Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?


Tommelise

Recommended Posts

Jeg er faktisk mye mere spent på hva du synes enn hva jeg mener om det! :yesnod:

OK hehe sorry. Den var muligens litt for langt "over kanten" det innrømmer jeg gjerne... :wflag:

 

Poenget er at det synes som egen vurdering er suverent overlegen ethvert lovverk "så lenge jeg vurderer det som greit så dri... jeg i hva alle andre synes".

Løsne på silkesjerfet så blodet slipper frem til hjernen!!

 

Enig med båtdama... ha gjerne en øy eller to eller annen innhegning hvor bikkjene kan slippes fri fra dyreplageriet. Forstår egentlig ikke at noen vil dyrene så vondt at de absolutt velger å ha hund, når de vet at det finnes slike regler for hundehold. Er vel nesten planlagt dyrplageri det

 

Forstår ikke hva katter har med dette å gjøre. Er du for en kattelov så er det vel fritt frem og jobbe for det :giggle:

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke hva katter har med dette å gjøre. Er du for en kattelov så er det vel fritt frem og jobbe for det :giggle:

 

Jeg oppfatter det som at for en del så er allergiproblemer muligens det største problemet og da har jeg tillat meg å nevne at det finnes vel dobbelt så mange katter her i landet som hunder, disse går alle fritt uten noen restriksjoner, og det er en kjennsgjerning at hva allergi og allergener angår så er kattene mye værre enn hunder!

En annen ting er all dritten som hunder etterlater seg og som ingen plukker opp i følge ekspertene her, hva da med kattene? Vi har diverse katter i vårt nærområde og de driter over alt uten at eierne har, eller tar, ansvar for det og den dritten er minst like ille som hundedritten, etter mitt syn! Aksepterer at andre synes det er helt greit uten at jeg nødvendigvis forstår hvorfor!

 

Og med en sky av allergener rundt seg.

 

Dette innlegget går på hunder så vidt jeg forstår!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis noen drar forbi holmen forde jeg har en hund der kan skylde seg selv ja.

 

Da antar jeg på samme måte at du kan skylde deg selv hvis jeg først går på land og fjerner bikkja slik at de som ikke kan ha hunder rundt seg kan bruke holmen?

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter det som at for en del så er allergiproblemer muligens det største problemet og da har jeg tillat meg å nevne at det finnes vel dobbelt så mange katter her i landet som hunder, disse går alle fritt uten noen restriksjoner, og det er en kjennsgjerning at hva allergi og allergener angår så er kattene mye værre enn hunder!

En annen ting er all dritten som hunder etterlater seg og som ingen plukker opp i følge ekspertene her, hva da med kattene? Vi har diverse katter i vårt nærområde og de driter over alt uten at eierne har, eller tar, ansvar for det og den dritten er minst like ille som hundedritten, etter mitt syn! Aksepterer at andre synes det er helt greit uten at jeg nødvendigvis forstår hvorfor!

 

dette visvaset fritar deg heller ikke fra båndtvangen

Link to post
Share on other sites

dette visvaset fritar deg heller ikke fra båndtvangen

 

At du synes det (alt?) jeg skriver er vissvass er helt greit for meg, og det er du i din fulle rett til å mene. Å skrive det er også en rett du har, dog ingen plikt! Forøvrig kan jeg ikke se at jeg har hevdet noe som helst mht å bli fritatt for båndtvangen så da kan du kanskje bruke fem minutter på å finne dokumentasjonen din for den påstanden? :ghost:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

denne tråden er 18 sider for lang.

 

Loven er klar angående båndtvang, slik at dette må du respektere mouche enten du vil eller ikke, og ikke komme dragende med visvas om sauer og andre meningsløse sammenligninger har ingen relevans.

