende gjør jeg ikke . Når en båt har stått på Finn i 7-8 mnd og selger ikke gjør noe med prisen , da vil han ikke selge .Eller trur på julenissen å trur han får mere til våren , da altså året etter han satt inn annonsen .Så blir jo spenende utover da , så vi får se .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Men i min prisklasse trur jeg ikke det blir store utslaget , ...

 

Det er vel nettop i din prisklasse hvor man regner med at utslaget, prisfallet, vil bli størst, så din trøst får da bli at ekspertene som regel tar feil!

 

Er også enig med rem i at rentefallet samt det store fallet i drivstoffprisene vi være positivt for priser/interesse for båt, men tror ikke vi helt skal glemme at prisfallet på penger (renten) og drivstoff skyldes sterk reduksjon i etterspørsel og båt står vel ikke akkurat først i køen for nye investeringer i nedgangstider?

 

For øvrig hadde, etter mitt syn, Suzumar en meget god beskrivelse av en overivrig kjøper, og hvis du ikke tror at også selgere vil merke denne kjøpelysten, ja da er du nok noe naiv. :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Slik situasjonen ser ut i dag er det i hvert fall ingenting som tyder på at bruktbåtprisene vil gå ytterligere nedover..... for en viss nedgang har det vært de siste 2 årene.

 

Spesielt gjelder det de båtene du jakter på nå......store, 20 år gamle med to motorer. De er det mange av i markedet egentlig. Speselt har det kommet til mange importerte båter, men de ligger mye lavere i pris, og er ikke så ettertraktet heller. Det skyldes gjeren at de har 1 motor, eller to mindre. Det er deplasementbåter med lite fartspotensiale.

 

Det er fremdeles en viss interesse etter den type båt du vil ha. For 10 år siden ga man vel like mye for en Princess 35 som nå. Så har prisene steget noe for så å falle tilbake de siste 2 årene.

Link to post
Share on other sites

Lykke til med båt-titten i dag.

 

Jeg synes du skal kjøpe den båten du vil ha når du vil ha den og til den prisen du er villig til å betale.

Det å ha båt har mye med trivsel å gjøre og trivsel har også en verdi. Og det er ingen som kan si med sikkerhet at du finner en bedre og billigere båt om 4 måneder, det er bare synsing...stå på og hold oss andre opdatert :yesnod:

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Dessuten vil vel egeninnsatsen på båten fra nå og frem til april/mai uansett øke både den økonomiske verdien og bruksverdien på båten, dersom jeg har forstått Tine III rett. Tror heller ikke vi skal undervurdere hans økonomiske sans og smartness som kjøper, vi får bare håpe at selgeren ikke er BP og kjenner til smertegrensen.

 

Lykke til i dag!

Link to post
Share on other sites

Spekulasjoner om hvorvidt det vil bli mulig å få båt enda litt billigere eller ikke synes jeg personlig blir lite interessant om jeg hadde vært i Runos situasjon. Det blir mer et spørsmål om når den "Rette" båten dukker opp(Riktig utstyr/motorer etc). Vi snakker jo om bruktbåt her.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når vi først er igang med å "tru" Folk kutter sydenturer, og ferierer istedet her hjemme fordi utenlandsturer blir dyre når krona er svak.

 

Media skaper denne situasjonen. Vi så på nettet at det var godt med plasser til syden nå i januar. Men dette skyldes nettsider som skjelden blir oppdaterte. Vi hadd flaks og kom oss med 17. januar til en hyggelig restplasspris. Flyet var så godt som fullt!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Lastenes sum er konstant. Hvis Runo blir uten båt, må han finne seg andre laster.

 

Hva skal han begynne med da? Å herje med kvinnfolk og brennevin blir neppe noe billigere! Da ryker jo fort 50% av alt han eier :smash:

 

Stå på, skaff deg "ny" båt nå. For mye fritid skaper bare elendighet :yesnod:

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke akkurat se vitsen med å vente med å kjøpe om man vil ha båt i dag , om Runo har lyst på båt nå så er det vel bare å kjøpe. Om nå en båt som han kjøper 05 januar er mulig å kjøpe 30000.- billigere i Mai .... so what , for en mann som bruker båten året rundt så er det kanskje verdt 30lapper å bruke båten i 5måneder fram til Mai alikevel , du lever nå så om du vil ha båt nå så kjøp nå , ikke om 5måneder.

Håper ikke hele Norges befolkning sitter på gjærdet og venter for da blirdet utrolig lite båtsalg og prisene faller mer enn de trenger å gjøre

Link to post
Share on other sites

Media skaper denne situasjonen. Vi så på nettet at det var godt med plasser til syden nå i januar. Men dette skyldes nettsider som skjelden blir oppdaterte.

 

Hvilket selskap snakker du om? Nettsidene på f.eks VING oppdateres kontinuerlig etter som bestillinger kommer inn.

 

At det selges mindre sydenturer er fakta.

Noen reisemål er selsvsagt mer populære enn andre, og er de i tillegg rimlige så er det nok de som fremdeles selger bra. Skal man på lengre turer så selges de med tildels store rabatter, og det har værst slik en stund.

Turer til kanariøyene er også rabattert flere steder.

Link to post
Share on other sites

I november så gikk samtlige flyplasser tilbake rundt 7% i passasjerer.. Untatt en... Sandefjord lufthavn torp.. vi gikk fram 11%.. Grunnen til dette skyldes nok at vi har Store lavprisselskaper inne. Og da foretrekker nok publikum de billigere selskapene.. Det blir spennende og se hvordan dette slår ut nå på ny året.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Emner som kun har interesse for to personer tar vi på IM , ikke sant?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...