Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?


Tommelise

Recommended Posts

Det er heller ikke greit at alle eldre ikke har enerom, men det betyr ikke at det er greit at hunder går løs.

 

På flere gamleheimer har de hatt ordninger med besøkshund, til stor glede for de eldre, det j**la monsteret har gått løs der også.... :giggle::tongue:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sitter i et barnehagestyre og der er det en hund med hver dag til stor glede for barna. Alle foreldrene har vært positive til tiltaket.

 

Finnes også mye dokumentasjon på at dyr, ikke minst hunder, kan brukes i "behandling" av psykisk syke, narkomane, kriminelle osv. Ønsker ikke å gå i detaljer, men ingen tvil om at min hund sitter med en mengde detaljkunnskaper om en i familien som sliter i sin hverdag og som i henne kanskje har den aller beste "kuratoren". Synd at så mange her tydeligvis ikke har fått oppleve hva det å ha et dyr kan bety for en!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe problem med de synspunktene.

Og heller ikke med at de gjør nyttig og viktig arbeid for blinde og svaksynte, politi, toll osv.

Men vi debatterer altså lausbikkjer i skjærgården.

Og det vil jeg ikke ha.

Link to post
Share on other sites

Finnes også mye dokumentasjon på at dyr, ikke minst hunder, kan brukes i "behandling" av psykisk syke, narkomane, kriminelle osv. Ønsker ikke å gå i detaljer, men ingen tvil om at min hund sitter med en mengde detaljkunnskaper om en i familien som sliter i sin hverdag og som i henne kanskje har den aller beste "kuratoren". Synd at så mange her tydeligvis ikke har fått oppleve hva det å ha et dyr kan bety for en!

 

Mye sannhet her :flag::cheers:

Hund til nytte og glede,men ikke til sjenanse for andre mennesker og dyr. :smash:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Denne tråden avdekker holdninger hos skremmende mange hundeeiere...

 

Virker som de tilegner seg et eget sett med "regler mer meg og min hund" når de skaffer seg hund.

De kan gjøre som de vil og om det forstyrrer eller plager noen andre så hva f.. betyr vel det? Det er alltid alle de andre som er uansvarlige idioter uansett!!! Har du hundeskrekk så hold deg hjemme.. har du allergi mot hunder så hold deg hjemme... fordi "jeg skal gjøre hva jeg vil med min hund og jeg driter i lover og regler fordi det gjelder uansett ikke meg og min hund". "Min hund er perfekt og kun til glede for alle uansett om de innser det eller ikke".

Link to post
Share on other sites

Hund til nytte og glede,men ikke til sjenanse for andre mennesker og dyr. :smash:

 

Tror og håper at de aller fleste (ikke bare 50%) i prinsippet er enig i dette, men problemet er vel hvordan den enkelte definerer hva som er til sjenanse for andre eller for seg selv for den saks skyld. Selv har jeg vel blitt bortimot hudflettet her i tråden av enkelte for mine holdninger, men for den som har giddet å lese hva jeg faktisk har skrevet så påpeker jeg gang på gang at min hund ikke er til sjenanse for andre, det sørger jeg selvfølgelig for, men det betyr ikke at hun alltid er i bånd. Jeg regner dog ikke med de som nærmest hevder at hunder skulle vært utryddet og bare deres blotte eksistens er til sjenanse for dem!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det bidrar ikke til diskusjonen at en instruktør kommer med en slik påstand. Selv ikke dere, som har en meget imponerende kontroll, kan stole helt på bikkja.

 

I visse situasjoner kan man stole 100% på dyret, men ingen kan påstå at man har 100% kontroll hele tiden.

 

Derfor synes jeg det er ganske greit å ha såpass respekt for andre at man har hunden i bånd der den kan være til sjenanse for andre. Så lenge det finnes personer som er redd for hunder ser jeg ingen grunn til at min hund skal løpe løs i skjærgården. Den får nok trening og mosjon på steder hvor den ikke er til sjenanse, og det å oppføre seg på et sted med flere folk og at han må være i bånd er også en del av treningen.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg vel blitt bortimot hudflettet her i tråden av enkelte for mine holdninger, men for den som har giddet å lese hva jeg faktisk har skrevet så påpeker jeg gang på gang at min hund ikke er til sjenanse for andre, det sørger jeg selvfølgelig for, men det betyr ikke at hun alltid er i bånd. Jeg regner dog ikke med de som nærmest hevder at hunder skulle vært utryddet og bare deres blotte eksistens er til sjenanse for dem!