 

Det er lovbrudd enkelt og greit

Link to post
Share on other sites

Jeg praktiserer mitt hundehold som jeg har beskrevet diverse ganger, teknisk sett ikke i overensstemmelse med loven 100% alltid, men aldri slik at det er til sjenanse for mennesker eller andre dyr. Skjønner at det er vanskelig for deg å akseptere, men det kan jeg leve med! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

jeg mener det er en ting med løse bikkjer , men værre er det med alle de løse bikkjeeierene. hvorfor kan ikke bikkjene holde dem i band? fiser jeg forbi en holme med en løs bikkjeeier på , så pleier jeg hytte med neven og skrike til bikkja , til den forstår alvoret i situasjonen.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

, teknisk sett ikke i overensstemmelse med loven 100% alltid, men aldri slik at det er til sjenanse for mennesker eller andre dyr.

 

Så kommer spørsmålet til Mouche. Vet en hundeeier når hunden er til sjenanse ?

 

Jeg satt på bussen forleden. En dame steg på med en hund. Hun tar vindusplassen og hunden løftes opp i setet ved siden av. Bussjaføren bemerker at hunder ikke skal ligge i setene. Det ble en diskusjon, fordi hun mente hunden var helt ren og ikke røytet, mens bussjaføren mente det motsatte. Bussjaføren satte et krav til hundepassasjeren at skulle den ligge i setet, måtte den ihverfall ha beina på gulvet. Motvillig ble den flyttet

 

Jeg var på en kafeteria. En hundeeier kom inn og bestilte mat og hunden ble plassert i en stol ved bordet. Kafe-eieren måtte ta afære og gi noen råd vedr hundehold.

 

 

Disse 2 eksemplene og mange andre fra skjærgården forteller at mange hundeeiere aldri har tenkt tanken om hunden er til plage for andre. De sover i samme seng, spiser ved samme bord og innretter seg etter hverandre. Da kan man miste noe av vurderingsevnen iblandt ?

 

På den annen side er det mange hensynsfulle hundeeiere som tar dyreholdet alvorlig .

Link to post
Share on other sites

Jeg satt på bussen forleden. En dame steg på med en hund. Hun tar vindusplassen og hunden løftes opp i setet ved siden av.

Er hunden liten nok til å ta opp i en stol kan hundeeieren ha den i fanget selv. Det går med en liten hund men ikke med en rotweiler... Jeg synes det viser lite omtanke av eier. En hund er aldri 100% ren, bortsett fra når det løftes ut av badekar/hundekar. Dette kan nesten sammenlignes med at et barn kom inn i bussen barføtt, og sto i sete. Ville da setet vært rent til neste person ?

 

Jeg var på en kafeteria. En hundeeier kom inn og bestilte mat og hunden ble plassert i en stol ved bordet.

Hørtes ut som en dårlig vits ? Skulle hunden spise rester fra eiers tallerken ? Fikk hunden egen tallerken på bordet ?

 

 

Hund skal ikke sitte i stoler. Hvis hunden er liten nok kan den være på fanget, men ikke ellers. Hunder skal spise fra eget fat PÅ GOLVET!. Eierere som tillater annet ødelegger både for seg selv og hunden.

 

/Øystein (som selv har hund)

 

 

Edit: Har ikke denne tråden vart lenge nok ?

Link to post
Share on other sites

Det er jo nettopp når hundeeiere selv skal vurdere om det er greit å bryte båndtvangen, som skaper konflikter/farlige situasjoner. Synet på egen hund i forhold til omgivelsene spriker veldig fra person til person. Desverre er det som regel de som har minst styr på egen hund, som gjerne slipper de når de ikke burde. I tillegg til å vurdere seg selv og egen hund, skal man også vurdere sine omgivelser som kan bestå av mange uforutsette ting/mennesker. Ting som du selv verken ser eller lukter, men som din hund kanskje har teften av. Hvis du for eksempel har en "sjæfer" og kommer til en liten holme du 50x50m som du ser det ikke er flere på, hekketiden er over og ingen dyr, så kan det jo kanskje synes greit å slippe løs hunden. Men du hadde kanskje ikke tenkt på grillmaten til barnefamilien på andre siden av det 20m brede sundet, men det hadde hunden din? Rekker du å komme til andre siden før hunden din?

