Jump to content

Frydenbø Sabb Motor, ein leverandør ekte båtfolk må halda seg unna


PandaPP

Recommended Posts

Ganske håpløst at en stor aktør som Frydenbø (i hvertfall var stor) ikke kan de elementære deler av lovverket.

Det å " gjemme" seg bak produsent eller importør er IKKE aksptabelt i forhold til dette.

Jeg mener at her er det helt klare regler, som Frydenbø skal følge. (så lenge det er innrømmet en feil)

Kan ikke skjønne annet at du er i en bra posisjon til å få hevet dette kjøpet.

 

Men med en ledelse som ikke skjønner slikt, blir det vankelig. (de har vel også noen bonusordninger å ta hensyn til)

Link to post
Share on other sites

Dette har undret meg stort i løpet av "følgetongen" også. Hvorfor søker du ikke hjelp hos forbrukerrådet ?

Jeg forstår rett og slett ikke at du finner deg i en saksbehandlig uten likestykke......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tjah, er vel liten vits i å gå til forbrukerrådet all den tid de ikke er et rettslig bindende organ - kun en uhildet 3. part. LANGT bedre å forholde seg til egen advokat, særlig i tilfeller som dette. Evt. gå til forliksrådet, da deres avgjørelse er rettslig bindende. Har en lei tendens til å ende opp i rettslokalene da. Basert på de (ensidige) utsagnene her, later det ikke til at det vil føre til en løsning uansett.

 

Jeg tar et lite forbehold om at vi bare hører én side av saken her, men selv med dette forbeholdet finner jeg det merkelig at det ikke vises større vilje til å løse saken i stedet for å legge en stor innsats i krangel. Jeg arbeider som reklamasjonsansvarlig på en elektroforretning, og min policy er å løse saken for kunden kjapt og enkelt, med mindre kunden er ekstremt uhøflig og vanskelig. Da er det forbrukerkjøpsloven som gjelder - firkanta!

Men man tjener alltid på å vise velvilje og være fleksibel. Fordrer da at kunden ikke er en flisespikker som henger seg opp i "peanuts" og stiller uforholdsmessige krav. Uansett blir det totalt feil å la det gå prestisje i en sak - det er lov å snu 180 grader og si til kunden "her velger vi å gjøre deg fornøyd, til tross for at vår oppfatning av saken ikke er den samme som din". Om da kunden ikke tar hintet... Vel, da får de bare holde på. :)

 

Synd du er blitt en kasteball mellom ledelse, verksted-sjef og diverse andre representanter. En saksgang på mange år burde få daglig leder til å miste nattesøvnen. Tross alt står det klart og tydelig et og annet om retting av en mangel innen rimelig tid i forbrukerkjøpsloven (og ja, den kan jeg meget godt - dog har jeg ikke erfaring på nautisk anvendelse).

 

Stå på - slik saken er framlagt her, er dette nå en prinsippsak. Det har den vært lenge. Om du derimot er en flisespikker og kranglefant (her kommer forbeholdet mitt inn), bør du selge balja og kjøpe deg badekar og en lekebåt. :P

 

PS: "kunden har alltid rett" er det største tøvet jeg hører. Kunden tar så ofte feil at det er direkte nifst...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Dine vurderingar ift å gå til Forbrukerrådet er også slik eg ser det. Dersom eg skulle starte ei ny sak ville Forbrukerrådet berre være ein ”omveg”.

Leiinga i Frydenbø Sabb Motor meinar lekkasjen berre er ”kosmetisk” og ikkje har noko med ”funksjonaliteten” på motoren. Dei meinar at det er heilt greitt at ein motor har lekkasjar, så lenge den går….

Og eg er ikkje i tvil om at dei(og eindel andre) meinar at eg er ein flisespikker og kranglefant.

 

Eg sjølv, meinar at eg har rimeleg god greie på korleis motor skal være eller ikkje være, og eg aksepterer ikkje at useriøse folk skal herse med meg på dette viset.

Så skal alle få kalla meg da dei ynskjer ut frå sin ståstad.

 

Når eg som kunde hamnar i ein slik situasjon, må eg bruke mi fritid og privatøkonomi for å hevde min rett, mens motparten har god lønn under krangelen og Frydenbø`s økonomi til å føre sak!!

 

Du synst det er merkelig at det ikkje visast større vilje til løysing... Frydenbø Sabb Motor er gode på uthalingstaktikk og kjenner fleire saker der dei har lykkast. Dei påberoper seg å være ekspertar og kunden skal ha rimeleg god motorkunnskap for å argumentere imot.

Dei var nok ganske sikre på at dei skulle klare trenere denne saka så lenge, at denne kunden gav opp også!!

 

Frydenbø Sabb Motor har ikkje (frå starten av) innrømt noko som helst frivillig. Alt dei har innrømt til no, har eg tvinga dei til og derfor er dette blitt ”personlig” for leiinga.