 

Enig at hunder kan være trivlige . Ingen hundeeiere tror vel at hunden er til sjenanse ?

 

Men jeg glemmer ikke at du misliker sterkt hvis jeg går over hyttetomta, legger til et kort øyeblikk på brygga eller låner ei umerket bøye . Da skal man spørre eieren pent og vise respekt. Den samme respekten forlanger jeg av deg og hunden din . Har jeg slått leir skal ikke hunden komme innenfor grensen av privat sone på svaberget. Den skal ikke snuse på folk , mat eller klær. Jeg liker ikke å få slim fra snuten på pledd osv.

 

Jeg opplever ofte, når jeg ligger ankret opp i en uthavn at den private sonen blir krenket av hundeeiere. Utover det kan eieren og hunden gjøre hva de vil for meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever ofte, når jeg ligger ankret opp i en uthavn at den private sonen blir krenket av hundeeiere.

 

Har du en privat sone på svabergene :eek: ? Hvordan er denne markert? Bare sånn at vi skal vite hvor nær deg vi har lov å bevege oss... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

den er vel normalt ikke nødvendig å merke. sitter det en familie på et svaberg , vil jeg påstå jeg ikke hadde trengt meg inn i den private sonen , som for meg er i umiddelbar nærhet.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Herregud så mye diskus for dette bruk sunn fornuft spesielt til hundeeierne ps har hund selv.Repekter så slipper en mye tull men vi har rettigheter vi hundeeiere denne topic begynner og bli elendig.Det er ikke så ille som de fleste skal ha det til .Retten er satt og punktum :smash:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Morsom tråd dette , er det påtide å konkludere snart og bli enige om å være uenige ?

 

Hund på holmer og skjær er altså landjordens svar på baugpropeller , noen hater de og vil hverken se eller høre mens andre synes de er helt ok

Link to post
Share on other sites

Legger man ut et pledd som man sitter på så er det en privat sone, men burde vi diskutert størrelsen på pleddet?

 

Hva hvis jeg hadde med meg et pledd på 350 m2 er det greit?

Link to post
Share on other sites

Har du hundeskrekk så hold deg hjemme.. har du allergi mot hunder så hold deg hjemme... fordi "jeg skal gjøre hva jeg vil med min hund og jeg driter i lover og regler fordi det gjelder uansett ikke meg og min hund"

 

Eg kjenner ein tidligere skogsjef i ein kommune lenger inn i landet.

Han blei ein dag verbalt misshandlet av ei dame som var allergisk mot noe pollen fra bjørketrær. Trist for de det gjelder, ingen tvil om det.

 

Nå ser eg at allergi for hund er blit hundeeiers ansvar. Og det refereres til og med til regler på generelt grunnlag.

 

Det er mange kommuner som bare følger std regel for båndtvang. Og da skal det faktisk beites av husdyr og i gitte tilfeller for at båndet må fram....men her blir det jo argumentert som om vi var sauer hele gjengen, så da er den saken grei :blush:

 

Legge meg paddeflat for den. Nå må vi bare enes om kors vi skal håndtere slik vi hundeeiere siden vi er ansvarsløse og holdningsvrange osv...

 

Kanskje vi kunne blit enig om eit nytt signalflagg til bruk på allergibåter?

Så kan hundeeierene få litt tid til å låse hundene under dekk og stenge ventilene,

i tilfelle båten styrer inn mot samme holmen. :flag:

I nattemørket må det jo noe lanterneføring til. Sikkert best å kombinere gult og rødt da- slik at det ligner flammene fra han der nede

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg kjenner ein tidligere skogsjef i ein kommune lenger inn i landet.

Han blei ein dag verbalt misshandlet av ei dame som var allergisk mot noe pollen fra bjørketrær.

 

Er det båndtvang på bjørk? Hvis ikke, hva har dette med lovbrudd mot båndtvangen i skjærgården å gjøre?

Link to post
Share on other sites

Er her nokon som nokonsinne har blitt plaga av ein hund på ein holme??

Om du ser ein du hund du ikkje vil møte på ein holme? Kan ikkje du berre gå til neste holme?

Ser ikkje heilt problemet her? Er ikkje skjærgården deres full av små holmer og skjær?