Det er mange hundeeiere som ikke er kapable til disse vurderingene, og de som er det merker du ikke noe til. Derfor skal man ikke si at det er greit å bryte båndtvang og slippe løs hunder etter egen vurdering.

Link to post
Share on other sites

Og dette definerer du vel selv antar jeg :smash:

 

Det er ikke noe behov for å definere det siden denne forbrytelsen skjer når/der det ikke er andre mennesker, har du virkelig problemer med det også? Eller er det leseevnen det står på? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Eller er det leseevnen det står på? :rolleyes:

Ser du er veldig opptatt av denne "leseevnen" til alle som taler deg imot. Er det for å ta vekk fokusen på det som diskuteres her eller er det noe du sliter litt med selv

Link to post
Share on other sites

Da skal vi ta det langsomt:

 

Er det et problem for deg, eller andre, at jeg går med min hund løs hvor det ikke er andre mennesker og hun ikke er til sjenanse for andre dyr? Tenk deg godt og lenge om før du svarer! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Edit: Har ikke denne tråden vart lenge nok ?

 

:yesnod:

 

Det diskuteres ikke lenger rundt hovedemnet, så jeg syns faktisk at det har gått for langt. Det har vært nevnt både katter, mink og bråkete unger i denne tråden. I tillegg er det nå gått over til hundehold andre steder enn i skjærgården som egentlig var det jeg var ute etter da jeg startet denne tråden. Nemlig hva folk mener om løse hunder på holmer i skjærgården, som har noe med båtliv å gjøre, men nå syns jeg egentlig denne diskusjonen har tatt en litt annen vending og gjelder alt annet enn båtliv.

Link to post
Share on other sites

For meg er det ganske enkelt; når jeg har min hund med på tur forsøker jeg å finne en holme hvor jeg er alene. Dersom jeg er sikker på det, lar jeg bikkja være løs da hun neppe sjenerer noen. Dersom det er folk i nærheten (eventuelt mulighet for andre dyr som kan reagere på løs hund), så setter jeg henne i en langline og går turer med henne.

 

For meg er det en selvfølge at vi tar hesynt til andre, slik vi båtfolk ellers gjør (legger jeg til grunn). Må imidertid få gi uttrykk for at det er kommet endel utsagn mot hunder og hundehold i denne tråden som for meg er ganske så usmakelige. Ellers er jeg enig med trådstarter i at tråden vel har kommet rimelig langt unna der den startet.

 

En god båtsommer ønskes til alle - med og uten hund! :flag:

Link to post
Share on other sites

For meg er det ganske enkelt; når jeg har min hund med på tur forsøker jeg å finne en holme hvor jeg er alene. Dersom jeg er sikker på det, lar jeg bikkja være løs da hun neppe sjenerer noen.

 

Nei vi skal ikke være for hysteriske når vi ser en hund, men litt skepsis er sundt.

 

Sett at jeg også kunne tenkt meg å legge til ved denne holmen. Så oppdager jeg at det løper en stor shæfer løs på øya. Da velger jeg sikkert å snu. Jeg tror også at hundeeieren ikke legger stor vekt på å rope inn hunden . Man får jo holmen for seg selv .

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at du har en iboende skepsis mot hundeeiere. Har du hatt mange opplevelser av å komme inn til en holme hvor en hund er løs og eieren lar være å kalle inn hunden når han ser at du legger til? I så fall er det beklagelig. Jeg tar min hund inn og jeg tror de fleste vil gjøre det. Min opplevelse er nemlig at de fleste hundeeiere er seriøse og tar hensyn, men for all del - det gjelder ikke alle. Like lite som at alle båtførere tar hensyn når de ferdes på sjøen, eller deler musikk osv med alle andre når de ligger i havn/uthavn.