Link to post
Share on other sites

Bare for å presisere: jeg har ikke tatt et standpunkt i saken ettersom jeg bare hører en side, men det du legger fram her - med de bevisene du også fører - dannes det jo et tydelig bilde på hva som er sakens fakta.

 

En viktig prinsippsak, og jeg skjønner rett og slett ikke at bedrifter gidder å bruke tid og krefter på en slik sak. Hva oppnår man med å løse en sak kort og konsist?

1. Kunden blir fornøyd, noe som bedrer bedriftens rykte og renomme.

2. Man sparer kostnader (timelønn, reisekostnader, etc.)

3. Man unngår at en kunde havner i "slitsom solstråle" -kategorien; en kunde som ødelegger dagen for en når vedkommende dukker opp (man vet at nå blir det problemer). NB! Noen ganger lager man slike problemkunder selv!

4. I det lange løp blir det billigere å ta kostnaden for å få kunden fornøyd. Uansett hvordan en regner på det.

5. Kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven vil alltid vinne i det lange løp. Forbrukerkjøpsloven er laget med tanke på å styrke forbrukerens rettigheter. Hvorfor ikke benytte den med det for øye?

 

Og om noen i ledelsen i det aktuelle firma leser dette: ta gjerne kontakt med meg, så skal jeg gi dere et kurs i kundebehandling, praktisk bruk av forbrukerkjøpsloven samt kundekultur. Her har dere noe å lære. Jeg har arbeidet med reklamasjoner i snart 10 år, og har spart min arbeidsplass for temmelig store beløp - og jeg har fått en lang rekke trofaste kunder "på kjøpet". Kunder som legger igjen betydelige beløp takket være min håndtering av en fillesak her og en større sak der.

 

Å få en kunde er kjempelett; å få kunden til å komme tilbake - DET krever sin mann.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at kundene må behandles riktig, ofte er en reklamasjon en god mulighet for mersalg

hvis det gjøres på rette måten. I dette tilfellet ser det ut for at det har gått så langt at det

eneste rette er at Frydenbø tar motoren tilbake da de ikke greier å holde det som er avtalt.

Vi se kanskje bare en side i saken men det er fritt fram for Frydenbø til å uttale seg om saken.

Det kunne jo blitt interessant :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Riktig observert, Festus.

Utskiftinga av motoren har fleire årsaker. Valet av Eco-overflatedrev, som ikkje var noko suksess er ein av faktorane, men det etterkvart uhaldbare forholdet til Frydenbø gjorde det ”lett” for meg å treffa ein beslutning.

Sjølve Iveco motoren meinar eg framleis er fullt på høgde med det beste som er på markedet, men seriøsiteten til importøren er direkte tragisk!!

 

Med svært få unntak(om nokon), satte norske maskinistar si ære i å halda motorane i god stand og gje dei eit kvalitetsmessig godt vedlikehald. Oppdaga ein feil og manglar, vart dette planlagt og reparert ved første muligheit.

Etterkvart som norske maskinistar/sjøfolk forsvann på land, vart ”blikkboks metoden” innført: I staden for å reparere ein lekkasje, vart ein blikkboks hengt under og snart hang det blikkboksar rundt i heile maskinrommet.

(La det være sagt: Har heilt sikkert hengt blikkboksar i ”norske-tida også, men meinar det er unntaket og ikkje regelen.)

 

Iveco`en min, er i skrivande stund, inne hjå Frydenbø for å gjennomgå ”blikkboks metoden” …og eg har fått det skriftlig frå Frydenbø… at det er slik det skal gjerast..!?

Link to post
Share on other sites

har fulgt denne saken her p forumet. har ikke tenkt å uttale meg ang hvem eg er enig med. lurte bare på en ting, du skriver at du vet meget godt hvordan en motor fungerer etc hvis eg oppfattet deg riktig. kan du gjøre litt rede for oss hva din bakgrunn i yrkeslivet er? fagbrev som mekaniker,maskinist etc? jobber selv som mekaniker ,har fagbrev i mekanisk og fagbrev i sveis i tillegg og vet at man må ha litt å fare med hvis man skal ta sjangsen på å utfordre store firma. det eg mener å si er at har du peiling på dette så har du muligheten til å nå frem,er man bare båt inntresert og har lest seg til all kunskap ja da blir det brukt mot deg og kanskje du ikke blir tatt på alvor. misforstå meg riktig nåda! mener ikke at man må ha skole, erfaring etc for å få det produktet og servicen man tross alt har krav på

m.v.h.

Link to post
Share on other sites

Riktig observert, Festus.

Utskiftinga av motoren har fleire årsaker. Valet av Eco-overflatedrev, som ikkje var noko suksess er ein av faktorane, men det etterkvart uhaldbare forholdet til Frydenbø gjorde det ”lett” for meg å treffa ein beslutning.