Link to post
Share on other sites

Er her nokon som nokonsinne har blitt plaga av ein hund på ein holme??

Om du ser ein du hund du ikkje vil møte på ein holme? Kan ikkje du berre gå til neste holme?

Ser ikkje heilt problemet her? Er ikkje skjærgården deres full av små holmer og skjær?

 

Så du mener. Hvis en vil ha holmen for deg sjelv, så er det bare å slippe løs Bikkja?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Men jeg glemmer ikke at du misliker sterkt hvis jeg går over hyttetomta, legger til et kort øyeblikk på brygga eller låner ei umerket bøye .

 

Det gjelder i aller høyeste grad fortsatt. For ordens skyld så gjelder det også min hage, min terrasse, min grill, min bil, min kone osv Kanskje vanskelig for deg å forstå, men du kan jo prøve å "bare" akseptere at sånn er jeg? Tror faktisk at jeg har en viss dekning i loven for disse forferdelige meningene mine, eller? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig at hunder kan være trivlige . Ingen hundeeiere tror vel at hunden er til sjenanse ?

 

Håper at det var sarkastisk. Jeg biller meg inn at de alle fleste hundeeiere vet utmerket godt at bikkja er til stor sjenanse for mange mennesker. Men jeg kan ikke dokumentere det.

Link to post
Share on other sites

En hundehistorie fra hverdagen!

 

Mann sparket hund til døde

Det er iallefall helt sikkert at man skal være forsiktig med å ta loven i egne hender på denne måten, her er det ikke snakk om noe selvforsvar og denne mannen vil trolig bli straffet så det monner.

 

Sitat VG-nett:

Mannen ble pågrepet av politiet etter hendelsen, og sitter nå i arresten. Han var ikke avhørt da VG Nett snakket med politiet i 19.15-tiden

 

Det var mange mennesker på stedet da hendelsen fant sted, og flere vitner har forklart politiet at mannen sparket hunden til døde. Omstendighetene har ellers vært uklare, og enkelte vitner har hevdet at den nå døde hunden angrep gjerningsmannens hund, som gikk i bånd.

 

- Det stemmer ikke. Hans hunder var løse, og det var de fortsatt da politiet kom, sier Wang til VG Nett.

 

Hun hevder at mannen gikk fra stedet etter at hunden falt om, og at mannen som eide setteren ble stående og diskutere med kameraten til den andre hundeeieren. Deretter kom gjerningsmannen tilbake til stedet, forklarer hun.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Vi som mener at hunder skal holdes i bånd har vel kanskje en hvis dekning for det når det er båndtvang også vel, Mouche. :wink:

Hvorfor noen har slik motvilje for å holde hunden i bånd der det er andre tilstede, kan jeg ikke forstå. Det kan da ikke vær noen "big deal"?

Enten jeg er i skiløyper eller på holmer og skjær, gjør jeg alt som står i min makt for å hindre løse hunder i å kommer innpå mine barn.

Jeg synes hunder er trivelige dyr, og hilser gjerne på de, men løse ukjente hunder som kommer fykende, hører ikke hjemme noen plass. Det står sjelden noe skilt på de hvem som er snille og veloppdragne, og hvem som er vant til å omgåes barn. Og man kan vel kanskje forvente at det ikke er de mest veldresserte og forutsigbare som kommer løpende?

Det er vel stort sett slik at det er "de andres" hunder som gjør noe galt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er meget glad i hunder. Familien har hatt flere og mange i min omgangskrets har hunder. Jeg har alltid likt disse dyrene.

 

Men jeg har også fått respekt for hvordan disse dyrene plutselig kan vise andre sider av seg, og har vist meg at båndet bør være på plass.

Vi var to båter på helgetur og gikk i land på kveldingen på en stor flott øde holme/øy. Kompisbåten hadde en vorster med seg og vi gikk på land. Bikkja festet i en lang line mens vi slo opp telt og koste oss utover kvelden. Det var ikke liv å høre rundt oss, hverken av dyr eller fugler.

Om morgenen var jeg tidlig oppe og hadde kommet meg i båten for å dra ut å fiske. Da står de opp i naboteltet og bikkja og eier komme ut av åpningen. Bikkja er løs og sammen med eieren gjør de sin morra-greie begge to. Eieren begynner å gjøre i stand frokost og bikkja venter for å se om det blir noe på den.