Link to post
Share on other sites

Min opplevelse er nemlig at de fleste hundeeiere er seriøse og tar hensyn

 

Ikke slik jeg ser det.

De færreste hundeeiere er seriøse og tar hensyn.

Les i denne tråden.

Det er komplett umulig å få fortalt en hundeeier at det finnes mange mennesker som ikke ønsker å ha en hund i nærheten.

Og at de påberoper seg retten til å være i fred for hunder i skjærgården.

Og at det finnes mennesker som ikke kan ha en hund i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Kraftutsagn! Men du vet vel hva du snakker om når du sier at de færreste hundeeiere er seriøse. Da får jeg vel skifte mening - også om meg selv som hundeiere.

 

En annen ting; mer du at hunder ikke har noe å gjøre i skjærgården overhode?

Redigert av Fanta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke slik jeg ser det.

De færreste hundeeiere er seriøse og tar hensyn.

Les i denne tråden.

Det er komplett umulig å få fortalt en hundeeier at det finnes mange mennesker som ikke ønsker å ha en hund i nærheten.

Og at de påberoper seg retten til å være i fred for hunder i skjærgården.

Og at det finnes mennesker som ikke kan ha en hund i nærheten.

Er ikke HELT uenig i dette utsagnet. Går av og til på tur i Bymarka utenfor Trondheim. Ofte støter vi på hunder (store, som "bare vil leke"...). Når hundeeier endelig dukker opp og vi ber vedkommende om å ta hunden i bånd så den ikke plager oss, får vi av og til KJEFT!! :discuss:

Er ikke hundehater, men har allergi, og mener at hundens oppførsel ikke er hundens feil, men eieren!!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har jammen engasjert ser jeg, har ikke lest alle innleggene naturlig nok, men noen oser av forakt mot både hunder og hundeeiere. Jeg må bare få si at jeg neppe kan ta seriøst utsagn som går på at de fleste hundeeiere er useriøse og ikke tar hensyn, at en svær hund går rundt på en holme og hindrer andre i å gjøre strandhugg osv...gad vite hvor mange som har opplevd akkurat sånne episoder. Jeg er selv hundeeier, kjenner mange hundeeiere og tør påstå at alle jeg kjenner ihvertfall er seriøse og tar hensyn, er min hund løs på f.eks en holme kan jeg forsikre om at jeg tar den i band og holder den unna om andre gjør strandhugg. Hunden er menneskets beste venn og jeg opplever selv det motsatte av hva som skisseres av mange her, nemlig at mange, spes. barn oppsøker hunden min for å kose og klappe, og det skjer da i kontrollerte former under oppsikt. Ja jeg tør påstå at min hund nok har voldet mere glede enn redsel/sinne hos dem vi har møtt. Men selvsagt, en hund skal ikke gå løs og plage andre folk eller dyr, det er nok de aller aller fleste enig i, mange er allergiske og har redsel for hunder generelt, klart man skal ta hensyn til dette.

 

For å bevege meg "off topic" og inn i et minefelt så kan jeg si hva som irriterer meg mest i skjærgården, det er verken hunder eller katter, det er middelaldrende bøllete menn som fester, skriker og skråler uhemmet, gjerne med barn/barnebarn tilstede, det forsøpler både idyll og feriefølelse! Dette har jeg nemlig MANGE eksempler på!!

 

mvh

Slogmåken,

En ivrig båtbruker med hund (og kone)

Redigert av slogmåken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt greit det. Bare ta det så langsomt du bare vil du. Er vel ikke så lett med stor fart når man er så høyt hevet over alle andre

 

Jeg ser til min store glede at evnen til å lese er tilstede, men viljen til å forholde seg til hva man skriver er "noe" beskjeden, men hvem bryr seg? Ha en fin helg! :cool:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...