 

Hadde du villet beholde både motor og ecodrive hvis 'blikkboksen' ikke hadde vært nødvendig?

Link to post
Share on other sites

kan du gjøre litt rede for oss hva din bakgrunn i yrkeslivet er?

Er utdanna maskinist og har fagbrev som Industrimekanikar. Har 31 års erfaring frå skip & offshore. Dei siste 18 åra som Vedlikehaldsledar på diverse boreplattformer i Nordsjøen.

 

man må ha litt å fare med hvis man skal ta sjangsen på å utfordre store firma.

Ja, mange vil få store problem med å argumentere imot dei såkalla ”ekspertane” og må dessverre gi opp mot ”overmakta”. Dette gjelder både båt og bilbransjen.

Ei anna årsak, er at det er FORFERDELIG tungt å fortsette kampen og så veldig lett å gi opp.

 

Hadde du villet beholde både motor og ecodrive hvis 'blikkboksen' ikke hadde vært nødvendig?

Dei som kjenner til arbeidsomfanget av å bygge om til AQ, kunne også lett ha svara på dette. Ja, eg hadde beholdt installasjonen, i allefall endå ei tid.

Ekodrive eksisterer jo ikkje lenger, så det hadde vel tvinga seg fram over tid.

 

Eg har i fleire av innlegga, presisert kva eg meinar om motoren. At eg no på ein måte har resignert og godtatt ”blikkboksen” som ein nødløsning, har sin årsak i at det ikkje finnes vilje i HEILE Frydenbø konsernet til å ordne opp.

Eg har brukt 1 ½ år på hevde at turboen er feildesigna før dei motvillig innrømma det, men å ta det opp med Iveco for å få det endra, meinar dei ikkje går!!

Å trumfe dette igjennom, vil koste ”skjorta”, på alle måtar!!

 

Men ein ting er eg heilt sikkert på: Å innføre ”blikkboks metoden” er ikkje noko "sjakktrekk" av Frydenbø....

Link to post
Share on other sites

Du har min fulle sympati og forståelse PandaPP.. Men disse gutta som skal ha deg til å dokumentere din fagkunnskap her på forumet har jeg lite til overs for. Hva du er hvem du er er ikke vår sak sålenge det som legges fram blir dokumentert så godt. Jeg tror faktisk de som har størst problem med båtbransjen er "oss" som har et snev av fagkunnskap om motor og virkemåte forøvrig. Flere aktører i denna bransjen overlever kun fordi kundene ikke hevder sine forbrukerkjøps-rettslige krav grunnet uviten..

Link to post
Share on other sites

Nettopp mitt poeng. Som overskriften på tråden sier, gjelder dette en disputt mellom FRYDENBØ SABB MOTOR og en kunde. Underveis i tråden gikk man over til å omtale kunden sin motpart Frydenbø-KONSERNET. Konsernet består av en masse selskaper som ikke har noe med denne saken å gjøre.

 

http://www.frydenbo.no/

 

Tråden ville derfor virket mye mer seriøs hvis man fortsatte å kalle Panda sin motpart med sitt rette navn.

Link to post
Share on other sites

Nettopp mitt poeng. Som overskriften på tråden sier, gjelder dette en disputt mellom FRYDENBØ SABB MOTOR og en kunde.

Oi..oi.. Virkar som eg har truffe eit ”ømt punkt” på Skrotnissen. Eg beklager det !

 

Tar eg ikkje mykje feil, har eg brukt benemnelsen ” Frydenbø konsernet” to ganger(innlegg 255 & 272) og den står eg inne for!!

 

Når overskrifta er så tydeleg, må være ganske ”hårsår” som ikkje tolererer at ein forkorter Frydenbø Sabb Motor til ”Frydenbø”.

 

Eg meinar også at eg har våre ganske tydeleg på KVEN som er min motpart i Frydenbø Sabb Motor.

Link to post
Share on other sites

Så du har altså vært i kontakt med andre i konsernet enn Sabb ?

 

27. juni sender eg ein e-post til øverste Leiinga i Frydenbø konsernet, samt til eigar. Forklarer situasjonen, legger ved link til Baatplassen og ber om hjelp til å få løyst saka.

1. juli får eg ein positiv e-post frå ein Adm.Dir. i konsernet, der han ber om eit møte.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det vart D4 til slutt, ja!

 

Jeg får håpe det ordner seg med den nye motoren og at forhandler/leverandør/importør/produsent svarer til dine forventninger! Jeg ble likevel litt overrasket over at du valgte Volvo Penta D4 sett i lys av de etterhvert velkjente kvalitets- og driftsproblemene med D4(og D3 og D6), særlig injektor- og havariproblematikken. Det finnes etter mitt syn langt bedre alternativer enn D4. Men for all del, det er ditt valg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...