Jeg har akkurat lagt i fra land da jeg hører bjeller, og det hører også vorsteren. Den legger på sprang mot ei søye og et lam som kommer rundt en knaus. Både eier og jeg roper stopp til bikkja men den hører ikke.

Søye og lam legger selvfølgelig på sprang. Bikkja biter seg fast i hasene på søya mens lammet løper avgårde. Søya gjør voldsomme byks for å komme seg løs, gjør det, og den løper mot fjæra. Bikkja tar nok en gang tak i bakbarten og søya løper rett på sjøen med bikkja hengende etter seg.

Jeg kommer til med båten og kjefter på bikkja uten at det hjelper. Tar åra og kakker den i hodet, uten at den vil slippe.

Da tar jeg å glir over både bikkja og søya med båten slik at begge går under. Da først slipper bikkja.

 

Søya svømmer deretter utover sjøen og jeg klarer ikke å styre den inn mot land. Den bare fortsetter utover.

Da tenker tenker jeg at dette blir et problem. Hvordan skal jeg få stoppet den og hvordan i alle dager skal jeg få ei klissvåt søye opp i båten? Den må være tung som bly.

Omsider klarer jeg å lure båtshaken inn i mellom bjellebåndet og halsen slik at jeg får tauet sauen mot land. Ei hand pår rattet og ei hand kramhardt rundt båtshaken. I bølgende forsvant hodet til søya under vann mange ganger og den peste og den grurglet fælt.

 

Jeg klarte å få søya inn i fjæresteinene der de ble ståene til knes i vann og bare pese og gulpe opp saltvann. Jeg så også at det rant litt blod fra hasene og baken.

Jeg lot den få stå slik ei stund for at den skulle komme seg. Den var helt utmattet og ble bare stående å pese.

 

Etter mye om og men så kom bikkja tilbake til teltet. Da hadde det gått for lang tid fra hendelsen og bikkja fikk bare muntlig kjeft.

 

Søya ble stående i fjæra i lang tid og vi dro ut og fisket en knapp time. Da vi kom tilbake så var den borte.

Foråpentligvis hadde mor og lam funnet hverandre.

 

Senere på kvelden utenfor teltet, og med bikkja bundet, kom det sauer på besøk igjen. Bikkja viste tydelig hva den ville og sto i helspenn. Eireren tok da et godt tak i overkjeven på bikkja og klemte til slik at hjørnetennene ble klemt inn mot kinnene. Bikkja gav fra seg et hyl og roet seg, i 20 sek. Nok en gang gjorde den kraftige utfall og skulle avgårde. Eieren tok nok en gang grep over overkjeven og klemte til. Denne gang slik at hjørnetenne gikke igjennom kinnet. Da først gav vorsteren seg.

 

Denne bikkja hadde samme våren og forsommeren vært på strømming to ganger for å bli saue-ren.

 

Denne episoden opplevde eiren som svært overraskende og ikke minst svært ubehagelig. Eieren har hatt flere vorstere før denne men dette var første gang en av hans hunder hadde vist slik oppførsel etter, tilsynelatende, å ha blitt saue-ren.

 

Etter denne episoden har bikkja gått flere runder med strømming men eiren har den alltid i bånd på slike ukjente plasser(utenom jakttid).

Jeg har i ettertid også tenkt på at på slike holmer kan det være både sjøfugl på reir som en ikke umiddelbart er oppmerksom på. Og kanskje ligger det noen å soler seg bak en knaus og som kanskje får sg en skikkelig skrekk i livet når en løs bikkje kommer farende.

 

Denne episoden har iallefall vist meg at en bør velge det trygge fremfor det utrygge, dvs. bånd, selv om hundeeiren mener å ha "full kontroll".

Link to post
Share on other sites

Vi som mener at hunder skal holdes i bånd har vel kanskje en hvis dekning for det når det er båndtvang også vel, Mouche. :wink:

 

Kan du ikke heller konfrontere meg med hva jeg de facto har skrevet og hva du i så tilfelle er uenig med meg i. Et sitat av det ville være fint slik at jeg vet hva du mener og hva du ønsker å "angripe" meg for, ok? Blir litt kjedelig i lengden å skulle forsvare eller forklare noe jeg ikke har skrevet, ei heller ment, hvis du skjønner hva jeg mener?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...